ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

נפל: שיפור שירותי בריאות בפריפריה. השבוע בוועדת השרים לחקיקה

פעילות הוועדה החשובה אמנם אינה חשופה לציבור, ואין לנו יכולת לדעת כמה זמן הקדישו השרים להצעות החוק, או מדוע החליטו כפי שהחליטו • זה המידע שאפשר בכל זאת לדלות • מעקב "שקוף" על ישיבת 23 ביוני 2024

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ישיבת ממשלה, ארכיון (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
ישיבת ממשלה, ארכיון (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

ועדת השרים לענייני חקיקה דנה אתמול (ראשון) בבקשה לתמיכה ממשלתית ב-27 חוקים. כל הצעות החוק השבוע היו הצעות חוק פרטיות, 14 בהובלת חברי קואליציה, 11 בהובלת חברי אופוזיציה, ושתי הצעות חוק בהובלת חברי כנסת מהאופוזיציה ומהקואליציה יחד. 

הוועדה החליטה לתמוך בחמש הצעות חוק, ולהתנגד לשלוש. ארבע מבין חמש הצעות החוק שאושרו הן בהובלת חברי קואליציה, ואחת בהובלת חברי אופוזיציה. מבין הצעות החוק שנדחו – שתיים של חברי אופוזיציה, ואחת של חברת קואליציה. 

כפי שפרסמנו באתר "העין השביעית", ועדת השרים הביעה תמיכה בהצעת החוק של ח"כ אריאל קלנר (ליכוד), שנועדה להעניק לשר התקשורת סמכות לסגור לגלישה בישראל אתרים כגון יוטיוב או פייסבוק, בהסתמך על "חוק אל-ג'זירה". התמיכה בחוק מנוגדת לחוות הדעת המקצועית של הייעוץ המשפטי במשרד המשפטים. 

עוד הצעת חוק של קלנר שקיבלה אתמול את תמיכת הוועדה תנסה לבטל את חובת המעסיקים לתשלום פנסיה לעובד זר בתחום הסיעוד. בהסבר להצעת החוק נטען כי תכלית ההפרשה אינה מתממשת, כיוון שהעובד הזר לא עתיד לצאת לפנסיה בישראל, ולכן מדובר בתוספת שכר פיקטיבית המעמיסה על המעסיקים, ויש לבטלה.

ומה עוד? הוועדה החליטה לתמוך גם בהצעת חוק בהובלת ח"כ אברהם בצלאל (הליכוד) ובתמיכת שורה ארוכה של ח"כים, שנועדה לאפשר לנשים שילדו לקבל את דמי הלידה מהביטוח הלאומי בשלוש פעימות חודשיות, ולא בפעימה אחת מיד לאחר הלידה. בדברי ההסבר טוענים כי האופן שבו הדברים נעשים כיום פוגע בעיקר במשפחות רבות שבהן אין התנהלות כלכלית תקינה. 

מצד האופוזיציה זכתה לתמיכת הוועדה הצעת החוק של חברי הכנסת אלון שוסטר (המחנה הממלכתי) ורם בן ברק (יש עתיד) המעוניינת לקבוע תעריפי מים לחקלאים. בדברי ההסבר נטען כי החקלאות מעניקה ביטחון קיומי לאזרחי ישראל, ולאור העלאת תעריפי המים יש לקבוע תעריפים ברורים ויציבים לחקלאים באזורים שונים בישראל, תוך התייעצות עם שר החקלאות.

הצעת החוק החמישית שאושרה בוועדה היא זו של ח"כ משה פסל (ליכוד) המעוניינת לפטור מארנונה שטח שתקרתו מהווה משטח הצללה (פרגולה), שמטרתו לייצר הצללה בבית או להגן מפני כניסת גשם. מטרת הצעת החוק היא להקטין את נטל המיסים המושת על אזרחי ישראל. 

התנגדות להצעות חוק המסייעות לשכבות מוחלשות

הצעת חוק חשובה שנדחתה היא הצעתה של ח"כ טטיאנה מזרסקי (יש עתיד), שלמעשה הוגשה בכנסות קודמות על ידי ח"כ יעקב מרגי מש"ס, ומטרתה לשפר את שירותי הבריאות בפריפריה. כיום, אדם החי ביישוב עם פחות מעשרת אלפים תושבים שאין בו סניף קופת חולים שבה הוא מבוטח, יכול לקבל שירותים מקופת חולים המצויה ביישוב שלו, אולם מדובר בשירותי בריאות חלקיים. 

ההצעה מבקשת לחייב הענקת שירותי בריאות מלאים לתושבים המצויים במצב כזה, כמו גם לאלה שמרפאת קופת החולים שלהם מצויה במרחק של יותר מ-10 קילומטרים ממקום מגוריהם. ההצעה אמורה הייתה לסייע בעיקר לתושבי הפריפריה, והייתה בעבר יוזמת חבר כנסת מש"ס, אולם ועדת השרים דחתה אותה.  

הצעה נוספת שנדחתה, של ח"כ פנינה תמנו (המחנה הממלכתי) מבקשת לקצר את ההליכים המשפטיים שאיתן מתמודדות נשים שמעוניינות להתגרש מבעל שהכה אותן או ניסה לרצוח אותן. בדברי ההסבר להצעה מצוין כי כיום דיונים בתיקים כאלה ממתינים לעיתים שנים. אך לאור העובדה כי מדובר במצב מסכן חיים, הצעת החוק מעוניינת לחייב מתן פסק דין, לכאן או לכאן, תוך 90 יום. ועדת השרים התנגדה. 

לבסוף, נדחתה גם הצעת החוק של ח"כ טלי גוטליב המעוניינת להעניק אפשרות לצדדים השונים בבית המשפט לענייני משפחה להקליט את התנהלות הדיון המתקיים בדלתיים סגורות. בדברי ההסבר טוענת גוטליב כי הדבר נדרש בשל מקרים שבהם מתרחשים דברים כואבים ומשפילים, הנגרמים מצד שופטים ונציגי רווחה, אולם אינם מוצאים את דרכם לפרוטוקול הרשמי. הצעת החוק ממליצה להתיר הקלטה כזו אולם להתנות שימוש בהקלטה בהגשת תלונה למשטרת ישראל או לנציבות תלונות הציבור על שופטים, ולא להתיר שימוש בהקלטה בכל סיבה אחרת. ועדת השרים התנגדה. 

שם החוקשם מגיש ההצעההערות
הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון – מועדי תשלום דמי לידה)ח"כ אברהם בצלאל ואחריםתמיכה בטרומית בכפוף להתניות
הצעת חוק עובדים זרים (תיקון – אי־תחולת הסדר פנסיוני על עובד זר המועסק אצל יחיד בענף הסיעוד)ח"כ אריאל קלנרתמיכה בטרומית בכפוף להתניות
הצעת חוק המים (תיקון – קביעת תעריפי מים לחקלאות)חה"כ אלון שוסטר ורם בן ברקתמיכה בטרומית בכפוף להתניות
הצעת חוק לתיקון פקודת מסי העירייה ומסי הממשלה (פטורין)(פטור מארנונה למצללה)ח"כ משה פסלתמיכה בטרומית בכפוף להתניות
הצעת חוק מניעת פגיעת גוף שידורים זר בביטחון המדינה (הוראת שעה – חרבות ברזל)(תיקון – הוראת קבע)ח"כ אריאל קלנרתמיכה בטרומית בכפוף להתניות
הצעת חוק ביטוח בריאות ממלכתי (תיקון – מתן שירותים במרפאה ביישוב קטן לחברי קופה אחרת)ח"כ טטיאנה מזרסקיהתנגדות
הצעת חוק שיפוט בתי דין רבניים (נישואין וגירושין)(תיקון – מתן פסק דין במקרי אלימות קשים(ח"כ פנינה תמנוהתנגדות
הצעת חוק בתי המשפט (תיקון – הקלטה בבית משפט לענייני משפחה)ח"כ טלי גוטליבהתנגדות



היות שפעילות הוועדה לא שקופה לציבור, אין דרך לקבל תשובות לשאלות חשובות כמו כמה זמן הקדישו השרים לדיון בחוקים שהונחו על שולחנם (על פי דיווחים שונים, גם של חברים לשעבר בוועדה, כמעט תמיד מדובר בדקות בודדות במקרה הטוב), מי השרים שנכחו בכל דיון בהצעה, כיצד התקבלה ההחלטה ומה הנימוקים לה?

ואלה חברי הוועדה: יו"ר ועדת השרים לחקיקה הוא שר המשפטים יריב לוין (ליכוד), ממלא מקומו השר איתמר בן גביר (עוצמה יהודית), שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית), השר במשרד החינוך חיים ביטון (ש"ס), שר העבודה יואב בן צור (ש"ס), שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף (יהדות התורה), השרה להגנת הסביבה עידית סילמן (ליכוד), שר החינוך יואב קיש (ליכוד), שר התקשורת שלמה קרעי (ליכוד) ושר התפוצות עמיחי שקלי (ליכוד).

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

מאת שבי גטניו

Picture of שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,858 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!