ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

לפני הבחירות: מה ראשי המפלגות דווקא רוצים שתזכרו

נתניהו הוביל את החוק האמיץ לצמצום כוחם של הטייקונים ● סמוטריץ' ועודה פרלמנטרים חרוצים במיוחד ● גדעון סער הגביל והשקיף את פעילות הלוביסטים בכנסת ולפיד הוציא את תרבות הג'ובים מהחברות הממשלתיות ● אחרי סדרת העובדות שראשי המפלגות רוצים שתשכחו - טור הפוך לסופ"ש האחרון לפני הקלפי
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

בשבועות האחרונים פרסמנו סדרת עובדות נוקבות על ראשי המפלגות – שהם היו רוצים שתשכחו בקלפי. חשוב שיידעו שאנחנו זוכרים היטב כיצד התנהלו כשהכוח כבר היה בידיהם.

פרויקט הבחירות של שקוף:

עכשיו, רגע לפני הבחירות טור הפוך: אילו מהלכים ראשי המפלגות קידמו למען הציבור הרחב? ריכוז פרגוני עומק שהפוליטיקאים ממש ישמחו שתדעו לפני הבחירות. בין היתר, ארבעה מהם הסכימו לראשונה בהיסטוריה לחשוף את האינטרסים הכלכליים שלהם ב"שקוף". נצא לדרך:

גדעון סער – יו"ר תקווה חדשה

סער ישמח שתזכרו שהוא זה שחוקק ב-2008 את אחד החוקים החשובים ביותר בהיבט של טוהר מידות: חוק הלוביסטים.

פעל לשקיפות פעילות הלוביסטים.(צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

החוק, אותו העביר יחד עם שלי יחימוביץ' חרף לחצים נגדיים, הסדיר לראשונה את השדלנות בכנסת. הוא מחייב לוביסטים לענוד תג זיהוי כתום ולחשוף את לקוחותיהם בפני הציבור. בנוסף, החוק מסדיר את הענישה ללוביסטים, שכבר יושמה בכמה מקרים. מדובר בצעד המשמעותי ביותר שנעשה להסדרת ענף השדלנות בישראל עד כה.

עובדת בונוס: סער הגיש אשתקד הצעת חוק להשקפת הצהרות ההון של נבחרי ציבור. הוא לא רק דיבורים: לבקשתנו סער חשף את האינטרסים הכלכליים שלו –  בהם נכסים, זיקות עסקיות ומניות.

בצלאל סמוטריץ' – יו"ר הציונות הדתית

סמוטריץ' ישמח שתדעו שהוא פרלמנטר חרוץ. כשבדקנו בעבר, גילינו שהגיש שאילתות רבות שעסקו בנושאי הליבה שחשובים לבוחריו. כשר תחבורה הוא ראוי לדעתי לצל"ש. בין היתר סמוטריץ' דחף תחבורה חכמה ואפליקציות לטובת נוסעים. סמוטריץ' גם דאג לאזרחים שנתקעו ללא תחבורה ציבורית ואף פרסם את מספר הנייד שלו וענה בקביעות לפונים. "כשאתה מנהל מערכות גדולות קל לשכוח שאתה אמור לשרת אזרחים", סיפר ל"שקוף". "חשוב לקבל כמה פעמים ביום תזכורת". 

סמוטריץ'. יודע לקבל ביקורת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

נקודה נוספת לטובתו: כשפרסמנו שלא הגיש את הצהרת הונו למבקר המדינה, סמוטריץ' לא תקף אותנו חזרה כשאר הח"כים. הוא אמר "תודה רבה על התזכורת", והגיש ההצהרה. בהמשך גם הסכים לבקשתנו וחשף את כל האינטרסים הכלכליים שלו. 

עובדת בונוס: כשהפגינו מחוץ לבית מנכ"לית משרד התחבורה, סמוטריץ' הודיע "אני מקבל החלטות ואני האחראי" – וביקש שיפגינו – מחוץ לביתו. תקראו את השורה הזו שוב. אילו עוד פוליטיקאים אתם מכירים שנוהגים בצורה דומה?

מרב מיכאלי – יו"ר העבודה

מיכאלי תשמח שתדעו שהיא ראשת המפלגה היחידה שתמכה בשנים האחרונות כמעט בכל חוקי השקיפות שעלו להצבעה. בנוסף היא הסכימה לבקשתנו – ממש השבוע – לחשוף את האינטרסים הכלכליים שלה.

מרב מיכאלי (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

עובדת בונוס: מיכאלי העבירה בשמונה שנותיה בכנסת לא פחות מ-71 חוקים בקריאה שלישית – מה שהופך אותה לאחת משיאניות החקיקה בכנסת הנוכחית.

בנימין נתניהו – יו"ר הליכוד

נתניהו ישמח שתדעו שבעשור האחרון הוא קידם כמה רפורמות אמיצות לטובת הציבור הרחב. שתי דוגמאות: ב-2011 נתניהו גילה אומץ רב כשאפשר את חקיקת חוק ששינסקי למיסוי רווחי התאגידים ממשאבי טבע. בזכות החוק הזה הוגדל הנתח של הציבור בעוגת המשאבים שבבעלותו. למרות המחלוקות הנוכחיות סביב גובה התמלוגים – טרם קידום החוק המיסוי היה נמוך להחריד, אבל נתניהו יחד עם שר האוצר דאז יובל שטייניץ שינו את המצב, חרף לחצים אדירים מצד יצחק תשובה וחבריו.

הוביל את החוק לצמצום הריכוזיות (צילום: עמוס בן גרשום, לע״מ)

זו לא הפעם היחידה שנתניהו עמד מול ההון הגדול ובחר בצד של הציבור הרחב והלא מחובר. ב-2013 הוביל נתניהו בעצמו את החוק לקידום התחרות ולצמצום הריכוזיות – חוק חדשני שפירק פרמידות וריכוזי כוח בידי הטייקונים במטרה לקדם תחרות ולהוזיל מחירים. 

עובדת בונוס: בתקופת כהונתו הראשונה של נתניהו אושר חוק השקיפות הרחב ביותר הקיים היום – חוק חופש המידע (1998). 

אריה דרעי – יו"ר ש"ס

דרעי ישמח שתדעו שכשר פנים הוא קידם תקנות נגד שחיתות ברשויות מקומיות. דרעי למעשה הניע לבקשתנו מחדש דיון בתקנות להפיכת הליך בחירת העובדים ברשויות המקומיות למפוקח יותר ושקוף יותר. התקנות ייכנסו לתוקף באחד במאי 2021.

דרעי. תרם לשקיפות ברשויות המקומיות (צילום: פלאש 90)

עובדת בונוס: בדירוג הנוכחות של "שקוף" למושב החורף האחרון ש"ס זכתה במקום הראשון. חברי מפלגתו של דרעי נכחו בממוצע ביותר ימים מחברי הסיעות האחרות. 

איימן עודה – יו"ר הרשימה המשותפת

עודה ישמח שתדעו שבכנסת ה 23 הוא הוכיח שאפשרי גם לשמש בתפקיד יו"ר רשימה וגם לפקח על עבודת הממשלה. עודה הגיש בעצמו 39 שאילתות  – הרבה הרבה יותר מהקולגות במשכן. למעשה שלושה ח"כים של המשותפת מובילים את דירוג הח"כים החרוצים שהשתמשו באחד הכלים הפרלמנטרים המרכזיים שעומדים לרשותם.

עודה. יו"ר הסיעה שהגיש הכי הרבה שאילתות (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

השאילתות מסייעות לוודא שתכניות ימומשו ולא ייתקעו ושתקציבים יעברו ויגיעו ליעדם, וגם לטפל במצוקות של אזרחים.

עובדת בונוס:  עודה הוא הח"כ היחיד שחשף הצהרת הון מלאה באמצעות העברת הטפסים הרשמיים.

משה גפני – יו"ר יהדות התורה

גפני ישמח שתדעו שהוא משתמש בתקציב קשר עם הבוחר בצורה ניאותה. מדי שנה אנו מפרסמים את ההוצאות המפורטות של חברי הכנסת. חלק מהרכישות הזויות ובזבזניות, אבל גפני הצטיין בהוצאה על קשר ישיר עם הציבור – והוציא על כך מעל 50% מסך הוצאותיו.

גפני. מצטיין בקשר עם הבוחר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

נפתלי בנט – יו"ר ימינה 

בנט ישמח שתדעו שכשר הכלכלה הוא קידם רפורמה להקלות בייבוא. הוא לא חשש להתעמת עם מכון התקנים כדי להגביר תחרות ולהוזיל לנו את יוקר המחיה. כך למשל, בנט פתח את שוק הגבינות הצהובות לתחרות.

ח"כ נפתלי בנט (צילום :אתר הכנסת)

עובדת בונוס: בנט נבחר במקום השני ברשימת נבחרי הציבור הכי מלכדים לשנת   2021 של שקוף. בין מאות המדרגים החיוביים רבים ציינו שבנט "נאמן לערכיו וממלכתי בהתבטאויתיו" ו"מאמין באחדות ועובד למענה".

יאיר לפיד – יו"ר יש עתיד

לפיד ישמח שתדעו שכשר אוצר הוא עשה מעשה אמיץ והקים את נבחרת הדירקטורים. בזכותו ממונים כיום לניהול חברות ממשלתיות אנשים עם כישורים – במקום קשרים עם הפוליטיקאים כפי שהיה נהוג. זה דרש עימותים לא פשוטים ומנע ממקרי שחיתות רבים להיוולד. 

לפיד. ביטל את מוסד השר ללא תיק (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

עובדת בונוס: לפיד עשה עוד מהלך נהדר נוסף כשהכוח היה בידיו: ביטל את מוסד שר בלי תיק והקטין הממשלה ל-18 שרים בלבד (הליכוד החזירו זאת בהמשך).

ניצן הורוביץ – יו"ר מרצ

הורוביץ ישמח שתדעו שהוא תומך בשקיפות שלטונית והצביע בעד חוקי שקיפות כמו החוק לחשיפת ניגודי עניינים של ראש הממשלה והשרים. הורוביץ גם הסכים לחשוף את האינטרסים הכלכליים שלו ב"שקוף".

הורוביץ. חשף את האינטרסים הכלכליים שלו בשקוף (צילום: אבשלום ססוני)

אביגדור ליברמן – יו"ר ישראל ביתנו

ליברמן ישמח שתדעו ש"ישראל ביתנו" בראשותו היא היחידה שדרשה לאורך הפגרות האינסופיות בשנתיים האחרונות להפעיל את ועדות הכנסת – כדי שימשיכו לעבוד למען הציבור. מפלגתו של ליברמן היא גם היחידה שכל חבריה ויתרו על ההעלאה בשכר ואף נלחמו בתוספת השמנה לתקציבי התעמולה שדרשו מפלגות מימין ומשמאל.

ליברמן. יו"ר הסיעה היחידה שויתרה על תוספת השכר (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)

עובדת בונוס: ליברמן חשף ב-2019 את הונו ואף הגיש הצעת חוק לפרסום הצהרת הון מפורטת של כל ראשי המפלגות והשרים.

בני גנץ – יו"ר כחול לבן

גנץ ישמח שתדעו שהוא מנע יוזמות בעייתיות כמו החוק הצרפתי והקים לבסוף ועדת חקירה לפרשת הצוללות (אך היועמ"ש הקפיא אותה). בנוסף גנץ נלחם כעת לפרסם את תמלילי דיוני הקורונה הממשלתיים.

גנץ. נלחם בחוק הצרפתי (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

עובדת בונוס: כחול לבן שבראשותו הובילה לחקיקת החוק שהקפיא את תוספת השכר לחברי הכנסת השנה.

ירון זליכה – הרשימה הכלכלית

זליכה ישמח שתדעו שבתקופה ששירת את הציבור כחשב הכללי באוצר הוא קידם רפורמות נהדרות למען הציבור. זליכה יישם בין היתר שיטות תקינה חשבונאית בינלאומית, לחם בשחיתות של אהוד אולמרט, ריכז את הרכישות של המשרדים השונים כדי לשפר את כוח המיקוח של המדינה כך שתקבל מחיר מופחת מספקים. הוא גם אפשר לעסקים קטנים למכור שירותים לממשלה, ואף הורה לבחון את כלל ההוצאות של הממשלה, לא משנה כמה הן קטנות.

זליכה. לחם בשחיתות נגד אולמרט (צילום: פלאש 90)

עובדת בונוס: לזליכה יש מצע מפורט למלחמה ביוקר המחיה ולשבירת מונופולים.

מילה לסיום: אנחנו רוצים שתכירו מה כבר עשו ראשי המפלגות כשהכוח היה בידיים שלהם וכשתגיעו לקלפי – תבחרו מהראש. לא כולם מושחתים, תמיד יש למי להצביע. תמיד יש את המפלגה הכי פחות גרועה. ערכו את החישובים שלכם – ותתייצבו ב-23 במרץ להצביע. אין תירוצים!

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".

תגובה אחת

  1. כל הכבוד! את המוכשר ומשקיע למען האזרחים ומדינה טובה יותר. שמחה להיות שותפה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,917 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!