ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

יו"ר הכנסת אמיר אוחנה מסרב להתייחס לכך שסגנו פרץ לבסיס צה"ל

ח"כ מירב בן ארי הגישה לאוחנה מכתב הדורש מאוחנה שיפעל לטובת הדחתו של סגנו, ח"כ ניסים ואטורי, שפרץ לבסיס שדה תימן. התנהגותו של ואטורי הגיעה מספר פעמים בעבר לוועדת האתיקה והוא אף הושעה. סגן יו"ר כנסת נוסף, ח"כ חנוך מילביצקי, הצדיק אלימות מינית כלפי עצירים והתנפל על ח"כים ערבים במליאה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

יו"ר הכנסת אמיר אוחנה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בשבוע שעבר סגן יו"ר הכנסת, ניסים ואטורי, לקח חלק בפריצה לבסיס המעצר בשדה תימן, במחאה על מעצר חיילי מילואים בחשד להתעללות מינית במחבלים העצורים במתקן. יו"ר הכנסת אמיר אוחנה, לא נקט כל פעולה מול סגניו כדי לשמור על ממלכתיות בית המחוקקים, לא התבטא עד כה בנושא ומסרב להגיב לפניות "שקוף" בנושא.

יו"ר סיעת יש עתיד בכנסת, ח"כ מירב בן ארי, פנתה במכתב לאוחנה, "בדרישה להפסיק לאלתר את כהונתו של ח"כ ניסים ואטורי כסגן יו"ר הכנסת", כך לשון המכתב. יש לציין כי אוחנה לא יכול להדיח בעצמו את סגניו, אלא שדרוש מכתב החתום על ידי 61 חברי כנסת והסכמה של שני שליש מחברי ועדת הכנסת (הרחבה למטה).

"אירוע ניסיון הפריצה לבסיס צבאי היום, שלהוב המוחים מחוץ לבסיס תוך פגיעה והפרעה לחיילי צה"ל, מחדד בצורה חד-משמעית כי הוא אינו ראוי להיות חלק מנשיאות הכנסת", כתבה בן ארי.

עוד הזכירה, כי אין זו פעם ראשונה בה פונים לאוחנה בנוגע לצורך בהחלפת ואטורי. ב-18 ביוני השנה דרש ח"כ בני גנץ, יו"ר המחנה הממלכתי, מראש הממשלה שיפעל להדחתו מהתפקיד של ח"כ ואטורי, חבר סיעת הליכוד, לאור שקרא למפגינים מול בית ראש הממשלה "זרוע של חמאס". 

מסרטונים שתיעדו את הפריצה לשדה תימן, נראה ואטורי בתוך הבסיס כאשר הוא מתבקש להתפנות ממנו, לאחר שח"כ צבי סוכות (הציונות הדתית) פרץ את השער ונכנס מעבר לשרשראות השער הנעול. "אני עוזב את הדיונים בכנסת. אני בדרכי כעת לתמוך בחיילנו שצריכים לקבל צל"ש ולא מעצר", צוטט ואטורי

ח"כ ואטורי והשר עמיחי אליהו בבסיס שדה תימן, בשבוע שעבר (צילום: דודו גרינשפן, פלאש 90)

יש לציין, כי דברי סגן יו"ר הכנסת ואטורי אינם מהווים ביקורת על אופן ניסיון ביצוע מעצרי חיילי המילואים, על ידי חיילי מצ"ח רעולי פנים – נושא בו התמקדו רבים מחברי הכנסת שהתנגדו למעצרים. בדבריו, ואטורי מבקש לטעון כי ביצוע מעשי סדום ותקיפה מינית של עצירים, מעשים חמורים המנוגדים לחוק בישראל, ראויים לתשבוחות.

מאז כינונה של הכנסת ה-25 התנהגותו של סגן יו"ר הכנסת ואטורי עלתה לדיון פעמיים לוועדת האתיקה, ובנובמבר האחרון אף הוחלט להשעותו מדיונים בוועדות ובמליאה כסנקציה. בין היתר, אמר על חברות הכנסת אימאן חטיב יאסין ועאידה תומא סלימאן כי הוא "מודה לקב"ה על הזכות שנפלה בחלקי להעיף את שתי שותפות החמאס האלה מהכנסת ולו לתקופה קצובה. המשימה הבאה להעיף אותן לתמיד!", וכן כינה את חברות הכנסת "תומכות טרור נאצי". 

בפרסום אחר מאותו היום המתייחס למצב ברצועת עזה כתב חבר הכנסת ואטורי כי "אפשר להשאיר שם זקן אחד – שיספר לכולם". בפרסום מה- 17.11.23 כתב "אנחנו יותר מדי הומניים. לשרוף את עזה עכשיו לא פחות!". בהמשך לפרסומים אלה חסמה הרשת החברתית את חשבונו בשל הפרה של כללי הקהילה. 

סגן יו"ר הכנסת מילביצקי הצדיק מעשי סדום

סגן יו"ר כנסת נוסף שהצטרף לליבוי האירועים ביום הפריצה לבסיס שדה תימן הוא ח"כ חנוך מילביצקי (הליכוד), שאמר בדיון בוועדת הכספים כי "אם הוא נוח'בה הכל לגיטימי לעשות לו. הכל! הכל!! הכל. האנשים האלה אתה יודע מה הם עשו?" את הדברים הנ"ל אמר בתשובה לח"כ אחמד טיבי, ששאל אותו האם בעיניו מותר לבצע מעשי סדום בעצירים. הדברים הנ"ל מהווים מתן לגיטימציה לביצוע עבירות חמורות, בניגוד לחוק הישראלי. 

לאחרונה הוגשו נגד ח"כ מילביצקי תלונות לוועדת האתיקה של הכנסת לאור שבדיון שהתרחש במליאת הכנסת לפני שבועיים, ב-17 ביולי, נעצר על ידי סדרני המליאה בדרכו להכות חברי כנסת מהסיעות הערביות. לאחר התקרית החמורה פנה "שקוף" ליו"ר הכנסת אוחנה על מנת לקבל את תגובתו למאורעות ולקבל מענה על השאלה האם בכוונתו לפעול להחלפת סגנו שהתנהג באלימות, אולם מלשכתו לא התקבלה התייחסות. 

מלביצקי בדיון בוועדת הפנים (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

לפני מספר חודשים ועדת האתיקה דנה בתלונה של ח"כ עופר כסיף נגד מילביצקי שטען כי הח"כ מהליכוד כינה אותו במספר הזדמנויות שונות "תומך טרור עלוב", "פחדן", "פושע מנוול", "שפל", "טרוריסט מנוול", "עלוב נפש", "בוגד נאלח", ועוד. 

היעדר התייחסות של יו"ר כנסת למקרי התנהגות כה קיצוניים של חברי כנסת בכלל, ושל סגני יו"ר כנסת וחברי נשיאות בפרט, היא חמורה לכשעצמה. כמו לפני שבועיים, גם השבוע אוחנה לא פרסם כל הודעה רשמית מטעמו בנושא התנהגות סגניו, שבמקרה זה גם חברים בסיעת הליכוד בה הוא חבר, ושעמדה במרכז סיקור עיתונאי ער במשך יממות. התעלמותו משדרת לחברי הכנסת כי מבחינת יו"ר הכנסת, לא מעניינו להתייחס למעשי אלימות מצדם, לפריצות לבסיסים, לעבירות על החוק, ולקריאה לחיילים ואזרחים לבצע עבירות פליליות קשות. 

איך מדיחים סגן יו"ר כנסת?

הליך העברת סגן יו"ר כנסת מתפקידו שלא בשל הגשת כתבי אישום הוא הליך בעל היתכנות נמוכה, במיוחד כאשר סגן יו"ר הכנסת מגיע משורות הקואליציה. לפי חוק הכנסת ראשית יש להגיש לוועדת הכנסת קובלנה החתומה על ידי 61 חברי כנסת, כאשר הוועדה צריכה לקבל את הקובלנה ברוב של שני שליש מחבריה. 

לאחר מכן הבקשה עוברת למליאת הכנסת וזו מוסמכת להעביר סגן יו"ר כנסת מתפקידו ברוב של שני שלישים, "אם קבעה כי אין הוא ראוי לכהונתו מחמת התנהגות שאינה הולמת את מעמדו". 

קביעת הרף של שני שלישי כוונה כדי להקשות על הדחת סגני יו"ר כנסת הבאים מהאופוזיציה כיוון שקואליציות הן בעלות רוב מובנה בשיטה הפרלמנטרית הישראלית, אולם כאן הסוגיה היא אפשרות הדחת סגן יו"ר מהקאוליציה. 

מסיבות אלה סביר להניח כי סיום תפקידם של ח"כ ואטורי או ח"כ מילביצקי כסגני יו"ר כנסת, אם יתרחש בעתיד, יהיה תולדה של שיחות והסכמות בין יו"ר הכנסת ובין סגניו, ומתוך אקט טכני של הודעת התפטרות מי מהסגנים ולא מתוך הליך הדחה שבמערכי הכוחות הפוליטיים הנוכחיים נראה בלתי סביר ושכמוה לא התרחשה מעולם.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

מאת שבי גטניו

Picture of שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,839 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!