ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מחאת האופוזיציה: ח"כים מרימים את ידם גם ללא זכות הצבעה

בייעוץ המשפטי של הכנסת קבעו שלחברי האופוזיציה אין זכות הצבעה, אך לא כולם מקבלים זאת - כמה מהח"כים מגיעים ומרימים את ידם בכל זאת • ברקע - בג"ץ דחה את עתירת הח"כים מהליכוד ומש"ס ומתח ביקורת גם על האופוזיציה: חובתם לייצג את האינטרסים שבשמם נבחרו
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

אוחנה וקרעי מצביעים בוועדות הכספים, בשבוע שעבר. צילום: דוברות הכנסת

מחאת האופוזיציה בוועדות עולה שלב: למרות עמדת הייעוץ המשפטי של הכנסת שקבעה כי לחברי האופוזיציה אין זכות הצבעה בוועדות הכנסת בשל כך שלא שיבצו בהן חברים קבועים – חלקם דווקא מגיעים ומרימים את ידם בתמיכה או התנגדות לנושא המדובר. "תספרו אותנו, לא תספרו – זה עניינכם", אמר ח"כ שלמה קרעי מהליכוד בדיון בוועדת הכנסת ביום חמישי האחרון. בשיחה עם "שקוף" הוא גם אומר: "לא ייתכן שלחצי מהעם לא תהיה זכות הצבעה באמצעות נבחריו על תקציב המדינה".

עוד ב"שקוף":

בגוש של הליכוד, הציונות הדתית, ש"ס ויהדות התורה עדיין מוחים על היעדר הייצוג בוועדת הכספים. לכן, באופן רשמי סירבו לשבץ ח"כים בוועדות. אך מיום חמישי, בעקבות קו שהוביל קרעי, הוחלט דווקא להצביע בכל מקרה. זה קרה מספר פעמים בכמה מהוועדות בכנסת, בין היתר בוועדת הכנסת ובוועדת הכספים.

ח"כים שאינם משובצים בוועדות יכולים על פי תקנון הכנסת לכהן כממלאי מקום, וגם להצביע, אך רק ל-60 ימים. ולכן, לפי הייעוץ המשפטי, מאז ה-10 בספטמבר למפלגות שטרם שיבצו ח"כים בוועדות אין זכות הצבעה.

ברקע למחאה החליט היום (שני) בג"ץ שלא להתערב בחלוקת הוועדות בכנסת, תוך שהוא מותח ביקורת על הקואליציה על כך שרק לאחר העתירה שיפרה את הצעתה. עוד מתחה ההחלטה ביקורת על האופוזיציה שלא שיבצה את עצמה בוועדות.

"חוסר הסכמה ביחס להתנהלות הקואליציה אינו יכול להצדיק את התפרקותם של חברי כנסת מחובתם לייצג במסגרת ועדות הכנסת את האינטרסים שבשמם נבחרו", כתבו השופטים. "זאת בפרט בימים שבהם נדון תקציב המדינה בוועדות הכנסת וכן בהינתן המשבר הבריאותי חסר התקדים שבו לאופוזיציה תפקיד חשוב לבקר את הממשלה ולפקח על התנהלותה".

בקואליציה לא לקחו סיכונים – ודאגו לרוב

באופוזיציה מוחים על הפרשנות המשפטית הזאת ולכן החליטו להצביע בכל מקרה. "אנחנו לא מקבלים את העמדה של הייעוץ המשפטי בנושא הזה שלאופוזיציה אין זכות הצבעה בוועדות ולכן אנחנו נצביע", אמר קרעי בדיון בשבוע שעבר. בתגובה לאמירתו אמר ח"כ ניר אורבך מימינה: "אני רק רוצה להרגיע את הקואליציה. זה נחמד שח"כ קרעי קובע כללים מחדש".

"שלמה בגללך הם עשו גיוס עכשיו", הגיב אופיר כץ (הליכוד), בהתייחסו לכך שבקואליציה, למרות עמדת הייעוץ המשפטי, עדיין חששו מאמירתו של קרעי, ודאגו לרוב בהצבעה.

בשיחה עם "שקוף" הסביר קרעי שאינו מקבל את עמדת הייעוץ על כך שהסנקציה של מניעת זכות ההצבעה תחול על האופוזיציה כולה. "כאן לא מדובר בסיעה שהתעצלה מלהעביר רשימת חברים אלא במאבק דמוקרטי של אופוזיציה שמסרבת לשתף פעולה עם תת הייצוג שלה בוועדות ועם רמיסת רצון הבוחר על ידי הקואליציה", הסביר.

חברי הליכוד יצטרכו לשנות כיוון?

"לא יעלה על הדעת שסעיף תקנוני יגבר על החוק ועל היסודות הדמוקרטיים שעליהם מושתת המשטר במדינת ישראל", הוסיף קרעי. "לא ייתכן שלחצי מהעם לא תהיה זכות הצבעה באמצעות נבחריו על תקציב המדינה וחוק ההסדרים". לדבריו, "ברור לי שאם היינו בצד הדורס, הייעוץ המשפטי ובג"ץ היו מזדעקים וקובעים שהתכלית החוקתית במדינה דמוקרטית גוברת על כל סעיף תקנוני כזה או אחר. אגב, מאז שהתחלתי להוביל את הקו הזה בוועדות, הקואליציה נזהרת שיהיה לה רוב בהצבעות אף שהם כאילו לא סופרים אותנו. בעיני, ההתנהלות עד היום מעלה חשש כבד לתקינות הליכי ההצבעה בוועדות ולחוקיותם של החוקים שאושרו באופן אנטי דמוקרטי".

גם אם ההצבעות לא ייחשבו בסופו של דבר, מצב שבו נראה כאילו לקואליציה אין רוב בהצבעה מסוימת עלול לגרום לבלבול, וגם למבוכה עבור הקואליציה. נראה שהמחאה הזאת תדרוש מאמץ מהקואליציה, אבל גם שינוי גישה בקרב חלק גדול מחברי הליכוד שממאנים להגיע לדיוני הוועדות

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

3 תגובות

  1. בסופו של דבר אותה התנהלות דורסנית ואנטידמוקרטית עלולה לחזור כבומרנג לחברי מרץ וכחול לבן כשהם ישבו באופוזיציה.

    אבל ראייה לטווח ארוך מעולם לא היה לחכים הישראלים קל וחומר למפלגות שבקושי עוברות את אחוז החסימה ונוקטות בגישה "אחרי המבול"

    1. אתה מתכוון לטיעון בסגנון "הכל התחיל כשהם החזירו לנו" אני מבין?

      ב12 השנה האחרונות לא בדיוק היה מקום לאופוזוציה להשפיע בכנסת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,911 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!