ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

חוץ מראש הממשלה, 2 שרים ו-2 ח"כים עשויים לעמוד לדין השנה

שנה וחצי עברה מאז שהמשטרה המליצה להעמיד את אריה דרעי לדין. היועמ"ש מתעכב בהחלטה נוספות גם בעניינו של השר ליצמן. דוד ביטן ממתין לשימוע וחיים כץ לדיון בבגץ כנגד החסינות שקיבל מהכנסת ה-22
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

תחת הפרסומים על משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שצפוי להתחיל ב-24 במאי, קל לשכוח שישנם ארבעה נבחרי ציבור נוספים שנפתחו חקירות בעניינם. מדי תקופה אנו פונים למשטרה, לפרקליטות ולבתי המשפט ומבררים מה מצב ההליך המשפטי שלהם.

השבוע שאלנו את הפרקליטות מה תאריך השימוע של דוד ביטן, האם היועמ"ש מתכוון להגיש מחדש כתב אישום כנגד חיים כץ, לאחר שקיבל חסינות ומתי תתקבל הכרעה בעניינים של אריה דרעי ויעקב ליצמן. הפרקליטות לא סיפקה מידע חדש. 

אנחנו מתעקשים לשאול שוב ושוב, כי נראה שחלק מההחלטות תקועות. בעניינו של דרעי למשל, המשטרה ורשות המסיים העבירו המלצה להעמידו לדין כבר לפני שנה וחצי – אך היועץ המשפטי לממשלה עדיין לא קיבל החלטה, לכאן או לכאן.

חיים כץ: בפרקליטות מחכים להחלטה בעניינו 

תזכורת: כץ חשוד בכך שעזר לחברו – איש שוק ההון מוטי בן ארי – בקידום חקיקה בכנסת בניגוד לחוק ובניגוד עניינים חריף. היועץ המשפטי לממשלה החליט להגיש כתב אישום לאחר שימוע לכץ עוד בכנסת ה-21. אך כץ הגיש בקשה לחסינות שהתקבלה בכנסת ה-22 ונכון להיום לא יעמוד למשפט. שורה של ארגונים הגישו עתירות לבג"ץ כנגד ההחלטה על החסינות, שצפויות לעמוד לדיון בסוף חודש מאי (טרם נקבע תאריך). 

ח"כ חיים כץ. מחכים לתוצאות הבג"ץ נגד החסינות שקיבל מהכנסת ה-22

מהפרקליטות נמסר לנו שהם ממתינים להכרעה בעתירות. לאחר החלטת בג"ץ יחליט היועמ"ש אם להגיש כתב אישום חדש כנגד כץ, מאחר והחסינות עומדת לו רק לתקופת הכנסת שהעניקה אותה.

דוד ביטן: כתב אישום בכפוף לשימוע על תעשיית שוחד

ב-26 בינואר 2020 החליט היועמ"ש להגיש כתב אישום, בכפוף לשימוע, כנגד ח"כ דוד ביטן. ביטן מואשם בקבלת שוחד, מרמה והפרת אמונים, קבלת דבר במרמה ועבירות מס בתשע פרשיות שונות. מועד השימוע טרם פורסם. 

לדוגמה: "במסגרת פרשת 'חברת דניה סיבוס', התבססה תשתית ראייתית לכך שבשנים 2015-2013 נתן רונן גינזבורג, מנכ"ל החברה, סכום של 430,000 ש"ח כשוחד לח"כ ביטן ולאדם נוסף, על מנת לקדם אינטרסים של דניה סיבוס מול עיריית ראשון לציון ומשרד התחבורה, הקשורים בתכנית להקמת תחנת דלק במחלף עין הקורא על כביש 431 ולמכרז הנוגע לכביש 38. 

דוד ביטן – צילום: יוסי זמיר


"במסגרת פרשה נוספת הנוגעת ליזמי נדל"ן, התגבשה תשתית ראייתית לכך שעל פני השנים 2017-2011, סייעו ח"כ ביטן וארנון גלעדי ליזמים לקדם אישורים והיתרים ביחס לשלושה פרויקטים של נדל"ן בת"א מול גורמים שונים בעירייה. בתמורה לקידום הפרויקטים ניתן שוחד בסך של 385,000 ש"ח. חלק מכספי השוחד הוסוו באמצעות חשבוניות פיקטיביות".

הפרקליטות סירבה למסור את מועד השימוע שנקבע לח"כ ביטן. 

יעקב ליצמן

המשטרה מצאה תשתית ראייתית כנגד שר הבריאות יעקב ליצמן לביצוע עבירות מרמה והפרת אמונים והדחה בעדות ב"פרשת ההסגרה", כמו גם עבירות מרמה והפרת אמונים והצעת שוחד ב"פרשת בית העסק לממכר מזון".

בפרשה אחת, נטען כנגד ליצמן כי הוא ניסה להשפיע על בעלי תפקידים במשרד הבריאות למנוע הליך סגירה של בית עסק של חברו מתחום המזון. מדובר במסעדה שהתגלה כי היא במצב תברואה ירוד, עד כדי כך שמאכליה גרמו לכמה אנשים לחלות.

שר הבריאות יעקב ליצמן. לפי החקירות הוא השתמש בכוחו במשרד הבריאות לטובת מקורבים

בפרשה נוספת נטען כי השר ליצמן ניסה "להשפיע חוות דעתם של מספר פסיכיאטרים עובדי משרד הבריאות, אשר מונו על ידי בית המשפט המחוזי בירושלים לקבוע את כשירותה הנפשית של מועמדת להסגרה לשלטונות אוסטרליה בגין עבירות מין בקטינות". ניסיונות אלו התרחשו כביכול בזמן שהמשפט מתנהל.

באוגוסט 2019 עבר התיק לפרקליטות ומחכה להחלטת היועמ"ש. לשאלתנו שבוע, הפרקליטות סירבה להודיע מתי תתקבל הכרעה בעניינו של שר הבריאות.

אריה דרעי

בנובמבר 2018 המליצה המשטרה ורשות המסים להעמיד לדין את שר הפנים, אריה דרעי, על ביצוע עבירות מרמה והפרת אמונים, עבירות מס של מיליוני שקלים, הלבנת הון, שיבוש מהלכי משפט ומסירת תצהיר כוזב (שבועת שקר) למבקר המדינה וליו"ר הכנסת בנוגע לנכסיו ולהכנסותיו.

שנה וחצי לאחר מכן, היועמ"ש עדיין לא קיבל החלטה האם להעמידו לדין. גם השבוע הפרקליטות סירבה להודיע היכן הדברים עומדים.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

תגובה אחת

  1. היוהמ"ש הזה חושב שמטרתו היא לשרת את השלטון לכן טיפול בשחיתות המערכת הפוליטית הוא כ"צנינים" בעיניו. כך הוא מרח את חקירות נתניהו על פני שנים ושני אישומים ברורים של שוחד, הומרו ל"מרמה והפרת אמונים",, כך הוא פטר אותו מחקירה בתיק 3000 (הצוללות וכלי השיט), כך הוא אינו חוקר אותו בפרשת המניות, שקריו בתצהיר למבקר המדינה הקודם, וכד'. כך גם את יתר הפוליטיקאים הנטייה היא למסמס. בושה של יוהמ"ש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,934 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!