ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

ועדת החקירה למחדל מירון: יש למנות שר שיפקח על ההילולה – מחר בבוקר

דוח הביניים של ועדת החקירה הממלכתית לא הצביע על אשמים באסון שהוביל למותם של 45 בני אדם - לשם כך ניאלץ לחכות לדוח הסופי. אך הוא שלח רשימת משימות לממשלה - לביצוע בתוך פחות מחודש - כתכנון הכרחי לעלייה ההמונית לקבר רשב"י במאי הקרוב
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מסקנות מיידיות, עוד לפני ההצבעה על האשמים. נאור בסיור באתר מירון (צילום ארכיון: דוד כהן, פלאש 90)

מי שציפה לראות במסקנות הביניים של ועדת החקירה למחדל מירון הצבעה על האחראים לאסון בהילולה – התבדה כמה שעות טרם פרסום הדוח. הוועדה במודע התמקדה כרגע רק בשורת התיקונים שיש לעשות כבר להילולה הקרובה, ובראשם – מינוי של שר אחראי וויסות כמויות האנשים בצורה אפקטיבית.

סיקור ועדת החקירה הממלכתית למחדל מירון ב"שקוף":

כבר בדברי הפתיחה של הדוח הודיעה הוועדה כי במכלול השיקולים בחרה כרגע שלא להיכנס למסקנות אישיות, מה שצפוי להשתנות בדוח הסופי ולגרור השלכות עבור כמה מהמעורבים. "אנו יודעים של"ג בעומר תשפ"ב ייראה אחרת, ומבינים כי זהו לא שינוי פשוט", אמרה יו"ר הוועדה, נשיאת בית המשפט העליון לשעבר מרים נאור, עם מסירת הדוח. "עם זאת, מהתמונה שנפרשה בפני הוועדה בחודשים האחרונים עולה כי זוהי ככל הנראה 'שעת רצון' לשינוי ואנו מקווים שהממשלה תזכה לשיתוף פעולה מלא ביישום ההמלצות לאלתר, כך שיתקיים כבר השנה במירון הציווי המקראי 'וְנִשְׁמַרְתֶּם מְאֹד לְנַפְשֹׁותֵיכֶם'".

"שכבר השנה יתקיים הציווי: 'ונשמרת מאד לנפשותיכם'". אתר מירון, לאחר האסון (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

רוב הדברים שכתבה הוועדה בדוח תמציתי וקצר הם די מובנים מאליהם, אבל לאור האסון נראה שטוב שהם נאמרים. וטוב שילוו את מקבלי ההחלטות גם באירועים אחרים המועדים לפורענות. ואלה ההמלצות העיקריות בדוח הביניים:

  • מינוי שר אחראי – הוועדה ממליצה כי ממשלת ישראל תמנה את אחד משרי הממשלה שיהיה אחראי לאירוע ההילולה הקרוב.
  • שיפור תשתיות והסרת מפגעי בטיחות – הסרת מפגעים שהצטברו בשטח ההר ותוכנית בטיחותית הכוללת אמצעים ארעיים כמו מדרגות זמניות, מעברי חירום, גדרות בטיחות וכד'.
  • מניעת צפיפות חריגה בהילולה – הבעיה באתר מירון כפי שהיה ניתן ללמוד מהעדויות הייתה הצפיפות הנוראית. הוועדה ממליצה על "הגדלה מרבית של השטח הפנוי לקהל במהלך ההילולה; ויסות הקהל בהילולה, באופן שבזמן נתון לא תיווצר צפיפות חריגה ודוחק; עידוד תחלופה של הקהל בשטח ההר". כדי לאפשר זאת הוועדה ממליצה לפנות את כל מי שמחזיק שטחים באופן לא חוקי בשטח ההר ולאסור הקמת מבנים ארעיים כמו אוהלים למיניהם לצורך ההילולה.
ההמלצה – למנוע צפיפות חריגה. ההילולה במירון לפני האסון (צילום: דוד כהן, פלאש 90)
  • בנוסף ממליצה הוועדה להגדיר מספר יעד של נוכחים בשטח ההר, שייקבע לאחר פינוי השטח מהמבנים הלא חוקיים. להערכת הוועדה מספר זה עומד על כ-20 אלף (בערב האסון היו כ-70 אלף בני אדם בשטח ההר). ויסות מספר האנשים על ההר, לדעת הוועדה, צריך להיעשות על ידי בניית תוכנית תחבורה מסודרת שתווסת בהתאם (דבר שניסו במשטרה לעשות גם בפעמים הקודמות). מי שאמונים על בניית תוכנית תחבורה, לדעת הוועדה, צריכים להיות משטרת ישראל ומשרד התחבורה.
  • תחלופת האנשים על ההר – הוועדה תומכת ברצון לאפשר לכל מי שרוצה להגיע להר לעשות זאת. וכדי לאפשר זאת היא מציעה לעודד תחלופת קהל מהירה יותר על ההר. הדרך המוצעת היא מכירת כרטיסי נסיעה הלוך ושוב בשעות נקובות במקביל לתוכנית הסברה לציבור.
  • פיזור הקהל בהר ומניעת מוקדי צפיפות ובטיחות חריגים – בנקודות הקריטיות, כמו נקודת ציון הקבר, הוועדה ממליצה להכין מעין מסדרון (שכבר נבנה במתחם הנשים ופורק על ידי גורמים קיצוניים). סמוך לקבר הוועדה ממליצה לבנות נקודה שבה יתאפשר למתפללים לשהות זמן ארוך יותר.
  • צמצום מספר ההדלקות – זהו אחד הסעיפים שכבר זכו לתמיכה מהחסידויות. הוועדה ממליצה להצטמצם – לפחות לשנה זו – להדלקה אחת בלבד של האדמו"ר מבויאן, ואף לקצר את משכה. הוועדה מציינת כי בדוח הסיכום תדון באפשרויות להכשיר שטחים נוספים להדלקות.  
  • עוד מבקשת הוועדה לאסור בכלל חלוקה של מזון כדי לא לעודד שהייה ממושכת על ההר ואת צמצום האשפה שבשלב מסוים הופכת לנקודת תורפה.
הריסת מבנים לא חוקיים בשטח ההר (צילום ארכיון: דוד כהן, פלאש 90)

כדי לאפשר את הוצאתן לפועל של כל ההמלצות הללו, הוועדה ממליצה לממשלה למנות שר אחראי באופן מיידי ולפרסם את מתווה האירוע בתוך חודש מהיום כדי לאפשר התארגנות מבעוד מועד.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!