ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

הצעדים האחרונים של לפיד מראים: אלה לא האנשים, זו השיטה

חלוקת כספים קואליציוניים, הברזה מפורומים חשובים, צפצוף על הבטחות שתלויות רק בו ומינוי מקורבות - כל אלה מלמדים שלפיד הישן עלול לחזור • כדי לבנות מחדש את האמון - הנה כמה צעדים שלפיד יכול לקדם כבר מחר ולהוכיח שלא שכח את הציבור • ומה חושבים פעילי יש עתיד על מנהיג המפלגה בתקופה האחרונה?
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

לפיד הישן יחזור? (צילום: גילי יערי, פלאש 90)

תמיד הסברנו ב"שקוף" שכל מי שיגיע לשלטון – עלול בסוף להתקלקל. שזה לא האנשים, אלא השיטה. שכל עוד נימנע מלתקן ולהשקיף את המערכת כולה – נקבל בסוף, כל פעם מחדש, פוליטיקאים שמשרתים את עצמם. טעינו, אני מודה. לא בהנחה הכללית, אלא בשימוש במילה "בסוף". 

עוד ב"שקוף":

המילה הזו מניחה שלוקח כמה שנים להתקלקל. יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, מנגד, חזר במהירות האור לתפקד במובנים מסוימים כפוליטיקאי מהעולם הישן, כפי שהיה בימיו כשר אוצר. לא מדובר בעבירות על החוק, ועדיין – דוגמאות לפוליטיקה ישנה מצטברות לאחרונה בקצב מסחרר. איך מהלכיו מסתדרים עם מצע יש עתיד, מה חושבים על כך תומכי המפלגה ומה הציבור יכול לעשות? 

"כספי תקציב המוקצים למקבל באופן ישיר תמורת תמיכה פוליטית הם כר פורה להתנהלות מושחתת"

מתוך מצע מפלגת יש עתיד

במקום לאסור בחוק את הכספים הקואליציוניים – יש עתיד השתתפו בחגיגה

כשלפיד היה שר אוצר בעשור הקודם, לימור לבנת אמרה לו באחת מישיבות הממשלה: "איפה השקיפות? למה אין תקציב מפורט? דיברת על פוליטיקה חדשה". תשובתו הייתה אז: "זה היה לפני שהבנתי את קסמי הפוליטיקה הישנה". האם לפיד, אחרי שנים שבהן נלחם בשחיתות מהאופוזיציה, נשבה בהם מחדש? נצא לדרך.

1. לפיד לא בלם חלוקת כספים קואליציוניים לצד התקציב האחרון. מדובר במיליוני שקלים מכספי ציבור שיזרמו לכיסים שהפוליטיקאים יבחרו. "כספי תקציב המוקצים למקבל באופן ישיר תמורת תמיכה פוליטית הם כר פורה להתנהלות מושחתת". את השורה האחרונה לא אני כתבתי – אלא לפיד עצמו במצע האחרון של יש עתיד. במצע אף הבטיח לחוקק "חוק שיאסור מתן כספים קואליציוניים". לא רק שהחוק לא חוקק, אלא שיש עתיד עצמם חילקו מיליוני שקלים במסגרתם. לפיד טען בתגובה שהפעם זה למטרות "טובות". אני מניח בצד את הצביעות, ורוצה להזכיר את מה שלמדנו בשיעורי אזרחות: אחת הסכנות הכי קשות לדמוקרטיה – היא השרירותיות.

שרירותיות מתרחשת למשל כשהשלטון מחלק כספים ללא תבחינים, דיונים, מכרזים או קולות קוראים. בקצרה, למי שבא לו. המהות של דמוקרטיה היא למנוע שרירותיות ולקבוע תנאי וכללי משחק ידועים ושווים. זה בכלל לא משנה האם הכספים הקואליציוניים זרמו הפעם למטרות שאתם אוהבים כמו "מפעלי תרבות בנגב ובגליל". חסרות מטרות ראויות שאין להן לובי? 

שרירותיות היא ההיפך מדמוקרטיה, והכשרתה על ידי ממשלת ה"שינוי" מסמנת כי תישאר איתנו עוד זמן רב. למה? כי כעת, אחרי שכולם נהנו ממנה, אין ח"כ שיכול לצאת נגדה.

בהתכתבות ובשיחות עם עשרות מצביעים של יש עתיד עולה כי רובם מאוכזבים בדיוק מזה – הכספים הקואליציוניים – אולם הם מעדיפים להתבטא על כך בשיחות סגורות. נחזור אליהם בהמשך.

המצב הפוליטי השתנה אז למה לא מצמצמים כעת את הממשלה?

2. "18 שרים לכל היותר, ולכל שר סמכויות ומטרות מוגדרות", כך נכתב במצע יש עתיד. למרות זאת לפיד לא בלם הקמת ממשלה מנופחת, עם 28 שרים, השלישית בגודלה אי פעם. על זה נכתב מספיק. אלא שהנושא הזה חייב לקום לתחייה, לא רק כי מדובר בהתחייבות שהופרה אלא כי המצב השתנה.

הקואליציה העבירה תקציב – אמיץ ברובו יש לציין – ולכן אי אפשר כבר להפילה בקלות. האילוצים הפוליטיים כבר לא קיימים. כרגע יש עתיד היא המפלגה הגדולה בממשלה שבה כולם מפחדים מבחירות. אז מדוע לפיד לא נלחם כעת לצמצומה?

הממשלה השלישית בגודלה אי פעם (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

נכון, לפיד הסיר ממטרות המפלגה את צמצום מספר השרים. אבל הציבור לא מודע לכך ועדיין שואף לראות ממשלה רזה.

ונכון, לפיד כן מקפיד לומר שהוא לא "אוהב" את גודל הממשלה (וגם לא את הכספים הקואליציוניים). ואני לא אוהב קוקוס. למי אכפת? לפיד יכול לפעול לשינוי המצב, במקום לריב עם נתניהו. 

במקום לסגור את הקונדיטוריה, לפיד שריין חלק מהעוגה

3. לפיד הבריז שוב ושוב מקבינט הקורונה – פורום קריטי. כשהיה באופוזיציה חשפנו ב"שקוף" כיצד הבריז שוב ושוב מהכנסת, לרבות ועדת החוץ והביטחון, ואז שיקר לגבי זה. ב-2021 נראה שלפיד למד לקח: אחרי שההיעדרויות נחשפו הוא התנצל ואמר שהוא קשוב לביקורת. אך כשהאבק שקע לפיד שינה את החוק כך שהוא לא חייב להשתתף יותר בדיונים. כלומר נראה שאנו חוזים בשובו של לפיד הישן – רק בחליפה יצירתית יותר.

4. מינוי מקורבים – יו"ר יש עתיד מינה קרובות משפחה לקק"ל ולהסתדרות הציונית. התירוצים? אחת מהן עובדת בהתנדבות, ומטרת השתיים להילחם בשחיתות מבפנים. כפי שחשפנו – גם ללפיד הישן הייתה נטייה לנפוטיזם, אך כעת הוא עלה מדרגה ומינה נשים חסרות ניסיון לשני מהגופים הכי משומנים ולא שקופים. במקום לסגור את הקונדיטוריה, הוא שריין חלק מהעוגה. 

פשוט קרא את המצע שכתבת – ופעל בהתאם

הממשלה הזו קיימת בזכות גל של אנשים שרצו לראות אנשים אחרים בשלטון – אבל גם שינוי של כללי המשחק. לצידם, הציבור בכללותו צמא לצעדים בוני אמון. לידיעת לפיד, הנה שלושה רעיונות שלא יעלו שקל, ולא קשורים למחלוקות שמאל-ימין שקורעות את הממשלה. אפשר ליישם אותם מחר בבוקר:

  1. להילחם בכל הכוח לסגירת מוסדות מיותרים כמו קק"ל במקום להשתתף בחגיגה. 
  2. לקדם חוקי שקיפות שיחשפו מי מגיע לדיונים ממשלתיים, ומה נאמר בהם. "שקיפות היא תנאי מוקדם והכרחי לאמון הציבור ביושרתן של מערכות השלטון" – שוב, לא משפט שלי, אלא ממצע יש עתיד.
  3. להשקיף את הלוביסטים המסחריים. במצע עצמו התחייבה יש עתיד להגביל את הגישה הישירה של בעלי ההון למקבלי ההחלטות ואת מרחב הפעילות המותר לשדלנים מסחריים. לא רק שזה לא קודם, אלא שכפי שחשפנו, בוריס קרסני ביקר במשרד החוץ לפני שסגר את משרדו – ללא שום דיווח. לפיד מסרב בינתיים להחיל שקיפות על לוביסטים במשרדו. למה?

פעילי יש עתיד: בלבול ואכזבה לצד השלמה ותקווה

בהתכתבויות ושיחות עם עשרות מצביעים של יש עתיד עולה כי לא מעט מהם מאוכזבים, אולם הם מעדיפים לשמור את הכביסה המלוכלכת בפנים. מי שהביע ביקורת, העדיף לעשות זאת באופן אנונימי.

"קשה למרבית הפעילים וזה ניכר בקבוצות הקטנות של התאים", אומרת אחת הפעילות. לדבריה, יש ביקורת קשה בעיקר כלפי גודל הממשלה והכספים הקואליציוניים: "ביש עתיד הביקורת היא תמיד בתוך המפלגה ולא החוצה ואני חושבת שזה ניכר ברשתות". 

"יש התקדמות חיובית לעבר דמוקרטיה במפלגה אבל היא קמה ברוח של יאיר ותמיד תהיה שם. אף פעם לא תהיה דמוקרטיה מלאה. אנחנו בסדר עם זה, הוא הקים את המפלגה"

פעיל יש עתיד

"קרובת המשפחה של לפיד מוכשרת, אבל היינו צריכים לצפות את הביקורת, ולוותר על המהלך המיותר הזה", אומר מתנדב ותיק אחר. עוד לגבי המינוי בקק"ל, מוסיפה הפעילה, הביקורת פחות חזקה מתוך הבנה שהיא עבדה קשה במפלגה במשך עשור: "גם ההצטרפות להסתדרות היא שערורייתית, אבל יש קושי שמירי רגב תיבחר ובגלל זה מנסים להשפיע מבפנים". לגבי הכספים הקואליציוניים וגודל הממשלה, פעילים קיבלו הבטחה "שכשהממשלה תהיה פחות מורכבת הנושאים יחזרו לסדר היום ויתבטלו בחוק. העתיד יקבע".

חלק מהפעילים מבולבלים. הם מנסים להבין האם מדובר במעשים חמורים או שמדובר ב"תעמולה ביביסטית" כפי שרבים מהם טוענים. במקביל, לפיד בימים אלו מפרסם תקנון חדש שלפיו ייערכו בחירות לראשות המפלגה ותוקם ועדה מסדרת לקביעת רשימת המועמדים לכנסת. "יש התקדמות חיובית לעבר דמוקרטיה במפלגה אבל היא קמה ברוח של יאיר ותמיד תהיה שם", אומר פעיל ותיק. "אף פעם לא תהיה דמוקרטיה מלאה. אנחנו בסדר עם זה. הוא הקים את המפלגה".

במפלגה ערים לביקורות וכמו בעבר הח"כים בקשר מתמיד עם פעילים והמתנדבים ועונים להם לוואטספ תוך שעות. "הם לא מגיעים לחתונות ובר מצוות שלנו – וזה אחלה", מדגיש הפעיל. "אנחנו רוצים שיעבדו".

כמה פעילים הודיעו כי הצעדים האחרונים גרמו לכך שלא יצביעו יותר למפלגה, ואחרים אמרו כי הם מבינים את האילוצים הפוליטיים. "גם עם כל הטעויות לפיד הוא האפשרות הכי פחות גרועה שקיימת", אומר אחד מהם. "כן צריך לעודד אותו ולהפעיל עליו לחץ להשתפר".

מה חושבים מצביעי יש עתיד כיום על לפיד?
חיים שוורץ: "הצבעתי יש עתיד, ואני פעיל בירושלים. אני מורה לאזרחות ועוסק בשאלות של כוח כל יום. אני סומך על לפיד ועל המנגנונים במפלגה. הכוונה שלו היא להיטיב עם הציבור, והשאלה הגדולה היא האמצעים אל מול המטרה.

"המינוי בקק"ל נראה לא טוב, אך לא נראה לי שיש כאן עניין של יותר ממראית עין, וכן תהליך טבעי של מפלגה שגדלה לתוך המעמד החדש. הכספים הקואליציוניים הם שאלה שאין לה תשובה נכונה: עדיף שהוצאות המדינה יהיו שורות תקציב, אבל עדיף גם שכסף יסבסד מטרות טובות. בימי הליכוד אנו זוכרים את הקלטות 'נטו מיקי זוהר' עם דוד ביטן, ונראה לי שזה משקף את אופי הכספים הקואליציוניים בממשלה הקודמת. ההסתדרות מהווה בסיס כוח עצום במדינה, ויש הגיון להיכנס לשם כדי להשפיע. ברור שההסתדרות היא גוף בעייתי, וסומך על יש עתיד שתפעל באופן נקי.

"בקיצור, נראה לי שיש עתיד פועלת כפי שמפלגה צריכה לפעול כשהיא מגיעה לעמדת כוח, ורק צריך לזכור כל הזמן שהכוח יכול להשחית".

מיכאל בן אהרון: "הצבעתי ללפיד, והתנדבתי בכל ארבעת הקמפיינים האחרונים. התאכזבתי שלא היה בקבינט הקורונה. גם אם ההסבר שלו הוא שהחוק לא נכון, היה צריך להיות שם. תיקון החוק הוא דווקא פיתרון סביר אם זה היה המצב, אבל לא מצדיק היעדרות מוקדמת. לפיד אכן התנצל על זה. עניינית לשר חוץ יש דברים חשובים יותר לעשות ואני חושב שהתיקון לחוק מוצדק. מאוכזב מעניין הכספים הקואליציוניים והממשלה המנופחת. על השני אני יכול לסלוח, הראשון קשה לי יותר. נותן לו 8 על הביצועים עד כה. מרוצה בגדול עם כמה טעויות בפינות".

דן ארטן: "הצבעתי לפיד מאז ומתמיד ובינתיים הוא מצדיק את כל הציפיות ומעבר לכך. הוא מצליח להתבגר יפה ולדעת לשלב בין ההבטחות שלא את כולן אפשר לקיים לבין מטרת העל שהיא הרחקת נתניהו ויצירת קואליציה שבה מדברים אחד עם השני – מה שלא היה עד כה. ברור שיש אכזבה שלא הכל התממש לפי ההבטחות אבל זה היה צפוי וחלק מהמחיר שנדרשנו לשלם כדי לאפס את המדינה. לגבי המינויים סתם רעשי רקע של הליכוד – שני המינויים הם נשים מוכרות שבהחלט ראויות לתפקיד ואין מקום לפסול אותן רק בגלל קרבתן ללפיד.

"קבינט הקורונה זה שטויות. אין ולא היה לו מה לתרום שם בתור שר החוץ ולא היתה שום סיבה שהוא יהיה שם מלכתחילה.

"נקודת השבר מבחינתי – וכבר עברנו אותה פעם – היא ההכרזה שלו כי יש עתיד מצטרפת להסתדרות. את זה אני כבר לא אוכל לקבל.

"להבנתי יש עתיד הוקמה כדי להילחם בכל מה שההסתדרות מסמלת וברגע שהם נכנסים פנימה הם מאבדים את תכלית קיומם. למי שלא זוכר לפני כמה שנים היה ניסיון כזה שהסתיים בנסיגה לאחור – נקווה שגם הפעם זה יסתיים כך".

אסף ארזי: "אני מצביע 'יש עתיד' מאז 2015 וישנה אכזבה מסויימת. היא רק מסויימת כי הציפיות ל'פוליטיקה חדשה' לא היו בשמיים. בעיקר איכזב אותי עניין כמות השרים. ציפיתי לממשלה רזה יותר.

"באופן כללי הממשלה הזו מטרתה היא להביא לקיצו של עידן נתניהו. אז הקלפים יתערבבו מחדש והיושרה והעקרונות יעמדו שוב במוקד כשלא יהיה לנו העיסוק של כן ולא ביבי".

איתי ויג: "בסה"כ מרגיש שקצת 'מחפשים' את לפיד לאחרונה. חשוב לשים לב לעוצמה של הדברים בהשוואה למה שהיה בשלטון הליכוד. ועדיין קריטי להמשיך לשמור על יש עתיד ושאר הממשלה שלא יתפתו להגזים ולהפוך מושחתים יותר עם הזמן".

מצביע שביקש לשמור על אנונימיות: "לאחר התלבטויות הצבעתי יאיר לפיד בבחירות האחרונות ואני יכול להגיד בלב שלם שלא אצביע לו שוב, הוא פשוט התגלה כחסר אידיאולוגיה שרק הכוח האישי שלו מעניין אותו. ככל שהוא יהיה יותר זמן בקואליציה, ככה הוא יפר יותר דברים שהוא אמר פעם – ככה זה כשאומרים רק מה שהציבור רוצה לשמוע מהאופוזיציה ואין אידיאולוגיה אמיתית".

מצביע שביקש לשמור על אנונימיות: "הצבעתי להם בכל מערכות הבחירות, ואני מאוד מאוכזב מההתנהלות של המפלגה ושל לפיד. יותר מדי דגלים הוקרבו – ממשלה מנופחת שלפיד הבטיח שלא תהיה, חוק נורווגי מנופח שהבטיחו שלא יהיה, מינויים שנויים במחלוקת – שלא היה לו את האינטגריטי להתנצל על הטעות כמו שצריך. בקיצור, חיכינו ליום הזה של יש עתיד בקואליציה כדי לראות ניקיון כפיים וסטנדרט שמשתנה, רק כדי להתאכזב ולהיווכח שדברים שרואים משם".

יוחנן הראל, פעיל ביש עתיד כמעט מהקמתה: "הצבעתי יש עתיד, והיה מצע נהדר והמון הבטחות. מעציב אותי שלא את כל ההבטחות ניתן לקיים ומראית עין לא חשובה וההסברים לא באמת מספקים אותי. אבל אני מבין, ש-130 יום מהקמת הממשלה לא יקרו 100% מההבטחות וגם לא קרוב לזה. אני מבין שלוקח זמן להניע עשייה ומתכנן לראות בעוד 3.5 שנים מה עשו. בעיקר משמחת אותי השותפות גורל של כל הצדדים שנאלצו כולם להתפשר על דרך והבטחות כדי לעשות למען כולנו ביחד".

מצביע שביקש לשמור על אנונימיות: "הצבעתי יש עתיד. אני לא מצטער על זה אבל כן מאוכזב מאוד מההתנהלות של המפלגה ככלל ושל לפיד בפרט. מצד שני אני לא מוצא מישהו שמייצג אותי יותר טוב. אני חושב שלפיד היה צריך להיות בקבינט הקורונה, יש עתיד היו צריכים להוביל את הקואליציה, לתת לאופוזיציה כלים ויכולת להשפיע".

אורן עובדיה: "הצבעתי ליש עתיד מאז הקמתה. ההבטחות של יאיר לפיד תמיד היו בגדר שאיפות ולא דברים שעליהם נשבע – לא ציפיתי ל-16 שרים ו-0 כספים קואליציוניים בבת אחת, וגם לא שהוא יהיה הצדיק היחיד בסדום. מצד אחד, זה נהיה קיצוני, כל אלו נערמים לכדי אי נוחות גדולה, שכבר שמה צל כבד על האני מאמין שלו הוא טוען. מצד שני, עבורי תמיד הייתה תחושה שיאיר לפיד הוא לא סתיו שפיר או מוסי רז. הוא נגוע בלכלוך, ובינתיים זה בדיוק במידה כדי להצליח בפוליטיקה אבל לא כדי לדפוק אותנו. עם זאת, כשדברים יחזרו למסלולם, כנראה שלא אצביע לו".

"ערנות היא מחיר החופש"

לסיכום, מילה לתומכי לפיד וממשלת השינוי, שחלקם מעוניינים לתת ללפיד פטור כי "נתניהו היה גרוע יותר". התמריצים של נבחרי הציבור – עדיין מעוותים מדי. השקיפות השלטונית – עדיין מעטה מדי. המנגנון עדיין מבכר לוביסטים וקבוצות לחץ. עד שזה לא ישתנה – כל שלטון עלול להסתאב.

פוליטיקאים ינסו לגרום לנו להסתפק בתחלופה, בכך שהיה שינוי, אבל על עיתונאים ואזרחים אכפתיים לדרוש מהשלטון החדש את אמות המידה הגבוהות ביותר. אסור לקבל תירוצים כמו "גם הליכוד פעל כך". אסור לצפות למעט מממשלת השינוי, רק כי הם מחליפים את נתניהו. 

לא לתת ללפיד פטור כי "נתניהו היה גרוע יותר". פעילי יש עתיד (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

בנג'מין קונסטנט הזהיר כבר לפני 200 שנה: "עלינו להיות מעורבים פוליטית, לא משנה כמה היינו מעדיפים שלא. ערנות היא מחיר החופש. אם נותיר את העיסוק בפוליטיקה לקבוצות לחץ – לא נדע איך לקחת אותה חזרה כשנזדקק לה".

החדשות הטובות: זה קל מאי פעם. מתחו ביקורת, במיוחד על המפלגה שבה אתם תומכים, ברחוב וברשתות. שאלו בחוגי בית נבחרי ציבור מה הם עשו כדי להילחם בשחיתות. ככל שסוגיית טוהר המידות תוצף מעלה – יותר פוליטיקאים יבינו שיש לה ביקוש ושיוכלו לגזור קופוני תמיכה ציבורית מעיסוק בה. עוד פוסט ועוד ציוץ ועוד שיתוף – כך עולה סוגיה לסדר היום. ופוליטיקאים? עוסקים במה שעל סדר היום.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".

20 תגובות

  1. הצבעתי יש עתיד בכל סבבי הבחירות האחרונים. הייתי ספקן גם אז, אבל הם היו האופציה הכי טובה והכי קרובה אליי. לא אצביע יותר למפלגה הזאת בחיים. מתגלה יותר ויותר כמפלגה דיקטטוריות וחסרת ערכים, מפלגת פוזיציה, שיודעת לבקר מהאופוזיציה, ואז לשחזר בדיוק את אותם דפוסים. נראה שלפיד אינו הלוחם בהון שלטון שטען שהוא, הוא ההתגלמות של ההון שלטון. ההבדל היחיד בינו לבין ביבי, זה הזמן בשלטון.. אחרי 10 שנים על הכיסא הוא היה מסיים בדיוק אותו הדבר. עצוב שזה כך, חשבתי שאולי באמת יש סיכוי שיביאו איזה שינוי

  2. אפשר לומר דברים חריפים ללא דרדור השיח לרמה נמוכה, שחושפת אצל כותבי התגובות את רמתם האינטלקטואלית הנמוכה
    במקום מלוכלך – לא עיניני
    במקום לטנף – לא העריך כראוי
    במקום קישקוש – אנני מסכים עם דבריך
    במקום מאמר הזוי – מאמר שאנני מסכים עם מסקנותיו או תכניו
    במקום להתעסק בקקא – להתעסק בדברים לא עיניניים
    במקום טיפש – טועה לדעתי

    כלל מספר אחד בשיווק מי שזורק בוץ על מתחריו הבוץ נדבק בו וכך קורה לכול המגיבים המשתמשים בשפה נמוכה
    זה כבר יהפוך את התגובות לפחות אלימות

    1. במקום להתנשא על אחרים ולהכתיב להם מה ואיך להתבטא, תהיה עסוק בתיקון עצמך חבר.

  3. הצבעתי לפיד בכל הבחירות מאז שקמה המפלגה (חוץ מפעם אחת משלושת מערכות הבחירות הנערכו ברצף) נטו מכיוון שאין מפלגת מרכז חילונית אחרת ולמרות שממש אינני מרוצה ממנו, הביקורת מוצדקת לפיד לא בא לעבוד, למרות שבתור שר האוצר תפקד לטובה, מה שכן הליברליזם של נפתלי חובש הכיפה הפתיעה לטובה ונקיות כפיו, ועצם היותו מיליונר מראש רק מוסיפים, ולכן במידה והחילוף יתבצע באמת, לפיד איבד אותי ועוד כמה מצביעים העוברים לנפתלי. תודה תומר על העבודה שאתה עושה, כמה שיותר לחץ רק יעזור ואם כך נאבד את השלטון, זה העונש שצנתרך לספוג עד שיקום מנהיג מפלגת מרכז חילונית רציני.

    1. לפיד היה שר אוצר גרוע לאזרחים.
      הביטו באיש הזה. הוא שיקר לנו; דיבר וקשקש וליהג על "האדם העובד",
      הבטיח לפעול למען מעמד הביניים – ומה קיבלנו?
      עוד מס הכנסה, עוד מע"מ, זינוק בתעריפי החשמל, קיצוץ בקצבאות ילדים,
      עוד מס על אלכוהול וסיגריות, מיסוי פנסיה מטורף, ועוד ועוד.

      מה לא קיבלנו? נגיעה בחברות השמנות, המסריחות מתנאי יתר, כגון חברת החשמל, מקורות,
      רשות שדות התעופה והנמלים. החברים של עופר עיני. גם בסקטור הציבורי המנופח והמאובן
      לפיד הפחדן לא נגע. גם לא בכיל. בקושי, באלפיון העליון.
      כגודל ההבטחה גודל האכזבה.

      ‏‪https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000842666‬

  4. לדעתי החלק האחרון של הטור (״ערנות היא מחיר החופש״) מיותר כי הוא נאום מוטיבציה ולא דיווח או הבעת דעה מגובה בראיות.
    סעיפי הפרת ההתחייבויות של לפיד מצויינים.

  5. לפיד אכזב בגדול. אין לאן להתחמק מזה.
    מה שעומד לזכותו זו העובדה שהממשלה קיימת בסה"כ 5 חודשים, ויש עוד הזדמנויות לחולל תמורות חיוביות. נעקוב.

  6. תומר אביטל פנה לתגובות בדף הפייסבוק שלו, הגבתי והתגובה זכתה למירב התמיכה ביחס לשאר התגובות, אבל כנראה שהוא לא חשב שתגובתי תתרום לצורה שבה הוא מנסה לצייר את לפיד. להלן היא שוב:

    1. מתי לפיד אמר שיש בעיה למנות מקורבים בהתנדבות? דובר על בתשלום, ולתפקידים מיותרים.
    2. במקרה של ממשלת 61 אז פתרונות כמו חוק נורווגי (ששכחת לציין) או כספים קואליציונים חיוניים כדי לתחזק רצף שלטוני. זה לא כמו המקרה של ממשלת ביבי-גנץ עם 75 מנדטים שבזבזה כספים לחינם, ובסוף גם לא היתה יציבה כידוע.
    3. אין בעיה עם העדרות מקבינט הקורונה. הוא שר החוץ יש לו הרבה עבודה ויש מספיק אנשים שמטפלים בקורונה.
    למעלה מן הצורך, במקרה הזכרת נושאים שאין לי ביקורת על לפיד בגינם (יש לי ביקורת על לפיד בענינים אחרים דווקא) אבל בוא נניח שהחוק הנורווגי היה מפריע לי, עדיין הייתי אומר שלפיד הוא האדריכל שהצליח להזיז את ביבי ולהקים ממשלה מתפקדת שעושה רפורמות חשובות, אז הניואנסים הללו זה ממש להתעסק בקקא

    1. אז כל מה שאמרת היה לאשר את דברי הכתב
      ולהוסיף את דעתך האישית, שמורכבת מתירוץ לכל פעולה של יאיר.
      אגב, האם ידעת שהאנשים העובדים בתפקיד של גיסתו עובדים ללא שכר? נכון, עשרות "מתנדבים" חוץ משני עובדים בראש.
      זהו תפקיד רב עוצמה.
      חבל שגם מדבריך קיבלנו "רק לא ביבי"

    2. בבקשה לא להיתמם. שכר לגיסה הוא החלק הקטן. החלק הענק בקק"ל הוא הכוח שהתפקיד מביא איתו וכן היכולת לתגמל מקורבים אחרים. בכלל, לומר שכל הביקורת על לפיד היא ביביסטית זו חתיכת דמגוגיה ושקר בוטה. קוראים לזה "ביטול", השמטת הלגיטימיות של הביקורת

    3. אפקט לפיד: הנפגעים העיקריים מגזירות האוצר – העניים ביותר

      https://www.themarker.com/news/2013-05-23/ty-article/0000017f-dbb2-db22-a17f-ffb317460000

      לפיד שודד פנסיונרים כדי לממן את המסודרים

      https://www.themarker.com/markerweek/2013-05-23/ty-article-opinion/0000017f-dbce-db5a-a57f-dbeebc470000

      זעם על לפיד: "סירבת להעלות את שכר החיילים, אתה עושה הון פוליטי על גבם"
      פורסם 25/01/15

      https://www.mako.co.il/news-military/politics-q1_2015/Article-829206400a02b41004.htm

      יאיר לפיד בגד בבוחרים שלו. "כגודל הציפיה כך גודל האכזבה".
      צמד המילים שלפיד אמר הכי הרבה בקמפיין שלו הוא, "מעמד "הביניים"

      https://www.youtube.com/watch?v=U3g_nALs1M4

      לפיד שיקר לנו

      הביטו באיש הזה. הוא שיקר לנו; דיבר וקשקש וליהג על "האדם העובד",
      הבטיח לפעול למען מעמד הביניים – ומה קיבלנו?
      עוד מס הכנסה, עוד מע"מ, זינוק בתעריפי החשמל, קיצוץ בקצבאות ילדים,
      ועוד.
      מה לא קיבלנו? נגיעה בחברות השמנות, המסריחות מתנאי יתר, כגון חברת החשמל, מקורות, רשות שדות התעופה והנמלים.

      ‏‪https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000842666‬

      ב-2009 קבע ראש הממשלה נתניהו שביטוח לאומי ישלם: 175 שקלים לילד הראשון,
      263 לילד השני, השלישי והרביעי ו-175 מהילד החמישי ואילך.

      ב-2013 החליט שר האוצר לשעבר יאיר לפיד להוריד את קצבת הילדים,
      ולהעמידה על רמה אחידה של 140 שקל לילד.

      בנוסף לקיצוץ בקצבאות הילדים מסתתרות בתכנית הכלכלית עוד גזירות רבות.
      קשישים סיעודיים ישלמו 105 שקל בחודש עבור אגרת עובד זר וההשתתפות העצמית
      בתרופות תעלה ב-200 מיליון שקל בשנה.
      אחת הקשות שבהם הוא העלאת האגרה שמשלמים היום קשישים סיעודיים
      לחברות כח האדם מהן הם מגייסים את המטפלת הצמודה שלהם.

      https://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3601907,00.html

      מה לפיד התחייב לעשות במאה הימים הראשונים לממשלתו?

      https://www.youtube.com/watch?v=p9yvfbsQD8o

  7. גילוי נאות אני מו"ל בשקוף ומשפטן.
    הכתבה מגמתית וחד צדדית.
    אם הכותרת מכוונת אותנו לבדיקת היותו של לפיד פוליטיקאי ישן (אק"א מסואב) או "פוליטקאי חדש" כפי שהיה רוצה להיות (במובן של נקי כפיים ושקוף) – אז לכל הפחות היה מקום גם להביא דברים טובים שהוא עושה ולהעמיד הכל על המאזניים.

    המציאות מורכבת? אני מצפה שתציגו זאת כך. לא כתבה אחת על מציאות פשטנית (רוצה לומר – לפיד רשע, כמו הכתבה הזו) שתשמח את שונאיו ותרגיז את אוהביו. ואז גם כתבה הפוכה (לפיד מלאך) שתעשה את ההפך. פשוט לדון בהכל בבת אחת.

    גילוי נאות נוסף הוא כי בכתבה מהסוג הנוכחי תוכלו גם אתם להשתמש בה לניקוי שמכם בכל פעם שטענה תבוא כלפיכם על סיקור שמיטיב עם אחד הצדדים הפוליטיים שמאל/ימין – רוצה לומר "הנה אנחנו נכנסים בכולם".

    כמו כן היה מקום להביא את תגובתו, ואם נעשתה פניה והוא סירב – היה מקום לציין זאת.

    "התכתבויות ושיחות עם עשרות מצביעים של יש עתיד עולה כי לא מעט מהם מאוכזבים" – האם לא כך ביקשת לקבל אינפורמציה לצורך הכנת הכתבה מלכתחילה? ממצביעי לפיד שאינם מרוצים? אז מה הפליאה הגדולה שרובם לא מרוצים. כך ליקטתם אותם.

    בקיצור היה ברור מראש לאן הכתבה הזו הולכת עוד כשהייתה בתנור, וזה לא סימן טוב.

    1. מעניין.
      האם התבטאת כך כלפיי שאר העיתונאים שכותבים ומדברים מפוזיציה?
      הלוא, "לא נתניהו לא מעניין" זאת דוקטורינה בפניי עצמה.
      עם זאת, כיף לקרוא את תגובתך.

  8. מאמר הזוי – האם לפיד אי פעם היה ישר דרך? הרי גם בשבתו באופוזיציה היה מושחת, היה מחובר לגורמי הון ועיתון, שיקר במצח נחושה, החליף דעות כמו גרביים.
    מי שאי פעם הקשיב ללפיד וחשב שהמילה שלו שווה משהו הוא לא יותר מכסיל.

    לצערי, נראה שהחיבה היתרה של אבוטבול ללפיד היא רק בגלל מיקומו במפה הפוליטית. שהרי אדם בר דעת לא יכול לראות את לפיד ברצינות, פשוט כי לפיד של היום לא לוקח ברצינות אפילו את לפיד של אתמול.

  9. שישישי. לא יודע מי אתה, אבל תגיב בבקשה עניינית במקום לתקוף כתב שבסה"כ הציג נתונים…
    א. אם ליאיר יש רצון להקים קואליציה זה מותר ולאחרים זו שחיתות?
    ב. יש עתיד וישראל ביתנו הן מפלגות של איש אחד. קול אחד. בעיברית יש לזה שם: דיקטטורה (מישהו זוכר את עופר שלח?).
    ג. למי אתה קורא נקי כפיים? לזה שחוקק חוקים לפי צורכי חבריו? (חוק מיסוי אלכוהול לדוג'), לזה שמכחיש את הדמיונות שהוא שיווק לציבור ( חלומות על השירות שלו מלבנון). למי שמתעלם ממצע ומהבטחותיו?.
    יכלה העמוד ולא יכלו שחיתויותיו של לפיד ושות'.
    זה שהתקשורת שותקת לא הופך אותו לאיש ישר

    תודה לתומר על העבודה המקצועית.

    1. מי קרא ליאיר לפיד נקי כפיים? תקרא את מה שכתבתי. לפיד הוא תוצר קלאסי של הון שלטון. המפלגה שלו הוקמה עי עשרות בעלי הון. זה היה פרוייקט הון שלטון מתוכנן מא' עד ת'.
      אני מביע את מחאתי, שהמאמר הזה שטחי, לא רציני. זה הכל. גם הכספים הקואליציוניים וגם גודל הממשלה זה הכסף פצפון במונחי תקציב המדינה. הכסף הגדול נמצא בחלוקה מחודשת של נטל המיסוי, ובחיסול של המונופולים. המנופולים גורמים הפסדים של 100 מיליארד שח לפחות כל שנה. ישראל המדינה הכי פחות תחרותית בכל העולם, כולל עולם שלישי. אבל כל הפוליטיקאים בממשלה הזאת עובדים עבור טיייקונים, כולל לפיד, כמובן.

  10. מאמר קשקשת 90 אחוז לא אפוי.
    לגבי מספר השרים: לפיד התנגד לזב. זה נכפה עליו. הלי סה איו ממשלה. לגבי כספים קואליציוניים: גם זה קשקוש. מה לעשות שהממשלה נשענת על רוב מיזערי ביותר. למעשה חכ בודד או שניים יכולים להפיל הממשלה.
    אבל אתה תומר נוטה מאז ומתמיד להתעסק בקשקשת כשאתה מחליט לרדת על פוליטיקאי.
    אגב יש אלף ואחת סיבות להעביר ביקורת קשה על השיטה, אבל אתה מתעסק בזוטות. אני מציע לך לקרוא את ירון זליכה בפייסבוק שלו. שם הוא מגיב למדיניות הרקובה של משרד האוצר להעשיר את הטייקונים ולרושש את אזרחי ישראל.
    מה שאתה עשית לפני הבחירות, והמאמר המבחיל שכתבת נגדו כאן באתר, לא ייסלח לך לעולם. אתה מתלונן על השחיתות הציבורית. אבל כשמגיע אדם נקי כפיים עם יכולות עשייה גבוהות מוכחות, שבא לעשות רק טוב, ואינו פוליטקאי המחפש כיסאות, אתה שיתפת פעולה עם הטייקונים כדי להוריד אותו. ולא בגלל שאתה חובב טייקונים, אלא בגלל שאתה טיפש המחפש תשומת לב.
    ואם לא חל כל שינוי, ואתה צודק, אז גם לך יש חלק בזה. "תבורך".
    נ.ב מה שהיית צריך לעשות זה ראיון עומק עם זליכה ולשאול אותו השאלות הקשות. במקום זה בחרת לטנף, כמו עיתונאי קטן…

    1. שי שי שי שי, אתה מצטייר כמו אדם קטן שבוחר לטנף.
      הטיעונים שלך נגד תומר אביטל בעיקר הזויים ("שיתפת פעולה עם הטייקונים כדי להוריד את ירון זליכה").

      אף אדם שמנסה להתמודד על משרה ציבורית לא חף מביקורת. לכל אדם אינטרס אישי בנוסף על האינטרסים הציבוריים שלו, גם אם אנו בטוחים שכוונותיו טהורות. את האינטרס האישי עלינו להאיר בזרקור בוהק ובכך לתזכר את המועמד/ת שאנחנו משגיחים עליו/ה בשבע עיניים.

      תודה תומר על עבודתך הטובה.

      1. להוציא מאמר מלוכלך על זליכה זה לא ביקורת. זה לטנף. תומר רוצה עיתונאות חדשה, אז בבקשה. אבל ללכלך ולטנף בנוסח ערוץ 12 שטנפו לפני הבחירות על זליכה, זה לא עיתונות. לראיין אותו ולשאול את השאלות הכי קשות- זה עיתונות. ו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,897 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!