ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מעקב שקוף: דירת השגריר על שם נתניהו סוף סוף מוצעת למכירה

זוכרים את דירת השגריר בניו יורק שעדיין על שם בנימין נתניהו? לפני כחצי שנה הראינו שאם היו מוכרים אותה - ניתן היה לשכור דירה במיקום טוב יותר ובמחיר זול יותר ● אזרחי ישראל היו חוסכים כך הון ● אבל המדינה המשיכה להשתמש בה והיא המשיכה להיות על שם נתניהו ● השערורייה בדרך לפתרון: משרד החוץ מציע את הדירה למכירה ● כל הפרטים
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מודעה למכירת דירת שגריר האו"ם בניו יורק (צילום מסך מתוך אתר סוכנות הנדל"ן דאגלס אלימן)

סוף טוב לפרשת הדירה בניו-יורק? אחרי שמשרד החוץ הסתבך עם עצמו במשך עשרות שנים, דירת השגריר לאו"ם של מדינת ישראל סוף סוף מוצעת למכירה. כזכור, בשנת 1986 רכשה מדינת ישראל דירה יוקרתית במנהטן שבנויה כחלק מקו-אופ (תאגיד שיתופי המנוהל על ידי הדיירים). המחיר עמד על 99 אלף דולר בלבד – 241 אלף דולר במונחים של היום.

הכסף יצא אמנם מכיס הציבור, אבל מטעמים בירוקרטיים ובהתאם לנהלי הקו-אופ וחוקי מדינת ניו יורק – הדירה נרשמה על שם בנימין נתניהו, אז השגריר באו"ם. בדירה תשעה חדרים וארבעה חדרי אמבטיה, והבניין בו היא ממוקמת נחשב לאחד הנכסים היוקרתיים בעיר. הרווח מהמכירה צפוי להיכנס לקופת המדינה.

דמי הניהול: 37 אלף שקל לחודש

ב"שקוף" כתבנו שוב ושוב על המצב המעוות שעלול עוד להוביל לכך שילדיו של רה"מ לשעבר יירשו את הדירה המפוארת שנרכשה מכספי הציבור. במקביל חשפנו כי התשלום החודשי לטובת ניהול הבניין עומד לבדו על 11,348 דולר לחודש (כ-36 אלף שקלים). שימו לב, זו לא שכירות אלא רק תשלום אחזקה לבניין. סכום מופרך בהתחשב שהצענו פתרונות זולים יותר לאחר מכירת הדירה כמו שכירות בהתאם לצרכי השגריר או רכישת דירה במתחם קונדו.

עוד ב"שקוף":

למרות זאת, במשרד החוץ התעקשו להמשיך להחזיק בדירה והתמקדו בהעברת רישום הבעלות על הדירה מנתניהו לידי המדינה. זאת חרף תחקיר שלנו המצביע על סיכוי נמוך לכך: העברת בעלות בדירות מסוג קו-אופ הוא מהלך כמעט בלתי אפשרי. כעת, כפי שפורסם בידיעות אחרונות המדינה עשתה פניית פרסה ופרסמה את הדירה למכירה. המחיר: 11.75 מיליון דולר.

עמוד מכירת דירת שגריר האו"ם

מי ישלם את המס על המכירה?

לנתניהו, חשוב להדגיש, אין טענת לבעלות על הדירה. למרות זאת, גם לאחר שנתניהו סיים בשנת 1988 את תפקידו באו"ם, המדינה לא פעלה להעביר את הרישום אליה או על שם שגרירים חדשים. רק לאחרונה, במענה לעתירה שהוגשה נגד המדינה בבג"ץ על כך שלא פעלה להעביר את הרישום, טען משרד החוץ כי "הדירה שייכת למדינה, ואין ברישום המסמכים על שם השגריר דאז מתוקף תפקידו כדי לגרוע מבעלות המדינה על הדירה". 

בנימין נתניהו. לפי משרד החוץ לא ייאלץ לשלם מס על הרכישה (צילום: אוליבר פיטוסי)

בנוגע להליך העברת הבעלות טענו במשרד החוץ כי התקיימו מגעים בשנים האחרונות לתיקון הרישום "נוכח התנגדות עיקשת של הנהלת הקו אופ". למרות זאת, לטענת המשרד המשיכו לקדם זאת בדרכים משפטיות: "המדינה פועלת ובוחנת את כל האפשרויות הרלוונטיות לתיקון הרישום, ואף מתקיימים מגעים משפטיים בין הצדדים". 

סוגיה עדיין מעורפלת היא אירוע המס שיתרחש עם מכירת הדירה שעדיין רשומה על שם נתניהו. לפחות על הנייר הוא בעל הזכויות בה. האם ייאלץ לשלם מס על הרכישה? במשרד החוץ טוענים שאין בכך שום בעיה , אבל גורמים המעורבים בנושא אמרו לנו כי זה לא מובהק. נמשיך לעקוב.

מה גרם סוף סוף למשרד החוץ לשים את הדירה על המדף? 

מדוע דווקא עכשיו? במשרד החוץ עצמו טוענים שהסיבה היא "מצב התחזוקה הירוד של הבניין בה היא ממוקמת והעובדה שהקו אופ של הבניין מסרב לשדרג את מערכות החשמל והאינסטלציה העתיקות בבניין". לאור שיחות עם גורמים המעורבים בסוגיה אנחנו לא בטוחים כמה זה מדוייק.

קודם כול, לאורך השנים אנחנו, לצד גורמים נוספים, פרסמנו ביקורת ציבורית מתמשכת על היות נתניהו הבעלים. שנית, עקב הרישום המעוות, כל פעם שהתחלפו שגרירים הייתה סכנה שלא יכולו להיכנס – כפי שקרה עם גלעד ארדן שנאלץ לשהות בימיו הראשונים בניו יורק במלון על חשבון הציבור. שלישית, היה החיכוך המתמשך עם הנהלת הקואופ עצמו, והעלויות הגבוהות לאחזקת המבנה – מעבר לתשלום ועד הבית הדיירים מחוייבים בשיפוץ תקופתי.

לבסוף, השלטון התחלף. מה שבטוח זה שמכירת הדירה – שעדיין על שמו של נתניהו – תפתור חתיכת כאב ראש. מעבר לכך – זה הדבר הנכון לעשות.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,897 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!