ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

שאלון הבחירות של שקוף: כך התחייבו המפלגות לחלק את התקציב

התקציב השנתי האחרון שאושר במדינה נקבע על בסיס דיונים שהתקיימו ב-2017 ● אפילו משבר הקורונה לא שינה את המציאות האבסורדית שבה אין למדינה תקציב ● את הלוואות הקורונה יצטרכו לפרוע כבר הנכדים שלנו ● השאלה הרביעית של שקוף לקראת הבחירות: באילו תחומים תשקיעו יותר ובאילו תקצצו?
בתמונה: בדרך לקלפי (צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90)

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

קשה להאמין אבל על אף משבר הקורונה, המצוקה הכלכלית שבעקבותיו ואחוזי האבטלה הגבוהים, לישראל עדיין אין תקציב. התקציב השנתי הוא הכלי המרכזי שמשמש את הממשלה בקביעת מדיניות – לא באמצעות ספינים ומילים חסרות כיסוי אלא בחלוקת משאבים ממשית. 

מדינת ישראל נמצאת כיום במצב אבסורדי, בו לא נקבע סדר עדיפויות לאומי זה שלוש שנים. התקציב האחרון שאושר – תקציב 2019 – אושר למעשה כבר במרץ 2018, על בסיס דיונים שהתקיימו ב-2017. תקציב 2020 מעולם לא הוגש. 

כל תוספות התקציב לטובת המאבק בקורונה – יותר ממאה מיליארד שקלים – הועברו כתוספת על חשבון הלוואות שנשלם בעשרות השנים הבאות. אלה הלוואות שילדינו ונכדינו יצטרכו להחזיר, מבלי שאיש בממשלה ייתן על כך את הדעת.

במסגרת פרויקט מצעי המפלגות פנינו למפלגות בשאלה הבאה: 

בתרחיש בו נכנסתם לממשלה ואתם משתתפים בדיון מכריע על התקציב, באילו תחומים תשקיעו יותר ובאילו תקצצו?

Likud_Logo.svg

הליכוד

בראשות בנימין נתניהו

תשובת הליכוד:

בסיעה בחרו שלא להשיב לשאלה הזו. רוצה להבהיר לה כמה חשוב לך לשמוע את התשובה?
שלח/י מייל לחברי המפלגה
HaAvoda_Logo.svg

העבודה

בראשות מרב מיכאלי

תשובת העבודה:

המדיניות התקציבית נדרשת להתבסס על מתן מענה רחב למגזרים והענפים במשק שספגו את המכה הקריטית ביותר במשבר הקורונה – העצמאים ובעלי העסקים הקטנים והבינוניים, ענפי התרבות, המסעדנות והפנאי, ענפי התעופה, ענפי האירועים וההארחה. הממשלה תידרש להעמיד מימון רחב לעצמאים לפיצוי על אובדן רווחים (מודל צוק-איתן), יהיה נדרש לגבש מעטפת הגנה רחבה על בעלי עסקים חייבים בהליכי חדלות פירעון ופשיטת רגל, ובסיוע משפטי לעסקים בהחזרת חובות לבעלי הנכסים ולספקים. יש להשוות את התקנים בישראל לממוצע הOECD, במיוחד בכל הקשור למקצועות הנמצאים בחזית החוסן האזרחי כמו רופאות ואחיות, עובדות סוציאליות, פסיכולוגיות ומורות. קיצוצים שיצטרכו להתבצע כדי שהמהלכים הללו יסתייעו: לצמצם את מספר השרים בממשלה ולהוריד את משרדי הממשלה המיותרים.
_כחול_לבן_2019.svg

כחול לבן

בראשות בני גנץ

תשובת כחול לבן:

בסדרי העדיפויות, אנו מאמינים שיש להשקיע קודם כל בחינוך, בבריאות ובתשתיות ארוכות טווח. השקעות שכאלה, לדוגמה, הן בבניית בתי חולים, בסבסוד הדרגתי של גני הילדים כבר מגיל שנה ועוד. מבחינת קיצוץ, לא יהיה מנוס מקיצוצים מסוימים במגזר הציבורי.
Harsheima_Logo_BLK

הרשימה המשותפת

בראשות איימן עודה

תשובת הרשימה המשותפת:

שלושה צעדים שיש לנקוט מייד – לאחר מערכת הבחירות: (א) במידה ובחודש יוני לא יירשם שינוי במגמה השלילית במשק בעקבות משבר הקורונה – יש להאריך את תקופת הזכאות לדמי אבטלה עד ל-31.12; (ב) שירות התעסוקה חייב לבדוק את נחיצות פיטורי עובדים וההוצאות לחל"ת במחצית הראשונה של שנת 2021. האם העסקים אכן נפגעו כלכלית מהמשבר והפיטורים נחוצים? יש להדגיש שבמספר מדינות, ובהן ספרד וארגנטינה נאסר לפטר עובדים כחוק וג' ניתן לממן את התוספת התקציבית הדרושה על ידי הטלת מס מיוחד על בעלי ההון. ו(ג) קיצוץ בהוצאות הענק להמשך הכיבוש ולחיזוק ההתנחלויות.
Yamina_logo.svg

ימינה

בראשות נפתלי בנט

תשובת ימינה:

בסיעה בחרו שלא להשיב לשאלה הזו. רוצה להבהיר לה כמה חשוב לך לשמוע את התשובה?
שלח/י מייל לחברי המפלגה
_לוגו_2019.svg

יהדות התורה

בראשות משה גפני

תשובת יהדות התורה:

בסיעה בחרו שלא להשיב לשאלה הזו. רוצה להבהיר לה כמה חשוב לך לשמוע את התשובה?
שלח/י מייל לחברי המפלגה
Shas_logo.svg

שס

בראשות אריה דרעי

תשובת שס:

בסיעה בחרו שלא להשיב לשאלה הזו. רוצה להבהיר לה כמה חשוב לך לשמוע את התשובה?
שלח/י מייל לחברי המפלגה

הציונות הדתית

בראשות בצלאל סמוטריץ'

תשובת הציונות הדתית:

בסיעה בחרו שלא להשיב לשאלה הזו.
Meretz_Logo.svg

מרצ

בראשות ניצן הורוביץ

תשובת מרצ:

נחזק את מערכות הבריאות, החינוך, הרווחה והתחבורה שהן מנוע הצמיחה הכלכלי והחברתי החזק ביותר. ומן הצד השני ניקח קצת יותר מתמלוגי הגז, שהמדינה ויתרה עליהם בהפקרות מוחלטת, נגדיל את תקרת ההוצאה התקציבית כדי להשקיע בהחזרת מובטלים לעבודה, ונאפשר לכולם להיכנס תחת האלונקה הלאומית - למשל מיליארדרים שכמעט ולא משלמים כאן מיסים. תכנית מרצ מציגה השקעה של 100 מיליארד שקל לתכנית שיקום כלכלית למשבר הקורונה. (בין היתר: מענקים לאזרחים, דמי אבטלה וזכויות סוציאליות לעצמאים, תשלום הולם לעובדי השירותים החברתיים, הבריאות והרווחה) איך נשלם? מס עושר שיחול על קבוצה זעירה מקרב האזרחים (ה120 אנשים הכי עשירים בארץ).
יש_עתיד_לוגו

יש עתיד

בראשות יאיר לפיד

תשובת יש עתיד:

בסיעה סירבו לענות אך הפנו למצע שלהם. בנושא זה נכתב: 1. נביא לצמצום והתייעלות במשרדי הממשלה. 2. נעביר עסקת חבילה גדולה למשק ל-3 שנים (הקפאת שכר, עצירת קליטת עובדים במגזר הציבורי, יצירת גמישות תעסוקתית). 3. האצה של מנועי צמיחה, הגדלת הכשרות מקצועיות קידום מסלולי מימון ממשלתיים לפתיח עסקים חדשים. 4. השקעה בעיקר בצעירים - ב"דור האבוד". קידום השקעה מסיבית בתשתיות, בעיקר דיגיטליות ומדעיות והצבת יעד של %15 מהמועסקים יעסקו בהייטק תוך 3 שנים. נקדם תשתיות פיננסיות ונשתלב בתעשיית קרנות הגידור
המפלגה_הכלכלית_החדשה_לוגו

המפלגה הכלכלית החדשה

בראשות ירון זליכה

תשובת המפלגה הכלכלית:

חברותנו בממשלה תתבטא במיקוד יתר בתקציב למערכת הבריאות, רווחה, חינוך ואיכות הסביבה. בנוסף, הורדת מחירי הדיור, המזון, השכירות של הקניונים והארנונה של חנויות הרחוב. במקביל, נבטל את החוק לעידוד השקעות הון.
_ישראל_ביתנו.svg

ישראל ביתנו

בראשות אביגדור ליברמן

תשובת ישראל ביתנו:

בסיעה סירבו לענות אך הפנו למצע שלהם. בנושא זה נכתב: מדינת ישראל צריכה ויכולה להימנות בין המדינות המשגשגות בעולם, בעלת איכות חיים גבוהה שתהווה אלטרנטיבה עבור יהדות התפוצות. כיום, מדינת ישראל נמצאת במשבר כלכלי חריף עקב מגפת הקורונה. מאז ימי הנשיא רוזוולט והניו-דיל, למדנו שלא ניתן לפתור משבר כלכלי חריף באמצעות כלכלת שוק חופשית אלא נדרשת השקעה ציבורית מסיבית בפרויקטים תשתיתיים לאומיים. בנוסף, וללא קשר למשבר הנוכחי, יש להכניס ציבורים נוספים למעגל העבודה. כאשר החרדים, הערבים ושאר המיעוטים בארץ יתווספו לשוק העבודה, הם יהפכו מחברה צרכנית לחברה יצרנית ובכך יגדילו את הכנסות המדינה. (ישראל ביתנו לא ציינה איפה תקצץ).
New_Hope_logo_2021

תקווה חדשה

בראשות גדעון סער

תשובת תקווה חדשה:

בסיעה בחרו שלא להשיב לשאלה הזו. רוצה להבהיר לה כמה חשוב לך לשמוע את התשובה?
שלח/י מייל לחברי המפלגה
1920px-הרשימה_הערבית_המאוחדת_לוגו_2019

הרשימה הערבית המאוחדת

בראשות מחמוד עבאס

תשובת רע"ם:

בסיעה בחרו שלא להשיב לשאלה הזו. רוצה להבהיר לה כמה חשוב לך לשמוע את התשובה?
שלח/י מייל לחברי המפלגה
יש לך הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכיר/ה מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!