ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

חשיפה: הפגישה של בכיר הלוביסטים במשרד החוץ

נשיא חברת "פוליסי", שמונה לקונסול הכבוד של סרביה, ביקר ביום חמישי במשרד • ב"פוליסי" טוענים כי המפגש לא נגע לעבודתו של קרסני בחברת הלובי • במשרדו של יאיר לפיד טרם התבטאו בנושא הקשרים עם אנשי לובי
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

קרסני (משמאל), ארכיון

על רקע הצהרותיהם של מספר הולך וגדל של שרות ושרים על צעדים להגבלת הקשרים עם אנשי חברות לובי, ביקשנו לדעת גם את עמדת משרד החוץ בעניין. תשובה או הצהרה ברורה טרם קיבלנו, אך ממידע שהגיע לידי "שקוף" עולה כי לפחות לוביסט אחד הגיע למשרד בעצמו – בכיר הלוביסטים בישראל בוריס קרסני.

עוד ב"שקוף":

פנינו ללשכת לפיד בבקשה להבין מה המדיניות שיקדם במשרד החוץ ובמשרדים האחרים שבידי סיעת יש עתיד, אך שם עוד לא השיבו לשאלה, והסבירו בינתיים כי למשרד החוץ אין קשר ללוביסטים. אבל כעת יש לנו סיבה לחשוב שהטענה לא מדויקת: בוריס קרסני, נשיא חברת הלובי פוליסי, ביקר בשבוע שעבר במשרד. 

דיונים נוספים פרט לסרביה?

בחברת הלובי, ששמה נקשר לאחרונה בפרשת השחיתות במשרד הבריאות, טענו כי המפגש לא נגע ישירות לעבודתו של קרסני ב"פוליסי". עוד טענו שקרסני ביקר שם כחלק ממפגש קונסולים מכל העולם – בגלל היותו קונסול הכבוד של סרביה

לאור ההחלטות החדשות לפיקוח על פעילות לוביסטים בחלק ממשרדי הממשלה, ביקורו של קרסני מעיד על חשיבות אימוץ צעדים כאלה, ובעיקר בפרסום הפגישות עם לוביסטים לציבור הרחב. כיום אין לציבור כל דרך לדעת אילו לוביסטים נכנסו בדלתות משרדי הממשלה, ואילו אינטרסים הגיעו לקדם. האם קרסני פגש את השר לפיד במסדרון? דובריו טוענים שהתשובה היא לא. האם שוחח עם מישהו מעובדי המשרד על משהו אחר מלבד מדינת סרביה?

בתחקיר הלובי של שקוף מ-2018 התבררו חלק מהסיבות שמאחורי מינוי קרסני לקונסול הכבוד. בשגרירות סרביה הסבירו אז כי הבחירה בקרסני לתפקיד היתה "על שום תרומה ייחודית לפיתוח הקשרים בין ישראל לסרביה". עם זאת, בתחקיר TheMarker נכתב כי לקרסני קשרים פוליטיים במדינה וכי עזר בעבר למשפחת שטראוס לקדם את העסקים שלה בה. 

גישה ישירה למוקדי הכוח – ואפס פיקוח

את חברת "פוליסי" הקים קרסני עוד בשנות ה-90, והיא נחשבת לחברה הגדולה והחזקה בתחום בישראל. לוביסטים של החברה מייצגים מול מקבלות ומקבלי ההחלטות את האינטרסים של חברות גדולות כמו חברת הטבק פיליפ מוריס, בנק הפועלים, פז, תנובה, ebay וחברות רבות נוספות. בעוד שאזרחים מן השורה נדרשים לקשרים, אישורים ותיאום מראש על מנת לפגוש את מקבלי ההחלטות, ללוביסטים יש גישה נוחה לעובדי משרדי הממשלה וכמעט אפס פיקוח על פעילותם בהם.

הגישה של קרסני למשרד החוץ מדגישה את הצורך בשקיפות: אילו השרים והדרג המקצועי היו נדרשים לתעד ולדווח לציבור על כל מפגש, ולו מקרי, עם לוביסטים, היה באפשרותנו לעקוב אחר הקשרים שבין מקבלי ההחלטות לחברות המסחריות, ולפקוח עין על האינטרסים שעומדים מאחורי קביעת המדיניות.

הטרנד החם של הקיץ – מהלכים נגד לוביסטים?

בשבוע האחרון הצהירו עוד ועוד שרות ושרים כי יקדמו מהלכים להגבלת הפעילות של לוביסטים במשרדי הממשלה. חלק הודיעו כי יפסיקו להיפגש עם לוביסטים ויעבירו את הפגישות לאחריות הדרג המקצועי, כמו שר הבריאות ניצן הורוביץ (מרצ) ושר האוצר אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו). השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג הבטיחה כי תאמץ נוהל שמפקח על הפגישות בין לוביסטים לעובדי המשרד, בדומה לנוהל שאומץ לאחרונה במשרד האוצר.

שרת התחבורה מרב מיכאלי (העבודה) אמרה כי תחיל שקיפות על פגישותיה עם לוביסטים, ושאלה יתקיימו רק בהמלצה של הדרג המקצועי במשרד. מאז החל הגל המבורך של המאבק בלוביסטים במשרדי הממשלה, יש כמה שרים שעוד לא התבטאו בנושא – ביניהם שר החוץ יאיר לפיד (יש עתיד), שבמצע מפלגתו לכנסת ה-24 הובטח למנוע את כניסת הלוביסטים למשרדי הממשלה. 

צעד שניתן לקדם כדי להתמודד עם מעורבותם של הלוביסטים הוא למשל הקמת מאגר לוביסטים שפועלים בממשלה, בדומה למאגר הקיים כיום בכנסת. במאגר הכנסת רשומים 110 לוביסטים, שעליהם חלים כללים כמו החובה לענוד סרט זיהוי כתום במשכן, חובת צינון במקרים מסוימים והחובה להזדהות בדיוני הוועדות. גם המאגר הזה לא חף מבעיות, ועובדי חברות לובי שלא נרשמים בו יכולים להצליח לעקוף את הכללים החלים עליו. עם זאת, קיום המאגר חשוב מאוד והוא מגביר את השקיפות בעבודת הלוביסטים בכנסת. הקמת מאגר דומה במשרדי הממשלה תוכל לעזור במיפוי הקשרים של חברות הלובי עם המשרדים ובמעקב אחר הפעילות שלהן בהם. 

מיש עתיד נמסר בתגובה: "יש עתיד ויו"ר המפלגה לפיד ממלאים וימשיכו למלא אחר לשון החוק, הוראות השקיפות, והקודים האתיים שגובשו, הן בפעילות הכללית והן ביחס לשתדלנים בפרט".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל פינקלשטיין

יעל פינקלשטיין
כותבת ב"שקוף" מאז "מאה ימים של שקיפות", עוקבת אחרי פעילות של לוביסטים שמייצגים בעלי אינטרסים בכנסת וכותבת גם על ייצוג שוויוני בפוליטיקה. לתקשורת כוח עצום להשפיע על החיים שלנו, והיא יכולה לנצל אותו כדי לחשוף עוולות ולדרוש תשובות מנבחרות ונבחרי הציבור - אבל היא לא תמיד מצליחה לעשות את זה. אני שמחה להיות חלק מארגון עצמאי שיכול לפעול רק למען הציבור בחופש מוחלט.

תגובה אחת

  1. ראי
    זו פעם שנייה שנכנסתי לכאן
    האמת, אני מרגיש ש"הכל" אבוד כאן במדינה, מרגיש תיסכול נוראי {פשוט מיאש אותי שגם השרים החדשים מתנהגים {קצת/כמעט כמו הממשלה שסולקה הרבה הודות להבטחות של חברי וראשי המפלגות שבנו ממשלה חדשה} בענייני שקיפויות ואי קיום הבטחות של "לפני הבחירות" והם בעצם "שוכחים" תוך מס' ימים ושבועות {וזה מטריף דעת לכשעצמו!} את ש"התחייבו" או אמרו ואמירותיהם, אצלנו הציבור השומע מפרש! 'מילים' אלה כ- הבטחה לציבור והם יודעים זאת אבל "מצפונם" כביכול נקי כי הדברים שאמרו.."אז אמרו, לא חייבים לבצע" נכון?!
    ולכן התייאשתי כי משיטת הולכת האף, חשבתי שזה הליכוד אבל שיטות ה"למצוא חן" לפני בחירות ואחר כך לרוב- התעלמות.
    לא ציפיתי מיאיר לפיד שבעיני, הינו בעל יושרה ויושר, התנהג {בעניין השקיפות ומינוי מישהו שהוא ראש לובי של חברת סיגריות!!! ואם הוא אפילו לא טרח לענות לכם- לשקיפות טרוויאלית ביותר אז אולי יגרום לי אםילו לחשוד במשהו לא "כשר" במינויו של זה {לא יודע, הון שילטון, מכרים חבר של אביו?} ט ע י ת י כנראה לגביו אז מה נשאר!? אם כך ימשך, אתמוך ואעזור לביתי שתלך לנסות לחיות/ לגור/להגר לארץ יותר שפויה, אחרי מה שראיתי כאן, אני כבר התייאשתי כי יש כאן כה הרבה דברים לתקן ולא אפשרי שחיתויות שקרים שנאות מטומטמות חברה אלימה פשוט השפיות לא גרה כאן יותר ולא אוכל לעשות כלום
    ואיש עושה הישר בעיניו וחש מחנק גדול מדברים כאלה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,932 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!