ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

ללא ממשלה: המהלכים שהח"כים יכולים לקדם עוד השבוע

אין לדעת אם הכנסת שמושבעת כעת תאריך ימים ואם תוקם ממשלה ● אך חברי כנסת שהצהירו על עצמם כתומכי שקיפות יכולים כבר עכשיו לעשות כמה צעדים חשובים
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

אל תחכו לממשלה: כבר בערך שנתיים שהכנסת נבחרת ומתפזרת שוב ושוב. חבריה, יחד עם כלל הציבור, מחכים להקמת ממשלה שתחזיק מעמד ותאפשר להם לקדם מהלכים בשגרה.
היום (שלישי) מושבעים 120 חברות וחברי הכנסת ה-24, בתוך כאוס פוליטי שמעכב מאוד קבלת החלטות חשובות והעברת תקציבים. אך יש כמה דברים שהם יכולים לעשות בכל זאת – גם ללא הרכבת הממשלה.

קידום שקיפות

חברות וחברי הכנסת יכולים להפוך כבר ברגע זה את המשכן לשקוף יותר, ולהקשות על מקרי שחיתות מלהיכנס לכנסת החדשה. חלק מהמפלגות כבר הצהירו כי יקדמו את הנושא בכנסת ה-24: בישראל ביתנו הצהירו כי יקדמו חוק שמחייב שקיפות בהצהרות הון של נבחרי ציבור, ובמענה לשאלת שקוף בנושא הודיעו מגוון מפלגות כי יובילו מהלכים לשיפור השקיפות במשכן: ברשימה המשותפת, למשל, אמרו כי יש לחייב נבחרי ציבור לפרסם דיווח על מניות, השקעות ונכסים על פי חוק. במרצ מסרו כי יקדמו שקיפות ביומני הפגישות של חברי הכנסת ובכירים בממשלה, וכן שקיפות בפגישות חברי הכנסת עם לוביסטים.

פרסום יומנים 

בידי הח"כים לפרסם את יומני הפגישות המתעדכנים שלהם לציבור, בלי לחכות לחוק שמחייב אותם לעשות זאת. בכנסת ה-23 ח"כ תהלה פרידמן (כחול לבן) כבר הראתה שזה אפשרי. בכך יאפשרו לציבור לראות כיצד הם מחלקים את הזמן היקר שלהם, עם מי הם נפגשים ובאילו נושאים בחרו להתמקד.

חשיפת אינטרסים כלכליים 

16 חברות וחברי כנסת כבר פרסמו בכנסת היוצאת, לבקשת שקוף, את האינטרסים הכלכליים שלהם. גם זה צעד שניתן לעשות באופן וולנטרי ומיידי, על מנת לאפשר לציבור לפקח על הזיקות הכלכליות של הנבחרים ולוודא שהם פועלים מתוך ראיית טובת הציבור הרחב, ולא לטובתם האישית.

השקפת קשרים עם לוביסטים

עם חזרת הכנסת לעבודה יחזרו גם הלוביסטים למסדרונות המשכן, וינסו להשפיע על החלטות הח"כים כך שייטיבו עם החברות שהם מייצגים. באפשרות כל ח"כ לבחור לחשוף את הפגישות והשיחות עם לוביסטים ובכך לאפשר לנו לפקח על המהלכים שיקודמו ולבדוק שאלה לא תואמים לאינטרסים של חברות וארגונים שזוכות לגישה לכנסת ולמקבלי ההחלטות. 

הלוביסט אלון גלרט עם מנכ"ל משרד האוצר הקודם, שי באבד (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בכנסת הנכנסת הדבר חשוב במיוחד משום שיכהנו בה שתי חברות כנסת שעבדו בשנים האחרונות בחברות לובי – מירב בן ארי (יש עתיד) וקרן ברק (הליכוד). על מנת להגביר את השקיפות יכולות שתיהן לפרסם לציבור את ניגודי העניינים שלהן, ולהודיע באילו תחומים ימנעו מלעסוק. לאחרונה סירבה חברת הכנסת החוזרת בן ארי למסור את המידע במענה לפניית שקוף בנושא.

פרסום הוצאות המפלגות

תקציבי המפלגות אינם שקופים לציבור, ולנו אין דרך לדעת כיצד הוציאו את הכסף שלנו במהלך קמפיין הבחירות. האם הכסף שימש לסקרים, לשלטי חוצות, או אולי להעסקת מקרובים ולתשלום על צעדים שנויים במחלוקת? מדובר בכסף שלנו. צעד שיכולה לעשות כל מפלגה כבר עכשיו היא חשיפת ההוצאות שלה לציבור, ובכך להגביר מיד את השקיפות בכנסת החדשה.

פיקוח על הממשלה

לכנסת מגוון כלים לפקח על עבודת הממשלה הקיימת, גם לפני הקמת הממשלה החדשה. רק לאחרונה הצליחו ארבעה חברי כנסת לעצור כליל את מעקבי השב"כ, אל מול התנגדות הממשלה. זה גם זמן טוב להזכיר לחברות וחברי הכנסת החדשים שאנחנו בשקוף נמשיך לפקח על עבודתם השוטפת, כמו בכנסות הקודמות. 

הקמת ועדות זמניות

להקמת הוועדות הקבועות של הכנסת נצטרך לחכות עוד קצת, משום שחלוקת המושבים בהם נקבעת בהתאם להרכב הממשלה. אבל ברגע שתוקם הוועדה המסדרת של הכנסת היא יכולה להקים ועדות זמניות, שיכולות לפקח על עבודת הממשלה ולדון בהצעות חוק. כל עוד לא קמות ועדות בכנסת, נושאים חשובים לא עולים לדיון של הח"כים, ונשארים רק בידי הממשלה.

הגשת שאילתות

שאילתות הן כלי של הכנסת לפיקוח על משרדי הממשלה. הן מאפשרות לח"כים להגיש שאלות לשרות ולשרים, ולדרוש תשובות תוך זמן מוגבל. בדקנו: בכנסת ה-23 היו חברי כנסת שהצטיינו בשימוש בכלי, כמו חברי הכנסת אחמד טיבי, אוסאמה סעדי, יוסף ג'בארין וסונדוס סאלח (הרשימה המשותפת), סעיד אלחרומי (רע"מ), מיקי לוי (יש עתיד) ומשה ארבל (ש"ס). בכך הגבירו את הפיקוח על הממשלה. 

אחמד טיבי. תלמדו ממנו ותגישו שאילתות במקום לחכות לממשלה (צילום: אורן בן חקון, פלאש 90)

חברי כנסת אחרים, כמו נפתלי בנט, יאיר לפיד, גדעון סער ואביגדור ליברמן, לא הגישו אפילו שאילתה אחת בתקופה שבדקנו. עכשיו זאת הזדמנות טובה לנצל את הכוח שלהם ולדרוש תשובות מהממשלה.

הזדמנות לייצוג שוויוני

שוב ושוב הבטיחו ראשי הרשימות כי יקדמו ייצוג הוגן לנשים ברשימות, אך התוצאה בפועל נראית אחרת: בכנסת הקרובה יכהנו רק שלושים חברות – 25% מכלל הנבחרות והנבחרים. כעת כשעוד לא הורכבה ממשלה ועדיין לא נקבע הרכב ועדות הכנסת, יכולים ראשי הרשימות לממש את הבטחותיהם. בידי כל סיעה לחלק מחצית מהתפקידים הבכירים שתקבל, כמו משרדי ממשלה וראשות ועדות, לחברות הסיעה, ולאפשר לנשים לקחת חלק פעיל בקבלת ההחלטות.

עד היום לא כיהנה בישראל שרת אוצר, שרה לביטחון פנים או שרת ביטחון. גם לא היתה לנו שרת אנרגיה או שרה לשירותי דת. במשרד הפנים כיהנה שרה אחת מאז ומעולם: גולדה מאיר, לחודש וחצי בשנת 1970.

יו״ר ועדת הפנים מיקי חיימוביץ׳. הזדמנות למנות נוספות (אתר הכנסת)

בראשות ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, וגם בראשות ועדת חוקה, חוק ומשפט ובראשות ועדת הכספים, לא עמדה מעולם חברת כנסת אישה.

יש לך רעיון נוסף למהלכים שיכולים הח"כים לקדם גם בתקופה הזאת? כתבו לנו

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל פינקלשטיין

יעל פינקלשטיין
כותבת ב"שקוף" מאז "מאה ימים של שקיפות", עוקבת אחרי פעילות של לוביסטים שמייצגים בעלי אינטרסים בכנסת וכותבת גם על ייצוג שוויוני בפוליטיקה. לתקשורת כוח עצום להשפיע על החיים שלנו, והיא יכולה לנצל אותו כדי לחשוף עוולות ולדרוש תשובות מנבחרות ונבחרי הציבור - אבל היא לא תמיד מצליחה לעשות את זה. אני שמחה להיות חלק מארגון עצמאי שיכול לפעול רק למען הציבור בחופש מוחלט.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!