ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

התפטרו בזמן ומצאו מוחות רעננים: 7 עצות בעקבות ועדת מירון

העדויות בוועדת החקירה הממלכתית לחקר האסון שגבה את חייהם של 45 בני אדם בהר מירון יכולות ללמד הרבה על איך לא עושים דברים בצורה תקינה • עוד לפני דוח הביניים של הוועדה, אפשר כבר עכשיו לנסח כמה כללי אצבע חשובים - מה עושים כשאדם מקובע לתפקיד יותר מדי זמן, ואיך ממנים "אחראי" אמיתי?
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

עוד לפני הדוח הסופי - כבר יש כמה מסקנות שאפשר להסיק. חברי ועדת החקירה הממלכתית. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בשנת 2004, קצת אחרי שהשתחררתי מהצבא, עבדתי כמאבטח טיולים. באחד מהם ליוויתי בית ספר משעת בוקר מוקדמת. כשהתארכו השעות וראיתי שנהגי האוטובוס כבר נמצאים כמעט 12 שעות בעבודה, פניתי לאחראית הטיול ושאלתי אם זה בסדר שהם עובדים כל כך הרבה שעות. אף שהייתי צעיר, ידעתי שיש הגבלות ואנחנו קרובים לחריגה מהן. האחראית העמידה אותי במקומי ואמרה לי לא להתערב ולעשות את העבודה שלי. יום אחרי כן סיפרתי למנהל חברת האבטחה על האירוע והוא ביקש שלא אסבך אותו עם הלקוחות. מודה שמאז לא השתניתי ונשארתי מעצבן. המצב אולי החריף. 

עוד ב"שקוף":

הצפייה בעדויות ועדת החקירה הממלכתית למחדל מירון בשבועות האחרונים הציפו לי שוב את אותו אירוע. אירוע שבו אף אחד לא עצר רגע לשאול את השאלות המעצבנות שיעלו את חמתם של כמה אנשים, ואולי ימנעו אסון.

השבוע יצאה הוועדה להפסקה קצרה אבל כבר מהעדויות שנגבו ולקראת דוח ביניים שצפוי להתפרסם בקרוב אפשר להסיק כמה לקחים שיכולים לשמש את כולנו, בתחומים רבים:

  1. במקום שבו כולם אחראים – אף אחד לא אחראי: מתוך המרקם הניהולי הרקוב המשתקף מהעדויות עולה שיעור בסיסי בניהול, אבל שיעור חשוב. לכל פרויקט, ארגון ומשימה חייב להיות אחראי אחד שיתקשה להירדם בלילה אם מישהו אחר לא עשה את העבודה שלו. ואם אין לכם את האדם הזה אתם סומכים יותר מדי על המזל.
קיבל אחריות על כל ההר? לא ממש. עורך הדין אלי פריינד. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
  1. אם האחריות שלכם לא כתובה על נייר, דרשו זאת: בהרבה מקומות בעדויות עולה כי מישהו אמר למישהו משהו מתישהו. לדוגמה אלי פריינד, מנהל ועדת החמישה, טען שמישהו אמר לו שאף שכתוב שהוא אחראי רק על נקודת הציון של הקבר ורחבת תולדות אהרון, יש לו אחריות על כל ההר. ראש המועצה עמית סופר לא לקח אחריות על מתחם הקבר אבל אף אחד לא פטר אותו מכך. 
  1. יותר מדי אנשים לא התפטרו: אם אתם לא מסוגלים לבצע את התפקיד, אם נתנו לכם אחריות אבל לא נתנו לכם סמכות ביצוע, אם את התקציב נתנו למישהו אחר ואתם צריכים להתחנן – תתפטרו. לא רוצים להתפטר? תריבו עם כל העולם עד שיפטרו אתכם. כאן, יותר מדי אנשים המשיכו להחזיק בתפקיד גם כשידעו שמשהו לא כשורה. אולי כי היה להם נוח, אולי כי חשבו שיוכלו עוד לשנות. אבל העובדה היא שאף אחד לא התפטר. חוץ מאדם אחד, ראש אגף המבצעים ניצב אמנון אלקלעי, שכנראה הבין שהמצב בתחתית, התריע, וכשהבין שהוא לא יכול לתקן הוא פרש.
היחיד שהתפטר. אמנון אלקלעי. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
  1. מנהלים הפכו לחוטבי עצים ושואבי מים ביום האסון: יותר מדי אנשים הסתובבו עם תואר "מנהל" לפני האירוע והחזיקו בכוח רב. אבל ביום האסון עצמו – הם התנערו מאחריות. שימו לב שהאדם הממונה עליכם הוא זה שאמור לקחת אחריות אם תקרה תקלה. הוא אמור לקחת אחריות על התקלות שלו אבל גם על התקלות שלכם. זו תמצית האחריות. 
  1. קל לחלק תואר שמתחיל במילה "מנהל/ת": אם נתנו לכם תואר מפוצץ שמתחיל במילה "מנהל", בדקו שיש בו תוכן, מה הסמכויות ותחומי האחריות שלכם ואת מי בדיוק אתם מנהלים. אם התשובות הן: אין, אין ואף אחד בהתאמה – ותרו על הטייטל. ביום שיקרה אסון מי שמעליכם יפיל עליכם את האחריות כי אתם "מנהלים". 
אתר מירון, לאחר האסון. צילום: דוד כהן, פלאש 90
  1. שחררו אנשים שנמצאים יותר מדי זמן בתפקיד: במהלך העדויות אנו עדים לאנשים כמו שווינגר, דרעי, רבינוביץ' ועוד, שנמצאים עשרות שנים בתפקיד ואולי נקודת המבט הביקורתית שלהם קצת היטשטשה. אנשים חדשים נוטים לראות בעיות ישנות בעיניים רעננות. גם אם אדם עושה את עבודתו היטב, צריך להחליפו מדי כמה שנים בלי קשר.
  2. חפשו אנשים מבחוץ כדי למנוע "חשיבה קבוצתית": בכל הפורומים שמנהלים את האתר בהר מירון יושבים אנשי המנגנון המפלגתי או החסידויות. אנשים ש"מבינים" את הלך הרוח של החסידויות ויש להם יראת כבוד מול האדמו"רים. במנגנון קבלת ההחלטות לא היה קיים האיש, או האישה – נראה שגם המגזר הנשי הודר מקבלת ההחלטות – שיסתכלו על התמונה מנקודת מבט אחרת, חיצונית ואולי כופרת. אותם אנשים ש"לא מבינים" וצריך להסביר להם. הם חשובים יותר מאלו שרק "שוחים עם הזרם".
יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

8 תגובות

  1. החרדים מעדיפים את 500 אסונות מירון לפני שהם יסכימו להגביל את הכניסה להר. חבל בכלל שהקימו את הוועדה הזו.

  2. תבורך על פעילותך החשובה,
    טוב שיש אנשים אכפתיים כמוך,
    בתור אזרח מן השורה אני אומר לך תודה.

  3. בגדול הדברים נכונים… גם מה שכתב המגיב שלישר את האיזור זו הפתרון, דברים ברוח זוהשמיע לפני כמה שנים ח"כ אייכלר באחד הישיבות בכנסת : יש שטח עד צפת כלשונו (ראיתי בפרוטוקול).
    הבעיה הם בעלי החזקות והאוהלים המקושרים פוליטית שלא נתנו להזיז אותם. והכוונה היא לא למבנה הקבר עצמו ששם שורר סדר יחסית מאז הקמת ועדת החמישה

  4. הפתרון המוחלט והיעיל לבעיית "הר מירון" ,הוא הפתרון האיסלמי הנהוג ב"כעאבה" במכה.יש ליישר את כול ההר,ליצור משטח ענק,ולהשאיר במרכזו את ה"ציון" בגודל של 4 ממ"ר,ועכשיו יסובבו החרדים את הציון עד צאת נשמתם ברננה.

  5. צריך את עזרתכם, בדיוק בנושא זה!.

    במושב הדר-עם (ובהתישבות העובדת בכלל) קיים בית-עם בן עשרות שנים, המשמש לאירועים המוניים.

    אני מבקש כבר כמה שנים שהוועד יתלה על קיר בית העם אישורים/היתרים מעודכנים של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, משטרה, מכבי אש, משרד הבריאות וחברת הביטוח, כמו שחייב לעשות כל בעל אולם אירועים.

    חברי הוועד מסרבים לעשות זאת, ובראשם יו"ר הוועד הנמצא בוועדים כ-30 שנה!
    (לכיסו הוא יודע לקחת טובות הנאה וכספים ככל האפשר…).

    הנהלת המועצה האיזורית עמק חפר, שהוועד המקומי הו מואצל סמכויות מטעמה, מסרבת לדרוש זאת מהוועד, משיקולי "שוחד פוליטי". לא רוצים "לריב" עם חברי הוועד ונציג המושב במליאה…

    המשטרה יודעת שלא להציב "נקודת משטרה" באירועים, בתוך האולם, כי הוא לא כשיר מבחינה חוקית, אבל סוגרת מייד כל תלונה שלי בנושא.

    פניתי בבקשה להעיד בוועדת הר מירון, כי המיתווה הרי יקרה יום אחד גם אצלנו…ונעניתי שזה לא בתחום המינוי שלהם…

    לדעתי תוכלו לעזור ולמנוע אסון במכתב אחד, בו תפנו לראשת המועצה האיזורית עמק חפר – גלית שאול, ותשאלו אותה מדוע הנהלת המועצה מסרבת להורות לוועד מקומי הדר-עם ,להפסיק כל פעילות ציבורית בבית העם בהדר-עם, עד שיוצגו על קיר בית העם ההיתרים והאישורים המעודכנים, הנדרשים מכל אולם לשימוש הציבור, והאם לא כדאי למנוע אסון מראש, בנוסח הר מירון, והאם לא יובאו מסמכי ההתראה בבוא היום לבית המשפט, לוועדת חקירה, לציבור – ויוכיחו את אשמתם האישית של נבחרי הציבור שנמנעו לעשות את המינימום הנדרש.

    אני מאמין שפנייה שלכם תשמש מנוף אדיר למניעת "כרוניקה של מוות ידוע מראש".

  6. מתומצת יפה, שאפו על המעקב המעמיק בסוגיה שמשום מה הפסיקה לעניין את הציבור והתקשורת הכללית, (כנראה אחרי שראו שהצליחו "להעיף" את ביבי גם בלי התירוץ הזה:))

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!