ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מנסור עבאס – הפתעת הבחירות – לא הצטיין בכנסת

בדיקת שקוף: בשנתיים מאז נבחר לכנסת, ח"כ מנסור עבאס עסק בעיקר במגזר הערבי - אבל היה פרלמנטר בינוני מינוס ● הוא הגיש שורת שאילתות וחוקים למען אזרחים ערביים - אך הרבה פחות מהאקסים ברשימה המשותפת ● בנושאי שקיפות ושחיתות מיעט להתבטא ובהצבעה על מתן חסינות לחיים כץ - הוא נמנע ● כל הפרטים על מי שעשוי להיות לשון המאזניים בסבב הנוכחי
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

יו"ר רע"מ, מנסור עבאס (צילום: פלאש 90)

הבוקר הודיע הפתעת הבחירות ח"כ מנסור עבאס שהוא "לא בכיס של אף מחנה". אמנם חתם על הצעת החוק שביקשה לאסור על ראש ממשלה מכהן להמשיך בתפקידו כאשר מוגש נגדו כתב אישום חמור – אך נראה כי זהו מהלך שעבאס כבר אינו עומד מאחוריו. כעת הוא מצהיר שיצטרף למי שיסייע לסוגיות אזרחיות בחברה הערבית כמו פשיעה וכלכלה. 

כבר לפני כארבעה חודשים אמר שהוא עוסק ב״ג׳יהאד אזרחי״. "הפטריוטיות שלנו מתבטאת במעשים", טען יו"ר רע"מ, "במקום להגיד סיסמאות אנחנו מסייעים לעם שלנו בגדה המערבית, בעזה ובירושלים הקדושה". לא ברור למי יחבור עבאס אבל זה עיתוי מצוין לבדוק: האם פיו ולבו הפרלמנטריים שווים?

נתן יד להגנה על נאשם בשחיתות

לפני צלילה לסקירת פעילותו בכנסת, יש רגע אחד שחייבים להזכיר: עבאס נמנע בהצבעה על הענקת חסינות לנאשם בפלילים ח"כ חיים כץ בסעיף אחד, ובשתי הצבעות נוספות נעדר. נזכיר: כץ מואשם שהשתמש לכאורה בכוחו כדי להיטיב עם שותף המסחר שלו. בהצבעה על החסינות לפני כשנה לא הייתה מוטלת על עבאס אימת המשמעת הקואליציונית, ועדיין סירב להשתמש בכוחו כדי לוודא שכץ לא יחמוק ממשפט. "בוועדת הכנסת נמנעתי בהצבעה על החסינות המהותית (שמטרתה להגן על חופש הביטוי והדיון בפרלמנט. ת.א), והצבעתי נגד בקשתו של חיים כץ בשני הסעיפים שקשורים ליועמ״ש", הסביר בזמנו ל"שקוף". 

ח״כ חיים כץ. עבאס סייע לו לחמוק ממשפט (צילום: אבי אוחיון / לע״מ)

"ההיעדרות תואמת העמדה שלי בקשר לחסינות מהותית. השאלה של מתן חסינות וגם פסילת מועמדים ורשימות זאת שאלה משפטית שראוי שבית משפט או ועדה ציבורית יכריעו בה, ולא פוליטיקאים ערב מערכת בחירות. למעשה ההצבעה בוועדה ובמליאה הייתה פוליטית", אמר וסייע לכץ לחמוק ממשפט.

מתרוצץ במסדרונות הכנסת אך לא מצטיין

בחינת השימוש של עבאס בכלים שמעמידה לרשותו הכנסת מראה כי מאז נבחר באפריל 2019 היה ח"כ פעיל באופן בינוני ומטה: לא מצטיין בחריצות יוצאת דופן אך גם אינו משתמט מעבודתו. עבאס, רופא שיניים במקצועו, מתגורר בכפר מע'אר שבגליל, נהג להגיע תדיר לכנסת: בימי הקורונה הגיע במקום ה-25 בדירוג הנוכחות שלנו. אלא שמאז פקד את הכנסת פחות ופחות: במושב החורף האחרון התדרדר למקום 52 בטבלת הנוכחות של שקוף. אחמד טיבי, מנגד, משובץ במקום השישי. שבעה ח"כים נוספים ברשימה המשותפת מדורגים במקומות גבוהים יותר.

כלי אחד שכמעט ולא ניצל הוא הגשת שאילתא לשרי הממשלה – דרך מצוינת לחייב את השלטון לברר סוגיות. עבאס עשה זאת בקדנציה הזו שבע פעמים בלבד – כאשר חברי הכנסת אחמד טיבי ואוסמה סעדי, למשל, הגישו 204 שאילתות כל אחד. אפילו ראש רשימתו הקודם ח"כ איימן עודה הגיש 39 שאילתות.

בכנסת היוצאת עבאס שימש כיו"ר הוועדה המיוחדת למיגור הפשיעה בחברה הערבית, חבר בוועדה להתמודדות עם סמים ואלכוהול, וחבר בשדולה לסגירת פערים ברשויות הערביות. מעבר לכך, יו"ר רע"מ יזם 13 דיונים בכנסת – פי שתיים יותר מעודה אבל פחות מעמיתיו לשעבר עאידה תומא סלימאן ומאחמד טיבי. 

עובד בעיקר למען המגזר

מרבית עיסוקו של עבאס היה בנושאים הקשורים באופן בלעדי לחברה הערבית. הדיונים שיזם בכנסת עסקו בסוגיות כמו עיכוב אישור התכנית למיגור הפשיעה בחברה הערבית, קשיים ואתגרים של העיתונות הערבית בישראל והיעדר ייצוג הולם לערבים בשירות המדינה. עבאס פעל גם שתכניות משרד השיכון יכללו התייחסות למצוקת הדיור בקרב האוכלוסייה הערבית. 

במסגרת השאילתות המעטות שהגיש, הוא תהה למשל מה שר התרבות עושה כדי לסייע למוזיאון לאמנות האסלאם שנקלע לקשיים כלכליים. עבאס שאל זאת לאחר שקרא שבכוונת המוזיאון למכור כ-200 פריטים נדירים מאוספיו, בהם ספר קוראן מהמאה ה-10. את שר הביטחון שאל מדוע מעבר ג'למה עדיין סגור "למרות ההבטחות לפתוח אותו בפני כ-5000 סטודנטים ערבים הלומדים בג'נין". 

עבאס גם טיפל בנושאים יותר כלליים כמו בתכנית משרד הכלכלה לטיפול בגל הפיטורים, ובבירור מול המשרד להגנת הסביבה על "פגיעה בפרנסתם של הדייגים". הפגיעה נגרמה לטענתו בשל הכללת דקר הסלעים ברשימת המינים המוגנים "למרות שרוב המחקרים מצביעים על התאוששות באוכלוסיית הדקרים כתוצאה מהתקנות החדשות והקמת השמורות", לשון השאילתה של עבאס.

כלי נוסף לבחינת פועלו הוא נאומים במליאה – בהם הרבה לדבר על פשיעה ואלימות בחברה הערבית. בדיון בנובמבר במליאה, למשל, אמר שיש "לטפל באי-מעש של הצעירים הערבים, שנשאבים אל תוך מעגל הפשיעה והאלימות". לדבריו, יש לבצע תיקון במדיניות כדי להגדיל את תעסוקת הצעירים במגזר. אגב, המילים שעבאס הכי השתמש בהם במליאה ובוועדות הן: ערבי, חברה, תוכנית ו"אוקיי". 

חשיבות מיוחדת למלחמה באלימות באוטובוסים

הצעות החוק שיזם בעצמו בכנסת היוצאת הן מעטות מאוד –  והן עוסקות בנושאים רוחביים המשפיעים על חתך אוכלוסייה החורג מגבולות המגזר. כך למשל, מתוך שלוש הצעות חוק שיזם בסך הכול, מספר קטן יחסית, שתיים נועדו למנוע אלימות בתחבורה ציבורית: הצעה אחת ביקשה לחייב התקנת לחצן מצוקה באוטובוס. חוק נוסף ביקש להחמיר ענישה על תקיפת נהג אוטובוס. אלא שגם הצעות אלו למעשה נולדו מתוך דאגה למגזר. עבאס התוודע לנושא לאחר דיון שערך בוועדה למיגור פשיעה בחברה הערבית בה התברר כי מדובר בתופעה רווחת וכי לחצן עשוי להגביר תחושת הביטחון של הנהגים ולהרתיע תוקפים אפשריים.

עבאס הגיש שתי הצעות חוק למיגור האלימות נגד נהגי אוטובוס. (צילום: פלאש 90)

מעבר לכך, עבאס חתום על עוד כ-26 הצעות חוק אותן הגישו אחרים, בעיקר חברי הרשימה המשותפת. מדובר בקשת רחבה של חוקים אזרחיים. הנה כמה מהם:

החוקים עליהם הצביע מנסור עבאס בכנסת האחרונה
● הצעה להקמת מוסד עליון לשפת סימנים ישראלית כדי לעגן זכויות של החרשים בישראל.
● להפוך נסיעות עבודה ודמי הבראה לפטורות ממס.
● הגבלות על ייצוא ביטחוני למדינות שביצעו הפרות חמורות של זכויות אדם.
● הקמת רשם שכירויות שיהיה אחראי לרישום, סידור ופרסום כל חוזי הדיור במטרה לייצר מסד נתונים על שוק השכירות לטובת השוכרים.
● הצעה לביטול החרגת העיתונות המודפסת מאיסור פרסום טבק במטרה לצמצם עישון.
● עבאס גם ביקש לחייב את השלטון המקומי בייצוג הולם לנשים בוועדות ובדירקטוריונים, ולהעניק הטבות מס לשבטים בדואים בדרום.

למעשה, עבאס חתום בשנותיו בכנסת סך הכל על 39 הצעות חוק. אף אחת מהן לא עברה למעט חוק טכני שקשור בוועדת הבחירות.

קורטוב שקיפות

עבאס הצביע אשתקד בעד הצעת חוק חשובה להחלת שקיפות על ניגודי עניינים של רה"מ והשרים. מעבר לכך, עבאס נמנע כאמור בהצבעה על החסינות של כץ, והקפיד להתרחק מסוגיות של טוהר מידות. את המילה "שחיתות" הזכיר פעם אחת בדיוני הכנסת: בדיון בוועדת הכספים שם רמז לשחיתות במערכת החינוך הערבית. לדבריו היא זו שמובילה לבזבוז כספים ולביצועים גרועים של תלמידים. 

לגבי שקיפות – הוא דרש אותה פעמיים: במכרזים על קרקעות (בדיון על הקשר בין סכסוכי קרקעות לפשיעה בחברה הערבית), ובתהליך המיון בבתי חולים ובקופות חולים לרופאות ואחים.

לא חביב על הימין – וגם לא על השמאל

עבאס נמצא במקום מרתק מבחינה פוליטית. באתר מידה הימני הצהירו לאחרונה כי עבאס, סגן יו"ר הפלג הדרומי של התנועה האסלאמית, מזוהה עם תמיכה במחבלים ובזה הוא מתרכז. שר המודיעין אלי כהן מהליכוד אף קרא לו "גיס חמישי".

שר המודיעין אלי כהן. כניה את עבאס "גיס חמישי"

מאידך, קבוצות ליברליות יצאו נגד עבאס בחודשים האחרונים מסיבות הפוכות. בקהילת הלהט"ב אמרו כי הוא "ויתר על המלחמה נגד הכיבוש. לא אכפת לו יותר מהחינוך הרעוע בחברה הערבית, הוא שם פס על מגפת האלימות נגד נשים ואין לו עניין להתעסק בנושא הנשק והרצח בחברה הערבית. עכשיו, יש לו מטרה אחת בלבד – לעצור את הקהילה הגאה".

נראה שבכל אחד מהמחנות מתנערים מעמדותיו, ועדיין ככל הנראה יזדקקו לו כדי להרכיב קואליציה. אם יעלה בידו להצטרף לקואליציה הוא עשוי להשיג דברים שבאופוזיציה המרוסקת ניתן לחלום עליהם. אך כפי שעולה מהסקירה – כחבר כנסת מן המניין עבאס לאו דווקא ישרת את המגזר שלו בצורה טובה יותר מהאקסים ברשימה המשותפת.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".

תגובה אחת

  1. תומר תבורך על המיזם החשוב הזה , לשקף לאזרחים את ההתנהלות של נבחרינו..נמשיך לתמוך בך ..

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!