ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

"רק שאלה אחת מר נתניהו: מדוע אינך מתראיין בישראל?"

כתב ה-CNN ראיין את ראש הממשלה בשידור חי והפתיע אותו עם נתוני "העין השביעית", המציגים חרם על כלי התקשורת בישראל. נתניהו טען כי "זה פשוט שקר" וסיפר כי כינס מסיבת עיתונאים ברפיח, בעוד שהיא התקיימה בחבל אשכול. צפו בקטע המלא
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

נתניהו בריאיון לג'ייק טאפר ב-CNN

ברשת האמריקאית CNN שודר הלילה (רביעי) הריאיון ה-22 של ראש הממשלה בנימין נתניהו, מאז טבח 7 באוקטובר. המראיין ג'ייק טאפר הפתיע את נתניהו בשאלתו האחרונה עם נתונים מפרויקט ניטור התנהלותו בתקשורת, המפורסם דרך קבע ב"העין השביעית". 

"על פי העיתונות העצמאית בישראל, אתר 'העין השביעית' המבקר את התקשורת, קיימת 24 ראיונות מאז 7 באוקטובר, אבל כולם באנגלית וכולם מחוץ לישראל. אינני רוצה לזלזל בכך, אני מעריך את זה שאתה מקיים ראיון איתנו, אבל מדוע אינך מדבר עם עיתונאים ישראלים באותה דרך שאתה מדבר איתי?", שאל טאפר את נתניהו שכנראה הופתע מהשאלה ובתשובתו גמגם בניסיון להשיב. 

"זה פרסום מגמתי של חלק … של הרבה מכלי התקשורת הישראליים", השיב נתניהו. "אז אני אגיד לך מה הם לא אומרים לך, וזה שקיימתי, אה, אני לא יודע אם זה 24 או 20 או 15 מסיבות עיתונאים עם כלי תקשורת ישראליים. הם יכולים לשאול כל שאלה, והם שואלים", המשיך נתניהו.

יש לציין כי במסיבות העיתונאים שמכנס ראש הממשלה, הוא מגביל את הכתבים לשאלה אחת, לכן הם אינם יכולים לאתגר את תשובותיו, בניגוד לראיון. בנוסף, מדובר בכתבים צבאיים, שסביר כי לא ישאלו אותו על שלל נושאים כגון משפטיו המתקדמים, הורדת דירוג האשראי של ישראל, או הטענה לאי כשירותו או ניגוד ענייניו. 

עוד ציין נתניהו: "רק אתמול פגשתי עיתונאים ישראלים ברפיח, למעשה לפני שלושה ימים, והם שאלו אותי כל שאלה שהם רצו. אז זה פשוט שקר", המשיך נתניהו. "אני מדבר איתם ואני מדבר איתך, ואני מברך על ההזדמנות לומר את האמת, אה, ולפזר את השקרים עם שתי, אה, עם שתי המדיות", סיים ראש הממשלה. כתבת חדשות 13 נריה קראוס ציינה כי נתניהו דרש שיגיעו עיתונאים צבאיים, ולא כתבים אחרים לבחירת המערכות. בנוסף, לדבריה, כל כתב קיבל אפשרות לשאול שאלה אחת בלבד, והאירוע התרחש ביישוב בני נצרים ולא ברפיח.

ועכשיו, לעובדות

אחרי טבח 7 באוקטובר ניהל נתניהו מונולוג חד כיווני עם התקשורת הישראלית במשך כחודש, במהלכו פרסם שבע הצהרות סגורות לתקשורת. אחת מהן עם שר הביטחון יואב גלנט ועם השר בני גנץ. ב-28 באוקטובר קיים מסיבת עיתונאים לכתבי חוץ יחד עם רון דרמר, כלומר מסיבת העיתונאים הראשונה נערכה לתקשורת הזרה ועיתונאים ישראלים לא הוזמנו אליה.

מעקב שקוף והעין השביעית – החרם על נתניהו:

אחרי הפרסומים ב"העין השביעית" ולחצים מצד ארגון העיתונאים, נתניהו פתח את פורמט ההצהרות לפורמט מסיבות עיתונאים. תחילה היו אלה חמש מסיבות עיתונאים משותפות עם גלנט וגנץ, הראשונה ב-11 בנובמבר. מאז קיים נתניהו תשע מסיבות עיתונאים לבדו, כשהראשונה שבהן התקיימה ב-2 בדצמבר. עד כה, נתניהו קיים 14 מסיבות עיתונאים בעברית.

בכל הזמן שחלף, סירב לבקשות כל ערוצי התקשורת לראיון באולפן. במקביל, קיים 22 ראיונות בכלי תקשורת זרים בחו"ל, באנגלית, כשרובם כלי תקשורת הידועים כידידותיים כלפיו, שבעה מהם ברשת Fox News. לאחרונה שודר ראיון באורך כ-50 דקות בתוכניתו של ד"ר פיל, הידוע כשמרן וכתומך בעמדות נתניהו במלחמה. ראיון ארוך נוסף, משך כ-40 דקות, התקיים עם דן סינור, יועץ פוליטי לשעבר ועיתונאי מהזרם הניאו-שמרני בארצות הברית. 

חרם ראיונות של שנים נגד ערוצים 12, 13 וכאן 11

מדיניות החרם של נתניהו על ערוצים 12, 13 וכאן 11, נמשכת שנים, עוד בטרם החלה המלחמה הנוכחית. החרם מתחלק לשתי תקופות: ראשיתו בהחרמת תאגיד השידור, שנמשך מאז ה-14 בספטמבר 2019, אז התראיין לעיתונאית מיכל רבינוביץ'. 

החלק השני החל מיד אחרי הפסדו של נתניהו בבחירות לכנסת ה-23, וכולל את הערוצים 12 ו-13. הריאיון האחרון בערוץ 12 התקיים ב-30 במרץ 2021 מול רינה מצליח. בתקופה המקבילה לחרם על שלושת הערוצים, התראיין נתניהו 23 פעמים עבור ערוץ 14, מול תומכיו הידועים – ינון מגל ויעקב ברדוגו. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

Picture of שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,910 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!