ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

ברזיות בגינה וקמפיין בערבית: הדרישה לצעדים נוספים לצד מס הסוכר

יו"ר ועדת הבריאות עידית סילמן פנתה לשר האוצר בבקשה להפנות את ההכנסות מהמס למשרד הבריאות • בוועדת הכספים מתכוונים לוודא שמשרד הבריאות יפעל באפיקים שונים לעידוד שתיית מים ולהסברה על נזקי הסוכר • דיון נוסף על המס - ביום שלישי • דוח המ.מ.מ - אלה הצעדים הנוספים שיכולים לעזור במלחמה בסוכרת
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

יותר ברזיות יוצבו במקומות ציבוריים? (צילום: דוד וקנין, פלאש 90)

מחירם של משקאות ממותקים צפוי לעלות בקרוב, כדי להרתיע את כולנו מפני צריכת סוכר מזיקה – מה עוד עושה הממשלה כדי להילחם במגיפת הסוכרת? ביום שלישי הקרוב צפויה ועדת הכספים לדון במס, שייכנס לתוקפו בינואר הקרוב, וייתכן שאף תקיים הצבעה לאשרו באופן סופי. במשרד האוצר בוחנים כעת דרישות להפנות את ההכנסות מהמס על המשקאות למשרד הבריאות, לצורך קמפיינים על נזקי הסוכר ולעידוד שתיית מים. 

סיקור מס הסוכר ב"שקוף":

מאז הכריזה הממשלה על הכוונה למסות את המשקאות, עלו ביקורות על כך שההכנסות ייבלעו בקופת המדינה, ושללא צעדים משלימים – האפקט יהיה מינורי. בדיון הקודם בכנסת טענו חברי אופוזיציה כי לא מספיק להעביר את ההכנסות למשרד הבריאות – אלא צריך לוודא שהן יוקדשו באופן ייעודי לנושא.

מה יעלה בגורל משקאות הדיאט? (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

כעת ל"שקוף" נודע כי יו"ר ועדת הבריאות עידית סילמן (ימינה) פנתה לשר האוצר אביגדור ליברמן בבקשה שההכנסות מהמס יגיעו לידי משרד הבריאות. העמדה המקורית של האוצר הייתה שמשרד הבריאות כבר קיבל תוספת בתקציב האחרון אבל כעת הדיון נפתח מחדש. יו"ר ועדת הכספים אלכס קושניר מסר ל"שקוף" כי הוא קיבל את הפניה ובוחן את היתכנותה. במשרד האוצר סירבו להתייחס והפנו אותנו לשר עצמו, שטרם הגיב.

ללא קשר לשאלה לאן ילכו ההכנסות מהמס, בוועדת הכספים מתכננים לוודא כי משרד הבריאות יבצע קמפיין הסברה בשפות השונות על הנזקים הנגרמים משתייה ממותקת. בנוסף, ייערך קמפיין לעידוד שתיית מים והוספת מקורות מים נגישים לשתייה במרחב הציבורי, דוגמת קולרים. התוכנית תוצג בוועדה עוד לפני אישור הצו.

תזונה ופעילות גופנית – בהוראת הרופא

"החברות הגדולות, ובמיוחד קוקה קולה, חוששות שבעקבות הטלת המס הציבור יתחיל להפנים שמשקה קל זה סך הכל מים, סוכר וצבע מאכל במחיר מופרז, שמוביל להשמנה, סכרת וכו'", אמרה ל"שקוף" עו"ד רחל גור, מנהלת תחום ממשלה בלובי 99 לקראת הדיון. לדבריה, "על מנת לוודא שהטלת המס אכן תוביל לשינוי בהרגלי הצריכה, אנו דורשים להשקיע את הכסף שמגיע מהמס ברפואה מונעת ובחינוך תזונתי כדי שהמס יחזור לציבור. שילוב של חינוך ומס הוא דרך מוכחת להפחתת צריכת הסוכר".

פעילות גופנית במרשם רופא? (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

דוח שערך לאחרונה מרכז המידע והמחקר של הכנסת (מ.מ.מ.) המליץ על אסטרטגיות נוספות ומשלימות למס הסוכר, דוגמת סבסוד מזון בריא על ידי הוספת מוצרים בריאים לרשימת המוצרים בפיקוח. כך למשל, לאור העובדה שסוכר מזיק בייחוד בגילים צעירים – האיחוד האירופי מממן אספקה של ירקות ופירות טריים לתלמידים במדינות האיחוד. בישראל בתי הספר מחויבים לרף מסוים הנוגע לטיב מוצרי המזון הנמכרים בשטח בית הספר.

לפרטים נוספים מדוח המ.מ.מ – לחצו כאן

אסטרטגיה אפשרית נוספת שעליה הצביע הדוח היא פיתוח מערכת ממשלתית לחישוב ערכים תזונתיים של מוצרי מזון. מערכת כזאת כבר קיימת באסטוניה למשל. עוד הוזכרה בדוח אפשרות לקבלת מרשמים לפעילות גופנית ולתזונה בריאה מרופאים ואחיות – פעולה שנמצא בכמה מחקרים שמעלה את זמן הפעילות הגופנית של המטופלים בשעה בממוצע לשבוע. 

מתוך הדוח של הכנסת

עידוד פעילות גופנית, על פי הדוח, יכול להתבצע גם בתחומי חיים אחרים, כמו סלילת יותר שבילי אופניים, שיפור התחבורה הציבורית ותכנון יותר שטחי פנאי ושטחים ירוקים בתחומי הערים. כל אלה יכולים לתרום גם למאבק במשבר האקלים ולא רק לבריאות.

על משרדי הממשלה לקרוא היטב את הדוח ומחקרים נוספים, ולפעול בתקופה הקרובה כדי לוודא שמס הסוכר לא נותר כצעד יחיד ולא מספק בתוכנית הכוללת לשיפור בריאות האזרחים. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".

2 תגובות

  1. הלוואי שהמים בכל הארץ היו טעימים ומוטפלים כמו באילת. כשאני מבקרת אצל המשפחה שלי שם אני שותה רק מים מהברז.
    זה גם יכול להפחית משמעותית את השימוש בבקבוקי פלסטיק.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!