ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

שאלון הבחירות של שקוף: המפלגות שהבטיחו להילחם בשחיתות השלטונית

הכנסת מוחלשת, ראש הממשלה מכהן תחת כתב אישום ועוד ארבעה נבחרי ציבור חשודים ● לקראת הבחירות: מה מתחייבות המפלגות לעשות כדי לתקן את המצב?
בתמונה: בדרך לקלפי (צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90)

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

לקראת הבחירות לכנסת ה-24 פנינו לכל הרשימות עם שאלות על עמדותיהן במגוון נושאים שבחרו תומכות ותומכי שקוף, וגם על שקיפות, מלחמה בשחיתות וחיזוק הדמוקרטיה – ערכים מרכזיים שמובילים את העשייה של "שקוף".

לאחרונה נראה כי הנושא מעסיק רבים בציבור. תיקי ראש הממשלה בנימין נתניהו מהווים חלק גדול מכך: בין אם בקרב תומכיו, שתוהים על אמינות מערכת המשפט ועל הנחיצות של חוק חסינות, או בקרב מבקריו שמבקשים למגר את השחיתות ולא חושבים שראוי כי יכהן בראשות הממשלה אדם שעומד למשפט על עבירות שחיתות חמורות.

השנתיים האחרונות גם העלו מספר אתגרים למנהל התקין בישראל – בין אם בסבבי הבחירות הבלתי נגמרים והשיתוק הפוליטי שהביאו איתם, בממשלת האחדות רבת המשרדים שהוקמה על בסיס שינוי חוקי יסוד, תקציב המדינה שלא הועבר, והשינויים החדים בזכויות הדמוקרטיות של אזרחיות ואזרחי המדינה בעקבות משבר הקורונה, ביניהם המעקב אחר הציבור באמצעות איכוני השב"כ.

כל אלה ועוד הוכיחו כמה עדינה הדמוקרטיה, וכמה חשוב לעמוד על המשמר ולהגן עליה.

לכן, במסגרת פרויקט מצעי המפלגות פנינו לכל אחת מהרשימות ושאלנו:

אילו מהלכים תבצע הסיעה על מנת למנוע שחיתות שלטונית?

כיצד תפעלו לשיפור השיטה הדמוקרטית הנהוגה בישראל (אם בכלל)?

Likud_Logo.svg

הליכוד

בראשות בנימין נתניהו

תשובת הליכוד:

בסיעה בחרו שלא להשיב לשאלה הזו. רוצה להבהיר לה כמה חשוב לך לשמוע את התשובה?
שלח/י מייל לחברי המפלגה
HaAvoda_Logo.svg

העבודה

בראשות מרב מיכאלי

תשובת העבודה:

נקדם את הצעדים הבאים: הגבלת כהונת ראש הממשלה לשתי קדנציות וקביעת איסור על כהונת ראש ממשלה שעומד נגדו כתב אישום; קידום רפורמה מקיפה בפעילות הכנסת תוך הענקת כלים אפקטיביים לחברי הכנסת בפעולות הפיקוח מול הממשלה; חקיקת חוק יסוד: החקיקה, להסדרת מערכת היחסים כלפי מארג החקיקה הקיים בישראל, ולהסדרת אופן הפרשנות המשפטית של מארגי החקיקה; חיזוק מעמדן של הרשויות המקומיות תוך האצלת סמכויות לניהולן והקמת רובד שלטוני נוסף המבוסס על השלטון המקומי; עיגון סמכויות היועץ המשפטי לממשלה בחקיקה והסדרת מערך הייעוץ למשרדי הממשל; וחידוש הליך כתיבת החוקה למדינת ישראל.
_כחול_לבן_2019.svg

כחול לבן

בראשות בני גנץ

תשובת כחול לבן:

ראשית, כפי שהצהרנו לאורך כל הדרך, אנו שואפים לתקן את חוק יסוד: הממשלה, כך שראש ממשלה לא יוכל לכהן בתפקידו במשך יותר משמונה שנים ברצף, או יותר משלוש קדנציות (התקופה הקצרה משתיהן). שנית, נפעל לאימוץ עקרונות הוועדה הציבורית בראשות שמגר, על פיהן במקרה שבו ייחסו רשויות החוק לאיש ציבור מעשי עבירה חמורים, יחוייב אותו אדם להשעות את עצמו או להתפטר, וכן שאיש ציבור הנחקר במשטרה לא יוכל להשתמש בזכות השתיקה, ואם יעשה כן ייאלץ להתפטר. לבסוף, אם יתאפשר לנו נבטל בהזדמנות הראשונה את חוק ההמלצות, ונעביר את חוק הקלות שעל פיו אדם שהורשע בפסק דין חלוט בעבירה שיש עמה קלון, לא יוכל להתמודד או להתמנות לתפקידי ראש עיר, חבר כנסת, שר או ראש ממשלה.
Harsheima_Logo_BLK

הרשימה המשותפת

בראשות איימן עודה

תשובת הרשימה המשותפת:

הסיעה תתבע חשיפה של כל הפרוטוקולים של ישיבות הממשלה, ובייחוד בשנת הקורונה, ותבקש פרסום והבהרה של כל המהלכים שהתקבלו. זאת, מתוך הבנה ששקיפות מלאה כלפי האזרחים היא האמצעי הבדוק ביותר למניעת שחיתות. במקביל, הרשימה המשותפת תעמוד מול כל הניסיונות לפגוע בשומרי הסף ולהגביל את כוחם של בתי המשפט, היועמ"ש ומוסד מבקר המדינה - ניסיונות שמוביל נתניהו אישית בבקשתו להימלט מהדין ובמסע קידום מדיניות הכיבוש ומפעל ההתנחלויות. הרשימה המשותפת רואה קשר ישיר בין מדיניות הכיבוש ורמיסת זכויות האדם בשטחים הכבושים לבין הכרסום בדמוקרטיה בתוך גבולות המדינה. הכיבוש משחית.
Yamina_logo.svg

ימינה

בראשות נפתלי בנט

תשובת ימינה:

בסיעה בחרו שלא להשיב לשאלה הזו. רוצה להבהיר לה כמה חשוב לך לשמוע את התשובה?
שלח/י מייל לחברי המפלגה
_לוגו_2019.svg

יהדות התורה

בראשות משה גפני

תשובת יהדות התורה:

בסיעה בחרו שלא להשיב לשאלה הזו. רוצה להבהיר לה כמה חשוב לך לשמוע את התשובה?
שלח/י מייל לחברי המפלגה
Shas_logo.svg

ש"ס

בראשות אריה דרעי

תשובת ש"ס:

בסיעה בחרו שלא להשיב לשאלה הזו. רוצה להבהיר לה כמה חשוב לך לשמוע את התשובה?
שלח/י מייל לחברי המפלגה

הציונות הדתית

בראשות בצלאל סמוטריץ'

תשובת הציונות הדתית:

לצערנו, בציבור קיימת ההנחה שכל הפוליטיקאים מושחתים ולכן צריך להוציא מידם כל סמכות או אחריות לקבלת החלטות. מפלגת הציונות הדתית כופרת בהנחת היסוד הזו. יחד עם זאת, בשל הכוח הרב הנמצא בידי הממשלה והמשרדים השונים נדרש לראות כי הכוח לא משמש לשחיתות הקשורה לטובות אישיות. לכן, מפלגת הציונות הדתית תקדם חקיקה שתמנע שחיתות כדוגמת פיצול תפקיד היועמ"ש לממשלה. בדרך זו, היועמ"ש לא יהיה בניגוד עניינים אל מול נבחרי הציבור בתפקידו גם כראש התביעה.
Meretz_Logo.svg

מרצ

בראשות ניצן הורוביץ

תשובת מרצ:

מרצ מחויבת להיאבק לצמצום השחיתות מבלי לפגוע יתר על המידה ביכולתם של נבחרי הציבור למשול. בין היתר, מרצ תפעל לקידום הנושאים הבאים: התנגדות מוחלטת לחקיקת "חוק צרפתי" או חוקים דומים המעניקים חסינות לנבחרי ציבור מפני העמדה לדין פלילי; תיקון חוק יסוד: הממשלה, כך שראש ממשלה שהוגש נגדו כתב אישום, יחוייב לעזוב מיידית את תפקידו; חיוב נושאי משרות בכירות ברשויות המקומית בהגשת הצהרות הון; והקמת ועדה ציבורית שתנסח כללים לשימוש ביועצים חיצוניים בתהליכים פוליטיים ובוועדות ציבוריות. בנוסף, מרצ תפעל לביטול חוק חובת גילוי לגבי מי שנתמך על ידי ישות מדינית זרה ("חוק העמותות" החדש), ותקדם תחתיו חקיקת חוק שקיפות בתרומות בעמותות שיחיל דרישות שקיפות על עמותות וארגונים באופן שוויוני. מרצ תתנגד גם לחקיקה המנסה לפגוע בהתארגנויות עובדים ובזכות השביתה ותתמוך בחקיקה שנועדה לחזק זכויות אלה.
יש_עתיד_לוגו

יש עתיד

בראשות יאיר לפיד

תשובת יש עתיד:

בסיעה סירבו לענות אך הפנו למצע שלהם. בנושא זה נכתב: "נפעל לקבוע בחקיקה כי אדם שהורשע בפסק דין סופי בביצוע עבירה שיש עימה קלון, לא יוכל להתמודד לעולם לכל משרה ציבורית, אם לתפקיד נבחר ציבור ואם למינוי מקצועי לתפקיד בכיר במשרד ממשלתי. לצד זאת, נקים כוח משימה מיוחד במשרד המשפטים שיפעל למניעת שחיתות מנהלית ומבנית. בתוך כך, נפעל לחיזוק חושפי שחיתויות, ונדאג שיהנו מסודיות מלאה ומהגנה מוסדית. במקביל, נדאג להגברת השקיפות בשני מישורים עיקריים: במישור הפרטי - גילוי וחשיפה יזומים של מידע שבידי רשויות השלטון על הפרט; במישור הציבורי - נדרוש חובת שקיפות מחברי הכנסת בכל הנוגע לקשר שהם מנהלים עם לוביסטים ונסדיר את פעילותם של שדלנים בכנסת ובממשלה שעיסוקם שכנוע חברי הכנסת והשרים בענייני חקיקה".
המפלגה_הכלכלית_החדשה_לוגו

המפלגה הכלכלית החדשה

בראשות ירון זליכה

תשובת המפלגה הכלכלית:

נפעל בדרכים הבאות: ראשית, נגביל את כהונתם של ראש רשות וראש ממשלה לשתי קדנציות בלבד; שנית, נדרוש שקיפות בכל ההיבטים הכספיים שקשורים לראשי רשויות, חברי כנסת וראשי ממשלה; לבסוף, נדאג כי שומרי הסף ברשויות המקומיות יהיו במינוי של המשרדים הממשלתיים הרלוונטיים.
_ישראל_ביתנו.svg

ישראל ביתנו

בראשות אביגדור ליברמן

תשובת ישראל ביתנו:

בסיעה סירבו לענות אך הפנו למצע שלהם. בנושא זה נכתב: "נפעל לחיזוק המשילות ולהשבת אמון העם, בין השאר על ידי הצעדים הבאים: כינון חוקה והקמת בית משפט לחוקה, למניעת המאבק הבלתי פוסק וההאשמות ההדדיות בין שלוש הרשויות - השופטת, המחוקקת והמבצעת; הגבלת כהונת ראש ממשלה לשתי קדנציות בלבד, בנות חמש שנים כל אחת, ושינוי חוק הבחירות לכנסת, כך שתתקיימנה בכל חמש שנים; איסור בחוק על ח"כ שמוגש נגדו כתב אישום מהתמודדות לנשיאות; חיוב ראש הממשלה, השרים וכל ראשי המפלגות לפרסם דו"ח הצהרת הון ברבים; והגבלת מספר השרים כך שבכל ממשלה עתידית יכהנו לכל היותר 21 שרים ושבעה סגני שרים".
New_Hope_logo_2021

תקווה חדשה

בראשות גדעון סער

תשובת תקווה חדשה:

בסיעה בחרו שלא להשיב לשאלה הזו. רוצה להבהיר לה כמה חשוב לך לשמוע את התשובה?
שלח/י מייל לחברי המפלגה
1920px-הרשימה_הערבית_המאוחדת_לוגו_2019

הרשימה הערבית המאוחדת

בראשות מחמוד עבאס

תשובת רע"ם:

בסיעה בחרו שלא להשיב לשאלה הזו. רוצה להבהיר לה כמה חשוב לך לשמוע את התשובה?
שלח/י מייל לחברי המפלגה
יש לך הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכיר/ה מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל פינקלשטיין

יעל פינקלשטיין
כותבת ב"שקוף" מאז "מאה ימים של שקיפות", עוקבת אחרי פעילות של לוביסטים שמייצגים בעלי אינטרסים בכנסת וכותבת גם על ייצוג שוויוני בפוליטיקה. לתקשורת כוח עצום להשפיע על החיים שלנו, והיא יכולה לנצל אותו כדי לחשוף עוולות ולדרוש תשובות מנבחרות ונבחרי הציבור - אבל היא לא תמיד מצליחה לעשות את זה. אני שמחה להיות חלק מארגון עצמאי שיכול לפעול רק למען הציבור בחופש מוחלט.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!