ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

העמדת מחבלי חמאס לדין: לוין ובהרב-מיארה יקיימו דיון חסוי בכנסת

בנוכחות שר המשפטים והיועמ"שית, תתקיים מחר הישיבה הראשונה של ועדת המשנה שהוקמה במיוחד כדי לדון באופן בו יועמדו לדין משתתפי הטבח • בראש הוועדה עומד ח"כ שמחה רוטמן, וחברים בה שבעה נציגים נוספים מטעם הסיעות הגדולות • בחוץ: הסיעות הערביות
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

שר המשפטים יריב לוין והיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, בחודש מאי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מחר (יום שלישי, 19.12) תתקיים הישיבה הראשונה של ועדת המשנה לבחינת פעולות הממשלה לשם יצירת מסגרת משפטית מתאימה להחזקתם ולהעמדתם לדין של מחבלי חמאס שהשתתפו בהתקפה על ישראל ב-7 באוקטובר. על הקמתה של ועדת המשנה של ועדת החוץ והביטחון הוחלט בתחילת החודש ומטרתה לבחון את האופן בו יועמדו לדין פעילי החמאס שנתפסו ומוחזקים בישראל. 

למרות שמדובר בסוגייה משפטית ולא ביטחונית, ישיבת הוועדה הראשונה תהיה סגורה לתקשורת ורק חברי ועדת המשנה – שמונה נציגים מטעם הסיעות הגדולות – הוזמנו להשתתף בה. זאת בנוסף לשר המשפטים יריב לוין וליועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה.

ל"שקוף" נודע כי ההחלטה לקיים דיון ראשון סגור נבעה, בין היתר, מהחשש שהוא עשוי לגרור אמירות קשות שחשיפתן תגרור השלכות על יחסי החוץ והביטחון של מדינת ישראל. וזאת, בימים בהם מתקיימים מגעים עקיפים עם חמאס על עתיד החטופים ברצועת עזה.

דיון מאחורי דלתיים סגורות נועד לאפשר לדרגים הפוליטיים והמקצועיים להתבטא כרגע בחופשיות לגבי הסוגיות השונות הנוגעות לחוק. סגירת הדיון לחברי ועדת המשנה בלבד, אמורה לצמצם סיבובים פוליטיים של חברי כנסת או נציגי גופים אידיאולוגיים שונים.

בימים אלה דנים במשרד המשפטים על טיבה של הצעת חוק בנושא אופן ההעמדה לדין של משתתפי הטבח, אך לעת עתה לא הונח על שולחן הכנסת חוק מוגמר מטעם המשרד. ועדת המשנה שהוקמה נועדה, אם כן, לפקח על התהליך בו הממשלה ומשרד המשפטים מתקינים את החוק העתידי. הדיונים על החוק שמשרד המשפטים יגיש בסופו של דבר מטעם הממשלה יהיו גלויים ופתוחים לציבור. 

ח"כ שמחה רוטמן (מימין) ושר המשפטים יריב לוין במליאת הכנסת, במרץ השנה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מי בפנים – מי בחוץ

ההחלטה על הקמת ועדת המשנה התקבלה ב-4 בדצמבר בישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט. באותה ישיבה נקבע כי בוועדת המשנה יכהנו רק שמונה נציגים, תוך הותרת הסיעות הערביות בחוץ. 

בראשות הוועדה עומד ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית), ונוסף לו נבחרו נציגים מטעם הסיעות הגדולות ביותר בכנסת: משה סעדה (הליכוד), יואב סגלוביץ (יש עתיד), מתן כהנא (המחנה הממלכתי), אברהם בצלאל (ש"ס), יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) ויצחק קרויזר (עוצמה יהודית). יהדות התורה החליטה להוריש את המקום שנקבע לה למפלגת הליכוד, שבחרה בנציג נוסף מטעמה: אריאל קלנר.

לשאלתו של ח"כ עופר כסיף (חד"ש) מדוע אין נציג מטעמם בוועדת המשנה, הוא נענה כי נקבע מראש שיהיו רק שמונה חברי ועדה, מטעם הסיעות הגדולות ביותר בכנסת. "יש לי תחושה לא טובה לגבי מדוע נקבע המספר כפי שהוא נקבע", אמר כסיף בישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט. "אני חש שזה במטרה להדיר אותנו". היו"ר רוטמן סרב להרחיב בנושא. 

במענה לפניית "שקוף", אמר ח"כ כסיף כי "המשך הדרת סיעות חד"ש-תע"ל ורע"מ מישיבות ומוועדות מסוימות מעיד על המשך ראייתנו כאזרחים בע"מ. ד-מ-ו-ק-ר-ט-י-ה עלק".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!