ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

הצעת חוק חדשה של ח"כ מהליכוד תאפשר לרה"מ לשלוט במינוי נציב שירות המדינה

שבי גטניו, נעמי נידם
הצעת החוק של אביחי בוארון מהליכוד מבקשת למצב את ראש הממשלה כמי שיוביל את הליך המינוי החשוב • היועמ"שית ואנשי משרדה לא גיבשו נוהל מסודר למינוי הנציב כפי שקבעה החלטת הממשלה מ-2018

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

שבי גטניו, נעמי נידם
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

בנימין נתניהו, ארכיון (צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90)

ח"כ אביחי בוארון מהליכוד הגיש אתמול (שני) הצעת חוק במטרה לשנות את שיטת בחירת נציב שירות המדינה ולאפשר לראש הממשלה בנימין נתניהו לשלוט במינוי. הנציב הוא דמות משמעותית בעיצוב דמותה של המדינה ואיכות עובדיה ומשמש כשומר סף שיכול לפסול מינויים בלתי הולמים, כמו מינויים פוליטיים. לנציב יש גם אחריות על ניהול הליכים משמעתיים נגד עובדים. 

ההצעה מבקשת לעגן לראשונה באופן רשמי את ראש הממשלה כדמות המובילה את כל הליך המינוי: הוא זה שיציע את המועמדים וגם ימנה את הדמויות שירכיבו את ועדת הכשירות שתחליט האם המינוי ראוי. בדברי ההסבר, ההצעה מדגישה כי מינוי יו"ר ועדת הכשירות ייעשה "ללא מעורבות של היועץ המשפטי לממשלה במינוי".

הדגשה זו בהצעה מגיעה לאחר מכתב חריף של היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, בו הזהירה מפני מצב שבו רה"מ ימנה בעצמו את הנציב והציעה להקים ועדת איתור. "מדובר במי שממלא תפקיד מובהק של שומר סף, שתפקודו העצמאי והא-פוליטי הוא חיוני מבחינה משטרית לשמירתו של השירות הציבורי בישראל מקצועי וממלכתי", כתבה.

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בישיבת הממשלה לפני כשבועיים עסקו במינוי הקרוב. הנוכחים בישיבה לא תמכו, בלשון המעטה, בהצעתה של בהרב-מיארה, שאותה ייצג המשנה שלה, עו"ד לימון. לפי הכתב הפוליטי של כאן 11 מיכאל שמש, השר דוד אמסלם (ליכוד) צעק כי "לימון הוא האדם הכי מסוכן במדינה. צריך לפטר אותו ואת היועמ"שית". 

מגיש הצעת החוק, ח"כ ממפלגתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, כתב בדברי ההסבר כי "ראוי כי מי שיציע את המועמד לתפקיד הנציב יהיה ראש הממשלה, שכן מדובר בתפקיד הדורש כישורים מקצועיים וניהוליים שיאפשרו לו לפתח את ההון האנושי בתפקידים בשירות המדינה".

נימוקים חסויים למועמדים פטורים ממכרז

לפי הצעת החוק, בוועדת הכשירות שימנה ראש הממשלה עצמו, יכהנו ארבעה חברים: מנכ"ל משרד רה"מ, מנכ"ל משרד העבודה, נציב שירות המדינה והיו"ר – שופט בית משפט מחוזי בדימוס. במידה שמתגלעת מחלוקת בתוך ועדת הכשירות בנוגע למינוי הנציב, היו"ר יכריע. 

יש לשים לב לעובדה שמדובר בשופט מחוזי ולא עליון בדימוס: בימים אלה נסוב ויכוח על זהות שומר סף אחר, נציב התלונות על שופטים, כאשר יריב לוין מעוניין לשנות את הנוהג לפיו ממנים שופטי עליון בדימוס, והציע שופט בית משפט מחוזי לשעבר.

תיקון חקיקה נוסף במסגרת ההצעה, נוגע למסלול עוקף שקיים כיום למינויים בשירות המדינה – פטור ממכרז או אישור מינויים באמצעות ועדת איתור, שנועד לשמש במקרים מיוחדים. לפי התיקון, במקרים אלה, ועדת האיתור גם תציע את המועמדים (לפחות שלושה), תוך נימוק ההמלצה, כאשר "נימוקיה יהיו חסויים". 

הפאשלה של היועמ"שית

בשנים האחרונות נציב שירות המדינה עומד שוב ושוב בפני נסיונות של שרי ממשלה להשתמש במשרות בכירות במשרדיהם כמערכת ג'ובים שמחולקת בין קבלני קולות ובני משפחה, ולא כתפקידים מקצועיים שיכריעו את פני המדינה. תחקיר "העין השביעית" שסוקר את תהליכי הפוליטיזציה בשירות, מראה כיצד ראש הממשלה בנימין נתניהו הוביל ב-15 השנים האחרונות את תהליך החלשת השירות באופן זה, תוך ניסיונות חוזרים למנות דמויות בלתי ראויות לתפקיד הנציב.

מגיש הצעת החוק אביחי בוארון (צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90)

ליועמ"שית בהרב-מיארה, שיצאה כאמור נגד השתלטות נתניהו על המינוי, וגם לקודמה בתפקיד אביחי מנדלבליט הייתה הזדמנות לתקן את המצב: לפני שש שנים התקבלה החלטת ממשלה הקובעת כי יש לקבוע בעתיד נוהל שיגובש ע"י היועמ"שית של משרד ראש הממשלה, בהתייעצות עם היועמ"שית לממשלה, לגבי דרכי מינויו של נציב שירות המדינה. אך למרות אותה החלטה, מאז ועד היום היועצים המשפטיים לא גיבשו נוהל כזה. 

הנושא עלה גם בדיון שנערך בנושא בוועדת החוקה חוק ומשפט, כשהיו"ר שמחה רוטמן מתח ביקורת חריפה על משרד המשפטים והנציגים המשפטיים שלא קידמו את הנוהל מאז. "אפשר לדבר רבות על השאלה מדוע משימה שהוטלה בשנת 2018 מוגשת תוך כדי הליך, בייחוד כשהייעוץ המשפטי טורח בחוות הדעת שלו לציין שכאשר יש הליך מינוי שקרוב להתנהלות אז לא כדאי לשנות את הכללים", אמר רוטמן בדיון.

המשנה ליועמ"שית לממשלה, עו"ד גיל לימון, התייחס לכך ואמר כי העיכוב חל בשל עבודה רבה שהייתה למחלקה המשפטית סביב מערכות הבחירות והקורונה. "מסוג הדברים שהיה נכון לבצע אותם יותר מוקדם, אבל עדיין נעשו בזמן מספיק שהממשלה יכולה להתארגן לזה מעל חודשיים לסיום הכהונה של הנציב", אמר.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

מאת שבי גטניו

Picture of שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

2 תגובות

  1. הרשקוביץ הנציב הנוכחי היה פשוט סמרטוט רצפה
    כל הבקשות של ביבי ואנשיו מיד מולאו. לחשוב שזה פרופסור למתמטיקה רב שכונה בכרמל. פשוט מזעזע

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,858 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!