ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מס הסוכר הגיע לכנסת: "מי פה מוסיף 12 כפיות סוכר לקפה?"

דיון רווי צעקות והתנגדויות בוועדת כספים הפך בהדרגה לביקורת חשובה לשיפור הרפורמה • ח"כים מיהדות התורה טענו לפגיעה בכיס המגזרי, אך במשרד הבריאות התעקשו: דווקא החרדים ירוויחו • במלחמה על הדיאט הוצגו נתונים חדשים: תחליפי סוכר ממכרים תינוקות עוד ברחם • בדיון הבא יוחלט: האם ההכנסות מהמס יוקדשו להשלמת המהלך הבריאותי - או ייבלעו בתקציב המדינה?
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

יו"ר ועדת הכספים בדיון, אלכס קושניר (צילום: נועם מושקוביץ דוברות הכנסת)

הדיון הראשון על המס על משקאות ממותקים בוועדת הכספים שהתקיים היום (שני) נפתח כמופע רווי צעקות. חברי הכנסת המתנגדים מהאופוזיציה חתכו שוב ושוב את דברי נציגת משרד הבריאות ולא אפשרו לה להציג את הנתונים. הטענה שחזרה שוב ושוב: המס מכביד על יוקר המחיה במיוחד כלפי המעמדות החלשים מבחינה סוציו אקונומית, שמרבים בצריכת שתייה מתוקה. 

מס הסוכר – מעקב שקוף:

אלא שככל שנבחרי הציבור שמעו עוד ועוד נתונים קשים על נזקי צריכת הסוכר העודפת – המנגינה השתנתה. ההתקפות על משרד הבריאות הלכו ופחתו, ובסוף הדיון גם הח"כים העיקשים ביותר מהאופוזיציה עברו לניסיונות לשכנע את משרד הבריאות להשקיע את כספי המס בשיפור הבריאות. 

יותר עוני, יותר סוכר

למעשה, הרוחות סערו בחדר עוד לפני הדיון: בוועדת הכספים בדיוק הסתיים דיון קולני על סוגיה לא כל כך רחוקה: מיסוי כלים חד פעמיים. הצמדת שני המסים החדשים יחדיו סיפקה תחמושת לחברי האופוזיציה שהלינו לאורך הדיון היצרי על פגיעה בכיס האזרחים. לכך הוסיפה העובדה שמי שאמורה הייתה להוביל את הדיון – פרופ' רונית אנדוולט ממשרד הבריאות – בכלל שהתה בחו"ל ולא הגיעה. אמנם מנכ"ל המשרד נחמן אש הגיע לוועדה, אך מלבד מלמול דברי פתיחה על חשיבות המלחמה בסוכרת, נוכחותו בדיון בקושי הורגשה.

"את רוצה לקחת בקבוק מיץ מתוק שילד שותה בשבת?" ח"כ גפני וקרעי (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

לנעלי אנדוולט נכנסה סגניתה מורן מגנזי ממשרד הבריאות שהציגה נתונים לא פשוטים: 60% מהגברים ו-55% מהנשים בישראל סובלים מהשמנה. יש להשמנה הקשר חברתי: ילדים במצב סוציו אקונומי גרוע יותר נוטים לסבול עודף משקל יותר מאחרים. האוכלוסיה בכללותה צורכת כמות מופרזת של סוכר. "ארגון הבריאות העולמי ממליץ לאכול עד 6 כפיות סוכר ביום לילדים, ולמבוגרים עד 9 כפיות. אלא שבמיץ טבעי בודד ויחיד יש 9 כפיות סוכר ובמשקה נקטר 8", אמרה מגנזי.

לאורך הצגת הנתונים ח"כים מהאופוזיציה יצאו בקריאות נגד המס. "את רוצה לקחת בקבוק מיץ מתוק שילד שותה בשבת?" שאל בנקודה מסוימת ח"כ שלמה קרעי מהליכוד. "למה לא להפנות אותם למיצים עם הרבה פחות סוכר?" את ההצגה גנבו הח"כים החרדיים משה גפני ויעקב אשר מיהדות התורה, שהקפידו להפריע להצגת הנתונים. 

יו"ר ועדת הכספים אלכס קושניר (ישראל ביתנו) ביקש מהם לחדול מהתנגדות אוטומטית. "המספרים של תחלואה והשמנה צריכים לעמוד לנגד עיניכם", אמר להם, "אחרת אנחנו פוגעים בבריאות הילדים שלנו". גפני ואשר לא השתכנעו והתרעמו כי המס יפגע בעיקר במגזר החרדי. מגנזי הגיבה כי אוכלוסיות מוחלשות, בעיקר ערבים וחרדים, סובלות יתר על המידה מהשמנה וממחלות הקשורות לצריכת סוכר מופרזת – ולכן הפחתת הסוכר תסייע בעיקר להן.

מי מוסיף 12 כפיות סוכר לקפה?

יעקב אשר מיהדות התורה תהה מדוע המס לא חל על מילקי ושוקולדים. טיעון, אגב, שנאמר גם על ידי לוביסטים של קוקה קולה. מנכ"ל משרד הבריאות נחמן אש ענה לו: "יכול להיות שגם נגיע לזה". לכך משה גפני הגיב: "אל תתנו לו רעיונות!" 

מגנזי הבהירה כי מבוגרים מכניסים לגוף כ-12 כפיות סוכר ביום בממוצע רק משתייה מתוקה. "אני בטוחה שאף אחד לא מוסיף 12 כפיות סוכר לקפה. בגלל זה השתייה המתוקה היא במוקד המס. לא המצאנו את השיטה – מיסוי שתייה מתוקה קיים בחמישים מדינות", ציינה בדיון. "שתייה מתוקה חד משמעית פוגעת בבריאות: כבד שומני, השמנה עששת, מחלות לב וכלי דם ומחלות נוספות".

מבוגרים מכניסים בממוצע 12 כפיות סוכר ביום משתיה מתוקה (צילום: יעל געתון)

ח"כ צביקה האוזר (תקווה חדשה) תהה האם ממסים בעולם גם את הסוכר עצמו. מגנזי ענתה שלא, ושהמיקוד הוא בשתיה מתוקה כיוון שהיא המקור העיקרי לצריכת סוכר. "בהינתן מחקרים מובהקים שהסוכר מזיק וזו אינה גחמה, ישראל צריכה לנהל דיון בנוסף על צריכת סוכר בכללותו", הוסיף האוזר לאחר הדיון בשיחה עם "שקוף". "צריך לעשות זאת בלי למצמץ ולעודד שתיית מים". לגבי ההערה של קרעי אמר: "יש ילדים שנותנים להם בשבת 5 כוסות שתייה מתוקה. עדיף לתת סוכריה".

סערה בכוס דיאט

כצפוי, סלע המחלוקת היה החלת המס על משקאות הדיאט. מגנזי מיהרה ליישר קו: "למרות שהדיאט מאושרים לשימוש, הם לא הורידו את ההשמנה והתחלואה – להיפך. יש מאות מחקרים שמראים שתחליפי סוכר מובילים למחלות, להשמנה ולעלייה בתמותה".

ינון אזולאי מש"ס העלה תהיה שנשמעה גם מפי לוביסטים בעבר: "אז למה לא סימנתם משקאות דיאט במדבקה אדומה? תתחילו בסימון".

פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור: "המלצנו בזמנו לסמן במדבקות גם את הדיאט ולא קיבלו את ההמלצה".

אפיר כץ (משמאל). הצהיר שיגיש הצעת חוק להשקעת כספי המיסוי בבריאות הפריפריה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

מגנזי: "סימנו במדבקות אדומות רק סוכר, מלח ושומן. זה שיש מוצרים לא מסומנים – לא אומר שהם בריאים. מחקרים מראים שתחליפי סוכר פוגעים בחיידקים במעיים. חשיפה של אמהות לממתיקים מלאכותיים בעת ההריון קשורה להשמנה בקרב התינוקות גם בבגרותם. תחליפי הסוכר (הדיאט והזירו) מובילים את מי ששותה אותם לחפש פיצוי קלורי". לדבריה, מדובר במים "עם דברים מזיקים בפנים".

ח"כ אופיר כץ מהליכוד תהה מדוע יש מדינות שהחליטו לא למסות את הדיאט. "יש הרבה מדינות שממסות דיאט ויש הרבה שלא", הודתה מגנזי, "ולמדנו מהן. ברגע שלא מיסו את הדיאט, הצריכה שלו באותן מדינות עלתה".

השרה איילת שקד, אגב, שהבטיחה שתילחם על החרגת משקאות הדיאט בכנסת – לא הגיעה לדיון.

לקחתם מס? תחזירו אותו בהשקעה בציבור

הנתונים השפיעו על חלק מהח"כים, וכמה מהתנגדויות התחלפו בהצעות לשיפור. רוב הח"כים דרשו – כפי שהצגנו בעבר ב"שקוף" – שכל ההכנסות מהמס יילכו לטיפול בהשמנה וסוכרת. 

ח"כ עופר כסיף מהרשימה המשותפת שאל האם יש תכנית להשקעת תגמול המס בהנגשת מי שתיה. "יש לנו עבודה גדולה ברשויות המקומיות לגבי הנגשת מי שתיה וברזיות, וזה בתכנית העבודה. המס לא בא לבד", התחמקה מגנזי.

ח"כ גפני, שכנראה הבין שהסיכוי לביטול המס קטן, הוסיף: "אנחנו מוכנים לתמוך במס בתנאי ש-380 מיליון השקלים שייכנסו מהמס יעברו לטיפול בהשמנה ובסוכרת". לדבריו הצטרף ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת), בהכשרתו רופא: "כל הכסף הממוסה צריך ללכת לטיפול בדברים האלו". 

כספי המס יושקעו בתקציב לברזיות? (צילום: דוד ועקנין, פלאש 90)

יו"ר הוועדה קושניר הציע שהכסף מהמס יילך לתמיכה בפעולות אחרות של משרד הבריאות. אך גפני, טיבי וכץ התנגדו: "זה לא מספיק". 

ח"כ כץ אף הגיש במקביל הצעת חוק לפיה הכספים שייכנסו כתוצאה מהמס על משקאות ממותקים יוקצו למלחמה בסוכרת ובהשמנה בפריפריה – במקום שייבלעו בתקציב המדינה. על הדרך הוא תובע שגם ההכנסות ממס על הכלים החד פעמיים – יתועלו לסוגיות סביבתיות.

גם ח"כ מאיר יצחק הלוי מתקווה חדשה, כלומר חלק מהקואליציה, אמר לשקוף כי יפעל לאישור המס ולתיעול, ולו חלק מהכנסותיו – לקידום אורח חיים בריא בכל הארץ. "אציע את זה אבל לא אשכב על הגדר". הלוי דרש כי חלק מהכספים הקואליצייונים יוקצו לטובת קידום אורח חיים בריא באילת – שבה כיהן כראש עיר, וכעת מבקש להרחיב זאת לכל הארץ: "אציע את זה אבל לא אשכב על הגדר", אמר. הלוי גם אישר שנפגש עם מנכ"ל קוקה קולה לפני הדיון. "פגשתי אותו כי אני מכבד אנשים", הסביר, "אבל אמרתי לו שזה בזבוז זמן".

יו"ר הוועדה קושניר נעל את הדיון ללא הצבעה ואמר כי בדיון הבא יישמעו גם נציגי החברה האזרחית ומומחים שונים. גם אם חבר האופוזיציה לא ישתכנעו, וחרף הלחצים העזים מצד התעשייה – נראה, לפחות כרגע, כי הקואליציה תצליח לגבש רוב לאישור המס. 

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

נדגיש: זה מס ולא איסור על המשך צריכת שתייה – גם עם מאה כפיות סוכר. כל אחד ימשיך להכניס לגופו מה שיחפוץ. אבל המספרים מחייבים פעולה. בישראל ישנם יותר מחצי מיליון חולי סוכרת, כל ילד שלישי בישראל יפתח סוכרת שתוביל לחיים של סבל וייסורים. ב-2017 נכרתו כ-1,200 רגליים בשל המחלה. הרעיון הינו לייקר את המחיר כך שישקף – קצת יותר – את העלות האמיתית של צריכתו ובעיות הבריאות שהוא גורם. כמו בטבק.

למה? כי כולנו כיום משלמים את המחיר: במחקר של המכון הלאומי לחקר שירותי הבריאות ומדיניות הבריאות והמוסד לביטוח לאומי מ-2018 נמצא כי ההוצאה על חולי סוכרת בקופת חולים כללית, מהווה 33% מההוצאה הכללית, בעוד ששיעורם באוכלוסיית המבוטחים המבוגרים היא 13% בלבד. כ-14% מההוצאה הכללית של קופת החולים מיוחסת למחלת הסוכרת.

התחזית ל-2040: גידול של 55% בשכיחות הסוכרת ועליה של כ-20% בהוצאות – שכולנו, גם מי שאוכל בריא – ישלם.

זה לא הכל. סוכרת היא גורם המוות השלישי בישראל (2018). דמיינו אלונקה חדשה שיוצאת לדרך מדי שעה וחצי. זהו היקף המתים מהתופעה.

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

יש ביקורות מוצדקות על המס למשקאות ממותקים כדי להילחם בנזקי הסוכר, המס חייב לבוא כחלק מתוכנית רחבה יותר. יש לבחון הטלת מס דומה על מזון עתיר סוכר – שהיעדרו מעורר שאלות רבות וחוסר אמון בציבור. אפשר גם להגביל את הפרסום של מזונות ומשקאות עתירי סוכר.

כפי שהציעו הח"כים בדיון, כדאי "לצבוע" את ההכנסות מהמס לטובת עידוד שתיית מים והתקנת ברזיות וקולרים. ההכנסות יכולות גם לשמש להסברה או למימון הכשרות לרופאים בנושאי תזונה.

בכל מקרה, כשלב ראשון המס עשוי לסייע בקרב על שינוי התודעה – בדיוק כפי שקרה בימים הראשונים שבהם החלו להתברר ממדי הנזק של הטבק. ובנימה אישית: הנה הצעדים שלקחתי על עצמי כדי להיגמל מסוכר.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".

5 תגובות

  1. אם בסך הכל שותים מעט מתירוש בשביל קידוש אז המיסוי הוא זניח ואין שום סיבה לבטל אותו. הוא גם יוודא שאכן ישתו רק מעט לקידוש ולא הרבה ביום יום.

  2. קידוש עושים במיץ ענבים. אין לזה תחליף. לא כולם יכולים לשתות יין. ילדים ונשים בהריון מי שמואל תרופות ועוד. אין לזה תחליף, אסור למסות תירוש. שותים מזה מעט. חצי כוס, המקדש, וחצי כוס מתחלקים האישה והילדים. אין סיבה למסות חוץ מעושק האזרחים.

  3. תענוג לקרוא כתבה שכל כולה עיתונות עניינית, שמביאה לציבור מידע חשוב ביותר ומתעסקת באמת בעיקר ולא בטפל. בניגוד לכלי תקשורת אחרים שבהם כותרות הדיווחים על דיוני ועדות מסוג זה, יעסקו בעימות זה או אחר או בהתנהגות בריונית של אחד ממשתתפי הדיון בוועדה.

    1. לסלק את ביבי וקלגסיו מהכנסת, תומכי המשותפת, ובעד איחוד משפחות מחבלים,

      1. השמאל/"מרכז"-
        שונאי הדמוקרטיה ושותפים של תומכי טרור.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!