ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

השגריר החדש לאו״ם שוכן במלון ב-36 אלף שקל, על אף שלמדינה יש דירה במנהטן

הנהלת הבניין של דירת השגריר לאו״ם עיכבה את כניסתם של השגריר החדש ארדן ומשפחתו, בטענה שרק בנימין נתניהו, הבעלים הרשום, יכול להתגורר בדירה ● אז פנינו למשרד החוץ בבקשת חופש מידע ושאלנו: כמה שילם הציבור הישראלי על הדיור החלופי, בגלל הבעיה שנמשכת כבר 34 שנים?
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

בניין הדירות במנהטן בו ממוקמת דירתו של שגריר ישראל לאו"ם הרשומה על שם בנימין נתניהו. (צילום: גוגל מפות)

בקיץ האחרון שילמנו 10,717 דולר (יותר מ-36 אלף שקל), כדי לשכן במשך שבוע במלון את השגריר הטרי של ישראל באו״ם, גלעד ארדן, ובני משפחתו – כך עולה מבקשת חופש מידע של "שקוף". את הסכום הזה שילמנו בזמן שישראל מחזיקה בניו יורק בדירה המיועדת לשגריר. הסיבה: הדירה רשומה עדיין על שמו של בנימין נתניהו, מאז מילא בעצמו את התפקיד ב-1986 והנהלת הבניין בשדרה החמישית בניו יורק עיכבה את כניסת השגריר לדירה בטענה שרק הבעלים הרשום יכול להתגורר בה.

בנין הדירות במנהטן בו ממוקמת דירתו של שגריר ישראל לאו״ם הרשומה על שם בנימין נתניהו (צילום: גוגל מפות)

על חשבון משלם המיסים

בתחילת ספטמבר פרסמה העיתונאית שלומית צור ב"כלכליסט" כי הנהלת הבניין בו ממוקמת דירתו של שגריר ישראל לאו״ם סירבה לאפשר לגלעד ארדן ומשפחתו להתגורר בה. הדירה ששייכת למדינת ישראל רשומה על שמו של בנימין נתניהו מאז שימש בתפקיד, ולמרות שחלפו מאז 34 שנים, טרם נפתרה סוגיית רישום הבעלות בדירה והעברתו על שם המדינה.

בכתבה בכלכליסט פורסם כי "רק בתום דין ודברים עם הקונסוליה הישראלית שנמשך כמה ימים, וחתימתו של נתניהו על מסמך המאשר זאת, נכנסה משפחת ארדן לדירה. עד לאישור המיוחל שהתה המשפחה בבית מלון סמוך".

בעקבות הפרסום פנה שקוף בבקשת חופש מידע למשרד החוץ. ביקשנו לברר כמה עלה לנו לשכן את השגריר ששלחנו לאו״ם במלון, וזאת למרות שיש דירה שמיועדת בדיוק לכך. מתשובת הממונה על חופש המידע במשרד החוץ עולה כי ארדן ומשפחתו שהו במלון בין ה-10 באוגוסט ועד ה-17 בשני חדרים במלון MARK. עלות חדר אחד עמדה על 675 דולר ללילה ועלות החדר השני עמדה על 856 דולר ללילה. בסך הכל שילם משרד החוץ 10,717 דולר עבור שהות בת שבעה לילות, כ-36,430 שקלים.

חשבוניות תשלום למלוi MARK במנהטן, ניו יורק, עבור השגריר לאו״ם ארדן ומשפחתו

בעבר כתבנו על ריבוי הדירות בבעלותו של ראש הממשלה נתניהו. לגבי הדירה במנהטן, טענו רבים, שזהו עניין טכני. אבל החשיפה בכלכליסט המחישה שלפעמים הסיפור הטכני הזה עולה לציבור: במבוכה ובכסף.

עוד בשקוף:

רישום שלא הוסדר

ב-9 באוגוסט, יום לפני הגעתו של ארדן ומשפחתו לניו יורק, חתם נתניהו, באיחור של 34 שנים, על מסמך שיאפשר את העברת הבעלות על הדירה. נדגיש כי לנתניהו עצמו אין טענת בעלות על הדירה. היא נרשמה על שמו, מתוקף תפקידו כשגריר ישראל לאו״ם באותה העת, מאחר והבניין ממוקם בבניין מנוהל בשיטת "קו-אופ" שאינה מאפשרת רישום מניות בעלות על שמן של ישויות שאינן פרטיות. מאז משמשת הדירה כמעונם של שגרירי ישראל לאו״ם, והמדינה מנהלת את הדירה באמצעות הקונסוליה הישראלית בניו יורק. מאז 2016 מנהלת המדינה מגעים עם הנהלת התאגיד שמחזיק בבניין כדי להסדיר את רישום הדירה.

לאחרונה התקבל פסק דין בעתירה שהגישה תנועת אומ"ץ בנושא נגד משרד החוץ. מהדיונים סביב העתירה עולה כי הדרך עוד ארוכה. במשרד החוץ טענו כי כדי לסיים את הליך העברת הרישום לידי מדינת ישראל יש לבצע שיפוץ בנכס שיתעכב בגלל מגיפת הקורונה. בתנועת אומ"ץ ביקשו מבית המשפט להשאיר את העתירה עומדת כדי לוודא שההליך יושלם, לאחר 34 שנה, אך בעקבות צעדי המדינה וחתימתו של נתניהו – השופטים דחו את בקשתם.

משרד רה"מ נמסר: הדירה היא בבעלות המדינה כפי שצוין גם בתגובת המדינה, ונושא רישום הדירה נמצא בטיפול משרד החוץ. בהמשך לשאלתך המתייחסת לשגריר גלעד ארדן, מדובר בהחלטה של משרד החוץ בלבד ללא שום קשר למשרד ראש הממשלה ועל כן יש לפנות אליהם

***

  • יש לך הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכיר/ה מידע או סיפור שאנחנו לא? כתבו לעיתונאי עידן בנימין
יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

3 תגובות

  1. צוות שקוף,
    למה שלא תבדקו כמה מסובך יהיה למכור את הדירה ולקנות דירה אחרת? אני מניח שלא חסרות דירות בעיר ניו יורק. אולי זו אופציה שתעלה פחות למשלם המיסים מתהליך העברת בעלות שלוקח 30 שנה?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,932 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!