ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

פריצת הח"כים לשדה תימן: ועדת האתיקה התכנסה השבוע

הוועדה החסויה התכנסה ביום ראשון, כאשר על שולחנה מוגשות שתי תלונות בגין פרצתם של ח"כ צבי סוכות וח"כ ניסים ואטורי לבסיס שדה תימן. בכוחה של הוועדה להשעות חברי כנסת, לשלול את שכרם ולמנוע מהם להגיש הצעות חוק

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ועדת האתיקה של הכנסת, שדיוניה ומועדם חסויים בפני הציבור, התכנסה ביום ראשון השבוע וקיימה דיון במשך מספר שעות – כך נודע ל"שקוף". על סדר יומה של הוועדה מונחת תלונה בגין פריצתם של הח"כים צבי סוכות (עוצמה יהודית) וניסים ואטורי (הליכוד) לבסיס שדה תימן, כחלק ממחאה על מעצר חיילי מילואים בחשד להתעללות בעצירים.

בכוחה של ועדת האתיקה להשעות את חברי כנסת, לאסור הגשת הצעות חוק והצעות לסדר היום, לשלול רשות דיבור במליאה ולשלול מהם את שכרם. יו"ר הוועדה, משה רוט (יהדות התורה), הבהיר ל"שקוף" בשבוע שעבר כי הוועדה בראשותו מתכנסת גם בזמן הפגרה, אך "דיוני ועדת האתיקה הינם חסויים. החלטות הוועדה מונחות על שולחן הכנסת, ורק אח"כ מתפרסמות לציבור".

את אחת התלונות הגישה ח"כ נעמה לזימי (העבודה). בתלונתה טענה לזימי כי חברי הכנסת סיכנו את ביטחון ישראל ואת מעמדה הבינלאומי ואפשרו לאזרחים להסתנן לבסיס שמור של צה"ל. 

במקביל, היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, בוחנת האם יש מקום לפתוח בחקירה פלילית נגד חברי הכנסת סוכות וואטורי. זאת, לאור פניית ח"כ אפרת רייטן (העבודה) ליועמש"ית, בטענה כי פריצה לבסיסי צה"ל אינה חוסה תחת החסינות לה זוכים חברי הכנסת.

בוועדת האתיקה יושבים היו"ר משה רוט (יהדות התורה), ח"כ פנינה תמנו-שטה (המחנה הממלכתי), ח"כ מיכל וולדיגר (הציונות הדתית) וח"כ שרון ניר (ישראל ביתנו). התבטאויותיהם בתקשורת וברשת X (לשעבר טוויטר) מלמדות על השקפתם ביחס למקרה: ח"כ ניר קראה לכך "אנרכיה וכאוס" ושאלה "איפה המבוגר האחראי?", ח"כ תמנו שטה טענה כי זהו מעשה פופוליסטי נגד חיילי צה"ל, כדי "לזרוע כאוס ובלאגן". וולדיגר אמרה בראיון כי היא "לא אוהבת את זה" ורוט לא התייחס.

ואטורי – כרוניקה של התבטאויות אלימות


ועדת האתיקה כבר דנה מספר פעמים בשנה האחרונה במעשים חריגים של ח"כ ניסים ואטורי. בהחלטה מנובמבר 2023, בה השעתה אותו למשך כשבועיים מזכות דיבור במליאה ובוועדות, הדגישו חבריה את הבעייתיות בתלונות החוזרות נגדו.

ח"כ ניסים ואטורי בפריצה לבסיס שדה תימן (צילום: דודו גרינשפן, פלאש 90)

"חברי הוועדה שקלו לחומרה את העובדה כי על אף התפקיד בו נושא חבר הכנסת ואטורי, זוהי אינה הפעם הראשונה שענייניו מגיעים אל פתחה של הוועדה וכי בהחלטה קודמת של הוועדה קיבל חבר הכנסת ואטורי סנקציה של אזהרה", כתבו בהחלטה.

ואטורי כינה בעבר את המפגינים מול בית ראש הממשלה "זרוע של חמאס". על חברות הכנסת אימאן חט'יב ועאידה תומא סלימאן אמר: "מודה לקב"ה על הזכות שנפלה בחלקי להעיף את שתי שותפות החמאס האלה מהכנסת ולו לתקופה קצובה. המשימה הבאה להעיף אותן לתמיד!". לסלימאן הגיב בעבר, לאחר שהאשימה את צה"ל בפשעי מלחמה: "נהרוג את כולם! תלכו כפרה את וכל החברים שלך – המחבלים בעזה, על חיילי צה"ל". במקרה אחר כתב: "אנחנו יותר מדי הומניים. לשרוף את עזה עכשיו לא פחות!".

יש לציין כי ח"כ ואטורי משמש בתפקיד ממלכתי כסגן יו"ר כנסת ומנהל ישיבות מליאה מעת לעת. יו"ר הכנסת, חברו למפלגה אמיר אוחנה, לא התייחס לסוגיה וסירב להגיב לפניות "שקוף".

התלונות נערמות

על שולחן ועדת האתיקה מונחות מעל ל-100 תלונות על התנהלות חברי כנסת, חלקן ממתינות להחלטה פרקי זמן ארוכים. ההחלטה האחרונה של ועדת האתיקה, בראשות יו"ר הוועדה הקודם ח"כ ינון אזולאי (ש"ס), התפרסמה ב-13 בפברואר, כלומר לפני חצי שנה. ההחלטה דנה בתלונה של ח"כ טלי גוטליב שהוגשה בדצמבר 2023. ל"שקוף" נודע כי קיימות תלונות ותיקות ממנה על שולחן הוועדה שטרם נדונו.

יו"ר הוועדה משה רוט (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)

כדי להבין קנה מידה של כמות תלונות ודיונים נדרשים כדי לטפל בהם, נציין כי מאז תחילת הכנסת ה-25, כלומר בתקופה של למעלה משנה וחצי, פרסמה ועדת האתיקה 26 החלטות בלבד, כשרק 22 מתוכן החלטות בתלונות על חברי כנסת ו-4 מהן החלטות רוחביות בסוגיות שונות. כדי "לנקות שולחן" בפגרה שאורכה שלושה חודשים, על חברי הוועדה להתכנס לפחות פעם בשבוע לחצי יום.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

מאת שבי גטניו

Picture of שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,841 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!