ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

רוטמן בוועדת החוקה: למדינה אין זכות לחקור את מי שירד לשטח ב-7 לאוקטובר

תחת יו"ר הוועדה מהציונות הדתית נמשכה ההשתלחות הבלתי מרוסנת בשומרי הסף בדיון אתמול, שבסופו אף דרש רוטמן מנציג המשטרה להתנצל על מעצר חיילי המילואים החשודים ברצח מחבל • הח"כים ניסו למשוך את נציג המשטרה בלשונו כדי שיסייע להם להאשים את הפרקליטות, אך הוא עמד בפרץ

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן (הציונות הדתית) ביטא אתמול (ראשון) עמדה שלפיה על מדינת ישראל להימנע מאכיפת חלק מחוקיה. לטענתו, אסור היה לגורמי האכיפה לחקור את "כל מי שירד לשטח ב-7 באוקטובר".

הדיון עסק בנושא מדיניות גופי התביעה האזרחיים והצבאיים לחקירת אזרחים וחיילים שנלחמו ב-7.10, והתנהלות חקירת הלוחמים בגין "רצח מחבל נוח'בה". מדובר בדיון המשך, לאחר שדיון נוסף בנושא התקיים לפני שלושה שבועות. ברקע לדיון הנוכחי נמצא גם מעצר חיילי המילואים שנחשדים בהתעללות מינית בעציר במתקן המעצר בשדה תימן, מקרה שעלה גם הוא בדיון. 

לאמירה הזאת של רוטמן עלולות להיות השלכות גם בשדה הבינלאומי, על רקע העיניים הבוחנות של בית הדין בהאג, שבודק את אופן התחקור והתנהלות מערכת המשפט של ישראל ביחס לאירועי המלחמה.

מדובר היה, פעם נוספת, בדיון שלא הוליד החלטות או אמירות. בתום ארבע שעות של דיון רווי התנצחויות והתלהמויות, רוטמן דרש מנציג המשטרה התנצלות על מעצר החיילים שנחשדו ברצח מחבל. 

התמקדות הדיון הייתה באופן מעצר החיילים ולא בסיבות מדוע הם נעצרו מלכתחילה (שעסקו בהן בדיון הקודם), סיבות שרוטמן טען שאין כלל צורך לבדוק אותן. "מי שירד לשטח ב-7 באוקטובר, אני לא חושב שיש למדינת ישראל את הזכות המוסרית לחקור אותו ולהעמיד אותו לדין", אמר בדיון. כלומר, לשיטת רוטמן אין להפעיל את חוקי מדינת ישראל בכל הנוגע לאירועים פליליים שבוצעו לכאורה ביום הטבח.

ח"כ גלעד קריב (העבודה), קפץ על המציאה ומיד ענה לו בעקיצה: "אני שמח שלפחות הודית שהממשלה כשלה ב-7 באוקטובר", אך רוטמן הבהיר: "אני אמרתי מדינת ישראל, אתה אמרת ממשלה".

עמד בפרץ

ראוי גם לשים לב לחילופי דברים ממושכים של כמה מחברי הוועדה מול נציג המשטרה בדיון. רוטמן וח"כים רבים זעמו על הנציג, נצ"מ בועז חממי, רמ"ח חקירות במשטרה. הם ניסו פעם אחר פעם להוציא מפיו מילים שמשמעותן תהיה הטלת האחריות על אופן ביצוע המעצרים על הפרקליטה הצבאית הראשית יפעת תומר ירושלמי ועל היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה. אך חממי חזר שוב ושוב על דבריו ולא שיתף פעולה עם הניסיונות.

נציג המשטרה בועז חממי בדיון בוועדת החוקה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

רוטמן אמר כי במהלך הדיון הקודם שאל את נציגי הפרקליטות מי החליט על אופן המעצר, כאשר הוא תהה בעצם, האם לפרקליטות יש קשר לכך. "הם אמרו שההחלטה כיצד לבצע את החקירה והמעצר מוטלת לפתחה של משטרת ישראל", כשהוא מטיל ספק באמינות תשובת נציגי הפרקליטות בכך שלא היה להם חלק בכך.

חממי אמר כי "הממונה על החקירה הוא זה שאמון על אופן ניהול החקירה", ובכך הבהיר כי המשטרה היא האחראית. הוא הוסיף כי "בחקירות רגישות כפי שנוהלה חקירה זו, החקירה מלווה ע"י פרקליט ממונה, ברגע שיש תיאום בין פרקליט ממונה לצוות החקירה, בסופו של דבר גם המעבר משלב חקירה סמויה לגלויה היא בתיאום הפרקליטות". התוספת כנראה בלבלה את הנוכחים כי הם מיד זעמו ורוטמן אמר: "זאת אומרת, כשהפרקליטות אמרה לי שהם לא אחראים לאופן בו התבצע המעצר הם שיקרו לי". חממי מיד השיב שלא וח"כ יואב סגלוביץ' (יש עתיד) אמר לו כי "אתה שותל מילים, מאשים את הפרקליטות".

רק לאחר הסבר נוסף של נציג המשטרה, נחה דעתו של רוטמן כי לפרקליטות לא היה קשר בסוגיית אופן המעצר וכי זה היה בידי המשטרה בלבד. אך זה לא נתן מרגוע לח"כ טלי גוטליב (ליכוד) שאמרה: "שיקרו אותנו כאן בוועדה", כשהיא מכוונת לפרקליטות. רוטמן, שהבין כאמור כי פעולת המעצר והאופן בו בוצע אכן היו בידי המשטרה, אמר לה שלא כך הדבר ונראה היה שהעניינים מעט נרגעים.

"מחבל שפל"

עם זאת, רוגע אינו תכונה שאפיינה את הדיון השבוע. עוד לפני הניסיון לתפוס את הפרקליטות באי אמירת אמת, נרשם ויכוח בין חברי הכנסת קריב לניסים ואטורי (ליכוד), שבו נאמרו דברים מטרידים. רוטמן תהה מדוע קריב העלה לדיון בדברי הפתיחה שלו את התקיפה לכאורה של תושבות רהט ע"י מתנחלים בחוות רונן בשומרון במהלך יום שישי, ואמר לו: "תמצא מישהו אחר שיהיה שותף לטרלול הזה". בתגובה הקניט אותו ואטורי ואמר: "אדוני היו"ר אל תכעס עליו, כתוב לו עכשיו לצעוק".

קריב ענה לו: "אתה משקר כהרגלך אחרי שפרצת", כשהוא מתייחס לאירוע הפריצה לבסיס בשדה תימן, בו תועד ואטורי כשהוא לוקח חלק בפריצה, במחאה על מעצר חיילי מילואים בחשד להתעללות מינית במחבלים העצורים במתקן.

ואטורי השיב לו כי לא פרץ לשום בסיס והוסיף: "מדברים על חיילי צה"ל ואתה מנסה להסיט את הדיון כדי להגן על הנוח'בות, אתה מבין יא מחבל אתה דואג למחבלים. זה מה שמעניין אותך, מחבלים, לא חיילי צה"ל הגיבורים שבאו להגן עלינו. יא חתיכת מחבל, מחבל שפל, מי אתה בכלל?".

קריב תהה איך סגן יו"ר הכנסת מדבר בשפה כזו, אך הוויכוח ביניהם נמשך עוד שניות רבות עד שרוטמן אמר שהוא מוציא את הדיון להפסקה ולא גינה את הדברים.

חוץ מכינוי ח"כ "מחבל שפל" וניסיון לתפוס את הפרקליטות בשקר, הפצ"רית והיועמ"שית ספגו אש באופן אישי, על אף שלא נכחו בדיון. ח"כ גוטליב אמרה כי "כדי לדעת את הטירוף של מה שקורה כאן בחסות הפצ"רית, בחסות היועמ"שית, אתם צריכים לפתוח 'טלגרם גזה', לראות איך האויב לועג לנו ואם הוא לועג לנו אנחנו משפיעים על תודעת הניצחון של האויב ולא שלנו". עוד אמרה כי הפצ"רית "פגעה קשות בלוחמינו, בתחושת הלוחמים, ובעיקר פגעה בהם ובנראות שלהם בעולם. הפצ"רית שמה את עצמה לפני לוחמינו".

גם ח"כ לימור סון הר-מלך (עוצמה יהודית) התייחסה אליהן ואמרה כי "יש לנו איזה יועמ"שית, פצ"רית, אבירות המוסר של מדינת ישראל ואנחנו הנייטיב שלא מבינים שום דבר". עוד אמרה: "כל אדם פה במדינת ישראל צריך לשאול את מי הוא משרת וכל אחד ישאל את עצמו אם הוא מתייצב לצד הלוחמים שלנו או לצד פצ"רית אובססיבית ויועמ"שית אובססיבית".

בדיון לפני שלושה שבועות, מי שהיה בלב המהומה והבוקר רוב הזמן נותר מחוץ לה, הוא פרקליט המדינה, עו"ד עמית איסמן, שהתייחס לשאלות הח"כים לגבי הסיבות לפתיחת החקירה.

הדיון בוועדת החוקה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

פרקליט המדינה הסביר כי "אני אישרתי את החקירה לאחר שעברתי על חומר הראיות וקיימתי התייעצות מעמיקה עם המשנה שלי ופרקליטת המחוז לאחר שהשתכנענו שהראיות מחייבות פתיחה בחקירה. עשינו את זה בלב כבד והיינו ערים למשמעויות, ובכל זאת, כאשר ניצבנו אל מול התשתית הראייתית שהוצגה לנו, ולא הייתה תשתית ראייתית מודיעינית, זו לא הייתה ראייתית על גדר עדויות מפי השמועה, אלא תשתית ראייתית מבוססת, שביססה חשד סביר. יש פערים גדולים בין חשד סביר ליכולת להוכיח אשמה. מדובר בחשד סביר וכך עשינו תמיד. מאות לוחמים נלחמו וחוץ מהמקרה הזה לא מוכרים מקרים אחרים".

איסמן הדגיש אז כי הוא לא רוצה להתחייב על משך הזמן עד לקבלת הכרעה בתיק. "אנחנו בהחלט ערים ורוצים לנסות לקבל החלטה בהקדם בתיק הזה וכך נעשה", אמר. "בלי להתפשר על הדרך בה אנחנו בוחנים ראיות, לנסות ולתעדף את התיק הזה כדי להגיע לתוצאה בין אם כזו או אחרת".

בתום הדיון שארך כארבע שעות, רוטמן ביקש מנציג המשטרה במבט זועף, במה שנראה היה לקוח מתוך סצינה בגן ילדים – להתנצל על אופן מעצר החיילים. רק היה חסר שרוטמן יגיד לנציג המשטרה שהוא צריך לשבת בצד ולחשוב על מעשיו.

רוטמן הוסיף כי הוא דורש ממשטרת ישראל ומהפרקליטות לספק תשובות בנוגע למדיניות הליכי חקירת חיילי צה"ל הקשורים ל-7.10 – האם בעתיד יישקלו שיקולי ביטחון ויחסי חוץ והאם יחשבו גם על "האפקט המצנן" העלול להיות על חיילי צה"ל בעתיד במידה וייקלעו לסיטואציות דומות, "ככל שלא אקבל תשובה בכתב אצטרך לקבוע דיון המשך על הנושאים הללו", אמר רוטמן וחתם את הדיון.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

2 תגובות

  1. איך אדם שמאמין שאכיפת חוקים צריכה לקרות על בסיס המוסר הסובייקטיבי שלו, יכול להיות עו"ד במדינת ישראל ויו"ר ועדת חוקה בכנסת ישראל?
    פשוט הזוי.

  2. קואליציה של פסיכים.
    ממש אבירי ההגנה על לוחמי צה"ל, אין מה להגיד, כשמחבלי הגבעות שלהם זורקים בקת"בים על חיילים הם שותקים.
    אין שום קשר להגנה על לוחמי צה"ל, מדובר בח"כים סדיסטיים שרוצים לקדם עינוי עצירים ערבים, לא משנה אם הם מחבלים או שוטרים או רק חשודים, אם הם ערבים אז מגיע להם עינוי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,841 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!