ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מכתב התראה לכנסת: חדלו מהסתרת מידע על התנהלות אמיר אוחנה

התנועה לחופש המידע הודיעה לממונה על חופש המידע בכנסת כי אם לא ימסור ל"שקוף" את רשימת השאילתות הדחופות שיו"ר הכנסת פסל - בכוונתה להגיש עתירה. "העובדה שהכנסת מפרה את הוראות החוק - חריגה ומצערת". הפרלמטר - מעקב "שקוף" על פיקוח הכנסת על הממשלה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

יו"ר הכנסת, אמיר אוחנה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

התנועה לחופש המידע הגישה השבוע מכתב לממונה על חופש המידע בכנסת, בגין הסתרת מידע ציבורי שיכול לשפוך אור על התנהלותו של יו"ר הכנסת, אמיר אוחנה. אם הכנסת תמשיך להסתיר את המידע, בכוונת נציגי התנועה להגיש עתירה. 

מדובר בבקשת חופש מידע של "שקוף" הדורשת לקבל את רשימת השאילתות הדחופות שלא אושרו ע"י יו"ר הכנסת, אמיר אוחנה, מאז תחילת פעילות הכנסת ה-25. הבקשה לא נענתה מאפריל האחרון, לאחר שלוש דחיות, כאשר עברו 173 יום מבקשתה (המכסה המותרת בחוק היא 120 יום).

"ככל שמחדל הכנסת יימשך ומענה לבקשה לא יינתן עד ליום 1.10.2024 בשעה 12:00, נראה עצמנו חופשיים לפנות לערכאות לשם השגת המידע המבוקש בהתאם להוראות סעיף 17 לחוק", כך לשון המכתב.

"העובדה שהכנסת מחליטה להפר את הוראות החוק ולהתעלם מהנגשת מידע חשוב לציבור – היא עובדה חריגה ומצערת במיוחד", מסר אורי סולד מהתנועה לחופש המידע, החתום על המכתב. "דווקא הכנסת צריכה לשמש כמגדלור ליתר הרשויות בכל הנוגע לשקיפות, הנגשת מידע ומענה בהתאם לחוק. הכנסת צריכה להציג באופן יזום את המידע המבוקש ביחס לשאילתות – בטח שלא להסתיר אותו".

פגיעה בפיקוח

המידע התבקש כחלק ממעקב "שקוף" אחר השימוש בכלים הפרלמנטריים והתנהלות יו"ר הכנסת. שאילתות דחופות היא אחד מכלי הפיקוח היעילים ביותר בידי חברי הכנסת: בניגוד לשאילתות אחרות, התקנון קובע כי השר או השרה מחויבים לענות עליה במליאה תוך 48 שעות. כך, בניגוד להתעלמות ודחיינות שמאפיינים את מענה שרי הממשלה בשאילתות אחרות, במקרה זה הם כמעט תמיד נאלצים להשיב באופן פומבי.

אך השימוש בכלי האפקטיבי תלוי ברצונו של יו"ר הכנסת, במקרה זה אוחנה: לפי סעיף 49(ב) בתקנון הכנסת, בכוחו לאשר או לדחות כל שאילתא דחופה שמגיעה מחברי הכנסת, כאשר המכסה המקסימלית היא ארבע בשבוע. כלומר, מדובר בכוח נוסף לקואליציה, שנוטה לרוב לדאוג לאינטרסים שלה ושל הממשלה, לכן עולה חשש להגבלת כוחה של הכנסת בפיקוח על הממשלה. 

במעקב "שקוף" אחר הנושא התגלה כי חרף נסיונות הח"כים, לא בכל שבוע היו"ר מאשר ארבע שאילתות. כמו כן, אחד הדפוסים שהתגלו הוא הדרה של חברי הכנסת הערבים משימוש בכלי. כדי לנתח את התנהלות היו"ר בתחום זה, יש צורך במידע המלא, אך הכנסת מסרבת למסור אותו חרף מחויבותה לפי חוק חופש המידע.

ניתן אף לצפות כי פרטי השאילתות שהוגשו מלכתחילה ראויים היו להתפרסם באופן יזום ומיידי, כשיו"ר הכנסת דוחה בקשה להגשת שאילתה דחופה של חבר כנסת. פרסום זה ראוי גם בשל עקרון השקיפות, וגם כיוון שבאופן חריג על הנושא ממונה רק אדם אחד המגיע מצד אחד של המפה הפוליטית. היעדר פרסום המידע פוגע ביכולת הפיקוח על יו"ר הכנסת בכלי האפקטיבי ביותר לחברי כנסת בפיקוח על הממשלה.

מכתב-התראה-לפני-פנייה-לערכאות-שקוף
יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

מאת שבי גטניו

Picture of שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

3 תגובות

  1. אמיר אוחנה שלנו? מה, הוא לא מאותרג? הרי הוא הומו! אה, שכחתי, הוא מתוייג כהומו לא שמאלני אז מותר.
    לדעתי אמיר אוחנה בכלל לא ראוי להיות ראש הרשות המחוקקת, ולא רק בגלל ההתנהלות שלו כפי שמתוארת במכתב. אני לא בטוח שיש בסיס לטענות כי יש שאילתות מטופשות שלא ראויות להתיחסות כי הרי כל מטרתן היא להטריל. אבל זה בכלל לא קשור לכך שהעיקרון הפיטרי הוא זה שהוביל אותו למשרה הרמה הזו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,849 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!