ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

"סכנה להפללת יתר": תיקונים לחוק המאבק בטרור אושרו בוועדת החוקה

הוועדה בראשות שמחה רוטמן (הציונות הדתית) אישרה לקריאה ראשונה את ההצעה לתיקון החוק • אזהרות נציגי משרד המשפטים והסנגוריה הציבורית מפני הגבלה גדולה מדי של חופש הביטוי נשמעו גם הפעם • רק ח"כ אחד הצביע נגד התיקונים - עופר כסיף (חד"ש)

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

ועדת החוקה של הכנסת בראשות ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) אישרה היום (שני) נוסח מצומצם של ארבע הצעות לתיקון חוק המאבק בטרור שמוזגו לכדי הצעה אחת. חבר הכנסת היחיד שהתנגד בהצבעה היה ח"כ עופר כסיף (חד"ש) מול שני תומכים.

הצעות החוק נועדו לתקן את עבירת ההסתה לטרור בחוק המאבק בטרור, בשתי דרכים: הראשונה היא הרחבה משמעותית של עבירת פרסום דברי שבח, אהדה, עידוד, תמיכה או הזדהות עם מעשה טרור, כך שתחול גם על מי שמפרסם דברי שבח או אהדה למי שביצעו רצח בפעולת טרור. השנייה, שהיא גם זו שמעוררת את המחלוקת הגדולה בין תומכי ההצעות ומתנגדיהן, היא ביטול "המבחן ההסתברותי" הנדרש כיום בעבירה, שבוחן בין היתר האם אותה התבטאות עלולה באמת להוביל לכדי מעשה טרור.

משרד המשפטים מזהיר: תיקון חוק המאבק בטרור יהפוך שיחת סלון לעבירה פלילית

מעבר לביקורת שנמתחה על החוק בדיון הקודם, הוסיפו נציגים ממשרד המשפטים גם טענות על כך שהחוק למעשה ירחיב באופן משמעותי את העילות להפללה על בסיס התבטאויות. לדברי ישי שרון מהסנגוריה הציבורית, החשש של גורמי המקצוע מתחלק לשלושה חלקים. "ההרחבות הללו יגבירו את החשש מאכיפה בררנית או סלקטיבית", הסביר שרון. "החלק השני, ככל שאתה מרחיב את גבולות העבירה אתה עלול לפגוע במיקוד האכיפתי בעבירות האלה. האכיפה עלולה להתפזר גם למקומות פחות נחוצים".

נוסח התיקונים שאושרו בוועדת החוקה:

25_ls_bk_4582292

החשש השלישי לדברי שרון הוא הסכנה להפללת יתר. "זה יכול להיות אוכלוסיות נורמטיביות לחלוטין או אוכלוסיות שההתבטאות שלהם הייתה מרגיזה אבל אלה לא אנשים שבאמת מזדהים עם טרור". לדבריו, ניתן לראות זאת בשטח כבר היום, עוד לפני הרחבת החקיקה בנושא. "רואים במתקני הכליאה צעירים וצעירות ללא עבר פלילי, מוחזקים במעצרים לתקופות ממושכות עד תום ההליכים, לצד ארכי-מחבלים", אמר. "אלה לא מיעוט המקרים. מה ההגיון בדבר הזה? זו פשוט איוולת. אלה אנשים שלא היו גולשים למעשי טרור וזה ברור, ונשאלת השאלה מדוע הם שוהים במתקנים האלה".

ח"כ עופר כסיף (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"בחסות המלחמה הקואליציה הלאומנית והגזענית ביותר שידעה מדינת ישראל מבקשת לשנות את מערכת האיזונים שקיימת בחוק הישראלי בין הגנה על חופש הביטוי למאבק בטרור", אמר בשיחה עם "שקוף" חבר הוועדה גלעד קריב (עבודה) שנכח בחלק מהדיון אך לא נותר להצבעה. במקום זאת הוא נכח בהצבעה שהתקיימה במקביל בוועדה לביטחון לאומי, על הצעת חוק שמבקשת להטיל הגבלות על אזרחים גם ללא הוכחה כי היו מעורבים בפשיעה. על הצעות חוק המאבק בטרור הוסיף קריב כי "בנוסחה הנוכחי, הצעת החוק לא תתרום דבר למאבק בטרור ותוביל אל חדרי החקירות והמעצרים מספר גדול של אנשים שהדין הפלילי לא ראוי להיות הדרך להתמודד עם התבטאויותיהם".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

מאת שירי בלומברג

Picture of שירי בלומברג
עורכת משנה. קיבוצניקית מעמק יזרעאל במקור, ולכאן גם חזרתי אחרי 12 שנים במרכז. את דרכי העיתונאית התחלתי כעורכת באתר חדשות 2. בשנים האחרונות הייתי ראש דסק במחלקת הדיגיטל של כאן חדשות. הבנתי במהלך השנים, במסגרת תפקידיי בתוך מערכות חדשות גדולות, שאני נסחפת עם האירועים. הרבה פעמים, גם כשרציתי, לא הצלחתי לעצור ולתפוס את הגודל, את המשמעות ואת ההשפעה של האירועים שסיקרתי על חיי ועל חייהם של יתר האזרחים במדינה. מאמינה שבתוך עולם התקשורת הכאוטי צריך שיהיו גם מי שיעצרו, יחפרו ויתעקשו שוב ושוב על אותם נושאים - כדי ליצור שינוי. זה מה שאני רוצה לעשות עכשיו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,858 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!