ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

עונש מוות למחבלי הנו'חבה? כשהפופוליזם מתנגש חזיתית במציאות

קריאות הפוליטיקאים אחרי הטבח להחיל את חוק פשעי הנאצים על מבצעיו או להשית עליהם עונש מוות מיידי נתקלו במצב מורכב בהרבה מכל הודעה נחרצת לעיתונות • ועדת המשנה שהקים רוטמן תוך הדרת הח"כים הערבים לא התכנסה מאז אותם שני דיונים חסויים, ואולי כך ראוי • פרשנות
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

רוטמן ולוין במליאת הכנסת, ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בשבועות שאחרי טבח השבעה באוקטובר, שבו נרצחו יותר מ-1,200 בני אדם בשטח יישובי עוטף עזה, עלתה שאלת העמדתם לדין של מאות מחבלי הנוח'בה שנתפסו ונמצאים במעצר בישראל. שרים וחברי כנסת שיגרו הודעות לעיתונות מטעמם, כאילו היו ינשופים נמרצים בבית ספר לקוסמים הוגוורטס שבספרי הארי פוטר. 

שר האנרגיה לשעבר ישראל כץ, לדוגמה, שיגר מכתב לשר המשפטים יריב לוין ובו דרש לפעול ל"הקמת בית דין מיוחד שיחיל את חוק פשעי הנאצים על חמאס". השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר פנה במכתב משלו לראש המל"ל צחי הנגבי, בבקשה לכנס את הקבינט הביטחוני-מדיני כדי לקבל החלטה על המשך קידום הצעת חוק "עונש מוות למחבלים" של סיעת עוצמה יהודית בכנסת, שעברה כבר קריאה טרומית במרץ 2023. ההצעה עלתה לדיון אחד בנובמבר בוועדה לביטחון לאומי בכנסת במסגרת הכנה לקריאה ראשונה, ומאז לא נקבע דיון נוסף. 

חשוב להדגיש: הדיון בנושא הוא טבעי והגיוני לנוכח הזוועות שבוצעו, ובמיוחד לנוכח הרגשות הלאומיים שסערו למראה הזוועות. אולם נבחרי ציבור רציניים ובוגרים אמורים להבין שבסוף תפקידם הוא לגשר בין רגשות הציבור ובין המציאות, ולא להגדיל את הפער בין השניים. 

ומה הכוונה? העמדתם לדין של המרצחים היא סוגיה המהווה "תפוח אדמה לוהט" משפטי מסובך, הן מבחינת המשפט הישראלי והן מבחינת המשפט הבינלאומי. וזה המסר שנבחרי הציבור היו חייבים לתווך בגלוי לציבור מהרגע ראשון, במידה והיו לנו בנמצא פוליטיקאים בוגרים ורציניים.

מחבלי הנוח'בה בכלא בישראל (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

במקום זאת, יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) נעתר ליוזמת הקמת ועדת משנה שתפקח על עבודת הממשלה. ועדת המשנה הוקמה במהירות ב-4 בדצמבר והתכוונה לקיים פעילות אינטנסיבית מול משרדי הממשלה, על מנת להשפיע על "גבולות הגזרה" של הפתרון המסתמן. אולם מה שהתגלה הוא שלמרות ההצהרות והכותרות, משרדי הממשלה רחוקים מרחק רב מרצון ויכולת לקדם כרגע מהלך העמדה לדין של המרצחים. הפופוליזם שוב פגש את המציאות.  

"אני באמת חושב שהוועדה הזו חשובה מאוד. גם הרשות המחוקקת צריכה לתת את דעתה על ההשלכות של הטיפול המשפטי בסוגיית הטרור", טען רוטמן בדיון הקמת הוועדה בדצמבר, במידה רבה של צדק. אבל מה בוער היה להקים אותה באותו עיתוי מוקדם? מצופה היה שלרוטמן, כמו גם לנוספים, תתפתח כבר היכולת להבין שלא מדובר בנושא לקידום בשבוע הבא.

אולם הרעב של פוליטיקאים לכותרת, דוחף אותם לעשייה שהיא בבחינת "לטחון מים" מול עיני הציבור, במטרה לייצר הרגשה כאילו הם עושים משהו משמעותי. במקום שהשעה הקשה שבה אנו מצויים תגרום לנבחרי הציבור להתבגר ולהתעלות על עצמם, היא חשפה שוב עד כמה העשייה הפוליטית הנוכחית היא ברמה ילדותית ובעומק של שלולית. 

האסימון נפל?

"בדיון הראשון לאחר הקמת ועדת המשנה, היועמ"שית הבהירה שהמדיניות של ההעמדה לדין של מחבלי הנוח'בה תהיה בידי הממשלה ושהייעוץ המשפטי ייתן גיבוי מלא לכל החלטה שתתקבל על ידי הדרג המדיני", טענה ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) בתגובה ששלחה ל"שקוף". 

בשאלה לצפי לקידום הסוגיה בוועדת המשנה המיוחדת שהוקמה לצורך זה טוענת מלינובסקי כי "ועדת המשנה כרגע לא מכונסת כי אין על מה, ברגע שהממשלה לא עושה את שיעורי הבית שלה כמוטל עליה, אין על מה לדון בכנסת".

בן גביר בדיון הוועדה לביטחון לאומי בנושא עונש מוות למחבלים (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

אבל האם משרדי הממשלה אינם עושים את המוטל עליהם? או שאולי שפיכת המים הצוננים על מוסדות הכנסת וחבריה זה בדיוק מה שמוטל עליהם לעשות בשעה זו, ויש מי שמסרב להבין את מה שרומזים לו? 

ייתכן כי רוטמן, שאצה לו הדרך להקים עוד ועדת משנה בה הוא יושב בראש השולחן, הבין לבסוף שהוועדה הוקמה הרבה טרם זמנה. "חלק מנושאי הדיון של ועדת המשנה כבר נדונו מאז בדיוני ועדת החוקה, במליאתה, בדיונים גלויים במסגרת חקיקות שונות שהאריכו תקנות שעת חירום שעסקו במחבלי נוח'בה" השיב לשאלת "שקוף" בנושא, כמס שפתיים שנועד כנראה להפיס את ההמון המצפה ממנו לעשייה. אולם לצד זאת הוא הוסיף כי "דיוני ועדת המשנה יתקיימו ככל שיהיה בהם צורך". כלומר, לא בטוח שבעתיד הקרוב נראה את הוועדה מתכנסת. בפועל פעילותה הוקפאה. ואולי טוב שכך, לפחות כרגע.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

Picture of שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

2 תגובות

  1. לא ממש הבנתי מה מונע קידום עניין עונש מוות לנבלות.גם אם מורכב ,אי אפשר לחוקק חוקים מתאימים.הרי כולנו נשמח לתלות הנאצים בראש חוצות ולהשאיר גוםותיהם לציפורים.מה עוד הם צריכים לעשות ע"מ שהעונש הזה יהיה צודק.דין אייכמן כדינם אין הבדל בחומרה.זה בא להשמיד באכזריות וזה בא להשמיד באכזריות .והשארת גופותיהם הפנטיות תהווה הרתעה מצוינת.

  2. הגדרתך את פעילות הממשלה המזיקה והעלובה הנוכחית -" טוחנת מים "- מדויקת מאוד .תודה לך ותקווה להמשך עבודת העיתונאות הטובה שאתה עושה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!