ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בעקבות מאבק "שקוף": בכנסת סיפקו מידע חלקי על דחיית השאילתות הדחופות

אחרי שבתנועה לחופש המידע איימו לפנות לבית המשפט העליון - בכנסת מסרו לידי "שקוף" תשובה חלקית בלבד לבקשת חופש מידע בנוגע לשאילתות הדחופות שיו"ר הכנסת אמיר אוחנה סירב לאשר • המידע שנשלח נגע רק למחצית כהונת הכנסת, ובתנועה לחופש המידע התריעו פעם נוספת כי אם לא יתקבל מענה - יפנו לבית המשפט

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

יו"ר הכנסת אמיר אוחנה, ארכיון (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

אחרי 178 ימים, תוך הפרת חוק חופש המידע, סיפקו בכנסת מידע חלקי בלבד בנוגע לשאילתות הדחופות שאותן דחה יו"ר הכנסת אמיר אוחנה (ליכוד). מהמידע שנוגע רק למחצית כהונת הכנסת, מאז סוף חודש אוקטובר 2023, עולה כי היו"ר לא אישר את הגשתן של 288 שאילתות לשרים הרלוונטיים. בתנועה לחופש המידע הגישו היום (ראשון) מכתב ובו התריאו כי יפנו לבית המשפט אם לא תתקבל תשובה שלמה. 

מידע קריטי נוסף שסירבו לספק באגף חופש המידע בכנסת הוא סיבת הדחייה לכל שאילתה. במענה לבקשת חופש המידע של "שקוף", כתבו באגף כי "אין בידינו רישום של החלטת יושב ראש הכנסת והדבר מצוי, בלאו הכי, בשיקול הדעת הרחב המוקנה לו במסגרת תפקידו וסמכויותיו לגבי ניהול ענייניה של הכנסת, ודאי עת מדובר במישור הפוליטי והפרלמנטרי. בכל מקרה, שיח בין כלל חברי הכנסת ליושב ראש הכנסת מתקיים בפתיחות ובחופשיות כל הזמן ובמגוון עניינים". 

במענה לתשובת הכנסת שלח אורי סולד מהתנועה לחופש המידע מכתב לאגף חופש המידע בכנסת תחת הנושא "השגות על מענה הכנסת מיום ה-1.10.2024", ובו ציין כי תשובת הכנסת מהווה מענה חלקי בלבד לבקשת חופש המידע. "נבקש לקבל את המידע המבוקש בפילוחים המבוקשים בקובץ בפורמט הניתן לעיבוד ממוחשב ובאשר למלוא התקופה המצוינת בבקשה", כתב סולד. "כלומר, החל מיום 15 בנובמבר 2022 ועד ל יום המענה המשלים". 

המענה-1-באוקטובר

ב-24 בספטמבר נשלח לאגף חופש המידע בכנסת מכתב התראה מטעם התנועה לחופש המידע, לפיו במידה ולא יענו עד ה-1 באוקטובר לבקשת חופש המידע של "שקוף" מה-6 באפריל, תוגש עתירה לבית המשפט העליון על מנת לחייב את הכנסת לספק את המידע. באתר הכנסת מפורסמות בימינו רק השאילתות הדחופות שאושרו, אולם לא אלה שהבקשה להגישן נדחתה. 

כלי הפיקוח שנשלט על ידי הקואליציה

כלי השאילתות הדחופות הוא אחד הכלים היעילים ביותר בעבודת הפיקוח של חברי הכנסת על עבודת הממשלה. תקנון הכנסת קובע כי כשמאושרת הגשת שאילתה דחופה, השר אליו מופנית השאילתה מחויב להשיב תוך 48 שעות. חובה להגיש את השאילתות עד יום שני בשעה 11:00 בבוקר, והשר משיב עליה בפתח דיון המליאה בבוקר יום רביעי באותו שבוע מעל דוכן הנואמים. 

השגה-על-מענה-הכנסת-מיום-01.10.2024

בניגוד לאחוז המענה הנמוך של משרדי ממשלה על שאילתות ישירות ורגילות, המענה על שאילתות דחופות שאושרו שואף ל-100%, מה שכאמור הופך אותה לכלי יעיל במיוחד. 

עם זאת, קיימת בעיה מובנית בתהליך אישור שאילתות דחופות, מכיוון שסעיף 49(ב) בתקנון הכנסת קובע כי "יושב ראש הכנסת יאשר מדי שבוע את השאילתות הדחופות שלהן תימסר תשובה באותו שבוע, והוא רשאי לאשר עד ארבע שאילתות דחופות בשבוע". כלומר הותירו את היכולת לאשר ולדחות שאילות באופן בלעדי בידי יו"ר הכנסת המשתייך על פי רוב לסיעות הקואליציה, ובכך הליך אישורן נותר ללא יכולת השפעה או לכל הפחות ביקורת של סיעות האופוזיציה. 

התראה-בטרם-פנייה-לערכאות

מה שחמור לא פחות זו העובדה שכנסת ישראל מפרסמת רק את מעט השאילתות הדחופות שמאשר יו"ר הכנסת (עד ארבע בשבוע), כשהמידע על השאילתות שלא אושרו מוסתר מהציבור, ובכך גם היכולת הציבורית לפקח על מדיניות יו"ר הכנסת בכל הנוגע לכלי האפקטיבי ביותר לפיקוח על הממשלה. 

כאן נכנס "שקוף" לתמונה בניסיון להחיל מעתה שקיפות על הליך אישור ודחייה של שאילתות דחופות, ויצירת מצב בו יו"ר הכנסת מודע לכך שקיים גוף המפקח על התנהלותו. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

מאת שבי גטניו

Picture of שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,852 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!