ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מס הסוכר: הלוביסטים עטים על לשכות הח"כים

חוק ההסדרים עדיין לא הגיע לכנסת, אך הקרב כבר מתנהל במסדרונות ובתקשורת • משרד הכלכלה התנגד בחריפות והציע מיסוי על הסוכר עצמו • גורם בענף: קוקה קולה תתנגד באופן קולני אך תספוג את המס וכך תקבל יתרון בשעה שמתחרותיה יעלו מחירים
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

קולה זירו. משרד הבריאות רכש בממוצע 900 פחיות של המשקה בחודש ללשכת סגן השר
קולה זירו. משרד הבריאות רכש בממוצע 900 פחיות של המשקה בחודש ללשכת סגן השר

מס הסוכר בדרך לכנסת וכבר מעורר התנגדויות חריפות מצד יצרניות המשקאות הממותקים. כדי להכשיר את דעת הקהל ולשכנע חברי כנסת לפעול נגד המהלך, הן מפעילות לוביסטים, מתדרכות עיתונאים ומנסות לגייס פעילים ולמסגר את המהלך כמאבק נגד האמרת יוקר המחיה. 

ל"שקוף" נודע כי משרד הכלכלה היה מראשי המתנגדים למהלך, כשחילופי דברים הובילו לדיון סוער בממשלה. ערב אישור התקציב, נציגי המשרד אף הציעו להחליף את מיסוי המשקאות הממותקים במס על הסוכר הלבן עצמו כחומר גלם – הצעה שלא התקבלה.

עם זאת, ההצבעה הממשלה הייתה רק תחנת ביניים. הלחץ מכיוון ראש הממשלה ושר האוצר לאשר את כלל הרפרומות שילוו את התקציב במקשה אחת – דחתה את הדיונים האמיתיים לוועדות הכנסת. כפי שכתבה לאחרונה שרת הפנים איילת שקד בציוץ מנוגד לנהלים שבו תמכה בהחרגת משקאות הדיאט: "לגבי הקולה זירו, בכנסת תיאמר המילה האחרונה!"

מסע השכנועים בכנסת כבר החל: "מה עם הגלידות?"

המס ידון כחלק מתקציב המדינה ויגיע לאישור הכנסת בקריאה ראשונה בתחילת ספטמבר. מיד לאחר מכן הוא יפוצל לוועדות השונות שידונו בו אחרי ראש השנה. לח"כים יש עד ה-4 בנובמבר לסיים ולהעלותו להצבעה סופית במליאה. 

בתחנה הזאת – כנסת ישראל – צפוי קרב איתנים. רכז הקואליציה בוועדת הכספים ח"כ ולדימיר בליאק כבר הודיע שיתמוך במס, לכן התאגידים נלחמים כבר עכשיו בכל המישורים נגד המהלך. במסדרונות המשכן מתרוצצת בשבועות האחרונים קרן שינמן, סמנכ"לית רגולציה בחברה המרכזית למשקאות (קוקה קולה ישראל) ונציגת איגוד תעשיות המזון בהתאחדות התעשיינים. בליווי לוביסטים שח"כים כבר מכירים, שינמן מבקרת בלשכות נבחרי הציבור ומנסה לשכנע אותם להסתייג מהמס.

"שינמן הלינה בפניי שמס סוכר לא חל גם על גלידות ושוקולדים", סיפרה ח"כ ענבר בזק (יש עתיד), "לטענתה זה לא בסדר שהמס נוגע למשקאות בלבד. אמרתי לה שהיא צודקת, ושבשלב השני אפשר יהיה להוסיף למס גם מאכלים". 

ח"כ ענבר בזק (יש עתיד). "לנו כמחוקקים יש אחריות לעודד אנשים לצריכה בריאה" (צילום: דוברות הכנסת)

בזק תומכת במס ולא השתכנעה. "אמרתי לה שאם היא בעצמה תוהה למה המס לא חל על מאכלים מזיקים, אז גם היא מסכימה שצריך לעשות משהו בנושא", המשיכה ח"כ בזק. "בשתייה קלה אין ערך בריאותי. זכות אנשים לשתות אותם כמובן, אבל לנו כמחוקקים יש אחריות לעודד אנשים לצריכה בריאה. אגב, סיפרתי לה שאצלנו בבית אין משקאות קלים. אני וילדיי שותים מים. אני מסתובבת עם בקבוק רב פעמי וממלאת מי ברז". 

חזית נוספת: ח"כים חרדים צפויים להתנגד

שינמן גם לא השתכנעה והיא ממשיכה לדפוק על דלתות הח"כים. כפי שנודע ל"שקוף", היא קבעה פגישות עם חלקם גם לספטמבר.

"הלוביסטים של חברות המשקאות ישתמשו בכל טיעון ובכל מניפולציה כדי לעצור את החקיקה הזו – למעשה הם כבר הציגו אותם לגורמים בממשלה", אומרת רחל גור מלובי 99, שמקדמת את מס הסוכר מול הגורמים וחוקרת את הנושא לעומק. לדבריה, "הן יעשו זאת כדי להסיט את הדיון מהפגיעה הקשה של המשקאות הקלים בבריאות שלנו וכדי למנוע פגיעה ברווחי העתק שלהן. הם יציעו תוכניות לעידוד חינוך תזונתי או כושר גופני במקום מיסוי, הם ידברו על פגיעה כלכלית בשכבות החלשות ועל יוקר המחיה וכשכל זה לא יעבוד הן גם יאיימו בפיטורי עובדים בתעשייה הישראלית".


כך למשל, כפי שחשפה כתבת הבריאות של Themarker רוני לינדר, בקהילת פז"מ, המערבת תוכן שיווקי לחיילים, עלה קמפיין ברשתות החברתיות בו נשמעים חיילים המתנגדים למיסוי הפחיות. לפי הפרסום, קוקה קולה ישראל היא מלקוחות פז"מ, אך בחברה המרכזית למשקאות טוענים כי אין להם קשר לקמפיין.

חזית נוספת צפויה מצד חברי כנסת מהמפלגות החרדיות. יו"ר ש"ס אריה דרעי כבר התנגד בפומבי למיסוי שכתב כי הממשלה פוגעת במשפחות ברוכות ילדים במקום למסות משקאות חריפים יקרים. ואכן, במשרד הבריאות טוענים שלפי הנתונים הציבור החרדי הוא צרכן כבד של שתייה מתוקה בהשוואה לציבור הכללי. לכן הם ופועלים מנגד כדי לדחוף את הרפורמה. כך למשל, באתר כיכר השבת התפרסם טור דעה מאת רוחמה פרנקל, יועצת משרד הבריאות לתזונה במגזר החרדי. פרנקל ציינה כי "הציבור החרדי ירוויח ממהלך המיסוי על שתיה מתוקה עוד יותר מהאוכלוסיה הכללית" – ודחקה בקוראים לעבור למים.

קוקה קולה תספוג את המס בעצמה?

גורם בכיר בענף אמר ל"שקוף" שהיצרנית ששולטת בשוק המשקאות הקלים, "החברה המרכזית למשקאות" (קוקה-קולה ישראל), אמנם תתנגד באופן קולני אך להערכתו יש גורמים בחברה שבעצם מרוצים ממנו. לקוקה קולה, בניגוד לחברות אחרות כמו טמפו ויפאורה תבורי, יש רווח אדיר על המותג ולכן יש לה "הרבה עם מה לשחק". לא מן הנמנע, לדבריו, שהחברה תספוג חלק מהמס או את כולו והמחיר לצרכן של משקאותיה יישאר דומה. "שאר הבקבוקים של המתחרים יתייקרו, ולכן יקנו יותר קולה", הוא הסביר.

בקוקה קולה פוחדים מסימון מספר כפיות הסוכר (10 בכל פחית) – בדומה לסימון המוצרים (צילום: פלאש 90)

גורם אחר טען שבקוקה קולה מפחדים מרגולציה אחרת לטובת בריאות הציבור: סימון כמות הסוכר בחזית הבקבוקים. "מי ישתה פחית אם יובלט עליה שהיא מכילה 10 כפיות סוכר?" הוא אומר.

במקביל, החברה עדיין נלחמת לבטל את הפיקדון על בקבוקים גדולים שייכנס לתוקף בעוד ארבעה חודשים. סמנכ"לית החברה שינמן מנצלת את פגישותיה כדי לשכנע את הח"כים להילחם גם במהלך הזה. היא טוענת שהפיקדון ישית עול כלכלי על הציבור, ומתעלמת מהנזק שיוצרים בקבוקי הפלסטיק.

בערוץ 12 נלחמים במס – לטובת בעלי הבית  

כדי להפעיל לחץ, החברות מנהלות קרב על דעת הקהל בכלי התקשורת. בגזרת הטלוויזיה הן מחזיקות ביתרון עצום: ערוץ 12 נשלט על ידי החברה המרכזית למשקאות. מבדיקת "העין השביעית", ב"קשת" הכריזו מלחמה של ממש במס: בערוץ ובאתר מתייחסים בביקורתיות גדולה מהרגיל לרפורמה, תוך ראיונות עם מומחי בריאות שמציגים עמדה התומכת באינטרס בעלי הבית. כל זאת נעשה ללא גילוי נאות על כך שהמס עלול לפגוע בהכנסות בעלי הערוץ המשדר ולכן יש לו אינטרס בטרפודו.

מקריאת שלל כתבות בנושא ניכר שגם בכלי תקשורת אחרים מתעלמים מהנזקים העצומים שמוביל צריכת סוכר מופרזת. כך למשל ב"וואלה" וב"גלובס" כבר הופיעו ידיעות שמתנגדות למהלך. ב"כלכליסט" התייחסו למס בטור תחת הכותרת "ממשלת שינוי? ממשלת מיסוי". ב"ישראל היום" הסתייגו מהמס בין היתר משום "יעודד הברחות (משקאות) מהרשות הפלסטינית ובכך יתרום לפיתוח התעשייה הפלסטינית על חשבון זו המקומית". 

קמפיין הרשת מפיץ מידע שקרי (צילום: מתוך עמוד האינסטגרם של פז"מ)

בחלק מהכתבות מככבות הבעיות (הנכונות) שתוביל הטלת מס סוכר – אך כלי התקשורת אינם קוראים לתקן את המתווה. כל פגם מוצג כסיבה לחסל את המס כליל.

חשוב לומר, הביקורות מוצדקות: כדי להילחם בנזקי הסוכר, המס חייב לבוא כחלק מתכנית רחבה יותר. יש לבחון הטלת מס דומה על מזון עתיר סוכר – שהיעדרו מעורר שאלות רבות וחוסר אמון בציבור. אפשר גם הגביל את הפרסום של מזונות ומשקאות עתירי סוכר. 

עוד צעד שישנה את היחס למס: "לצבוע" את ההכנסות ממנו ולייעדן לתחום רלוונטי. דמיינו למשל שמאות מיליוני השקלים שייכנסו מדי שנה ינגישו לציבור הרחב את האפשרות לשתות מים דרך התקנת ברזיות וקולרים ברחבי ישראל. ההכנסות יכולות גם לשמש להסברה או מימון הכשרות לרופאים בנושאי תזונה. 

ההכנסות מהמס יכולות לשמש להתקנת ברזיות (צילום: פלאש 90)

כך או אחרת, כשלב ראשון המס עשוי לסייע בקרב על שינוי התודעה – בדיוק כפי שקרה בימים הראשונים בהם החלו להתברר ממדי הנזק של הטבק. 

המספרים מחייבים פעולה. בישראל ישנם מעל חצי מיליון חולי סוכרת, והיא רק אחת משלל מחלות שצריכה מופרזת של סוכר מעובד עלולה להוביל אליה. גם אם נתמקד רק בסוכרת – הנתונים מבעיתים: כל ילד שלישי בישראל יפתח סוכרת שתוביל לחיים של סבל וייסורים. ב-2017 נכרתו כ-1,200 רגליים בשל המחלה. בנוסף, כולנו משלמים את המחיר: במחקר של המכון הלאומי לחקר שירותי הבריאות ומדיניות הבריאות והמוסד לביטוח לאומי מ-2018 נמצא כי ההוצאה על חולי סוכרת בקופת חולים כללית, מהווה 33% מההוצאה הכללית (שליש!), בעוד ששיעורם באוכלוסיית המבוטחים המבוגרים היא 13% בלבד. כ-14% מההוצאה הכללית של קופת החולים מיוחסת למחלת הסוכרת.

תגובת קוקה קולה לא התקבלה עד מועד פרסום הכתבה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".

5 תגובות

  1. מס על הסוכר לבן עצמו
    ואף על סוכר חום
    נשמע לי רעיון לא רע!

  2. לא מבין איך ניתן להגיד כי המיסוי יפגע באוכלוביות החלשות ? הרי אם יפסיקו לשתות ממותקים וידתו מים גם עולה פחות וגם ירויחו בריאות .
    אולי הסוד נובע מזה שלעסקנים החרדים יש אינטרס אחר לא כל כך ניסתר ?

    1. אז שים מז על בירה וודקה מה שגורם גם לךשיעה ואונס וגניבה ורצח , חיילים ואנשים פשוטים שותים משקאות כאלה זה יפגע רק בהם

      1. הפגיעה היא למי ששותה את המשקה. בעוד 20 שנה לא נבין איך זה בכלל היה חוקי לתת קולה לילדים.

      2. יש מיסוי ספציפי על משקאות אלכוהוליים.
        אולי צריך להגדיל אותו, אבל הוא כבר קיים והוא גם פונקציה של כמות האלכוהול

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,911 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!