ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

הח"כים הערבים דואגים רק לפלסטינים? תחשבו שוב

במוקד הדיון על הרכבת הממשלה הבאה עומדות המפלגות הערביות. לא מעט טוענים שחברי הכנסת הערבים דואגים בעיקר לסוגיה הפלסטינית ומתעלמים מערביי ישראל. הפעם במדור טרחנות לשבת: איזה נושאים מעסיקים את הח"כים הערבים?
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

חברי הרשימה המשותפת בהצבעה על פיזור הכנסת ב-2019. קודם כל חברתיים (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

עם עליית קרנו של יושב ראש מפלגת רע"מ מנסור עבאס צפה ועלתה אותה ביקורת נושנה כלפי חברי הכנסת הערבים. לפי הטענות, הללו חוטאים כלפי ציבור המצביעים שלהם בכך שהם דואגים בעיקר לפלסטינים מהשטחים במקום לערביי ישראל. אביגדור ליברמן, למשל, חזר לא פעם על הטענה שהח"כים הערבים הם לא יותר מנציגי טרור בכנסת. "את מי הם מייצגים?" תהה בקול רם יו"ר ישראל ביתנו שוב ושוב.

אך האם נכונה הטענה שהח"כים דואגים רק לפלסטינים? הפעם ב-#טרחנות_לשבת נבדוק איזה נושאים מקדמים חברי הכנסת הערבים בפועל.

עוד במדור "טרחנות לשבת":

(1) קודם כל חברתיים: כשזה נוגע לעשיית הח"כים בכנסת, לא צריך להתבסס על ניחושים ותחושות בטן – יש בידינו נתונים רלוונטיים. כך למשל, מחקר חדש של עמותת יוזמות אברהם מצא ש-91% מהצעות החוק ו-97% מההצעות לסדר של הח"כים הערבים עסקו בנושאים חברתיים גרידא – נושאים הנוגעים לכלל אזרחי המדינה.

במסגרת המחקר נבחנה עבודתם הפרלמנטרית של כל 22 חברי הכנסת הערבים שכיהנו בכנסת בשני מושבים שונים: מושב הקיץ של הכנסת ה-20 והכנסת ה-23. במושבים אלה היו בסך הכל 1,914 הצעות חוק ו-344 הצעות לסדר מטעם חברי הכנסת הערבים.

ההצעות עסקו בסוגיות רחבות שנוגעות לכלל האוכלוסיה כגון פיצויים לעצמאיים, הקפאת פוליסות ביטוחי הרכב של מי שהפסיק לנהוג בקורונה, שדרוג מערכת הבריאות וסיוע לזוגות צעירים.

הקלות-ביטוח-רכב

(2) כולם מרוויחים: עבודת הח"כים הערבים מורגשת לעתים בשטח, לרווחת כולנו. ח"כ אחמד טיבי השיג למשל תוספת תקציב של 5 מיליון שקל לליגות הנמוכות במסגרת סל הספורט ב-2020. ח"כ עאידה תומא סלימאן הובילה להסכם שכר לצוותים רפואיים שנשלחו לבידוד. ח"כ יוסף ג'בארין פיקח על מחדלי משרד החינוך בחלוקת מחשבים לתלמידים כדי לאפשר למידה מרחוק. למעשה, שלושה ח"כים מהרשימה המשותפת הם שיאני השאילתות מקרב כלל חברי הכנסת (יהודים וערבים כאחד): טיבי, אוסאמה סעדי וג'בארין.

ח"כ עאידה תומא סלימאן ב-2018. הובילה להסכם שכר לצוותים רפואיים שנשלחו לבידוד (צילום: יוסי זליגר, פלאש 90)

(3) דואגים למגזר: כשמשווים בין חקיקה חברתית למען כלל האוכלוסייה הישראלית לבין חקיקה למען החברה הערבית בפרט, רואים כי חברי הכנסת מקדישים זמן רב לקידום נושאים מגזריים אך עשייתם החברתית גרידא רחבה יותר. כיוזמים ראשיים של הצעות חוק, 84% עסקו בנושאים פנים ישראלים, מתוכם 26% הוקדשו לחברה הערבית באופן בלעדי. כיוזמים נוספים של הצעות חקיקה, 93% עסקו בנושאי פנים של מדינת ישראל.

בין הנושאים המגזריים שהעסיקו את חברי הכנסת הערבים: תעסוקת נשים ערביות, מיגור הפשיעה בחברה הערבית, פריסת סיבים אופטיים והפעלת תחבורה ציבורית בשבת ביישובים ערביים, קידום תכניות גמילה לעישון בקרב אזרחים ערבים והעתקת קווי חשמל שמפריעים לתושבים ערביים. 

(4) הסוגיה הפלסטינית: רק 5% מפעילות הח"כים הערבים בכנסת נוגעת לפלסטינים. מתוכה, חלק קטן עוד יותר עוסק באופן בלעדי בפלסטינים שאינם אזרחי המדינה. יתר פעילות הח"כים עוסקת בקשר שבין אזרחי ישראל הערבים לסוגיה הפלסטינית, למשל: הצעת חוק יום הזיכרון לנכבה שיזם ח"כ טיבי לפיו ה-15 במאי יצויין כיום זיכרון לאומי, שבו יקוימו אזכרות ועצרות בכפרים שתושביהם נעקרו ב-1948, והצעת חוק הסרת גדר ההפרדה שיזם ח"כ מטאנס שחאדה. במקביל, הח"כים הערבים פועלים בשטח – בעיקר דרך השתתפות בהפגנות למען הפלסטינים. 

(5) לשון המאזניים: מעניין לציין שבהשוואה לאקסים מהמשותפת, ליושב ראש מפלגת רע"מ מנסור עבאס נרשמה פחות פעילות בכנסת. בזמן שחברי הכנסת טיבי וסעדי, למשל, הגישו 204 שאילתות כל אחד במושב האחרון בכנסת, עבאס עשה זאת שבע פעמים בלבד. ועדיין, מרכז המסה של פעילותו היה למען האוכלוסייה הערבית בישראל. הדיונים שיזם בכנסת עסקו בסוגיות כמו עיכוב אישור התכנית למיגור הפשיעה בחברה הערבית, קשיים ואתגרים של העיתונות הערבית בישראל והיעדר ייצוג הולם לערבים בשירות המדינה. 

יו"ר רע"מ מנסור עבאס. עיקר פעילותו הייתה למען האוכלוסייה הערבית בישראל (צילום: פלאש 90)

(6) מי יודע מדוע ולמה: אם כן, מדוע נשמעות פעם אחר פעם טענות בדבר נטייתם של הח"כים לדאוג לפלסטינים שאינם אזרחי המדינה על חשבון המגזר הערבי? לדעת ח״כ ג׳בארין מהמשותפת, לפחות, ההסבר ברור: מדובר בטענה גזענית.

"חברי הכנסת הערבים עובדים לילות כימים – קודם למען הציבור הערבי בישראל הסובל מאפליה ומהדרה מאז קום המדינה, וגם למען כלל האוכלוסיות המוחלשות", אמר ג׳בארין לשקוף. לדבריו, "להסית ולכנות את הח"כים הערבים 'תומכי טרור' הוא ניסיון בזוי וגזעני לפגוע בנו, לעשות דה-לגיטימציה ולהרחיק אותנו ממוקדי השפעה, כוח ושינוי". 

(7) חלק מהעם הפלסטיני: בשולי הדברים ראוי להזכיר שהסוגיה הפלסטינית בהחלט מעסיקה את האוכלוסייה הערבית בישראל ואין פגם בכך שנציגיה יקדישו זמן גם לנושא זה. אדרבא, תפקידם של חברי הכנסת הוא לתת קול לאזרחים שמצביעים להם. כל עידוד אלימות הוא מתועב, כמובן, ויש לגנותו בחריפות. אבל בירור סוגיות כמו טיפול לחולי סרטן מרצועת עזה (נושא שקידמה ח"כ תומא סלימאן) – הגיוני בהחלט. 

"אנחנו גם חלק מהעם הפלסטיני וחובתנו לפעול למען סיום הכיבוש ולמען שלום צודק בין העמים", אומר ח"כ ג'בארין. "חברי הכנסת היהודים עוסקים כל הזמן בנושאי הכיבוש והסכסוך הישראלי-פלסטיני ולא שמעתי שמישהו סופר להם שעות עבודה". 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".

4 תגובות

  1. אם בודקים בעין אובייקטיבית את נציגי הכנסת הערביים , אבל לפרטי פרטים מה כל הצעת חוק ולמי היא מכוונת, רואים שהיא בבירור סקטוריאלית, ולרוב אין לה שום כוונה של טובת המדינה אלא הטבה לציבור הסקטוריאלי וזה בסדר כי זו השיטה הדמוקרטית כאן.
    דבר שני אין בעיה שימציאו לעצמם עם חדש, אפילו שהעובדות שזה שבטים שהתפצלו ומהגרים בתקופות שונות, ואלו שנשארו כאן הם אזרחי ישראל הערבים שווי הזכויות אבל חלקם חשוב להזכיר עובדים בשחור ולא מכבדים את החובות או את העקרונות של שמירה על כל אדם ללא הבדל בין דת גזע ומין.

    1. ויהודים תמיד מדווחים מס ומכבדים את העקרונות של שמירה על כל אדם ללא הבדל בין דת גזע ומין?

  2. היי תומר,

    הבאת בכתבתך נתונים מצוינים שהפריכו לחלוטין את הטענה לפיה הח"כים הפלסטינים מתעסקים בעיקר באחיהם באיו"ש ולא בסוגיות אזרחיות של הפלסטינים אזרחי ישראל.
    אך בפועל הח"כים הפלסטינים בעבר וכיום רק במשותפת שמים בראש סדר העדיפויות שלהם את סוגיית הכיבוש. לכן הגם שהם מתעסקים רוב זמנם בסוגיות אזרחיות , יכולתם להשפיע מוגבלת בשל עמדתם ה"קיצונית" בסוגיה זו. חוששני שלא התייחסת לנקודה זו בכתבתך והיא היא הטענה המרכזית כלפי הח"כים הפלסטינים.

    1. ברצינות?
      אני אצטט אותך: "הבאת נתונים שמפריכים לחלוטין… (ש)הח"כים מתעסקים בעיקר באחיהם… אך בפועל… שמים בראש סדר העדיפויות את סוגיית הכיבוש".
      ובהשאלה: אתה מבסס את תגובתך על עובדות בצורה יפה מאד, חבל רק שאתה ממציא אותם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,918 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!