ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

שאלון הבחירות של שקוף: המפלגות שהתחייבו לעבור לכלכלה דלת פחמן

קיים קונצנזוס עולמי על כך שההתחממות הגלובלית מקורה בפעילות אנושית, ומרבית מאזרחי ישראל מאמינים שיש להיערך למשבר האקלים ● המומחים מסכימים: נקודת האל-חזור קרובה מתמיד ● השאלות החמישית והשישית של שקוף לקראת הבחירות: האם תתחייבו להפסיק את השימוש בדלקים פוסילים עד שנת 2050, ומה הצעדים הראשונים שתעשו כדי להתכונן לשינויים קיצוניים במזג האוויר?
בתמונה: בדרך לקלפי (צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90)

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

לפני כשלושה חודשים גיבש המשרד להגנת הסביבה בראשות השרה גילה גמליאל את "הצעת המחליטים" – מסמך אשר מתווה חזון ויעדים למעבר לכלכלה דלת פחמן משגשגת. מטרת הצעה זו – להציב את ישראל בשורה אחת עם מדינות העולם בכל הקשור למאבק במשבר האקלים, האיום הקיומי הגדול ביותר על האנושות כרגע. 

קיים קונצנזוס עולמי על כך שההתחממות הגלובלית מקורה בפעילות שלנו בני האדם, ולכן עיקרי ההצעה כוללים הפחתה בפליטות גזי החממה של ישראל ב-85%, ומעבר לייצור של 95% מהחשמל במשק מאנרגיות מתחדשות עד שנת 2050; הטלת מס פחמן; והעלאת אחוז ייצור החשמל מאנרגיות מתחדשות ל-40% עד לשנת 2030.

נקודת האל-חזור במאבק במשבר האקלים קרובה מתמיד – עד שנת 2030 האנושות חייבת להפחית את פליטות גזי החממה שלה. אך למרות הדחיפות בקידום ההצעה, ולמרות ש-75% מהציבור בארץ מאמין שעל ממשלת ישראל להיערך לקראת התחממות גלובלית – ההצעה נתקלה בהתנגדות מצד מספר שרים העומדים בראש משרדי הממשלה.

לקראת הבחירות פנינו למפלגות ושאלנו:

האם תפעלו למימוש התכנית של המשרד להגנת הסביבה במעבר לכלכלה דלת פחמן כפי שהיא מנוסחת כיום, בדגש על התחייבות להפסקת שימוש בדלקים פוסילים (כולל גז "טבעי") עד שנת 2050?

מה הצעדים הראשונים שתעשו כדי שישראל תהיה מוכנה לשינויי מזג האוויר שיחולו כחלק ממשבר האקלים?

Likud_Logo.svg

הליכוד

בראשות בנימין נתניהו

תשובת הליכוד:

בסיעה בחרו שלא להשיב לשאלה הזו. רוצה להבהיר לה כמה חשוב לך לשמוע את התשובה?
שלח/י מייל לחברי המפלגה
HaAvoda_Logo.svg

העבודה

בראשות מרב מיכאלי

תשובת העבודה:

מפלגת העבודה מחויבת לפעול בממשלה הבאה למען מדיניות אקלים לאומית, ובכלל זה לגבש הכנת תכנית לאומית להיערכות לשינויי האקלים בישראל בראי העקרונות המוסכמים של הסכם פריז. בין היתר, המדינה צריכה להתחייב להרחבת היעד של שימוש באנרגיה מתחדשת ל-50% עד שנת 2030; להביא לצמצום פליטת גזי חממה עד שנת 2050 לרף אפסי; להקפיא ולבחון מחדש תוכניות ממשלה עכשוויות להקמת תשתיות דלקים פוסילים; לקדם תכנית ממשלתית לשיקום המערכות הטבעיות בישראל, וכן לקדם מדיניות תזונה ברת-קיימא במוסדות החינוך.
_כחול_לבן_2019.svg

כחול לבן

בראשות בני גנץ

תשובת כחול לבן:

בנושא דלקים פוסילים: נפעל ליישר קו עם מדינות העולם המתקדמות, ונפעל לאיפוס פליטות גזי חממה בתוך חלון הזמנים שהגדיר האו"ם – עד שנת 2050, ואם אפשר קודם לכן. בתחום המניעה: נפעל להוצאת התעשיות המזהמות ממפרץ חיפה, נעודד שימוש באנרגיות מתחדשות ועוד. לגבי השינויים הצפויים במזג האוויר, יש לבחון את השלכותיהן לטווח הקצר, הבינוני והארוך, ולפעול בהתאם בצמצום הסיכון לאוכלוסיה באזורי החוף במקרה של עליית פני הים, בניצול נכון יותר של אנרגיית השמש ובמציאת פתרונות לתהליך המדבור, אם יימשך.
Harsheima_Logo_BLK

הרשימה המשותפת

בראשות איימן עודה

תשובת הרשימה המשותפת:

הרשימה המשותפת דורשת את הגמילה ההכרחית מדלקים מאובנים (פוסילים). נפעל לקידום חוק אקלים ומעבר לאנרגיה מתחדשת של לפחות 50% עד 2030 ועד 100% ב-2040, תוך הגדרת תמריצים, קנסות וסנקציות ברורים לאי עמידה ביעדי הביניים. חברי המשותפת פועלים כבר עכשיו לקידום פרויקטים של התקנת גגות סולאריים על מבני ציבור בשיתוף הרשויות המקומיות. נמשיך לקדם ולהוביל את עצירת הקמתם של מתקנים חדשים להפקה והובלה של דלקים מאובנים וסגירתם של מתקנים מזהמים. כמו כן, נפעל להקמת מנהלה ארצית לטיפול בנושא עם מסגרת תקציבית, סמכויות תכנוניות ותוכנית עבודה ארוכת טווח. הרשימה המשותפת מודעת להשלכות משבר האקלים על החברה, בדגש על החברה הערבית, ומכירה בקשר בין הפגיעה הסביבתית לכיבוש ולנזקי משבר האקלים בשטחים הכבושים.
Yamina_logo.svg

ימינה

בראשות נפתלי בנט

תשובת ימינה:

בסיעה בחרו שלא להשיב לשאלה הזו. רוצה להבהיר לה כמה חשוב לך לשמוע את התשובה?
שלח/י מייל לחברי המפלגה
_לוגו_2019.svg

יהדות התורה

בראשות משה גפני

תשובת יהדות התורה:

בסיעה בחרו שלא להשיב לשאלה הזו. רוצה להבהיר לה כמה חשוב לך לשמוע את התשובה?
שלח/י מייל לחברי המפלגה
Shas_logo.svg

שס

בראשות אריה דרעי

תשובת ש"ס:

בסיעה בחרו שלא להשיב לשאלה הזו. רוצה להבהיר לה כמה חשוב לך לשמוע את התשובה?
שלח/י מייל לחברי המפלגה

הציונות הדתית

בראשות בצלאל סמוטריץ'

תשובת הציונות הדתית:

תוכנית מאה הימים של מפלגת הציונות הדתית תוביל את מדינת ישראל למקום שטוב יותר לחיות בו לאורך זמן - חיים איכותיים ובריאים יותר. נקדם חקיקה ועשייה שיעודדו פיתוח מתוך דיאלוג עם הציבור ושמירה על ערכי הטבע והסביבה שהתברכנו בהם ושבידינו הופקדה האחריות להבטיח את הישרדותם. נקדם אנרגיה ירוקה ותכנית לאומית למיצוי הפוטנציאל של אנרגיה סולארית. בנוסף, נדאג לתכנית לאומית להתייעלות אנרגטית שתביא לצמצום בעשרות אחוזים להפחתת הדרישה לחשמל ולאמצעי אנרגיה אחרים. בכלל זאת, נקדם בניה ירוקה ומאופסת אנרגיה ונדאג לשדרוג מכשירים צורכי אנרגיה.
Meretz_Logo.svg

מרצ

בראשות ניצן הורוביץ

תשובת מרצ:

בהסתמך על ההערכות של הגופים הבינלאומיים, אנחנו מאמינים ש-2050 היא יעד מאוחר מדי להפסקת השימוש בדלקים פוסילים. צריך לאפס את הפליטות עד 2035 לכל היותר כדי להימנע מהגעה לנקודת האל-חזור. בין היתר, נפעל לעמידה ביעדי הפליטות אליהם התחייבה ישראל במסגרת הסכם פריז; ננהיג מדיניות "המזהם משלם", לפיה יינתנו קנסות ועונשים מרתיעים לעוברים על התקנים המותרים; נצמיד את תקנות הפליטה לרכב, למתקנים לייצור חשמל ולמפעלים כימיים בישראל לאלו של האיחוד האירופי; נקדם תכנית ממשלתית לפינוי בתי הזיקוק ממפרץ חיפה ולצמצום נפח זיקוק הנפט; נפקח על אכיפת חוקים ותקנות הנוגעים להדברה ודישון; ונגדיל את התקציב למחקר ופיתוח בנושא אנרגיה חלופית. כמו כן, נקים רשות לאומית עצמאית למדידת איכות האוויר שתתריע מפני זיהום גבוה.
יש_עתיד_לוגו

יש עתיד

בראשות יאיר לפיד

תשובת יש עתיד:

בסיעה סירבו לענות אך הפנו למצע שלהם. בנושא זה נכתב: "מדינת ישראל מוכרחה להגיע למצב של איפוס פחמני עד 2050 ולהנחות את כלל משרדי הממשלה להציג תוכניות עבודה לצורך הגעה ליעד זה. כדי להבטיח את יישום המעבר לאנרגיות מתחדשות, יש עתיד תפעל לאימוץ חוק מסגרת אקלימי, אשר יספק את המסגרת הנורמטיבית-חוקתית הדרושה להבטחת עמידה ביעדים. החוק יכלול יעדי הפחתה מפורשים (גם יעדים לטווח ארוך וגם יעדי משנה ומנגנון פיקוח ועדכון), תוכנית היערכות וכלים פיננסיים. בנוסף, נפעל לתיקון חוק הנפט, קידום התייעלות אנרגטית ופיתוח מקורות אנרגיה ממקורות מתחדשים שיפסיקו את התלות בדלקים מאובנים. כמו כן, נאמץ את תוכנית ההיערכות לשינוי האקלים שנכתבה על ידי צוות מיוחד של מומחים שמינתה הממשלה בשנת 2013".
המפלגה_הכלכלית_החדשה_לוגו

המפלגה הכלכלית החדשה

בראשות ירון זליכה

תשובת המפלגה הכלכלית:

יעד הפחתת פליטות גזי חממה לישראל יעמוד על 30% עד שנת 2030 ו -100% (0 פליטות גזי חממה) עד שנת 2050. לצד זאת, במצע שלנו נקבע כי יעד האנרגיה המתחדשת לישראל יעמוד על 50% עד שנת 2030 ו- 100% אנרגיה מתחדשת עד 2050. הצעדים הראשונים שנעשה לקראת שינויי מזג האוויר יהיו: הכרזה על מצב חירום אקלימי; הקמת קרן לקידום נושאי האקלים בהיקף של עשרה מיליארד שקלים; אימוץ עקרונות הבנייה הירוקה; הפיכת המשרד להגנת הסביבה, הפועל כיום כרגולטור פסיבי, למשרד ביצועי; הבראת מפרץ חיפה; והטלת קנסות כבדים על חברות שיהיו אחראיות לזיהומים באוויר, בים וביבשה.
_ישראל_ביתנו.svg

ישראל ביתנו

בראשות אביגדור ליברמן

תשובת ישראל ביתנו:

בסיעה סירבו לענות אך הפנו למצע שלהם. בנושא זה נכתב: "נפעל למען סביבה בריאה, איכותית ומאוזנת בין היתר באמצעות הפעולות הבאות: הפעלת מעבר מהיר, ככל הניתן, למשק מבוסס אנרגיות מתחדשות באמצעות עידוד צרכנים פרטיים ורשויות מקומיות להפיק אנרגיה סולארית והצבת פאנלים סולאריים בגגות מבנים ציבוריים. המעבר לאנרגיות מתחדשות יבוצע באמצעות הקלת רגולציות במשרדי הממשלה השונים ובעידוד פיתוח טכנולוגי באמצעות רשות החדשנות. בנוסף, נפעל להפסקת השקעות בתשתיות דלק פוסילי. במקביל, נעודד צמצום נסיעה ברכבים פרטיים בין היתר על ידי קידום תחבורה ציבורית בשבת, הרחבת מסלולי אופניים ומסלולי הליכה וקידום הטבות לוויתור על הרכב הפרטי באמצעות Carpool".
New_Hope_logo_2021

תקווה חדשה

בראשות גדעון סער

תשובת תקווה חדשה:

בסיעה בחרו שלא להשיב לשאלה הזו. רוצה להבהיר לה כמה חשוב לך לשמוע את התשובה?
שלח/י מייל לחברי המפלגה
1920px-הרשימה_הערבית_המאוחדת_לוגו_2019

הרשימה הערבית המאוחדת

בראשות מחמוד עבאס

תשובת רע"ם:

בסיעה בחרו שלא להשיב לשאלה הזו. רוצה להבהיר לה כמה חשוב לך לשמוע את התשובה?
שלח/י מייל לחברי המפלגה
יש לך הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכיר/ה מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת דרור גורני

דרור גורני
כתב הון-שלטון-אקלים. סטודנט באוניברסיטה העברית, ומאמין בכוח של אנשים אכפתיים לשנות את המציאות. שומר על אופטימיות, אקטיביסט, ולצד עבודתי בשקוף מתנדב במספר ארגונים, בהם "ישראל 2050" ועמותת "לפרוש כנף". מקווה להשאיר את העולם טוב יותר לדור הבא. אני מאמין שכלי התקשורת בארץ לא מסקרים נושאים סביבתיים כמו שצריך, ולא במקרה. מאז שהצטרפתי ל"שקוף" אני שואף לחשוף את האינטרסים והקשרים החבויים הקיימים בין החברות המזהמות במדינה למקבלי ההחלטות, ורואה חובה לשקף לציבור את ההשלכות הקיומיות של משבר האקלים כמו שהן.

4 תגובות

  1. בבחירות הקרובות, הגורם הסביבתי צריך להוות מרכיב משמעותי בשיקולי הבחירה שלנו. העתיד של כולנו תלוי בבריאות המערכת האקולוגית.

    בקישור – מפגשים עם מתמודדים בבחירות לכנסת במטרה להכיר את עמדותיהם בנושאי סביבה ומשבר האקלים (צריך לזכור שאלו הבטחות טרום בחירות). למפגשי הזום המצולמים עם המתמודדים

    שלושה קטעי וידאו – הראשון של ילדים (נבונים הרבה יותר מהרבה מבוגרים שאנחנו מכירים), שפונים להוריהם בבקשה לבחור במפלגה שיש בה מועמדים שידאגו לפעול בנחישות להגנה על הסביבה ומול משבר האקלים. הסרטון השני הוא של צעירים תלמידי מכינות, שעומדים לבחור בבחירות הקרובות והשלישי של סטודנטים בעלי זכות בחירה מבית הספר לקיימות בבינתחומי הרצליה. גם הם מודאגים ממשבר האקלים ומהעתיד הצפוי להם, וקוראים למועמדים שמבקשים את קולם להתייחס למשבר האקלים כאל איום קיומי, אמיתי, ומיידי. הם דורשים מנהיגות אמיתית, ובתור דבר ראשון הם דורשים – תספרו לציבור את האמת, כי אין דבר שמאיים על מדינת ישראל יותר ממשבר האקלים.

    1. איתמר, מה לדעתך יענה זאב אלקין שהיה שר כושל להגנת הסביבה, ומוביל את הנושא הסביבתי ב'תקווה חדשה' בראשות גדעון סער? אם אתה רוצה להצביע ירוק תקווה חדשה וזאב אלקין לא צריכים להיות הבחירה שלך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!