ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

זה הזמן להיות חשדניים: עצות אחרונות לפני הבחירות

בימים האחרונים לפני הקלפי נהיה מוצפים בשקרים מכל עבר ● אם עדיין לא החלטת למי להצביע, המניפולציות עלולות לשנות את דעתך ברגע האחרון ● ואם אין לך כוח ללכת לקלפי: כדאי לזכור שכבר שילמת על התענוג ● הפרלמנט של שקוף - טיפים אחרונים לפני הפרגוד
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

שלטי בחירות. (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

ביום הבחירות לכנסת ה-23 שחרר בנימין נתניהו סרטון ערוך בו בני גנץ קורא שלא להצביע לכחול לבן. מטרתו של סרטון כזה לזרוע בלבול ואי ודאות בקרב הבוחרים. האם בני גנץ פרש? התחרט והבין שנכון יותר להצביע לנתניהו כדי למנוע בחירות נוספת? בכל מקרה – גם אם זה נראה לכם עלוב למדי זה משפיע על חלק מהאנשים – אולי על אלה שעדיין מתלבטים או אלה שחשבו אם בכלל ללכת להצביע. 

לא רק זאת, יש עיתונאים שנפלו במלכודת והפיצו את זה בעצמם ברשתות החברתיות, חלקם התעשתו מחקו והתנצלו – אבל השקר כבר פרש כנפיים. יש משפט שאומר כי "בזמן שהשקר כבר חצה את העולם בריצה האמת עוד קושרת את שרוכי הנעליים שלה". משפט שגם מגובה במחקרים שמצביעים על כך ששקר נע פי שש מהר יותר ברשתות החברתיות מאשר האמת. כלומר, לתיקון שלכם אין סיכוי להשיג את השקר שהפצתם.

לרוב שקרים הם יותר חד משמעיים וחדשניים, בזמן שהאמת היא לרוב מורכבת ואפורורית. לכן לא מופרך יהיה לטעון כי גם ביום הבחירות הקרובות כולנו נחשף למידע מעוות.

פרויקט הבחירות של שקוף:

שש עצות לימים שלפני הבחירות

  • תחליטו עד מוצאי שבת הקרובה למי אתם עומדים להצביע. כתבו אפילו את ההחלטה שלכם על פתק, שימו בארנק ותיצמדו אליה ביום הבחירות. עדיף שתקבלו אותה באופן שקול עכשיו מאשר מאחורי פרגוד הקלפי אחרי ששמעתם ברדיו איזו ידיעה קטנה שתשפיע עליכם. 
  • עדיף שתצאו להצביע מוקדם. כך תצמצמו את הסיכוי שתשנו את דעתכם במהלך היום. 
  • היזהרו כשאתם קוראים חדשות. במפלגות אוספים מידע על יריבים פוליטיים. אם יש פיסת מידע מבלבלת וחדשותית ישחררו אותה דרך כתב נלהב בימים הקרובים. כך לדוגמה, הידיעה על ישראל בכר שאמר כי לבני גנץ אין אומץ לתקוף באירן הייתה כזו. אין מחלוקת שזו ידיעה מעניינת שמושכת לא מעט תשומת לב.  אבל האם היא הייתה חשובה ובעלת ערך? דווקא נתניהו עצמו, שהיה מעורב בהקלטה ובהפצתה הבהיר לנו עד כמה לחוות דעתו של יועץ פוליטי, קרוב ככל שיהיה היא חסרת ערך. עובדה – נתניהו במו ידיו מינה את גנץ לשר הביטחון ותמך בבחירתו לראשות הממשלה. 
  • נסו להתנתק מהרשתות החברתיות. הן כר פורה לדיסאינפורמציה. לעומת ידיעה רשלנית בתקשורת שחשופה לביקורת, מברשתות החברתיות למיניהן, כולל וואטסאפ, הפרחת השקרים נעשית באופן ישיר. דומה הדבר להבדל בין אדם שעומד בכיכר העיר וצועק שקרים אל מול אחד שלוחש לך את השקר באוזן ומתאים אותו רק לך. לכן, המחלוקת בדמוקרטיות מערביות רבות, וישראל בינהן, היא כבר לא מחלוקת על הדעות אלא מחלוקת על העובדות עצמן. אז כפי שכתבנו בעבר, אם אתם יכולים לצמצם חשיפה לרשתות החברתיות או לצאת מהן בכלל (עצה רלוונטית בכל ימות השנה) עשו זאת. לפחות עד שתצביעו.
מעטפות כפולות קולות פתק
(צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)
  • עצת הזהב של שקוף, אותה נזכיר לכם גם ביום לפני הבחירות: אל תאמינו ביום הבחירות לכלום. אין לכם ולנו באמת סיכוי להפריך או לאשש עובדה שהתפרסמה במהירות מספקת. 
  • צאו להצביע. אפשר לכתוב כאן הרים של מילים על חשיבות ההצבעה והתרומה שלה לאמון בהליך הדמוקרטי. אבל ישראלים אנחנו, ובראש פרמידת מאסלו שלנו שוכן הערך הנכבד – לא לצאת פראייר. ובכן, על השיקול הזה אולי לא חשבתם: תקציב ועדת הבחירות לכנסת ה-24 עומד על סכום של 674,616,000 שקל. תקציב התעמולה של המפלגות עצמן על עוד כ-200 מיליון שקל. כלומר, הבחירות הקרובות עולות לנו באופן ישיר כ-875 מיליון שקל. ומספר בעלי זכות הבחירה בישראל, בבחירות הקרובות 6,578,084.  כלומר, כל אחד מבעלי זכות הבחירה בישראל כבר שילם על הזכות הזו 132.96 שקל. חבל לצאת פראיירים ולא להצביע – כבר שילמתם על זה.
יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!