ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

לפני הבחירות: הדברים שיאיר לפיד רוצה שתשכחו

גם בלי משמעת קואליציונית, לפיד קבר חוקי שקיפות שהיו יכולים למנוע שחיתויות ● כשהשקיף את יומנו - מחק פגישות עם ארנון מילצ'ן ונוני מוזס ● לוועדות הכנסת הוא כמעט ולא מגיע, ושיקר לגבי זה - ומעולם לא הגיש שאילתא ● לקראת הבחירות – תומר אביטל מזכיר לציבור עובדות שראשי הרשימות לכנסת מקווים שלא תזכרו
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מהחוסמים הגדולים ברשתות. יאיר לפיד. צילום: אורן בן חקון, פלאש 90

בשנים האחרונות, יאיר לפיד מרבה לדבר מהאופוזיציה על שקיפות שלטונית ועל מלחמה בשחיתות. אבל מה לגבי התקופה בה היה חלק מהממשלה? לצד מהלכים מבורכים – כמו הקמת נבחרת הדירקטורים והקטנת הממשלה – לפיד עשה ההיפך מלהילחם בשחיתות.

לקראת הבחירות, אנחנו מפרסמים עובדות ונתונים על ראשי המפלגות – שהם היו רוצים שתשכחו. לפני ההצהרות וההבטחות שנועדו לגרום לנו להצביע להם בקלפי, חשוב שהם יידעו שאנחנו זוכרים היטב כיצד התנהלו כשהכוח כבר היה בידיים שלהם.

לטורים הקודמים:

קובר חוקי שקיפות

לפיד וכל סיעת "יש עתיד" הפילו שלל חוקי שקיפות, גם כשלא הייתה משמעת קואליציונית. בין היתר לפיד הצביע נגד חוק לחשיפת תיקי המניות של חברי ועדת הכספים. לכן עד היום אין לנו מושג האם ח"כים מרוויחים מהצד מעסקאות, עיין ערך פרשת חיים כץ

לפיד גם הסתייג משקיפות בוועדת השרים לחקיקה – אף שהיא הכנסת האמיתית, ובה מתקבלות ההחלטות האם חוקים יקודמו ייכחדו. בנוסף, אחרי שקידם חוק לפיקוח על לוביסטים – עשה סיבוב פרסה וקבר אותו.

קשר הדוק עם ידיעות אחרונות

לאורך השנים קיבל לפיד סיקור מלטף ב"ידיעות", המעסיקה הקודמת שלו כעיתונאי. הקשר הזה המשיך לתוך הכנסת: כש"יש עתיד" הייתה בקואליציה, שלושה משרדי ממשלה בראשותה העבירו ל"ידיעות אחרונות" מאות אלפי שקלים תמורת תוכן שיווקי. בנוסף, חמישה חברי כנסת מהמפלגה הוציאו ספר ב"ידיעות" וסירבו לחשוף את ההסכם עם ההוצאה. 

ארנון (נוני) מוזס, מו"ל ידיעות אחרונות. לפיד הסתיר פגישה עמו (יונתן זינדל, פלאש 90)

במקביל לקשר ההדדי בין העיתון לסיעה, 10 ח"כים מ"יש עתיד" הצביעו בעד "חוק ישראל היום" אותו קידם מו"ל ידיעות נוני מוזס. לפיד עצמו לא הצביע, אך מוזס הודה בחקירתו כי שוחח איתו על הנושא.

מי מדבר עלי?

לפיד אוהב מאוד לקרוא על עצמו. אמנם הוא מסרב לחשוף את ההוצאות של יש עתיד, אבל הוצאות קשר עם הציבור חשופות על אפו ועל חמתו. כך גילינו שהוא מוציא המון כסף – כדי לקרוא מה נכתב עליו. בשנת 2017, למשל, שילם 54 אלף ש"ח מכספינו כדי לקבל קטעי תקשורת. למעשה, קרוב ל-81% מהוצאותיו באותה שנה הלכו לקטעי עיתונות עליו עצמו. יותר מכל ח"כ אחר.

הוא מייחס חשיבות לשיח אודותיו לא רק בעיתונות אלא גם ברשתות. "חופש הביטוי שייך לכולם" אומר שוב ושוב לפיד, אלא שבסקר גדול שעשינו הסתבר שהוא משיאני החוסמים ברשתות החברתיות – שני רק לבנימין נתניהו. לפיד חסם אותי ורבים אחרים – אף שלא גידפנו או שיקרנו, רק שאלנו שאלות שכנראה הביכו אותו. אני, למשל, תהיתי מדוע הוא לא עונה לשאילתות עיתונאיות, ונחסמתי.

מה יש לו להסתיר?

בחודשים האחרונים פנינו לכל ראשי המפלגות וביקשנו פירוט של מה שעלול להעמידם בניגוד עניינים דוגמת נכסים, קרקעות ומניות בשווי גדול. הדגשנו שאין לנו עניין לדעת ולפרסם כמה כסף יש בחשבון העובר ושב שלהם. לפיד מסרב. 

כשר אוצר הסכים לפיד לחשוף את יומנו. אך בדיעבד גילנו שהעלים ממנו פגישות עם איש העסקים ארנון מילצ'ן. בנוסף, הסתבר כי הסתיר פגישות עם מו"ל "ידיעות אחרונות" נוני מוזס. עד היום לפיד סירב לפרט מה היה בפגישות הרבות. מה הטעם לפרסם לציבור יומן שנעדרות ממנו הפגישות החשובות?

מקום אחרון במדד הנוכחות

חשיפת יומן במקרה של לפיד חשובה במיוחד – הוא מדורג מדי שנה במקום אחרון במדדי הנוכחות שלנו במשכן (מלבד השנה, בה נפתלי בנט גזל ממנו את התואר המפוקפק, אבל לפיד לא רחוק אחריו). בעבר לפיד אף נקנס על ההיעדרויות הרבות על ידי ועדת האתיקה שדחתה את תירוציו.

אם זה לא מספיק, הוכחנו ב"שקוף" לאורך השנים כי לפיד משתבץ קבוע לוועדות חסויות שהפרוטוקולים שלהן חסויים – ואז פשוט לא מגיע אליהן. 

אלא שלאחר שחשפנו ב-2017 שהבריז מכלל ישיבות ועדת חוץ וביטחון הגלויות לציבור, לפיד הצטדק. הוא טען: "מי שמכיר את פעילות הכנסת יודע שרוב פעילותי היא בוועדת חוץ וביטחון ובעיקר בוועדת המשנה למודיעין ושירותים חשאיים אשר מסיבות ברורות ישיבותיה אינן מופיעות ברשומות". לפיד הוסיף: "אני משקיע מכך מאות ועשרות שעות ומייחס לכך חשיבות מרובה".

אז חפרנו עמוק יותר וגילינו: גם לישיבות החסויות הוא לא מגיע. מקום אחרון בקביעות. זה ממשיך ב-2020 (אציין כי לאחר הקמת הממשלה הוא הפך ליו"ר האופוזיציה). לפיד אפילו הבריז לאורכה מהוועדה שפיקחה על מערכת הריגול של השב"כ שהופעלה נגד האזרחים בימי הקורונה. 

https://youtu.be/1xItFukIn-c
בכלל, לפיד לא אוהב לנצל את הכלים הפרלמנטריים העומדים לרשותו. הוא לא הגיש מעולם שאילתא למשרדי הממשלה, אפילו לא אחת. עם זאת, שאר חברי מפלגתו בהחלט עושים שימוש הולם בכלים השונים. אזכיר שרוב הזמן לפיד עצמו לא היה שר אוצר וגם לא יו"ר האופוזיציה, אלא גם ח"כ מן המניין. וכדי לקדם באמת דברים ולא רק לדבר עליהם – צריך בסופו של יום לעשות את העבודה הפרלמנטרית בכנסת.

מיש עתיד נמסר בתגובה: "בתשע השנים האחרונות יש עתיד בראשות לפיד משמיעה קול שפוי ועקבי במלחמה נגד השחיתות הציבורית ובעד שקיפות וניהול תקין. החל מהעברת נבחרת הדירקטורים כשר אוצר שניקתה את הדירקטוריונים של החברות הציבוריות מעסקנים מאז ולתמיד, דרך חוק לשקיפות ופיקוח על קק"ל, חוק הצוללות שמונע מסוכנים ומעאכרים לגזור קופון על חשבון עסקאות ביטחוניות, הקמת ועדת חקירה לפרשת הצוללות ועד חוק הקלון שמונע מנאשמים בעבירות פליליות לכהן בתפקידי חבר כנסת, שר, ראש עיר וראש ממשלה. יש עתיד הובילה את המאבקים הללו בממשלה ובכנסת ומתכוונת ליישם בממשלה הבאה את תכנית נחשון למאבק בשחיתות שמפורטת במצע שגיבשנו".

עוד הוסיפו: "בתפקידו כיו"ר אופוזיציה ויו"ר יש עתיד, יאיר לפיד מוביל את נבחרת הח"כים האיכותית של יש עתיד אשר פועלים ללא לאות בכל תחומי החיים על פי נושאים הקרובים לליבם. כך בין היתר יו"ר הסיעה מאיר כהן מתעסק בנושאי חינוך, אורנה ברביבאי בנושאי בריאות ובטחון, קארין אלהרר בנושאים חוקתיים ורווחה, יואל רזבוזוב בנושאי ספורט וקליטת עלייה, אלעזר שטרן בנושאי בטחון ודת ומדינה, מיקי לוי בנושאי תקציב וועדת הכספים ובטחון פנים, יואב סגלוביץ' בנושאי שחיתות, מיגור הפשיעה בחברה הערבית ומעמד האישה, רם בן ברק בנושאי כספים, ביטחון והמרחב הכפרי, בועז טופורובסקי בנושאי תחבורה ובטיחות בדרכים ותיירות, עידן רול בנושאי הייטק ולהט"ב, יורהאי להב הרצנו בנושאי צעירים וסטודנטים, להט"ב והגנת הסביבה, ולדימיר בליאק בנושא העצמאיים והעסקים הקטנים ומשה קינלי טופז בענייני חינוך ודת ומדינה. אלו כמובן רק דוגמאות וח"כים לוקחים על עצמם תפקידים ונושאים רבים אחרים לטיפול.

״יש עתיד עובדת באופן מסונכרן עם יו"ר המפלגה לפיד וחבריה זוכים לציונים לשבח על עבודתם במרבית הפרמטרים שציינתם. חשוב להבין שתפקידו של יו"ר מפלגה ויו"ר אופוזיציה שונה באופיו מזה של ח"כ רגיל שמתרכז בוועדה בכנסת והוא תפקיד יותר רחב שכולל בין היתר הצבת אלטרנטיבה בכל הזירות לממשלה הנוכחית, סינכרון והובלה של הח"כים, ניהול של המפלגה על כל מערכיה ומטות השטח וכן תפקידים ייצוגיים, מעבר לתפקיד הפרלמנטרי. הציבור רואה ומבין זאת וזו הסיבה שיש עתיד התייצבה כמפלגה השנייה בגודלה וממשיכה להתחזק. נמשיך לעבוד קשה כדי להביא אחרי הבחירות ממשלה שפויה וליברלית".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".

16 תגובות

  1. יאיר לפיד הוא נאד אישיותי. נשגב מבינתי איך אנשים נותנים בו את אמונם. האיש נפגש במשך שנים עם נוני מוזס, האדם הכי הרסני לדמוקרטיה הישראלית למעט נתנייהו. אבל בניגוד לנתנייהו, הוא כבר עסוק בהרס הדמקורטיה עשרות שנים. ובניגוד לנתנייהו הוא עושה את זה בחדרי חדרים, לא משתין מהמקפצה כמו נתנייהו, ולכן הוא איש מאד מסוכן והרסני למדינה.
    יאיר לפיד הוא נציגם של בעלי ההון בתוך כנסת ישראל. האיש מחובר לגורמי כוח כלכליים מונופוליסטיים. אם אתה רוצים להמשיך להיות עבדים בשירות תשובה, עופר, מוזס, משפחת וורטהיים, דן פרופר, מאפיית הבנקים, אז תמשיכו להצביע לו. ואם אתם רוצים כלכלה תחרותית וצומחת, ריסוק המונופולים, מערכת רווחה חזקה, רפורמות במשרד החינוך, רפורמות ענק במשרד הבריאות – תצביעו לירון זליכה. פעם ראשונה בארבעים שנה, שיש לי למי להצביע.

  2. בקליפת אגוז:
    "ח"כ יואב סגלוביץ בנושאי שחיתות…"
    אין עליהם ב'יש עתיד"!
    יש להם ח"כ שתפקידו להתמחות בשחיתות!
    אכן הצבה הולמת…
    [למי שעדיין זוכר את שיבוש החקירה בםרשת רא"ל גבי 'יש לי צדדים אפלים' אשכנזי / אלוף (שוחד) אביחי מנדלבליט, הרועץ המישפטי דהיום (כי 'המניאק' כזכור החזיק אותו 'בגרון'), אשר מחזיק היום את המדינה כולה בגרון..]
    פליטת פה פרויידיאנית, אבל התוצר מייצג אמת כל כך מזוקקת!
    (לא התמחות ב'מלחמה בשחיתות', התמחות 'בשחיתות'.
    אהבתי!)

    1. יאיר לפיד ובנימין נתניהו הם מאותו סוג. בתור מתנגד לנתניהו אני חושב שיש מעבר ללא ביבי. נוד מושחט

  3. לא נורא. אנחנו סולחים לו. אחד הפוליטיקאים היותר הגונים, חרוצים ונמרצים שיש.

    1. מה המשמעות של המילה חרוצים בעייניך? הבחור הזה מבריז בלי הפסקה, הגונים? לפוליטיקאי נחד שמקדם שחיתות? קראת בכלל את הכתבה? השיר נרקומן ציבור של מאיר אריאל נכתב עליו

  4. עשה רע מאוד נבחרת דריקטורים,זה 1 הדברים הגרועים ביותר שעשה, 3000 אנשים רובם המכריע אשכנזים, גרים בין רעננה לתל אביב ,הרי ידוע שמדינת ישראל של כל התושבים,הרי בשביל זה ריסקנו את המאפייה האשכנזית מההסתדרות ומפאי ,בא לפיד ומנסה להחזירה בשקט, שום דבר טוב לא עשה היה שר אוצר גרוע ביותר,זה מה שיש לאשכנזים להציע כראש ממשלה,כמה פעמים מוכרים לנו חתולים בשק,ומתבררים שהם גרועים ביותר,רבין,גנץ,ברק,ועוד,ועוד,

    1. דברי אזולאי הגזען המזרחי. אכלו לי שתו לי. גזענות תרבותית יבוא יד ראשונה ממרוקו.הביאו את הנכשלות התרבותית ממרוקו, לא מסוגלים להשתלב בדמוקרטיה מערבית, אז מנסים להופכה לדיקטטורה מזרח תיכונית ערבית, שבה אדם מתוגמל ע"פ הנאמנות שלו לשליט ולא ע"פ יכולותיו.
      אם ניתן לגזענים החשוכים הללו להמשיך להשתולל, נגיע למדינה שאותם גזענים שואפים אליה. מדינה ערבית בסגנון שסביה הגיעו ממנה: סוריה או עיראק או מרוקו. ואנחנו מאד קורבים לזה. האוייב הערבי-יהודי יותר מסוכן מבפנים יותר מאשר האוייב הערבי מוסלמי מבחוץ.

  5. מישהו פה דופק שעות נוספות למען נתניהו
    לפיד וסער הם היחידים שיש בכוחם לשפר משמעותית את המצב בישראל וכל ניסיון להשמיץ אותם מעיד יותר על המשמיצים מאשר המושמצים.

    1. מעניין שבעידן בו מבוצעות פעולות פליליות לכאורה בנושא שיווק ותקשורת מבית בלפור, מישהו מוצא לנכון ללכלך על יאיר לפיד שהתגלה חזק יציב ואמין בעשורים האחרונים. האם שוב נולד אתר בדמותו של ביבי למכירת דעת????

    2. זה מאוד לא רלוונטי לאתר הזה ולתכנים שעולים פה. בעיני הצדק כולם שווים ופושע אחד לא יעזור נגד פושע אחר

    3. עזרא, קראת את הכתבה ואת התגובה של יש עתיד?שום התיחסות עלהעדרותו מדיוני ועדת חוץ ובטחון וועדות המשנה שלה. שום התיחסות למחיקה מהיומן של פגישות עם בעלי ענין כמו מוזס ומילצן

    4. אני איבדתי אמון בכל הפולטקאים .סער היה במשך שנים שותפו ויד ימינו של הנאשם בפליליים נתניהו.אני חוששת שהוא ייעשה כמעשה גנץ .
      לפיד בקושי מגיע לדיונים בוועדןת הכנסת,וגרוע מכל הוא מקורב לטייקונים .
      תבינו האסון שלנו זה הטייקונים .
      חיביים להפביק לחלוטיים את תופעת הלוביסטיים .
      האינטרסים הכלכליים של הטייקונים פוכעים קשה מאד באזרחים כמו מתווה הגז, האסדות על החוף שמסכנות בריאות התושבים ,דמעתי גם שקבלנחם רוכשים מחברות הגס פסולת רעילה שמערבבים אותה עם המלט לבניה וזה עלול לגאום לתחלואה .
      מספאים לכם שאתםצמקבלים חיסון לקןרונה ובעצם זה רק חומר ניסיוני …
      לא מאמונה לאיש מכל ה120 .
      צריךלשנות את שיטת הממשל ..
      אם סער או לפיד יישהו לאןרך זמן בתפקיד ראש המממדלה הם יהיו בדיוק כמו נתניהו ..
      תבינו את העובדות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,918 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!