ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

פופוליזם על גב החטופים: "בזמן שבן גביר עשה בלאגן – בליכוד רצו לצאת המבוגר האחראי"

רק לאחר כשעתיים של דיון קשה בנוכחות משפחות החטופים על הצעת חוק מוות למחבלים, נזכר יו"ר הקואליציה להוציא הודעה לפיה ההצעה צריכה לעבור קודם את אישור הקבינט הביטחוני. גורם בקואליציה מסביר בשיחה עם "שקוף" שהקרקס הזה היה מתוכנן • "אם מראש היו מונעים את הדיון, בן גביר היה מוציא לתקשורת הודעה שהקואליציה מונעת דיון חשוב בנושא של מוות מחבלים"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

דיון הוועדה לבטחון לאומי, אתמול. "בליכוד לא ראו לנכון לעצור את זה" (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

בחודש נובמבר התקבלה בין הקואליציה לאופוזיציה החלטה להעלות למליאה רק חוקים שיש עליהם הסכמה, אולם הדבר לא מנע מיו"ר הוועדה לביטחון לאומי, צביקה פוגל, והשר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, ליזום אתמול (20.11) דיון בכנסת בחוק הנפיץ על עונש מוות למחבלים. זאת, למרות התנגדות משפחות החטופים והאופוזיציה לעיתוי.

"התחננתי שלא תעשו הון על חשבוננו", אמר בוועדה גיל דיקמן, בן דודה של כרמל גת שנחטפה לעזה. "את הדיונים האלה אפשר לעשות בשקט, לא כשחיי יקירנו מוטלים על הכף. זה לא הזמן לדיבורים על גרדום ועל מוות. כל הדיון הזה הוא קרקס. אל תדברו על מוות – תדברו על החיים".

רק לאחר כמעט שעתיים של דיון קשה בין המשתתפים, הוציא יו"ר הקואליציה, אופיר כץ, הודעה לפיה הצעת חוק עונש מוות למחבלים לא תעלה להצבעה במליאה לפני דיון ואישור בקבינט הביטחוני. הדיון המשיך להתקיים עוד זמן קצר לאחר מכן, אך לשמע הודעתו של היו"ר בחרו חלק מחברי האופוזיציה ומנציגי משפחות החטופים לצאת מהוועדה.

דיון הוועדה לבטחון לאומי, אתמול. "אל תשימו את הדם של אחותי על הידיים שלכם" (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

בשיחה עם "שקוף", גורם קואליציוני המעורב בפרטים מסביר כי הקרקס היה צפוי, ברירת מחדל של הליכוד – על חשבון המשפחות. כך, לא היו צריכים להתעמת מראש עם בן גביר על קידום החוק. "אופיר כץ ידע שיש את הדיון הזה. הוא יו"ר קואליציה, כל הדיונים בכנסת עוברים דרכו, אבל בליכוד לא ראו לנכון לעצור את זה", הוא אומר. "גם ככה כל דבר מול בן גביר דורש מאמץ. הם העדיפו לתת לדיון לקרות ותוך כדי להוציא הודעה. זה מאוד 'ליכודניקי' לעשות משהו כזה. בסוף זה שיחק לטובתם. בזמן שבן גביר עושה בלאגן, הם הוציאו הודעה ויצאו המבוגר האחראי".

לא היה עדיף להיות המבוגר האחראי ולמנוע את הכאב של המשפחות?

"אם מראש היו מונעים את הדיון, בן גביר היה מוציא לתקשורת הודעה שהקואליציה מונעת דיון חשוב בנושא של מוות מחבלים. כנראה לא ציפו שזה ייצא מפרופורציות והעדיפו לתת לאירוע להתרחש במקום לטפל בזה לפני".

"אין לכם מנדט על הכאב"

משפחות החטופים פנו לח"כ חילי טרופר (המחנה הממלכתי) כבר בשבוע שעבר, לפי דיווח של ירון אברהם מחדשות 12, על מנת למנוע את קיומו של הדיון שהיה עתיד להתקיים במל"ל ובכנסת, בשל החשש שדיונים בשעה הזאת מסכנים את חייהם של החטופים בעזה כל זמן שהם שם. לאחר פנייה של טרופר לראש המל"ל צחי הנגבי, בוטל הדיון במל"ל, והנגבי הבטיח לפעול בנושא גם מול גורמים בכנסת. 

במקביל, בכנסת, פנתה מרכזת האופוזיציה, ח"כ מירב בן ארי (יש עתיד) ליו"ר הקואליציה כץ. "כמרכזת האופוזיציה, כל דבר שעולה בכנסת עובר תחת הרדאר שלה", מסרו גורמים מטעמה. "כל מה שמגיע לחקיקה מגיע בהסכמה, ולכן אם מירב לא מסכימה אז הוא לא עולה בחקיקה. אבל אין לה שליטה על דיונים". אולם על אף פניות לגורמים השונים, מועד הדיון בכנסת לא שונה.

"אני המומה שלא שמים לב שהצעת החוק נוגדת באופן מוחלט את שחרור החטופים בריאים ושלמים", אמרה בוועדה ירדן גונן, אחות של רומי שנחטפה במסיבה ברעים. "אנחנו מתמודדים עם מפלצות. למה אתם נותנים להם כלי כזה בידיים, כדי לעשות מזה מופע ראווה? נראה לכם שאכפת להם מהאסירים שלהם? גם במקרה של אייכמן התעסקו בזה רק לאחר השואה. אל תתעסקו במה שיכול לסכן אותם עכשיו. אחר כך יהיה מקום גם לזה. אל תשימו את הדם של אחותי על הידיים שלכם".

"אין לכם מנדט על הכאב" קרא לעבר משפחות החטופים ח"כ אלמוג כהן (עוצמה יהודית) "גם אנחנו קברנו מעל 50 חברים. אם אתם רוצים שנקשיב לכם תדברו. אל תלכו שולל אחרי פוליטיקאים קטנים שעושים עליכם סיבוב. החבר שלי שחטוף עדיין בעזה, אגב, לא שמע מכם פעם אחת". 

לקריאותיו הצטרפה ח"כ לימור סון הר מלך (עוצמה יהודית): "שמעתי שאומרים שהם (המחבלים – א"א) גם ככה רוצים למות. השאלה למה הם מסגירים את עצמם פעם אחר פעם. בתוך פיגוע אחרי טבח, למה הם מרימים ידיים? כי הם כל כך רוצים למות?".

לזעקות המשפחות הצטרף גם עו"ד רז נזרי, המשנה ליועמ"ש לשעבר ומוביל הצוות המשפטי במטה משפחות החטופים שטען במהלך הדיון כי מדובר במהלך פופוליסטי. "הדיון הוא מיותר, מסוכן ופופוליסטי", סיכם נזרי.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת אפרת אביבי

אפרת אביבי
כתבת כנסת, שקוף. בוגרת תואר משפטים בהצטיינות מהאוניברסיטה העברית, ועו״ד מוסמכת. לשעבר תחקירנית וכתבת מגזין בערוץ 13. מאמינה שפיקוח ושקיפות הן המצפן של האנושות לבחירה בטוב. סביר להניח שתמצאו אותי בדיוני ועדות הכנסת עם לפטופ על הברכיים ופופקורן ביד.

2 תגובות

  1. מישהו, לא מימין המפה, הציע להציע חטופים מול אסירים – כולם נגד כולם, ואז ניפטר מהם בעזה. האמת מיד חשבתי על זה. כנראה שרק "למעלה" לא יודעים לחשוב. לא פופוליסטי בעליל

  2. מי לא פופוליסטי כאן?

    יש תמימות דעים בין משפחות החטופים בנושא?

    אולי זה נוגד את אינטרס החטופים. אולי הפוך?
    אולי יוקרתו של אירגון הטרור נפגעת באיום על חיי האסירים? אולי זה מאזן האימה היחיד האפקטיבי?
    אני נרתע ממוות, גם בלחימה. אבל מולי לא נרתעו מעולם, ולא משנה מאיזה רקע כלכלי הגיעו.

    תמיד היו כמה חסרי עכבות, גם בגטו ורשה. לצערי, לא עזר לתפוס צד

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,913 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!