ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

חולשת הכנסת מול הממשלה התגלתה במלוא עוזה בסאגת חוק הרבנים

חרף האומץ שגילו חברי הכנסת מהליכוד, המילה האחרונה הייתה של נתניהו, ולא של חברי בית המחוקקים • חולשת הכנסת היא חלק מקריסת איזון הרשויות שמחורר את הדמוקרטיה • הגיע הזמן שחברי הכנסת יפעלו לטובת עצמאותם בחקיקה - מטרה שמאחדת מצביעים מימין ומשמאל • פרשנות

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

יו"ר הקואליציה אופיר כץ וראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: אריק מרמור, פלאש 90)

"לאחר שהבין שאין לו רוב – נתניהו הסיר את 'חוק הרבנים' מסדר היום" – זו התראת הפוש שנשלחה מטעם "כלכליסט" בשעות הקטנות של הלילה. התראות בניסוחים דומים לזה נשלחו למכשירים הניידים גם ממאקו, N12, רשת ב ועוד. בכך הגיעה לשיא סאגת חוק הרבנים השנוי במחלוקת, אחרי ההדחה הספק חוקית של חברי הכנסת טלי גוטליב ומשה סעדה מהליכוד משורות ועדת החוקה של הכנסת, על ידי יו"ר הסיעה אופיר כץ. 

"רה"מ החליט", "נתניהו הסיר" – כל הניסוחים האלה לוקחים כמובן מאליו דבר שלא אמור להיות כלל מובן מאליו במדינה דמוקרטית שבה מתקיימת הפרדת רשויות תקינה – ראש הממשלה הכתיב את פעילות הכנסת, היא הרשות המחוקקת.

איש לא הזכיר בדיווחים את יו"ר ועדת החוקה של הכנסת, חבר הכנסת שמחה רוטמן (הציונות הדתית). הוא האיש שבאופן פורמלי ביטל את ישיבת הוועדה שתוכננה להתקיים היום בבוקר (רביעי), אחרי שהקואליציה הבינה שאין רוב למהלך. הוא גם זה שקבע את מועדה של אותה ישיבה. אך זה רק באופן פורמלי. בפועל – כולנו יודעים מי מחליט. ולא מדובר במי שהכנסת הסמיכה לשם כך. 

יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט שמחה רוטמן (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

גם חברי ועדת החוקה לא הזכירו את שמו של רוטמן וידעו לאן בדיוק להפנות את האצבע המאשימה. "שיהיה ברור לכולם שנתניהו לא משך את חוק הג'ובים בגלל שהוא חושב שהוא חוק רע ולא מתאים לשעת מלחמה", כתבה ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו), "הוא עשה את זה כי פשוט לא היה לו רוב והוא לא רצה להתבזות. לא היו לביבי קווים אדומים והוא סגר דיל עם אחמד טיבי כדי שימנעו בהצבעה בשביל להשיג את הרוב לחוק המושחת הזה. כשאפילו זה לא עזר, נתניהו התקפל".

המשמעת הקואליציונית הנוקשה הזו, זו הגורמת לנו לקחת כמובן מאליו שרוטמן יבצע את הוראותיו של ראש הממשלה, זו שנגדה התמרדו חברי הכנסת טלי גוטליב ומשה סעדה, היא לא המצאה של הממשלה הנוכחית. היא חלק מהקצנה של תהליך ארוך להחלשת הכנסת מול הממשלה. אנחנו רואים זאת בדמות מנהלות הסיעות שצועקות "בעד" או "נגד" לפני כל הצבעה, כדי להזכיר לחברי הכנסת כיצד להצביע, משל היו רובוטים. 

באיזון בין שלוש הרשויות, הכנסת מוחלשת כבר שני עשורים באופן שמסכן את הדמוקרטיה הפרלמנטרית בישראל. בניגוד לשיח המקוטב סביב חוקי יריב לוין, חיזוק הכנסת הוא מטרה קריטית שגם יכולה לאחד בין הצדדים: מי שמחו נגד ההפיכה המשטרית, ביקשו למנוע מצב שבו לשלטון יש כוח בלתי מוגבל. הרקע לכך הוא שהכנסת כבר מזמן לא נספרת ככוח מרסן לממשלה. המוחים שמנגד טענו שיש לכבד את רצון העם ולאפשר לנבחריו לבצע את הרפורמות שהם מקדמים. בשני המקרים, חיזוק הכנסת משיגה את המטרות שלשמן יצאו המוחים לרחובות.

חברי הכנסת משה סעדה וטלי גוטליב (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

חברי הכנסת שמעוניינים בשינוי המצב הקיים צריכים לקדם חקיקה בהסכמה רחבה לטובת הפיכת הכנסת לעצמאית יותר ונפרדת מהממשלה. שיתוף הפעולה עשוי להיות מפתיע, כפי שראינו ממש לאחרונה במהלך לביטול הממשלה הפריטטית. מי שיתנגד לחקיקה כזו, לא משנה מאיזה מחנה, יצטרך לעמוד במבוכה מול ציבור בוחריו, לא משנה אם מימין או משמאל, ולהסביר מדוע אינו מאמין בתפקידה החשוב של כנסת ישראל.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

מאת שירי בלומברג

Picture of שירי בלומברג
עורכת משנה. קיבוצניקית מעמק יזרעאל במקור, ולכאן גם חזרתי אחרי 12 שנים במרכז. את דרכי העיתונאית התחלתי כעורכת באתר חדשות 2. בשנים האחרונות הייתי ראש דסק במחלקת הדיגיטל של כאן חדשות. הבנתי במהלך השנים, במסגרת תפקידיי בתוך מערכות חדשות גדולות, שאני נסחפת עם האירועים. הרבה פעמים, גם כשרציתי, לא הצלחתי לעצור ולתפוס את הגודל, את המשמעות ואת ההשפעה של האירועים שסיקרתי על חיי ועל חייהם של יתר האזרחים במדינה. מאמינה שבתוך עולם התקשורת הכאוטי צריך שיהיו גם מי שיעצרו, יחפרו ויתעקשו שוב ושוב על אותם נושאים - כדי ליצור שינוי. זה מה שאני רוצה לעשות עכשיו.

תגובה אחת

  1. כל עוד הרשות המבצעת מהווה את הרוב בתוך הרשות המחוקקת, העיוות הזה ימשיך.
    בכדי להפריד את הרשויות בצורה אפקטיבית, חברי הממשלה צריכים להתפטר מהכנסת והם לא יכולים להשתתף בהצבעות בכנסת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,858 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!