ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

שאילתה של ח"כ טיבי חשפה: תאונות הדרכים בחברה הערבית מחמירות והתקציב שאושר מתמסמס

מי שענה במליאה על השאילתה החשובה הוא סגנה של רגב, אורי מקלב, השרה לא הגיעה למליאה • פרלמטר הנוכחות של "שקוף": חברי הכנסת שמחה רוטמן וגלעד קריב בראש הטבלה, באופוזיציה חזרו להוביל בשעות הנוכחות

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

טיבי בדיוני הוועדות (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

פרלמטר הנוכחות בכנסת בשבוע שבין ה-14 ביולי ועד ה-19 ליולי, מעלה כי שיאן הנוכחות במשכן הכנסת בשבוע שעבר היה ח"כ יוסף טייב (ש"ס) שנכח בכנסת למעלה מ-62 שעות, אחריו ארבעה חברי כנסת עם נתון דומה של כ-56-57 שעות במשכן: ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית), יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט, ח"כ גלעד קריב (העבודה), ח"כ נאור שירי (יש עתיד) וח"כ בצלאל אברהם (ש"ס). 

ממוצע השעות בקרב 64 חברי הקואליציה עמד שבוע שעבר על 33:58 שעות נוכחות בממוצע לחבר כנסת, כאשר 56 חברי האופוזיציה שבים ועוקפים את חברי הקואליציה עם נתון של 37:47 שעות בממוצע לחבר כנסת. 

מנתוני ממוצע השעות הסיעתי עולה כי בכל חמשת המקומות הראשונים נמצאות סיעות אופוזיציה, כשסיעת העבודה כובשת את המקום הראשון עם כמעט 46 שעות בממוצע לחבר כנסת, סיעת יש עתיד במקום השני עם 39.5 שעות, חד"ש-תע"ל עם 39 שעות, הימין הממלכתי על כ-38 שעות, וישראל ביתנו עם כ-37 שעות בממוצע לחבר כנסת. 

חברי הכנסת גלעד קריב ושמחה רוטמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בתחתית הטבלה ניתן למצוא את יהדות התורה והמחנה הממלכתי עם 31 שעות בממוצע לחבר כנסת, מעליהם רע"ם 32 שעות, ומעליה הליכוד עם כ-33 שעות בממוצע לחבר כנסת. 

השאילתה שחשפה את מצב תאונות הדרכים בחברה הערבית

אחד מכלי הפיקוח המשמעותיים שעומדים לרשות הח"כים הוא הגשת שאילתה דחופה, שמחייבת את השרה או השר, או מי מטעמם, להשיב במליאה תוך כמה ימים. השבוע ח"כ אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל) הפנה שאילתה לשרת התחבורה מירי רגב בנושא מניעת תאונות הדרכים בחברה הערבית, כדי לבחון מה נעשה במשרד – וגילה שהכסף תקוע בעוד שחלה קפיצה חריגה בכמות ההרוגים.

"לפי נתוני עמותת אור ירוק השנה נהרגו 89 אנשים בחברה הערבית בתאונות דרכים, המספר הגבוה ביותר ב-20 השנים האחרונות, 89 מתוך 251 הרוגים בסך הכול, יותר משליש הם הרוגים מהחברה הערבית", טען ח"כ טיבי, והציג את שאלותיו: "מתי יועברו תקציבים של תוכנית החומש לרלב"ד (הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים)? מהי תוכנית משרדך והתקציב לשנים 2024 / 2025 בחברה הערבית?" 

לשאילתה עלה להשיב סגן שרת התחבורה, אורי מקלב. "הנתונים האלו, לצערנו, הם נתונים נכונים, גם כואבים וגם מצערים מאוד", הודה סגן שרת התחבורה. "אתן לך שני נתונים שנתנו לי הבוקר מהרלב"ד: ב-2023 נהרגו עד התאריך הזה, אנחנו מדברים עד ה-16 ביולי, 11 צעירים (מהחברה הערבית, ש"ב). השנה, ב-2024, נהרגו 34 צעירים. אנחנו מדברים על עלייה של למעלה מ-200%".

מקלב במליאת הכנסת, ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

סגן השרה מקלב הוסיף כי בהתייחס לתאונות בחברה הערבית בדרכים הבין-עירוניות, "ב-2023 נהרגו בהן 28 אנשים, וב-2024 נהרגו 64 אנשים. זו כבר עלייה גם כן של למעלה מ-100%".

מעבר לנתונים, סגן השרה פירט בנוגע לתקציבים ואמר כי בהתאם להחלטת ממשלה, הרלב"ד מחויבת להקצות 27% מתקציבה לפעילות בחברה הערבית, בסך של כ-60 מיליוני שקלים לתקופה של חמש שנים. הסכום עמד תחילה על 75 מיליוני שקלים אבל לאור הקיצוצים ירד ל-60 מיליון, מה שאומר שהממשלה אמורה הייתה להעביר 12 מיליון שקל בשנה למאבק תאונות דרכים במגזר הערבי. 

"ביררתי ברלב"ד, ביררתי באוצר, ביררתי ברשות הערבית גם כן איפה זה עומד ואצל מנכ"ל משרד התחבורה. מה שמתברר הוא שלפני כשנה וחצי ניתנו 11 או 12 מיליונים ומאז אנחנו… אין תקציב נוסף, וכך יוצא שהשנה עדיין התקציב לא הגיע. התקציב נמצא כרגע – הוא עבר כרגע מהמשרד לשוויון חברתי, מהרשות הערבית לאוצר. זה מחכה לפנייה תקציבית מהאוצר לוועדת הכספים כדי שזה יוכל לעבור לרלב"ד. ככל שאנחנו נדע, חבר הכנסת טיבי, נדע לזרז את ההחלטה הזאת, זה נמצא שם, מר דניאל שוורץ מטפל בזה כדי לזרז".

סגן השר מקלב לא התחייב על לוח זמנים ספציפיים, ואף שנתן הסבר על המיקום המדויק שבו נתקעו הכספים, הוא הודה כי זה "לא הגיוני". השרה מירי רגב לא טרחה להגיע בעצמה להשיב במליאה. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

מאת שבי גטניו

Picture of שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

2 תגובות

  1. מה שיש לי לומר על זה? על התקציב למלחמה בתאונות בציבור הערבי!
    מה פתאום לתת גרוש לערבים? מי הם בכלל?
    תשאלו את שר האוצר סמוטריץ. עובדה הוא לא יודע מי הם ומה תרומתם לכלכלה ולחברה בישראל.

    1. מוכנה לתת כסף לרכישת משאיות והחוצה 5 מיליון לפי
      הצעת הרמטכל רפול
      וכדאי גזר דין מוות למחבלים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,859 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!