ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

אושרו בוועדת השרים: חוק למניעת מעצר מנהלי למתנחלים, המשך החלשת מערכת המשפט

פעילות הוועדה החשובה אמנם אינה חשופה לציבור, ואין לנו יכולת לדעת כמה זמן הקדישו השרים להצעות החוק, או מדוע החליטו כפי שהחליטו • זה המידע שאפשר בכל זאת לדלות • מעקב "שקוף" על ישיבת 30 ביוני 2024
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

יו"ר ועדת חוקה שמחה רוטמן עם שר המשפטים יריב לוין במליאת הכנסת (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

אחרי שדחתה בשבועיים את הדיון, ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה אתמול (ראשון) את הצעת החוק השנויה במחלוקת של יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית), שתמנע בפועל מעצרים מנהליים של פעילי ימין בשטחים. יחד איתה אושרו 16 הצעות חוק, מתוך 40 שעלו לדיון. שלוש הצעות חוק נדחו. 

לפי ההצעה של רוטמן, תישלל היכולת של שר הביטחון להורות על מעצרים מנהליים נגד אזרחים ישראלים כשאלה מואשמים בביצוע מעשי טרור. מקרים כאלה יצריכו את שר הביטחון לבקש את אישור שר המשפטים וועדת חוקה, חוק ומשפט. כלומר בפועל לא ייתכן כנראה מעצר שכזה. באופן חריג פורסם כי השב"כ מתריע מפני קידום חקיקת החוק שהעברתו תהווה לטענתו פגיעה בביטחון המדינה. ההצעה אושרה.

הוועדה אישרה גם הצעת חוק נוספת של ח"כ רוטמן – הצעת חוק שלפיה מינוי נציב תלונות הציבור על השופטים תתבצע במליאת הכנסת (ולא על ידי הוועדה לבחירת שופטים כפי שמתבצע היום). הצעת החוק ממשיכה את החלשת מערכת המשפט ופוגעת בהפרדת הרשויות, כך על פי חוות הדעת של המכון הישראלי לדמוקרטיה.

מתנחל רעול פנים בגדה המערבית (צילום: מנדי הכטמן, פלאש 90)

בין החוקים הנוספים שאושרו ניתן למצוא שישה חוקים שהוגשו על ידי ח"כים מהאופוזיציה. אך יותר מנדיבות של הקואליציה, ניתן לייחס זאת אולי לנושאים שבהם עוסקות ההצעות: תיעדוף מילואימניקים ומשפחותיהם, מאבק בטרור, העדפת לוחמי צה"ל, מאבק באפליית יוצאי אתיופיה, והצעת חוק אחת הדואגת לסמל המדינה – דגל ישראל. 

השרים מנסים לפצות על הצבעתם במליאה? 

אחרי אישור קידומו החפוז של חוק הפטור מגיוס החרדים השנוי במחלוקת במליאת הכנסת לפני כשבועיים, אושרו בוועדת השרים כמה חוקים שירחיבו את זכויות משרתי המילואים והלוחמים. השבוע זכו לתמיכת הוועדה עוד ארבעה חוקים כאלה. אחת מהן היא הצעת החוק לתיקון חוק זכויות הסטודנט, של ח"כ חנוך דב מילביצקי (ליכוד) לגבי הקלות בתנאי קבלה ללוחמים ולמשרתי מילואים.

גם הצעת החוק של ח"כ פנינה תמנו שטה (המחנה הממלכתי) לתיקון חוק הביטוח הלאומי בנושא זכאות לדמי לידה עבור משרתות מילואים אושרה, וכך גם שתי הצעות חוק דומות של ח"כ מאיר כהן (יש עתיד) וח"כ שרן השכל (הימין הממלכתי) לגבי חוק זכויות הסטודנט והעדפה מתקנת ללוחמי צה"ל. הצעה דומה לשתיהן הוגשה לראשונה בכנסת שעברה על ידי שר החינוך יואב קיש. 

אין זו הפעם הראשונה שבה חברי אופוזיציה לוקחים חוק שהוגש בעבר על ידי חבר ממשלה. קיש יושב בימינו בוועדת השרים לחקיקה, מה שלרוב מבטיח למגישי החוק לפחות אצבע אחת בוועדה וסנגור להצעת החוק.

הוועדה תמכה גם בהצעת החוק של ח"כ דבי ביטון (יש עתיד) – תיקון חוק משפחות חיילים שנספו במערכה תגמולים ושיקום, בנושא איסור פיטורים של בן משפחה בשנת השכול הראשונה. 

חקוק בסלע

בשנת 1997 התראיין רה"מ בנימין נתניהו בתכנית של דן שילון, ששאל אותו כמה כהונות ראש ממשלה צריך לדעתו. "כמה זמן אתה רוצה? 4 שנים? 8 שנים? 12 שנה או עד סוף הדורות?", שאל שילון, ונתניהו השיב מיד בנחרצות: "יש לי תשובה חקוקה בסלע עבורך. אני הייתי אחד מאלה שיזמו ודחפו את החוק לבחירה ישירה, ביקשתי להכניס לשם סעיף ואמרתי שראש ממשלה לא יוכל לכהן יותר משתי קדנציות".

ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

אתמול, ועדת השרים בממשלת נתניהו השישית, אחרי 17 שנות כהונה של נתניהו, דחתה שוב את הצעת החוק של ח"כ מרב מיכאלי (עבודה) להגבלת כהונת ראשי ממשלה בישראל לשתי כהונות, כפי שהציע בעבר נתניהו עצמו. מיכאלי שבה ומעלה את הצעת החוק הזו החל משנת 2016. 

עוד שתי הצעות חוק נדחו על ידי ועדת השרים: אחת היא הצעת החוק של ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד), "חוק-יסוד: ישראל – מדינת הלאום של העם היהודי (תיקון – הוספת ערך השוויון ברוח עקרונות הכרזת העצמאות)". השנייה היא הצעת החוק של דוידסון להקמת רשות לאומית למאבק בסמים.

 הצעות חוק שזכו לתמיכת הוועדה:

הצעת החוקיוזם ההצעהמספר ההצעה
הצעת חוק הספורט (תיקון – דגל מדינת ישראל על מדי נבחרות ישראל)חה"כ סימון דוידסון ואחרים פ/3957
הצעת חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו(תיקון – הרחבת המגוון בשידורי הרדיו)חה"כ אלי דלל ואחרים פ/4656
הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון – שלילתקצבאות שמשולמות לפעילי טרור ובנימשפחותיהם מחוץ לישראל)חה"כ יוליה מלינובסקי ואחרים פ/4664
הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון – זכאות לדמי לידה עבור משרתות מילואים)חה"כ פנינה תמנו ואחריםפ/4261
הצעת חוק משפחות חיילים שנספו במערכה(תגמולים ושיקום)(תיקון – איסור פיטורים של בן משפחה בשנת השכול הראשונה)חה"כ דבי ביטון פ/4585
הצעת חוק זכויות הסטודנט (תיקון – העדפה מתקנת ללוחמים)חה"כ מאיר כהןפ/4189
הצעת חוק זכויות הסטודנט (תיקון – העדפהמתקנת ללוחמים)חה"כ שרן מרים השכלפ/713
הצעת חוק זכויות הסטודנט (תיקון – הקלות בתנאי קבלה ללוחמים ולמשרתי מילואים)חה"כ חנוך דב מלביצקיפ/4405
הצעת חוק התכנון והבנייה (תיקון – הגדלת חיבור החשמל)חה"כ יעקב אשרפ/4516
הצעת חוק הסיוע המשפטי (תיקון – סיוע משפטי לתובע בהליך אזרחי)חה"כ פנינה תמנופ/3095
הצעת חוק העונשין (תיקון – ביטול עבירת השוטטות)חה"כ משה סולומוןפ/4536
הצעת חוק סמכויות שעת חירום (מעצרים)(תיקון – מעצרים מינהליים בגין חברות בארגון טרור)חה"כ שמחה רוטמןפ/4558
הצעת חוק נציבות תלונות הציבור על שופטים (תיקון – מינוי הנציב)חה"כ שמחה רוטמןפ/4691
הצעת חוק המאבק בטרור (תיקון – הזדהות עם מבצע עבירת טרור מסוג המתה (איחוד של מספר הצעות חוק דומותחה"כ צבי ידידיה סוכות; חה"כ אליהו רביבו; חה"כ לימור סון הר מלך; חה"כ יצחק קרויזרפ/3157פ/2227פ/4345פ/4138
טיוטת חוק לתיקון ולהארכת תוקפן של תקנות שעת חירום (חרבות ברזל)(פגישה עם עורך דין של עצור בעבירת בטחון)(תיקון מס׳ 3)הצעת חוק ממשלתית
טיוטת חוק לתיקון ולהארכת תוקפן של תקנות שעת חירום (חרבות ברזל)(הארכת מעצר לחשוד בעבירת בטחון)(תיקון מס׳ 3)הצעת חוק ממשלתית

הצעות החוק שנדחו:

הצעת החוקיוזם ההצעהמספר ההצעה
הצעת חוק-יסוד: ישראל – מדינת הלאום של העם היהודי (תיקון – הוספת ערך השוויון ברוח עקרונות הכרזת העצמאות)חה"כ אלעזר שטרן ואחריםפ/4105
הצעת חוק-יסוד: הממשלה (תיקון – הגבלת כהונת ראש הממשלה לשתי תקופות כהונה רצופות)חה"כ מרב מיכאלי פ/3369
הצעת חוק הרשות הלאומית למאבק בסמים ובשימוש לרעה באלכוהולחה"כ סימון דוידסון ואחרים פ/4245
יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

Picture of שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,902 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!