ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בניגוד לטענות משרד החוץ: דירת השגריר בניו יורק צפויה להישאר על שם נתניהו

בזמן שהמדינה ממשיכה לשלם כל חודש כ-11 אלף דולר לתחזוקת הבניין היוקרתי בשדרה החמישית במנהטן, ניתן היה לשכור דירה טובה לא פחות ואולי אף במיקום מוצלח יותר עבור שגריר ישראל באו"ם • אף שהמדינה טוענת כי תהליך העברת הבעלות על הדירה מבנימין נתניהו לידיה כבר כמעט הושלם, בדיקת "שקוף" מגלה שספק אם המהלך הזה בכלל אפשרי • ומי יהנה מהרווחים אם המדינה תחליט לעשות את המעשה הסביר ולמכור את הדירה?
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

בניין הדירות במנהטן בו ממוקמת דירתו של שגריר ישראל לאו"ם הרשומה על שם בנימין נתניהו. (צילום: גוגל מפות)

המדינה משלמת בכל חודש 11 אלף דולר על אחזקת הבניין שבו שוכנת דירת שגריר ישראל לאו"ם במנהטן, כך עולה ממענה לבקשת חופש מידע שהגשנו ב"שקוף" לאחרונה. האם לא קיימת חלופה זולה אך מוצלחת יותר לשכן בה את השגרירים, שגם תהיה קרובה יותר למטה האו"ם?

מבדיקה שלנו עולה שהתשובה לכך היא בהחלט כן. ויש גם עניין נוסף: מדובר בדירה שאף שמבחינה מהותית שייכת למדינת ישראל, כבר 34 שנים היא רשומה עדיין על שמו של בנימין נתניהו, מאז שהוא בעצמו כיהן כשגריר. כעת מתברר כי ייתכן שבשל כך, במקרה של מכירה נתניהו הוא זה שזכאי, לפי חוק, ליהנות מהרווחים אבל גם לשלם מס על מכירת הדירה.

עוד ב"שקוף":

במשרד החוץ אומרים כי תהליך העברת שם הדירה על שם המדינה נמצא בעיצומו, אך נראה שזה לא מדויק. ניסיונות עבר להעביר את הבעלות למדינה לא צלחו, בין היתר בשל הגבלות של הקואופרטיב המחזיק בבניין היוקרתי.

דירת יוקרה לשגריר? יש אופציות זולות יותר

דירת שגריר ישראל באו"ם בשדרה החמישית במנהטן היא נכס יקר. הבניין נחשב לאחד הנכסים היוקרתיים בעיר, ויש שמעריכים את שווי הדירה ב-12-15 מיליון דולר. כמה יוקרתי הבניין המדובר ומי יכול להרשות לעצמו לגור בו? ממענה לבקשת חופש מידע שהגשנו עולה כי התשלום החודשי להנהלת הבניין עומד על 11,348 דולר לחודש (כ-37 אלף שקלים). שימו לב, זו לא שכירות אלא רק תשלום אחזקה לבניין. בנוסף יש עוד תשלום של 200-300 דולר חשבון חשמל.

"זה בהחלט לא זול ובמדרג יחסית גבוה מאוד לניו יורק באופן כללי", אומר קובי להב, מומחה לתחום הנדל"ן בעיר. "אבל זו עלות ממוצעת לדירות יוקרה מהסוג הזה שיושבות על השדרה החמישית, שעלות החזקתן היא תמיד גבוהה (שילוב של ועד בית ומיסים)". להב אומר שמהיכרותו, יכולות להיות חלופות זולות יותר שיעמדו בסטנדרטים של שליח ישראל לאו"ם.

"למשל קניית דירת קונדו, שזה בניין רגיל כמו מה שאנחנו מכירים בארץ, במיקום פחות מרכזי והרבה יותר קרוב לאו"ם. עלויות ההחזקה סביר שיהיו יותר זולות ובמחיר הרבה יותר זול המדינה יכולה להחזיק דירה נחמדה קרוב לאו"ם דרך אחזקה בחברה מסחרית שרשומה על שם המדינה".

קובי להב. "דירת השגריר יקרה – המדינה יכולה להחזיק דירה נחמדה קרוב לאו"ם"

אפשרות נוספת, לדבריו, היא "השכרה של דירה בבניין של השכרות בלבד. המדינה יכולה להחזיק דירה באופן קבוע או לשכור דירה לפי הצורך של השגריר הספציפי. לכל שגריר יש גודל משפחה שונה אז בכל פעם שיש שגריר חדש פשוט נותנים לו תקציב לשכור דירה שמתאימה לגודל המשפחה והמיקום שבו הוא צריך להיות". 

משרד החוץ: הדירה שייכת למדינה

בואו נחזור מעט אחורה: בשנת 1986 רכשה מדינת ישראל 1,366 מניות בתאגיד קו-אופ (תאגיד שיתופי המנוהל על ידי הדיירים) ב-99 אלף דולר (241 אלף דולר במונחים של היום), שבבעלותו הבניין שבו נמצאת דירת שגריר ישראל לאו"ם בניו יורק. המדינה שילמה, אבל מטעמי נהלי הקו-אופ וחוקי מדינת ניו יורק היא נרשמה על שם בנימין נתניהו, שהיה אז השגריר באו"ם. 

נציין כבר בשלב זה, שאין לנתניהו שום טענת בעלות על הדירה. אבל גם לאחר שסיים את תפקידו באו"ם, המדינה לא פעלה להעביר את הרישום על שמה או על שם שגרירים חדשים עד לשנים האחרונות. לאחרונה, במענה לעתירה שהוגשה נגד המדינה בבג"ץ על כך שלא פעלה להעביר את הרישום על שמה במשך שנים, טען משרד החוץ, שחזר על זה שוב לאחר פניית "שקוף" כי "הדירה שייכת למדינה, ואין ברישום המסמכים על שם השגריר דאז מתוקף תפקידו כדי לגרוע מבעלות המדינה על הדירה". 

עוד הוסיפו במשרד החוץ כי מאז רכישת הדירה ובמהלך 34 השנים האחרונות, מדינת ישראל התנהלה ועודנה מתנהלת כבעלת הדירה, באמצעות הקונסוליה הכללית של ישראל בניו יורק. בנוסף אמרו כי "הדירה רשומה במשרד למשלחות זרות (Office of Foreign Missions) במחלקת המדינה של ארה"ב, כדירה השייכת למדינת ישראל והמשמשת כמעון הרשמי של שגריר ישראל לאו"ם".

בעל הדירה – מי שעל שמו רשומה המניה

גורמים המעורבים בנושא טוענים שלטענת משרד החוץ ולמדינה אין שום מעמד חוקי וכי הבעלים החוקי של הדירה הוא בנימין נתניהו. להב, שמנהל את תחום המכירות של חברת הנדל"ן Living NY העוסקת במכירת והשכרת דירות ובניינים בניו יורק ובעל ניסיון של 14 שנה בנדל"ן בעיר, אומר כי לטענה הזו אין שום תוקף משפטי. 

"בקואופ בעל הדירה הוא מי שעל שמו יש תעודת מניה וחוזה מול הקואופ (stock & lease), מחזיק המניה הוא בעל הדירה", הוא מסביר. "להגיד שהמדינה רשומה כדירת שגריר במקום אחר זה לא רלוונטי לצורכי בעלות. זה כמו לומר שדירה רשומה בטאבו על שם בנימין נתניהו אבל היא לא באמת שלו כי באתר משרד החוץ הכתובת למשלוח של משרד החוץ היא אותה דירה. באותה מידה בעל המניה יכול לטעון שהדירה שלו ושהוא רק מאשר לישראל להשתמש בה כדירת שגריר". 

כמו לבקש מקיבוץ לאשר את קנדה כחברת משק

ואכן, במשרד החוץ טוענים שהם עובדים על העברת הבעלות: "בשנים האחרונות, במסגרת שיג ושיח בין המדינה לבין הנהלת הקו-אופ במגוון נושאים הנוגעים לדירה, נעשו מאמצים בלתי מבוטלים לתקן את הרישום האמור, כך שיהא אך ורק על שם מדינת ישראל, ואף העניין הוסדר גם מול ראש הממשלה". עם זאת הוסיפו במשרד כי "מגעים אלה לא הבשילו באופן שאיפשר את תיקון הרישום, נוכח התנגדות עיקשת של הנהלת הקו-אופ. כחלק מכך, המדינה פועלת ובוחנת את כל האפשרויות הרלוונטיות לתיקון הרישום, ואף מתקיימים מגעים משפטיים בין הצדדים".

להב חושב שזה בלתי אפשרי. "קואופים בניו יורק, ובייחוד כאלו הנמצאים בכתובות יוקרתיות כמו השדרה החמישית, לא רוצים חברות כבעלים של מניות בקואופרטיב ובייחוד לא מדינות", הוא מסביר. "יש כמה סיבות לכך. האחת היא שקואופים רוצים לדאוג שהדיירים ישלמו את עלויות ההחזקה בבניין. קשה לתבוע חברה מסחרית שלא משלמת ובלתי אפשרי לתבוע מדינה. סיבה נוספת היא שהקואופים רוצים לדעת מי הדיירים בבניין ומתנהלים כמו מועדון חברים סגור. במקרה של מדינה, זה אומר מבחינתם שהם לא באמת יודעים מי גר בבניין ואין להם שליטה על איכות השכנים". סיבה נוספת היא האבטחה: "דיירים שמשלמים סכומים כאלו לא רוצים אנשי אבטחה בבניין עם הפרעה למרקם החיים שלהם וסיכון ביטחוני לדיירים".

"קשה לי להאמין שהקואופ יאפשר את זה (העברת בעלות למדינה ע.ב)", מוסיף להב. "כדי להבין מה אנחנו מבקשים מהם, זה בערך כמו לבקש מקיבוץ או מושב לאשר את קנדה בתור חברת משק. בנוסף מהיכרותי עם המערכות, הוועד של הבניין משתמש קרוב לוודאי בסירוב להעברת בעלות כסוג של לחץ על המדינה למכור את הדירה כי הם מכרו דירה לבנימין נתניהו וקיבלו דירת שגריר שבה משתמשים בכל פעם אנשים שונים ומי שמכיר קואופים בניו יורק יודע שמבחינתם זה סדין אדום".

הדירה תימכר? ומי יהנה מהרווחים?

אז אם תתכנס המדינה להבנה כי הפתרון האופטימלי הוא מכירת הנכס, כמו שקרה במכירת דירה אחרת לא מזמן, מה יקרה אז? מי ישלם את המס על הרווח ממכירת הדירה? האדם הפרטי נתניהו, שהדירה שייכת לו על הנייר, או מדינת ישראל שטוענת לבעלות עליה? 

נתניהו והשגריר הנוכחי ארדן, ארכיון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

במשרד החוץ טוענים שאין שום בעיה – הנכס שייך לה ולא יהיה צורך בתשלום מס. "לעמדת המדינה, לאור האמור ובהתחשב בכך שהבעלות בדירה מצויה בידה, תיקון הרישום אינו עולה כדי אירוע מס", אמרו. אבל אנשים המעורים בפרטים מסרו לנו שזה לא בהכרח נכון ונתניהו הוא שיהנה ממכירת הנכס. 

גם להב חושב כך: "אם האדם הזה הוא בנימין נתניהו אז הדירה שייכת לו ובמידה שהדירה נמכרת יש אירוע מס מבחינתו והוא נדרש לשלם מס. אין לאף אחד אחר זכות לתמלוגים ממכירת הדירה למעט בעל המניה והחוזה". עוד הוסיף: "בכל מקרה, לצרכי מערכות החוק במדינת ניו יורק בנימין נתניהו הוא בעל הדירה, ואם היא תימכר, פקיד השומה יצפה ממנו לשלם את מיסי ההעברה ומס על הרווח". 

אז איך במשך עשרות שנים זה לא הזיז לאף אחד? כנראה שהבעיות היו מתחת לפני השטח עד שניסה השגריר החדש גלעד ארדן להיכנס לדירה. ואז, לפי חשיפת "כלכליסט", הנהלת הבניין הערימה קשיים והמדינה נדרשה לשכור חדרים במלון למשפחתו של ארדן. כפי שחשפנו ב"שקוף", התקלה הזו עלתה למשלם המיסים קרוב ל-11 אלף דולר לשבוע השהייה במלון, בזמן שהדירה עצמה עמדה יתומה. 

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

עלות אחזקת דירת השגריר בניו יורק עולה לנו כ-450 אלף שקל בשנה כשיש אופציות אחרות מכובדות  מספיק שיכולות להיות מותאמות גם לגודל המשפחה. העברת הבעלות נראית רחוקה, אולי בלתי אפשרית. יש להפסיק את המבוכה כשמתחלפים שגרירים ולמנוע מצב עתידי שבו יחליט נתניהו או מי מיורשיו כי הוא לא מאשר יותר לשגרירים להיכנס לדירה כי היא שייכת לו.

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

נראה שדרך המלך לטיפול בבעיה היא למכור את הדירה, להתמודד היום עם בעיות המס ולמצוא פתרון חלופי לשגרירי ישראל באו"ם.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

13 תגובות

  1. אז למה לא להעביר את הבעלות כל שנה לשגריר הנוכחי ושיחתמו על הצהרה מול המדינה שהם מסכימים ויודעים שהדירה היא למעשה בבעלות המדינה ולא בבעלותם?

  2. אין ספק שהמצב לא תקין, אבל הכתבה הזו לא נראית רצינית. נראה כמו פרסום למומחה נדל"ן – תמונה מוגזמת וכל מיני "גורמים המעורבים בנושא". כתבה שהרושם ממנה שמנסים לעשות כותרת על נושא עבש שבמהותו הוא בירוקרטי. אין ספק שצריך למכור את הדירה ובהקדם, אבל כל הסיפור על נתניהו (שאני לא ממצביעיו) נראה פשוט מגוחך וחדשות עבשות שרוצים להחיות כל כמה זמן מחדש.

  3. כדאי לבדוק מה קורה ב" ווילה שוקן. מתחם פרטי שמשפחת ראש הממשלה " אימצה" ומתגורר בה אבנר נתניהו.

    1. קצת פופוליסטי, למה למכור נכס כל כך טוב של המדינה.
      לגבי איש הנדלן מניו יורק, יש לו 0 הבנה בנוגע לדירות אירוח לדיפלומטים.

      1. חייבים למכור דירה ולהחזיר כסף למדינת ישראל,נכון להיום במקרה של מוות של נתניהו יורשים יקחו זכויות לעצמם.מצב אבסורדי,רכוש מדינה נמצה אצל אדם שאוהב לקחת "מתנות" שקיבל עבור מדינה ולקח לעצמו

  4. נושא האבטחה של נכס כזה על כל המשמעויות שלה לא קיבל ביטוי בפוסט. בהקשר של דירה מאובטחת אי אפשר להחליף דירות כך בקלילות לפי גודל המשפחה – יש לכך הרבה משמעויות, לרבות השקעות נוספות בנכס. הנושא הרבה יותר מורכב מאיך שהוא תואר לעיל.

  5. מי שמכיר את התנהלות משפחת נתניהו יודע שהקושי בהעברת הבעלות לא מקרי, כמו שהקושי של כניסת ארדן לדירה לא שרירותי. יש מי שדואג שבמשך 36 שנים דירה זו תהיה רשומה על שמו של מר נתניהו, ושמורה עבורו מבלי שיצטרך לשלם עלויות החזקה ומס.

  6. הכתבות של עידן בנימין מעניינות מאוד מבחינה ציבורית והן כתובות בצורה רצינית.

    1. צעניין כמה כאלה יש עוד והאם זו שיטה של שגרירים לצבור הון. ואם לא – כיצד משפחת נתניהו הצלילה ךשמןר על בעלות הדירה מעל 30 שנה? וכמה נכסים ודלא ניידים נוספים הצליחו להשיג בעשורים האחרונים? זה נכס אחד על שמו של בנימין נתניהו ששווה עשרות מליוני שקלים. מניות הפלדה בעסקת הצוללות עוד כ 60 מליון שקךים. זה רק שני סיפורים ידןעים. זביר שהוא כבר שווה כמה מיליארדים על חשבון האזרחים כולנו.

  7. אנחנו מתנהלים כמו שכונה ולא רק בעניין הדירה במנהטן. עובדים כל הזמן בשיטת היהיה בסדר ושיטת הסמוך.

    1. ושיטת האזרחים ישלמו וגם את הבחירות השישיות. שיטת נתניהומוהמיליונרים הון שילטון

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!