ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

"כוח לא מידתי": רוטמן הוציא את חברי האופוזיציה מהדיון על מינוי נציב התלונות על השופטים

יו"ר ועדת החוקה השתמש ביכולתו לסלק את הח"כים מיש עתיד באופן מהיר, מה שגרר את מחאתו של ח"כ יואב סגלוביץ' • ההצעה של רוטמן לתיקון החוק מבקשת להעביר את ההכרעה על מינוי הנציב לידי הכנסת • הוא הזכיר הצעת חוק של ח"כ לשעבר יוסף פריצקי ז"ל, והאשים את האופוזיציה בצביעות • מעקב חקיקה של "שקוף"

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

שעתיים של אי הסכמות ללא התקדמות משמעותית: שבוע לאחר שעברה בקריאה טרומית במליאה לצורך הכנתה לקריאה הראשונה – התקיים השבוע (שלישי) בוועדת החוקה דיון בנושא הצעת חוק נציבות תלונות הציבור על שופטים (תיקון – מינוי הנציב) של יו"ר הוועדה שמחה רוטמן (הציונות הדתית).

שולחן הוועדה היה עמוס דוברים – חברי האופוזיציה הראו נוכחות גבוהה וניכר היה שחלקם עוד מבושמים מהמשבר הקואליציוני שאירע יום לפני, אחרי שהצעת חוק שירותי הדת היהודיים – אחת מנגזרות חוק הרבנים, הוסרה מסדר היום של הכנסת. ההצעה הוסרה בעקבות התנגדות השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר (עוצמה יהודית) להצעה, עד שלא יצורף לקבינט המלחמה המצומצם. הדבר הוביל גם שלשום לכך שיו"ר הקואליציה, אופיר כץ (הליכוד), הודיע לחברי סיעתו כי לא יעלו חוקים במליאת הכנסת "בשל ההתנהלות חסרת האחריות של עוצמה יהודית".

חברי האופוזיציה תקפו את רוטמן לגבי החוק והוא בתגובה שאל: "אתם חזרתם לשישה באוקטובר"? 11 דקות מתחילת הדיון, הוא הוציא מהחדר שלושה חברי כנסת מיש עתיד: משה טור-פז, יואב סגלוביץ' שהאשים אותו ב"עודף שימוש בכוח לא מידתי", ואת קארין אלהרר שלא יצאה.

ליו"רי ועדות יש את הסמכות להוציא חברי כנסת אם הפריעו לדיון, אחרי שקראו להם שלוש פעמים. רוטמן אכן קרא בשלוש קריאות לח"כים שהוציא אך עשה זאת באופן מהיר, מה שגרר את ההערה של סגלוביץ'.

הצעת חוק נציבות תלונות הציבור על שופטים מבקשת לשנות את הליך מינוי הנציב. כיום, הנציב ממונה בידי הוועדה לבחירת הנציב, שהיא הוועדה לבחירת שופטים, על פי הצעת שר המשפטים ונשיא בית המשפט העליון כאחד. הצעת החוק מבקשת לבטל הסדר זה, ולקבוע כי הנציב ייבחר בידי מליאת הכנסת, בהצבעה חשאית ברוב מיוחד של 70 חברי הכנסת, בהליך המקביל לבחירת נשיא המדינה הקבוע בחוק יסוד: נשיא המדינה, וימונה לתפקידו על ידי נשיא המדינה.

"למה אתה משקר?"

ההצעה הוגשה על רקע חוסר ההסכמה בין שר המשפטים יריב לוין (ליכוד) ועוזי פוגלמן, ממלא מקום נשיא בית המשפט העליון, לגבי מינוי נציב חדש לתפקיד, לאחר שבחודש מאי  פרש מתפקיד זה אורי שהם, שופט בית המשפט העליון בדימוס והשניים לא הגיעו להסכמה לגבי זהות מחליפו.

"הצעה זו מבקשת לקבוע שהכנסת תהיה זו שתבחר את המועמד, ובכך למנוע סיטואציה שבה בהיעדר הסכמה לא ממונה נציב", נכתב בדברי ההסבר להצעה. "להסדר המוצע יתרון נוסף, והוא מניעת ניגוד עניינים פוטנציאלי או למראית עין, הטמון במעורבות שופטי בית המשפט העליון בבחירת הנציב – בהתחשב בתפקידו לברר תלונות על התנהגות שופטים לרבות אלו המעורבים בבחירתו. בחירת הנציב בידי הכנסת, כרשות הנבחרת המייצגת את הציבור, תבטיח כי הליך המינוי יהיה עצמאי, שקוף ונקי מניגודי עניינים, וצפויה לחזק את אמון הציבור במוסד נציבות תלונות הציבור על שופטים".

רוטמן טען בפני חברי הוועדה כי הגיעו אליו פניות רבות לגבי חוסר המענה בהגשת תלונות נגד שופטים במהלך החודשים האחרונים בהם התפקיד לא מאויש. הוא אף אמר, כפי שאמר לפני שבוע במהלך דבריו לפני ההצבעה הטרומית במליאה, כי יש תלונות שהוגשו נגד השופט פוגלמן באופן אישי.

"למה אתה משקר?", שאלה ח"כ אלהרר. "אתמול הגשתם תלונה, התנועה למשילות. תפסיקו לשקר", היא אמרה לרוטמן, ממייסדי התנועה למשילות ודמוקרטיה.

חברי האופוזיציה בדיון בוועדת החוקה (צילום: נועם מושקוביץ)
חברי הכנסת מירב כהן (מימין), מירב בן ארי וקארין אלהרר מיש עתיד בדיון בוועדת החוקה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

ח"כ מירב כהן (יש עתיד) התייחסה לדברי ההסבר שבהם נכתב כי ההצעה מנסה למנוע את הוואקום שנוצר כעת, של תקופה ארוכה ללא מינוי. "אם אין רוב של 70, זה לא אומר שמי שהגיע למרב הקולות יזכה אלא מכריזים על בחירות מחדש וזו ארובה לכך שהעסק ייתקע ולא יהיו מינויים", היא הסבירה. "המצב הקיים לא מושלם אך יותר טוב מההצעה שעל השולחן".

רוטמן התייחס בוועדה גם לבעייתיות לדבריו, של מעורבות שופט ביהמ"ש העליון בבחירת הנציב שאמור לפקח גם עליו. כהן התייחסה לכך ואמרה כי "במצב הקיים זה לא נכון להציג את זה שהשופטים ממנים את מי שעושה עליהם ביקורת. יש מנגנון שהם חברים בו, אבל לא רק הם, זאת אומרת זה מנגנון יותר מאוזן ומגוון". כהן התייחסה גם להליך המהיר של חקיקת החוק הנוכחי – בשבוע שעבר ההצעה אושרה בטרומית וכבר השבוע החלו לדון עליה. "זה תהליך מאוד מהיר שלא מאפשר דיון מעמיק והיה ראוי שזו תהיה הצעת חוק ממשלתית", אמרה.

חילוקי הדעות במהלך הדיון נמשכו כשחברי האופוזיציה טענו שמדובר בהצעה שהיא חלק מ"המהפכה המשפטית", וחברת הכנסת טלי גוטליב שאלה: "לא יותר פשוט ששר המשפטים יגיע להסכמות עם הנשיא?".

התקוות שנכזבו

במהלך הדיון רוטמן הפנה לחוק נציב תלונות הציבור על שופטים של חבר הכנסת לשעבר, יוסף פריצקי ז"ל. רוטמן התייחס לגלגול הראשון של החוק, זה שלא אושר לבסוף, שבו הוצעה מתכונת דומה לזו של ההצעה שעל הפרק. רוטמן האשים את האופוזיציה בצביעות על כך שהם זועקים כי ההצעה הנוכחית "משנה סדרי עולם".

הגרסה הראשונה של החוק שיזם פריצקי ממפלגת "שינוי", "מפלגת האם של אבי ראש מפלגתך הנוכחית", כפי שאמר רוטמן למיקי לוי, אכן הציעה למנות את הנציב "בהחלטה של הכנסת וכן בהמלצת שר המשפטים וועדת החוקה". אך בסופו של דבר, ולאחר דיונים ממושכים, שונה החוק לגרסה הנוכחית – כך שהנציב יתמנה בידי הוועדה לבחירת הנציב, לפי הצעת שר המשפטים ונשיא בית המשפט העליון כאחד.

לאחר שאותו חוק של פריצקי עבר בקריאה שנייה ושלישית, הוא אמר: "הסיבה לכך שהבאנו את הצעת החוק הזאת היא התקווה האמיתית שלנו שייפסקו ההתקפות הבלתי פוסקות על המערכת הזאת". אך נראה שהתקווה הזאת לא התממשה. 

עוד אמר פריצקי אז כי הוא מקווה שהחוק יוביל לכך שמינוי הנציב יהיה רק ממניעים מקצועיים: "יהיה אדם בלתי תלוי, עצמאי, שיבדוק תלונות לגופו של עניין, והחגיגה הפוליטית, שאני חושב שהיא מתואמת, בהתחרות בהתלהמות נגד שופטים, תיפסק, משום שיהיה מוסד שיטפל בתלונות האלה ללא משוא פנים ובאופן הגון".

בסופו של דבר, הדיון בוועדת החוקה השבוע הסתיים ללא הצבעה, לאחר שיו"ר הקואליציה אופיר כץ (ליכוד) הודיע לפני כן על הסרת כל ההצבעות, והוועדה תתכנס בהמשך לדיון נוסף.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

5 תגובות

  1. כל מה שאפשר להרוס במדינה החלאה הזו יהרוס. הוא ולוין שר המשפטים וההרס הלאומי.

  2. נו באמת, הצרחות ההיסטריות של נציגות ונציגי האופוזיציה אינן עולות לכדי דיון. הלוואי ודיונים כאן היו מתקיימים כמו בבית הנבחרים או הסנאט בארה"ב. שם, גם כאשר יש חוסר הסכמה, עדיין מביעים זאת בצורה מכובדת.
    הקולות העולים מן האופוזיציה בדיונים אלה מטרתם אחת: לפוצץ את הדיון. זה לצערי ממש מתאים לרמה הנמוכה של הצרחניות העיקריות.
    ואת עזה צריך לשטח ואת תושביה לגרש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,858 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!