ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

אבסורד המערכת למניעת שכחת ילדים: איך נמנע את ההחלטה התמוהה הבאה?

הביקורת הציבורית על התקנות של משרד התחבורה היתה יכולה אולי להימנע אם תהליך אישורן היה מתנהל בשקיפות • אלה המהלכים שניתן לקדם כבר עכשיו כדי שנדע מה עומד מאחורי ההחלטות של הפוליטיקאים שעולות לנו מאות מיליוני שקלים
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

אילוסטרציה

קבלת החלטות עקומה אך כזו שנבעה מכוונות טובות, או קידום מדיניות לטובת אינטרסים כלכליים לא ברורים על חשבון הציבור? נראה שהדעה הרווחת נוטה לכיוון האפשרות השנייה בדיון על התקנות החדשות למניעת שכחת ילדים ברכב. אך כדי לפתור את השאלה הזאת יש כמה מהלכים שאפשר לקדם כבר היום, כדי למנוע את ההחלטה התמוהה הבאה. 

עוד ב"שקוף":

עם ההחלטה על חובת התקנת מערכת למניעת שכחת ילדים במכוניות והעלות הגבוהה שלה כמעט לכל משפחה בישראל, עלתה בקרב רבים תהייה לגבי נחיצותן. כשהאינטרסים שמשפיעים על קביעת המדיניות מוסתרים מהציבור, טבעי שנחשוב שזאת עשויה להיות שחיתות.

לפי התקנות החדשות של משרד התחבורה, שייכנסו לתוקף בתחילת אוגוסט, בכל רכב שמסיע ילדים מתחת לגיל ארבע תהיה חובה להתקין מערכת למניעת שכחת ילדים ברכב. החלת התקנות תטיל מס של מאות ואף אלפי שקלים על כל משפחה עם ילדים קטנים, וגם על הקרובים שמסיעים אותם מדי פעם.

שאלות למשרד התחבורה נותרו ללא תשובה

לפי ארגון "בטרם", בין השנים 2010 ו-2020 מתו 25 ילדים בעקבות השארתם ברכב – בערך שניים בשנה. הצלת חיי ילדים היא מטרה חשובה לכל הדעות, אבל חובה גם לשאול את השאלה הבאה: האם זאת הסיבה הדחופה ביותר לחייב כל הורה במדינה לשלם על מערכת כזאת?

גם במשרד האוצר תהו על ההחלטה, שאותה העריכו בעלות של מאות מיליוני שקלים לציבור. בדיון שנערך בנושא בוועדת הכלכלה בינואר האחרון העיד רכז תחבורה באגף התקציבים באוצר כי שאלות שהפנו למשרד התחבורה נותרו ללא מענה, למשל בנושא מגוון החברות שמציעות את המערכת והצלחה של יוזמות דומות ברחבי העולם.

באותו דיון העלתה נציגת לובי 99, עו"ד נועה זלצמן, את החשש שמדובר בקידום מדיניות לטובת אינטרסים של גופים וחברות, בשל חוסר הבהירות ברמת התחרות שיאפשר התקן שלפיו תאושר המערכת: הסיפור מזכיר קצת את מקרה החוק שמחייב נשיאת אפוד זוהר ברכב, הסבירה. מההחלטה שהתקבלה אז וקודמה על ידי לוביסטים הרוויחה חברה מסוימת אחת, 3M, שנזקקה לפתרון לכמויות גדולות של חומר צהוב זרחני שייצרה. 

שאלות נותרו ללא מענה. מירי רגב. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לאחרונה נחשף ב"דה מרקר" כי את המהלך הזה קידם במשך שנים סגן שרת התחבורה אורי מקלב (יהדות התורה) בחקיקה, בוועדות ובמשרד התחבורה. התחקיר הציג קשר בין סגן השר לבין עמותה שמשווקת את אחת משלושת המערכות שנקבעו בתקנות. 

אולי בעתיד תיחשף מערכת השיקולים המלאה שהובילה לאישור התקנות, אבל עד אז הכנסת והממשלה יכולות לתקן את המנגנון, כך שההחלטות הבאות לא ייראו לנו תמוהות כל כך. שקיפות בקשרי ההון-שלטון חיונית למניעת השחיתויות הבאות, אבל היא גם יותר מזה: כמו במקרה הנוכחי, שקיפות כזאת יכולה להגביר את אמון הציבור בנבחריו. אם הכל חשוף לציבור ואין מה להסתיר, יש פחות סיכוי שנחשוד בשחיתות – ונוכל לעבור מיד לסתם ביקורת נגד הממשלה על החלטות קצת פחות טובות. הנה כמה מהלכים שניתן לקדם כבר עכשיו, לפני הפרשה הבאה.

  1. להחיל נוהל לפיקוח על עבודת הלוביסטים בכל משרדי הממשלה

לאחרונה אימץ משרד האוצר נוהל לפיקוח על הקשרים בין עובדי המשרד ללוביסטים – שמקדמים מול עובדי המשרדים את האינטרסים של חברות וארגונים. בעקבות הנוהל, הפגישות יתקיימו רק אם נקבעו מראש, וכן יתועדו וידווחו על ידי העובד או העובדת לממונה עליהם. הנוהל החדש שאומץ באוצר מאפשר לראשונה מעקב אחר ההשפעה של לוביסטים על מקבלי ההחלטות: בעזרתו יוכלו הממונים על הנושא במשרד למפות את האינטרסים הזרים במשרד ולזהות בזמן השפעה פסולה על המדיניות. אילו היה משרד התחבורה מאמץ נוהל כזה, אולי היום ניתן היה להתחקות אחר פגישות שהיו עשויות להשפיע על קבלת ההחלטה.

  1. שקיפות בקשרי נבחרי ציבור ולוביסטים

התקנות של משרד התחבורה התחילו להתגבש עוד ב-2016. בכנסת התכנסו ועדת המדע והטכנולוגיה והוועדה לזכויות הילד ודנו בתוכנית שיש לקדם על מנת למגר את מקרי שכחת הילדים. חברי כנסת כמו אורי מקלב (יהדות התורה) ומיקי לוי (יש עתיד) הגישו הצעות חוק שביקשו לקדם שימוש במערכות שיותקנו ברכבים, ובמשרד התחבורה הודיעו כי התחילו לעבוד על תקנות בנושא. דמיינו שהיום היה בידינו מאגר מאז, עם רשימת כל הפגישות בין חברות וחברי כנסת או שרים ללוביסטים, והמסמכים שעברו ביניהם. שקיפות כזאת תוכל לעזור לנו לפקח בזמן אמת על החברות שזוכות בזמן היקר של נבחרי הציבור שלנו, ותקשה על אלה לקדם מהלכים שיועילו להן ישירות. היום אין חובה כזאת, ולוביסטים נפגשים ומשוחחים עם מקבלי ההחלטות ואף משמשים להם מקור למידע והצעות חוק.

  1. פרסום מקורבים ואינטרסים כלכליים

לפעמים, בעלי הגישה ללשכות הח"כים והשרים או לסביבתם הקרובה הם אלה שיתפסו את תשומת הלב שלהם, כך שפתרון בעיותיהם יקבל קדימות. זאת היתה למשל הטענה של השר ישראל כ"ץ בשיא תקופת הקורונה, כשהאשים את חברו לסיעת הליכוד מיקי זוהר בכך שדאג לפיצוי לבעלי אולמות אירועים משום שקרוב משפחתו עוסק בתחום. בדיקת "שקוף" גילתה כי אולמות אכן נמצאים בבעלותם של תשעה מבני דודיו של זוהר. פרסום אינטרסים כלכליים ורשימת מקורבים יכולה למנוע מצב שבו חברות וחברי הכנסת יפעלו בניגוד עניינים ויקדמו אינטרסים צרים שאינם של הציבור הרחב. אם, למשל, היו אחת השרות או אחד מחברי הכנסת שעסקו בנושא מעידים על קרבה לבעלי חברה או עמותה שעוסקת במניעת שכחת ילדים ברכב, היה להם קשה הרבה יותר לקדם את הנושא מבלי לקבל ביקורת מהציבור.

"משרד התחבורה לא ביצע כל בדיקה עצמאית"

עוד בשלב הדיונים על התקנות הזהירו בעמותת "רווח נקי" שפועלת לשיפור גיבוש הרגולציה בישראל, כי החשיבה מאחוריהן לא הייתה מספקת. בנוסף, בדיון שנערך בכנסת בנושא, ראש אגף בכיר למדיניות רגולציה במשרד ראש הממשלה הבהיר לחברי הכנסת שייתכן שהרגולציה דווקא תפגע בילדים – הורים עלולים לקנות כיסא בטיחות זול יותר על חשבון רכישת ההתקן, כך שילדים עשויים להיפגע יותר מתאונות דרכים ולא משכחה ברכב. משרד התחבורה סירב אז לענות על שאלות כמו האם יש פתרון זול ואפקטיבי יותר, כמו התראה בטלפון הסלולרי או קמפיין הסברה.

"משרד התחבורה לא ביצע אף מחקר או בדיקה משל עצמו על בעיית שכחת הילדים ברכב, והנתונים שעליהם התבסס שייכים לארגון 'בטרם', שאסף אותם מהתקשורת", הסבירה בדיון נילי אבן חן, מנכ"לית "רווח נקי". לדבריה, התקנות נחקקו בחיפזון, ללא הליך קבלת החלטות סדור מאחוריהן ובניגוד לדעת כלל הגורמים המקצועיים.

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

מאות שקלים מהכיס שלך או של קרוביך יושקעו במערכת שאין לנו הסבר מספק לגבי נחיצותה. חוסר השקיפות הזה מוביל לקבלת החלטות לא בהכרח טובות, ובעיקר לפגיעה באמון שלנו בנבחרות ובנבחרים. כל מקרה כזה גורם לנו להתייאש ולחשוב ש"כולם מושחתים" – וחבל.

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

על כל משרדי הממשלה לאמץ את הנוהל של משרד האוצר. על חברות וחברי הכנסת להשקיף פגישות עם לוביסטים ובעלי אינטרס, ולפרסם את ניגודי העניינים והמקורבים שלהם כדי שנוכל לפקח על המהלכים שהם מקדמים.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל פינקלשטיין

יעל פינקלשטיין
כותבת ב"שקוף" מאז "מאה ימים של שקיפות", עוקבת אחרי פעילות של לוביסטים שמייצגים בעלי אינטרסים בכנסת וכותבת גם על ייצוג שוויוני בפוליטיקה. לתקשורת כוח עצום להשפיע על החיים שלנו, והיא יכולה לנצל אותו כדי לחשוף עוולות ולדרוש תשובות מנבחרות ונבחרי הציבור - אבל היא לא תמיד מצליחה לעשות את זה. אני שמחה להיות חלק מארגון עצמאי שיכול לפעול רק למען הציבור בחופש מוחלט.

2 תגובות

  1. התנהלות משרד התחבורה בנושא התרעה על שכחת ילדים ברכב היא שילוב לא ברור של בורות, חובבנות, מגלומניה, ואולי שחיתות.
    לפני המשרד הונח (על ידי) כבר בדצמבר 2016 פיתרון חינמי, מיידי, ואפקטיבי לבעיה. אולם, הן המשרד והן העמותות יפות הנפש פשוט התעלמו. גם כאשר הפיתרון הוגש במענה לקול הקורא האחרון (יולי 2020), פשוט התעלמו. בבדיקת עלות-תועלת (RIA) שנדרשו לבצע, התעלמו מזה.
    אשר לעניין עצמו: המשרד לא הכין סדרת תרחישים מולם יש לבדוק את האפקטיביות של מערכות מוצעות. בלחץ להעביר משהו עד הבחירות (מועד ד'), אושרה לבסוף תקנה בלתי הגיונית בעליל:
    – מערכות המותקנות על-ידי יצרן הרכב בפס הייצור: אין כל דרישות מהמערכת פרט להצהרה סתמית של היצרן שהתקין משהו.
    – ממערכות שמותקנות בהמשך, יש סדרת דרישות שהועתקו מחוק איטלקי שהלוגיקה שלו ומי מאחוריו מעולם לא נבדקו, אבל יש לפחות יצרן ישראלי אחד שמוכר שם ודחף לכך.
    – כל מערכת "המשווקת כדין" בארה"ב, קנדה או מדינת איחוד אירופי קבילה אוטומטית גם בישראל. המושג "משווקת כדין" אינו ברור כלל (אליבא דאקדמיה ללשון עברית ועוד), ולכן, היות ובמדינה דמוקרטית מותר לאזרח לעשות כל דבר שלא נאסר מפורשות, הפרשנות המקילה ביותר קבילה.

    מעבר לכל האמור לעיל, אין כלל דרישה להשתמש במערכת. הדבר משול לחיוב התקנת חגורות בטיחות מבלי לחייב חגירה.

    בקיצור, הדבר היחיד הברור הוא עלות מתוכננת של מאות מיליוני שקלים לאזרחי המדינה, בין אם מכיסם או מכספי המסים שלהם. זה סכום הדומה לתקציב סל הבריאות כולו, בעוד שהסטטיסטיקה של משרד הבריאות טוענת שבעשור האחרון מתו שלושה ילדים בשנה בממוצע. גם לצורך הגנה על חיי ילדים יש שימושים טובים בהרבה לכסף.

    בצלאל סמוטריץ', שר התחבורה הקודם, ניסה לעצור את האישור בטענה שזה לא נבדק, לא הגיוני ולא מוצדק בסדר העדיפויות, אבל נחסם על ידי שילוב של שותפי משרד הבריאות בועדת הכלכלה של הכנסת עם רוב דומם של חברי ועדה שלא התייצבו כלל להצבעה.

    הפיתרון החינמי המוצע: תליון כתום ועליו תמונת מכונית וראש תינוק, עם כתובית "יש לי ילד באוטו". התליון מאוחסן על כסא הילד, וברגע שנהג מכניס ילד למכוניתו הוא עונד את התליון על צווארו (של הנהג). הוא מסיר את התליון רק לאחר הוצאת אחרון הילדים. אם יצא מהרכב ויותיר בו ילד, סביר שישים לב לתליון הבולט. אולם, גם אם לא, כל מי שיראה אותו יבחין ויזכיר לו, במיוחד אם יהיו מודעים לקיום התליון (חכמת ההמונים). התליון רלבנטי הן לתרחיש של שכחה מלכתחילה, והן למקרה בו נהג הותיר את הילד ברכב במתכוון "רק לרגע", לעתים אף בצדק או בלית ברירה, אך בהמשך דעתו הוסחה ושכח.

    ניתן לחייב את קיום התליון בכל מכונית פרטית (עלות אפסית) כמו האפוד הצהוב, ולוודא בעת בדיקהת הרישוי השנתית. ניתן לחייב שימוש כמו חגירת חגורות בטיחות, ולוודא חזותית כפי שבודקים חגירת חגורות או שימוש בטלפון הנייד בזמן נהיגה. יתר על כן, זה גם חינוכי, כי מעשית הילד משתתף בתהליך. ילד הנותן להורהו את התליון לעולם לא יסרב להחגר…

    לסיכום, ניתן בקלות לתקן את העוולה, ואף להקדים את מועד השימוש שכן ההכנה מיידית. (הדפסת 8 תליונים על נייר A4, למינציה בעלות של 25 אגורות, גזירה, חירור, קשירת סרט או שרוך, וזהו זה. החיסרון היחיד הוא שאיש לא יתעשר מזה…)

    אשמח לספק לכם תאור מסודר עם תמונה, ואף קובץ להורדה והכנה עצמית של תליונים.

  2. מי שמנע חוק לפיקוח על לוביסטים, ועוד חוקים רבים שיכלו להוזיל את יוקר המחיה ולהועיל לציבור, היא כבוד חברת הכנסת איילת שקד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!