ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

שאלון הבחירות של שקוף: כך התחייבו המפלגות לצמצם את יוקר המחיה

הח"כים אוהבים לדבר על יוקר המחיה, אבל דיבורים לחוד ומעשים לחוד ● בעשור מאז המחאה החברתית, ואף על פי שהנושא עלה לכותרות, ישראל רק הלכה ונעשתה יקרה יותר ● השאלה האחרונה של שקוף לקראת הבחירות: באילו ענפים המוצרים יקרים מדי בעיניכם וכיצד תפעלו כדי להוזיל עלויות?
בתמונה: בדרך לקלפי (צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90)

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

נישא על גלי המחאה החברתית של 2011, יוקר המחייה עלה לסדר היום הציבורי והגיע עד למסדרונות הכנסת. חברי כנסת כמו סתיו שפיר ואיציק שמולי נהנו מפירות המחאה, וכך גם שר האוצר לשעבר משה כחלון, שערק מהליכוד. ואף על פי כן, יוקר המחיה רק המשיך להאמיר בעשור האחרון. 

מדד המחירים של ה-OECD ממקם את ישראל במקום השני מבין מדינות הארגון, נכון ל-2020, כשרק שווייץ מקדימה אותנו. הסיבות לעלויות המחיה הגבוהות הן רבות. אחדות מהן בלתי נמנעות, כמו היותה של ישראל מדינה קטנה בה אין מקום לתחרות נרחבת, או היותה מדינת אי, דבר המגביל את אפשרויות הייבוא. אך קיימות גם סיבות אחרות הקשורות בחקיקה מעוותת, ריכוזיות יתר, מונופולים וחסמים – ואלו בהחלט ברי תיקון.

לקראת הבחירות לכנסת ה-24 פנינו למפלגות ושאלנו:

באילו ענפים המוצרים יקרים מדי בישראל בעיניכם וכיצד תפעלו כדי להוזיל עלויות?

Likud_Logo.svg

הליכוד

בראשות בנימין נתניהו

תשובת הליכוד:

בסיעה בחרו שלא להשיב לשאלה הזו. רוצה להבהיר לה כמה חשוב לך לשמוע את התשובה?
שלח/י מייל לחברי המפלגה
HaAvoda_Logo.svg

העבודה

בראשות מרב מיכאלי

תשובת העבודה:

יוקר המחיה הוא שם גורף למכלול כשלים הקיימים במשק הישראלי הנדרשים תיקון מהותי, כגון: חסמי תחרות, הטלת מכסות שרירותיות על ייבוא ומונופול כשרות של הרבנות האורתודוקסית. מפלגת העבודה מחוייבת לקדם בישראל מדינת רווחה אמיתית, בה הזכות למחיה בסיסית בכבוד תובטח לכל אזרחית ואזרח. נבטיח שכל מצרכי היסוד שעל המדינה לספק באופן מיטיבי לאזרחיות והאזרחים שלה, מצרכים כגון דיור, מזון ולבוש, בריאות וחינוך, יהיו שווי כיס וברי השגה לכל אדם.
_כחול_לבן_2019.svg

כחול לבן

בראשות בני גנץ

תשובת כחול לבן:

השאלה אינה בהכרח באילו ענפים המוצרים יקרים מדי בישראל בעינינו, אלא באלו ענפים המוצרים ההכרחיים לכל אדם יקרים מדי. לתפיסתנו, מחירי מוצרי המזון בכללותם יקרים מדי, וכך גם מחירי הדיור. התחייבנו, ואם יתאפשר לנו נמנה "נציב יוקר מחייה", שיקבל סט כלים שיאפשר לו לטפל בכשלי שוק, ובראשם הוזלת מוצרי צריכה ומזון וקידום פתרון לבעיית יוקר הדיור. בתחום זה, יתמקד הנציב בתכנון ארוך טווח משולב עם פתרונות תשתית לתחבורה ולתעסוקה בראי הצמיחה הדמוגרפית הצפויה בישראל. בנוסף, נבחן את היכולת לעדכן את חוק עידוד השקעות הון כך שיתמרץ מפעלים שיפעלו להוזלת מוצרי צריכה בשווקים ריכוזיים.
Harsheima_Logo_BLK

הרשימה המשותפת

בראשות איימן עודה

תשובת הרשימה המשותפת:

באופן כללי יש להטיל פיקוח חמור על המחירים שגובים מונופולים בתחומי הבנקאות, הגז, המזון ועוד; כולל הטלת פיקוח על דמי שכירות. תחום הדיור הוא אחד התחומים הדחופים יותר והרשימה המשותפת מצדדת בהקמת חברת בנייה ממלכתית לאספקת דיור מסובסד ליהודים וערבים כאחד; וכן בהקמת בנק ממלכתי למשכנתאות שיעניק הלוואות לדיור ומשכנתאות שלא על בסיס מסחרי. בחברה הערבית בפרט יש לסיים את הטיפול בתכניות המתאר הרבות ולבטל את המדיניות הגזענית שמדכאת את זכות האזרחים הערבים לקורת גג ובנייה על אדמותיהם - מדיניות שהובילה לעלייה בלתי נסבלת במחירי הדיור והקרקעות ומהווה קרקע פורייה לאלימות ופשיעה. כמו כן, יש להפסיק את מדיניות הריסת הבתים ביישובים הערבים.
Yamina_logo.svg

ימינה

בראשות נפתלי בנט

תשובת ימינה:

בסיעה בחרו שלא להשיב לשאלה הזו. רוצה להבהיר לה כמה חשוב לך לשמוע את התשובה?
שלח/י מייל לחברי המפלגה
_לוגו_2019.svg

יהדות התורה

בראשות משה גפני

תשובת יהדות התורה:

בסיעה בחרו שלא להשיב לשאלה הזו. רוצה להבהיר לה כמה חשוב לך לשמוע את התשובה?
שלח/י מייל לחברי המפלגה
Shas_logo.svg

ש"ס

בראשות אריה דרעי

תשובת ש"ס:

בסיעה בחרו שלא להשיב לשאלה הזו. רוצה להבהיר לה כמה חשוב לך לשמוע את התשובה?
שלח/י מייל לחברי המפלגה

הציונות הדתית

בראשות בצלאל סמוטריץ'

תשובת הציונות הדתית:

מדינת ישראל כמדינה יהודית רואה ערך גדול בילודה. כדי לאפשר גידול באוכלוסיה נדרשים, בין היתר, תנאים טובים מבחינה כלכלית לגידול הילד (על אף שאצל הרבה מהמשפחות לא תמיד מדובר בשיקול רלוונטי). ככל שההוצאות יפחתו (לדוגמא הוצאות על מוצרי תינוקות), עלות גידול משפחה תפחת והילודה תגדל, מה שיביא לחיזוק המדינה, הכלכלה והחוסן הלאומי.
Meretz_Logo.svg

מרצ

בראשות ניצן הורוביץ

תשובת מרצ:

מרצ מציעה ליצור סל מוצרים מפוקח של מאות מוצרי בסיס תחת פיקוח מחירים למשך תקופת המשבר. מעבר לכך, מרצ מציעה שורה של צעדים להורדת מחירי הדיור והבטחת מקום מגורים ראוי לכל ישראלי וישראלית. צעדים אלה כוללים: שינוי מכרזי הפשרת קרקע לבנייה; בנייה של אלפי יחידות דיור ציבורי לזכאים, שידביקו את הפער העצום שנוצר וגרם לכך שבישראל רק אחוז אחד מיחידות הדיור הן ציבוריות; השקעה ממשלתית במיזם השכרה לטווח ארוך; ותמרוץ שלילי להחזרת דירות ריקות וקרקעות לא ממומשות לשוק על-ידי מיסוי, ארנונה והיטלים נוספים.
יש_עתיד_לוגו

יש עתיד

בראשות יאיר לפיד

תשובת יש עתיד:

בסיעה סירבו לענות אך הפנו למצע שלהם. בנושא זה נכתב: "נפעל למען דיור בר-השגה בדרכים שונות. למשל: נגדיל את היצע הדירות בוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור; נסייע באופן ממוקד לזוגות צעירים באמצעות סבסוד דירות בעלות של עד 5.1 מיליון שקלים; נפתח ונסדיר את שוק השכירות, בקידום פרויקט "דירה להשכיר" המקדם בנייה של 150,000 דירות להשכרה לטווח ארוך. בנוסף, נעודד הקמת פרויקטים בפריפריה ובמגזר הערבי באמצעות סבסוד עלויות פיתוח ומתן מענקי הקמה ליזמים".
המפלגה_הכלכלית_החדשה_לוגו

המפלגה הכלכלית החדשה

בראשות ירון זליכה

תשובת המפלגה הכלכלית:

יוקר המחיה מורגש במיוחד בענפי המזון, הדיור, הפארם, החשמל והרכב. כדי להוזיל את עלות המוצרים בענפים אלה נפעל להורדת המע"מ בשנה הראשונה מ-17% כיום ל-15%, ובתוך חמש שנים ל-12%. בנוסף, נקבע מס הכנסה שולי מרבי כולל ביטוח לאומי ומס בריאות בשיעור של 40%. לבסוף, נפעל לביטול אינספור הטבות המס שהוענקו לחברות הגדולות, וכן לביטול מכסות ייבוא בענף המזון.
_ישראל_ביתנו.svg

ישראל ביתנו

בראשות אביגדור ליברמן

תשובת ישראל ביתנו:

בסיעה סירבו לענות אך הפנו למצע שלהם. בנושא זה נכתב: "נפעל למען דיור בר-השגה. ישראל היא אחת מהמדינות היקרות בעולם לרכישת דירה ביחס לשכר נטו הממוצע – וממוקמת במקום ה-75 מתוך 115 מדינות (כש-1 היא הזולה ביותר). אחד מהצעדים לפתרון: העדפה מתקנת לאזרחים ששירתו את המדינה בצבא ובשירות הלאומי-אזרחי, עובדים ומשתכרים (כושר השתכרות של שני בני זוג לפחות 125%), בדמות הענקת משכנתא לרכישת דירה ראשונה בגובה של 90%. מהלך כזה ירחיב את האופציות לזוג צעיר הרוכש דירה ראשונה ויאפשר להם לקנות דירות יד שניה, וליהנות מההטבה".
New_Hope_logo_2021

תקווה חדשה

בראשות גדעון סער

תשובת תקווה חדשה:

בסיעה בחרו שלא להשיב לשאלה הזו. רוצה להבהיר לה כמה חשוב לך לשמוע את התשובה?
שלח/י מייל לחברי המפלגה
1920px-הרשימה_הערבית_המאוחדת_לוגו_2019

הרשימה הערבית המאוחדת

בראשות מחמוד עבאס

תשובת רע"ם:

בסיעה בחרו שלא להשיב לשאלה הזו. רוצה להבהיר לה כמה חשוב לך לשמוע את התשובה?
שלח/י מייל לחברי המפלגה
יש לך הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכיר/ה מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!