ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

שפל חדש: הממשלה ענתה רק על 18% משאילתות הח"כים

הח"כים שואלים פחות שאילתות, ומשרדי הממשלה עונים פחות • מהנתונים שלא חשופים לציבור באופן קבוע עולה - אלה השאלות שהשרים לא ענו עליהן • הפרלמטר של "שקוף" בסיכום מושב

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

בכנס הקיץ חלה הידרדרות נוספת באחוז מענה משרדי הממשלה על שאילתות חברי כנסת שהוגשו. מבין 323 שאילתות שהוגשו רק 57 זכו לקבל מענה, כלומר 18% בלבד, ירידה של 5% בהשוואה לכנס החורף, בו עמד אחוז המענים על 23%. עוד עלה מהנתונים, כפי שעלה גם במדדים קודמים, כי חלה ירידה עקבית בשימוש בכלי הפרלמנטרי החשוב הזה.

בכנס שהסתיים הוגשו 200 שאילתות ישירות, 62% מכלל השאילתות. מהשאילתות הרגילות הוגשו 105, 32% מהכמות הכללית. מהשאילתות הדחופות שמחייבות לצורך הגשתן את אישור יו"ר הכנסת הוגשו 18 שאילתות, 6% מהכמות הכללית. 

מהי שאילתה ישירה, דחופה ורגילה?
שאילתה רגילה = קבלת תשובה במליאת הכנסת. לשר עומדים 21 ימים להשיב או להודיע על סירוב להשיב. כל ח"כ יכול להגיש 30 שאילתות במושב.

שאילתה דחופה = ממכסת 30 הרגילות אפשר להגיש שאילתה דחופה, המחייב אישור של יו"ר הכנסת. שאילתה דחופה עולה במליאת הכנסת בשבוע בו אושרה, ועל השר להשיב עליה תוך יומיים. יו"ר הכנסת יכול לאשר עד 4 דחופות בשבוע.

שאילתה ישירה = התשובה נמסרת ישירות לחבר הכנסת ובכתב. השר חייב להשיב עד 21 יום מהגשת השאילתה. בכל מושב מותר לחבר כנסת להגיש 80 שאילתות ישירות.

כלי השאילתה נועד לסייע לחברי הכנסת בפיקוח על עבודת משרדי הממשלה, באמצעות העמדת שאלות הנוגעות לנושאי האחריות של המשרדים ותוך חיוב משרדי הממשלה להשיב תוך פרק זמן מוגדר. שימוש נכון של חבר כנסת בכלי עשוי להביא לחשיפת עוולות, להשקפת העשייה המשרדית לציבור, ואף לשינוי מדיניות נקודתי.

השאלות שנותרו ללא מענה

בשונה מהשאילתות הדחופות והרגילות, רשימת השאילתות הישירות ושמות הח"כים שהגישו אותן לא מתפרסמים באופן רגיל לציבור הרחב. הנתונים לגביהן נמצאים במערכת פנים ארגונית שמותקנת במחשבי הכנסת, שאליהם יכולים לגשת חברי הכנסת והדרגים המקצועיים. הנתונים מתפרסמים כעת ב"שקוף".

בין 200 השאילתות הישירות שהוגשו במושב שחלף ולא קיבלו מענה ניתן למצוא שאילתות של ח"כ נאור שירי (יש עתיד) למשרד לביטחון לאומי בנושאים כגון "עדויות המגובות בפרוטוקולי חקירה בדבר מפגינים שנשאלו בעת חקירה משטרתית על שיוכם הפוליטי", "עדויות מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי לכך שהשר לביטחון לאומי מסרב לאשר מינויים כסחיטה", "קשרים ישירים ובלתי אמצעיים בין לשכת השר לבין שוטרים בכירים וזוטרים". או שאלות של ח"כ נעמה לזימי (עבודה) כגון "פרסום קולות קוראים לארגוני הסביבה לשנת 2024" שהופנה למשרד להגנת הסביבה, "הוצאות לשכת ראש הממשלה מאז תחילת כנס החורף" שהופנה ללשכת רה"מ, ו"הקמתם של 100 בתים מאזנים בהתאם להתחייבות משרד הבריאות". 

כאן המקום לציין כי על פי נתוני הפרלמטר, הירידה החדה ביותר במענה משרדי הממשלה הוא לשאילתות הישירות. בכנס הקודם שיעור המענה לשאילתות אלה עמד על 18% ובכנס הנוכחי צנח ל-11%.

הירידה במענה משרדי הממשלה לשאילתות הח"כים, כפי שמשתקפת בנתוני הפרלמטר של "שקוף", היא פגיעה קשה ביכולת הפיקוח של חברי הכנסת על עבודת הממשלה. חשוב גם לציין שבידי הכנסת מצויים הכלים לחייב את משרדי הממשלה לענות, כגון מניעת קידום חקיקה ממשלתית של משרדי ממשלה סרבנים, גרירת רגליים בדיוני ועדות הכנסת הקשורים לנושאי אותם משרדי הממשלה, ועוד. 

עם זאת, בעלי היכולת להניע מהלך בנושא – מחוסרים מוטיבציה בשל השתייכותם לקואליציה. העובדה שאופוזיציות בישראל מחוסרות כוח בכנסת, מבטיחה כנראה את המשך הבלגת יו"ר הכנסת, יו"ר ועדת הכנסת ורוב ראשי הוועדות המשויכים לקואליציה, כלפי התנהלותם הפוגענית של משרדי הממשלה. אחרי הכל, 80% מהשאילתות הן מטעם חברי האופוזיציה, ועוסקות לעיתים בנושאים לא פשוטים. 

"לצערי משרדי הממשלה והשרים הממונים מזלזלים יותר ויותר בפיקוח הפרלמנטרי ויש קושי גובר בקבלת תשובות לשאילתות", מתארת בשיחה עם "שקוף" חברת הכנסת נעמה לזימי (עבודה). "לא פעם נאלצתי לפנות למזכירות הכנסת כדי לחייב הגשת תשובות. הזלזול של הממשלה בכנסת ישראל פוגע באינטרס הציבורי, בשקיפות ובנגישות למידע". 

ח"כ נעמה לזימי במליאה (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

עוד מוסיפה לזימי כי "חייבים לשמור על הכלי החשוב הזה שלא פעם נותן תשובות לסוגיות מאד חשובות ומסייע בהנעת תהליכים לטובת הציבור והשירות הציבורי".

משרד הרווחה בראש, השאר משתרכים מאחור

משרדי הממשלה שנשלחו אליהם הכי הרבה שאילתות בכנס הקיץ הם המשרד לביטחון לאומי (74 שאילתות), משרד הביטחון (52 שאילתות), משרד התחבורה (25 שאילתות), משרד האוצר (24 שאילתות) ומשרד החינוך (21 שאילתות). 

מבדיקה של משרדי ממשלה שהוגשו אליהם יותר מעשר שאילתות עולה שהמשרד עם אחוזי המענה הגבוהים ביותר הוא משרד הרווחה בראשות יעקב מרגי (ש"ס), שאחוזי המענה שלו על שאילתות עומד עד 67%. הרחק במקום השני נמצא משרד התחבורה של מירי רגב (ליכוד) עם 32% מענה, ואחריו משרד האוצר בראשות בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית) עם 20% מענה בלבד. המשרד לביטחון הלאומי בראשות איתמר בן גביר (עוצמה יהודית) שאליו הופנו הכי הרבה שאילתות ענה על 18% מהן, ומשרד הביטחון בראשות יואב גלנט (ליכוד) עם 16%. 

חשוב לציין – לאחר התאריך שבו הסתיימה בדיקת "שקוף" התקבלה במשרד הרווחה שאילתה נוספת. בנוסף, כל השאילתות שהופנו למשרד נענו, אך לא כל התשובות הוזנו במחשבי הכנסת. לכן כעת עומד שיעור המענה לשאילתות של המשרד על 100%. במשרד מציינים כי "חלק משמעותי מעבודת התחום שלנו היא העברת מענים על שאילתות למזכירות הכנסת, ואנחנו לוקחים את התפקיד הזה מאוד ברצינות".

נתוני השר מרגי מתיישבים היטב עם יחסו לכלי השאילתות, יחס שעלה בשיחה שקיימנו איתו לפני שלושה חודשים. "כשר, נכנסתי למשרד ונתתי הנחייה, קודם כל לתת כבוד למוסד השאילתות וההצעות לסדר", אמר אז בשיחה עם "שקוף". "כי אני זוכר שבהיותי חבר כנסת, ובהיותי יושב ראש ועדה, שרים לא תמיד העריכו, ולפעמים הייתי אומר שזלזלו בעבודת הכנסת. כשמגיעה אלי שאילתה או סיכום דיון, או פנייה מחבר כנסת, מיד כל המטה וכל המחלקות המקצועיות מבינות שאני רוצה תשובות מעמיקות, יסודיות, כי אני נתתי מעמד של כבוד למוסד הזה של קשר הממשל עם הכנסת". 

מרגי טוען שהמוטיבציה להנחייה היא לא רק הכבוד למעמד הכנסת, אלא גם האינטרס שלו כשר לשפר את פעילות משרדו. "אני יכול לומר לך שזה WIN-WIN SITUATION, לטובת המשרד ולטובת האזרחים", הוא אמר. "ההישגים, הנגיעות, מההצעות לסדר, מהשאילתות, אתה נוגע באזרחים, אתה משפר את עבודת המשרדים, אתה מייעל את עבודת המשרדים. אתה 'מנער את האבק' מחלק מעבודת המשרדים, ולי כשר בימינו, זה שווה".

שיאני השאילתות

מבין 101 חברי הכנסת המורשים להגיש שאילתות, כלומר חברי הכנסת שאינם חברי ממשלה, רק 46 ח"כים השתמשו בזכותם להגיש שאילתות, כלומר 46% מחברי הכנסת שמורשים. מדובר בירידה של 14% בשימוש חברי הכנסת בכלי השאילתות, לאחר שבכנסת הקודמת עמד אחוז מגישי השאילתות על 60% כשמספר הח"כים שהגישו עמד על 58. 

ח"כ נאור שירי (יש עתיד) הוא שיאן מגישי השאילתות בכנס הקיץ עם 63 שאילתות שהוגשו מטעמו. במקום השני נמצאת ח"כ נעמה לזימי (עבודה) עם 49 שאילתות, אחרי ח"כ מיכאל ביטון (המחנה הממלכתי) עם 19 שאילתות, ח"כ עופר כסיף (חד"ש-תע"ל) עם 16 שאילתות ועם אותה תוצאה ניתן למצוא גם את ח"כ יוסף עטאונה (חד"ש-תע"ל). 

חמש הסיעות המובילות בכמות הגשת השאילתות הן סיעת יש עתיד הממוקמת במקום הראשון עם 106 שאילתות, העבודה במקום השני עם 58 שאילתות, חד"ש-תע"ל במקום השלישי עם 44 שאילתות, המחנה הממלכתי עם 25 שאילתות במקום הרביעי, ובחמישי סיעת ש"ס עם 21 שאילתות. 

הבהרה: טווח בדיקת השאילתות שהוגשו מקביל לתאריכי פתיחת ונעילת מושב הקיץ (19 במאי עד 28 ביולי). אנו מודעים לכך שקיימות שאילתות נוספות שהוגשו עוד לפני ה-28 ביולי אולם טרם הוזנו על ידי מזכירות הכנסת או הוזנו לאחר נעילת הכנס. שאילתות אלה אינן כלולות בנתונים. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

מאת שבי גטניו

Picture of שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

תגובה אחת

  1. תודה על הכתבה החשובה !

    חבל שלאופוזיציה אין כוח לשנות משהו.
    עוד יותר חבל, שהאופוזיציה לא נוכחת בהצבעות, לא מקשה על הקואליציה וחבל שישנם קיזוזים בהצבעות בין חברי אופוזיציה לקואליציה.

    בכל הצבעה צריכות להיות 56 אצבעות של חברי אופוזיציה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,838 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!