ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

נדחה הדיון בחוק שימנע מעצרים מנהליים של פעילי ימין: השבוע בוועדת השרים לחקיקה | 16.06.24

פעילות הוועדה החשובה אמנם אינה חשופה לציבור, ואין לנו יכולת לדעת כמה זמן הקדישו השרים להצעות החוק, או מדוע החליטו כפי שהחליטו • זה המידע שאפשר בכל זאת לדלות • מעקב "שקוף"

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מתנחל רעול פנים בגדה המערבית (צילום: מנדי הכטמן, פלאש 90)

ועדת השרים לענייני חקיקה בראשות שר המשפטים יריב לוין (ליכוד) דנה אתמול (ראשון) ב-28 הצעות חוק. שלוש מהן הצעות חוק ממשלתיות, הצעת חוק אחת מטעם ועדה בכנסת, ו-24 הצעות חוק פרטיות. הוועדה החליטה לתמוך בשתי הצעות חוק ממשלתיות, בהצעת החוק מטעם הוועדה, ובשש הצעות חוק פרטיות – ארבע מהן של חברי קואליציה, אחת של חברת אופוזיציה ואחת משותפת לחברת אופוזיציה וחבר קואליציה. 

עוד החליטה הוועדה להתנגד לשתי הצעות חוק – שתיהן של חברי כנסת מהאופוזיציה. אחת מהן היא הצעת החוק של ח"כ יואב סגלוביץ' (יש עתיד) שמטרתה לצמצם את יכולת ההשפעה של ארגוני פשיעה על הליכי ותוצאות מכרזים והתקשרויות ברשויות מקומיות. הצעת החוק מתבססת על המלצת הצוות לבחינת דרכים לחיזוק שלטון החוק וטוהר-המידות בשלטון המקומי (2016). כיום חברי ועדות המכרזים ברשויות הם נבחרי המועצה, כלומר דרג פוליטי, וההצעה מעוניינת למנות לתפקיד דרגים מקצועיים, כפי שמתקיים ברמה הארצית. 

על פי דברי ההסבר להצעת החוק, היא נועדה להוות כלי נוסף למאבק בפשיעה במגזר הערבי. למרות הצהרות הממשלה מהעבר על המאבק הבלתי מתפשר שלה בתופעה, הוועדה התנגדה להצעת החוק. 

החלטה בולטת של הוועדה היא ההחלטה לתמוך בהצעת החוק הממשלתית להארכת תקופת המילואים של משרתי המילואים. זה קורה מספר ימים אחרי שהקואליציה הצליחה להעביר במליאת הכנסת החלטה להחלת דין רציפות על הצעת חוק הגיוס השנוי במחלוקת.

שתיים מהצעות החוק שזכו לתמיכת הוועדה נוגעות לזכויות משרתי המילואים. האחת היא הצעת החוק של ח"כ אוהד טל (הציונות הדתית) שתנסה לעגן את מעמד משרתי המילואים בחוק יסוד ולהקנות לשירות המילואים ערך יסוד שיעניק הטבות למשרתי מילואים במגוון תחומים. הצעת החוק השנייה היא של ח"כ משה פסל (ליכוד) ומטרתה לעודד עסקים קטנים ובינוניים שבשליטת משרתי מילואים.

רוטמן ולוין במליאת הכנסת, ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

הוועדה החליטה כי הדיון על יתר הצעות החוק יימשך או ידחה בטווחים שבין שבוע ועד שלושה חודשים. אחת מההצעות שבהן החליטה הוועדה שלא לדון כעת היא ההצעה של ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית), לתיקון חוק סמכויות שעת חירום בעניין מעצרים מנהליים בגין חברות בארגון טרור. הצעת החוק מבקשת לבטל אפשרות של ביצוע מעצר מנהלי על אזרח ישראלי, אלא במקרים קיצוניים המהווים איום על ביטחון מדינת ישראל.

בפועל, הצעת החוק תבטל את שימוש מערכת הביטחון במעצר מנהלי באירועים של אלימות מתנחלים כלפי פלסטינים (שאינם אזרחי ישראל). בחודש אפריל האחרון, חמישה פעילי ימין קיצוני נעצרו במעצר מנהלי, כלומר ללא הצגת הראיות בפניהם ובפני עורכי דינם.

ההחלטות המרכזיות של ועדת השרים לחקיקה – אלה הצעות החוק שקיבלו תמיכה ממשלתית:

טיוטת חוק התכנון והבנייה (הוראת שעה)(תיקון מס')ממשלתית
הצעת חוק הגנת הצרכן (תיקון – חובת הקלטת שיחות, שמירתן ומסירתן לצרכן)חה"כ מירב כהן ודוד ביטןבטרומית בכפוף להתניות
הצעת חוק חובת המכרזים (תיקון – משרדהחינוך(חה"כ יוסף טייבבטרומית בכפוף להתניות
הצעת חוק הסדרים במשק המדינה (תיקוניחקיקה להשגת יעדי התקציב)(תיקון – חישוב עליית מחירי הארנונה)חה"כ משה גפני ויעקב אשרבטרומית בכפוף להתניות
הצעת חוק משפחות חיילים שנספו במערכה (תיקון – יתומי צה"ל)חה"כ שרון נירבטרומית בכפוף להתניות
הצעת חוק-יסוד: שירות מילואיםחה"כ אוהד טלבטרומית בכפוף להתניות
הצעת חוק למניעת הטרדה מינית (תיקון מס' 16)(הרחבת תחולה לעניין קבלן שירות)ועדהבקריאה ראשונה בכפוף להתניות
הצעת חוק חובת המכרזים (תיקון – עידודעסקים קטנים ובינוניים בשליטת משרתימילואים)חה"כ משה פסלבטרומית בכפוף להתניות
טיוטת חוק שירות ביטחון (תיקון מס' 27)(העלאת גיל הפטור- חרבות ברזל – הארכת הוראת השעה)ממשלתית

הצעות חוק שלא זכו לתמיכה ממשלתית:

הצעת חוק לתיקון פקודת העיריות (ועדתמכרזים)חה"כ יואב סגלוביץ'
הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים)(תיקון – איסור על מסרוני פלאש)חה"כ נאור שירי

היות שפעילות הוועדה לא שקופה לציבור, אין דרך לקבל תשובות לשאלות חשובות כמו כמה זמן הקדישו השרים לדיון בחוקים שהונחו על שולחנם (על פי דיווחים שונים, גם של חברים לשעבר בוועדה, כמעט תמיד מדובר בדקות בודדות במקרה הטוב), מי השרים שנכחו בכל דיון בהצעה, כיצד התקבלה ההחלטה ומה הנימוקים לה?

כל ההחלטות של ועדת השרים לחקיקה השבוע:

החלטות-ו-שרים-16.6

ואלה חברי הוועדה: יו"ר ועדת השרים לחקיקה הוא שר המשפטים יריב לוין (ליכוד), ממלא מקומו השר איתמר בן גביר (עוצמה יהודית), שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית), השר במשרד החינוך חיים ביטון (ש"ס), שר העבודה יואב בן צור (ש"ס), שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף (יהדות התורה), השרה להגנת הסביבה עידית סילמן (ליכוד), שר החינוך יואב קיש (ליכוד), שר התקשורת שלמה קרעי (ליכוד) ושר התפוצות עמיחי שקלי (ליכוד).

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

מאת שבי גטניו

Picture of שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,858 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!