ערכת שאלות לפוליטיקאים
רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:
הבחירות לכנסת ה-23 מאחורינו (בערך) ושורת נושאים עומדים על הפרק. הפעם #בטרחנות_לשבת, שבע הערות על השבועות הקרובים, כדי שתדעו למה לצפות:
(1) ההחלטה אצל הנשיא: תוצאות הבחירות לכנסת הן רק נקודת הפתיחה להרכבת הממשלה. לפי החוק, לאחר שהתייעץ הנשיא עם נציגי הסיעות הוא מוסמך להטיל את הרכבת הממשלה על "אחד מחברי הכנסת שהסכים לכך". כן, כל ח"כ. האם הנשיא יחליט שלא להטיל את הרכבת הממשלה על ח"כ שמשפטו באשמת שוחד נפתח בעוד שבועיים? אנחנו לא יודעים. אבל זה חוקי בדיוק – כמו שזה חוקי שראש ממשלה יכול לכהן תחת כתב אישום.
האם זה בסדר? התשובה, ככל הנראה, טמונה בעולם הערכים והעמדה הפוליטית של כל קוראת וקורא.
(2) דיון בבג"ץ: בזמן שהחוק כיום מאפשר לראש ממשלה לכהן תחת כתב אישום (אך לשרים לא), הטלת מלאכת הרכבת הממשלה היא סיפור קצת שונה. בעיקרון, לאחר הבחירות כל הח"כים שווים. נתניהו הוא רק ראש ממשלה זמני עד שתושבע ממשלה.
עוד לפני תום ספירת הקולות הגישה התנועה לאיכות השלטון עתירה לבג"ץ בבקשה למנוע את מלאכת הרכבת הממשלה על ח"כ המואשם בשוחד. העתירה נדחתה מאחר והייתה מוקדמת, אך כנראה שתוגש שוב. האם בג"ץ יעכב או יעצור את ההליך? גם בעתירה שהוגשה לפני הבחירות דחה בג"ץ את העתירה בטענה שהיא מוקדמת מדי, אך רמז שהיא עשויה להיות שפיטה לאחר הבחירות.
(3) יו"ר כנסת: בעוד כשבוע וחצי תושבע הכנסת ה-23. באותו מעמד ידרשו הח"כים להחליט אם לבחור יו"ר חדש. בכנסת ה-21 נבחר מחדש יולי אדלשטיין. בכנסת ה-22 החליטו שלא להעמיד את הנושא להצבעה. אז מה יקרה הפעם?
אם יחליטו שלא לבחור יו"ר, אדלשטיין ימשיך בתפקידו אך ניתן יהיה להחליפו בהמשך. אם יבחרו באדלשטיין, או כל ח"כ אחר, הדחתו תהיה בלתי אפשרית בכנסת ה-23 (נדרשים 90 ח"כים להדחת יו"ר נבחר). נזכיר שבישורת האחרונה של הכנסת ה-22 עיכב אדלשטיין את דרישת הח"כים להקים ועדות, במטרה למנוע דיון בבקשת החסינות של נתניהו, ולזמן קצר אף עמדה החלפתו על הפרק.
(4) היועץ המשפטי לכנסת: כפי שחשפנו בינואר, תהליך בחירת יועמ"ש הכנסת היה אמור להסתיים השבוע, והיועץ החדש היה אמור להיכנס לתפקידו בעוד חודש. האפשרות שימונה יועץ משפטי חדש בזמן נראית היום רחוקה מאוד. לצורך כך נדרשת כנסת מתפקדת שתדאג למינוי ועדת איתור.
עם זאת, החוק לוקח בחשבון מצב בו הכנסת לא עומדת במשימה המוטלת עליה – ובמקרה שלא ממונה יועץ משפטי בזמן, מחליף אותו אוטומטית המשנה ליועץ. הפלונטר הפוליטי חסר התקדים הוביל לכך שיותר מחצי שנה לא אוייש התפקיד. רק השבוע מונתה שגית אפיק למשנה ליועמ"ש הכנסת על ידי יו"ר הכנסת היוצא, אדלשטיין. אפיק, תשמש בפועל כיועצת המשפטית של הכנסת עד שתמונה יועצת קבועה.
(5) חסינות: בתום הכנסת ה-22 התקיימו דיונים על בקשת חסינות של ח"כ חיים כץ. המדינה מאשימה את כץ במרמה והפרת אמונים על כך שקידם, כיו"ר ועדה, חוק שהיה עשוי להיטיב עם חברו ושותף המסחר שלו בבורסה מוטי בן ארי. כץ זכה בחסינות לאחר שוועדת הכנסת תמכה בבקשתו. 17 ח"כים תמכו בחסינות בוועדה: עודד פורר ויוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) – איילת שקד ואופיר סופר (ימינה) – אורי מקלב ויעקב טסלר (יהדות התורה) – מיכאל מלכיאלי ומשה ארבל (ש"ס) – קטי שטרית, יואב קיש, מיקי זוהר, ניר ברקת, אופיר כץ, שלמה קרעי, קרן ברק ומיכל שיר (ליכוד) – צביקה האוזר (כחול לבן).
החסינות של כץ תקפה רק לכנסת בה היא נדונה – כלומר הכנסת ה-22 שבקרוב תוחלף – ולכן משפטו תלוי בעיקר בנחישות של היועמ"ש, אביחי מנדלבליט, שצריך להגיש מחדש את כתב האישום גם בכנסת הנוכחית. כל עוד זה לא נעשה, כץ פטור ממשפט וגם מבקשת חסינות נוספת.
(6) ועדות הכנסת: גם אם הממשלה הנוכחית היא זמנית, הכנסת היא רשות עצמאית שכבר נבחרה ולא מתפקדת למעלה משנה, מאז התפזרה בדצמבר 2018!
בסיום הכנסת ה-22 היה ניסיון להקים שלוש ועדות זמניות שיענו על צרכי השעה, אבל מחלוקת על תפקיד היו"ר מוססו אותו. עכשיו כשנבחרה כנסת חדשה ועתיד הרכבת ממשלה לוט בערפל, חייבים חברי הכנסת להגיע להסכמה להקמת חלק מהוועדות – כדי לטפל בצרכי ציבור. חשוב שזה יקרה עכשיו, ממש בהקדם ולא בעוד חודשיים, אז אולי נהיה שוב בפתח בחירות נוספות וכל החלטה כזו תעלה ניחוח פופוליסטי.
(7) חוק הגיוס: החוק בגללו פוזרה לכאורה הכנסת ה-20 – כשחברי הכנסת לא הצליחו להגיע להסכמות, בתוך הקואליציה, על החוק. תוסיפו לכך את העובדה שבמהלך השנה האחרונה נחשף שמספרי הגיוס של החרדים שדווחו לכנסת, אותם מספרים עליהם נשען החוק, זויפו – ותקבלו משבר פוטנציאלי בפני הקמת כל ממשלה באשר היא. זו אולי הבעיה האמיתית ממנה נמנעים הפוליטיקאים להתמודד, בעיה שלא התקדמו בפתרונה ולו צעד אחד בשנה האחרונה.
ב"יום שאחרי" אנחנו אלה שנשאר. כי עיתונות בבעלות הציבור אי אפשר להשתיק