ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מיכאלי תקפה את החוק בריאיון – אך נעדרה מההצבעה

בדיקת הנוכחות השבועית במשכן הכנסת רגע לפני היציאה לפגרה מציירת שוב תמונה לא מחמיאה עבור האופוזיציה • בראש רשימת הח"כים שהצביעו הכי הרבה - אופיר כץ, ינון אזולאי ומירב בן ארי • ואלה החוקים הבולטים שאושרו
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ההצבעות במליאה על חוק התקציב (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

רגע לפני סיום כנס החורף של הכנסת והיציאה לפגרה, בדקנו את כמות ההצבעות של חברי הכנסת בשבוע האחרון, ואת החוקים החשובים שאושרו. גם השבוע הצטיירה תמונה פחות מאידיאלית עבור התנהלות האופוזיציה, בעוד חברים בה ממשיכים למתוח ביקורת על עצם היציאה לפגרה. 

ואילו חוקים בולטים עברו השבוע, רגע לפני היציאה לפגרה וללא אופוזיציה משמעותית? אחת מהצעות החוק המדוברות שהפכה השבוע לחוק היא "חוק לתיקון פקודת העיריות (מס' 157), התשפ"ד–2024" שמאחוריה, על פי טענות האופוזיציה, עומדת הכוונה להזרים כספים להתנחלויות מיישובים הסמוכים להם בתוך הקו הירוק. ההצעה עברה בקריאה שלישית ברוב של 47 בעד מול 30 מתנגדים. בידיעה בנושא באתר Ynet צוטטה יו"ר העבודה מרב מיכאלי, שטענה כי החוק "פוגע אנושות בלגיטימיות הבינלאומית של ישראל. זה סיפוח דה פקטו שמחיל חוק ישראלי על יהודה ושומרון בניגוד לכל מה שמותר בחוק הבינלאומי. בנוסף, מייצר עוד אי שוויון ועוד פריבילגיות להתנחלויות על פני היישובים שבתוך מדינת ישראל". בדיקת "שקוף" מעלה כי בניגוד לשלושת חברי סיעת העבודה האחרים, ח"כ מיכאלי לא טרחה לבוא להצביע נגד החוק. 

חוק נוסף שעבר הוא מה שמכונה "חוק אלג'זירה" ושמו המלא "חוק מניעת פגיעת גוף שידורים זר בביטחון המדינה (הוראת שעה – חרבות ברזל), התשפ"ד-2024". הצעת החוק עברה השבוע קריאה שלישית ברוב של 71 בעד, 10 נגד מהסיעות הערביות ו-1 נוכח ולא הצביע (ח"כ גלעד קריב מהעבודה). החוק מעניק לשר התקשורת סמכויות לסגור ערוץ זר שמאיים על ביטחון המדינה, והוא עבר אחרי שח"כ קריב הצליח לרכך אותו מהנוסח הראשוני שלו. 

עוד חוק שעבר קריאה שלישית ותהליך קידומו סוקר בהרחבה ב"שקוף" הוא "חוק הגנת הסביבה (ייעול הליכי רישוי סביבתי) (תיקוני חקיקה), התשפ"ד-2024". החוק הבעייתי עבר קריאה שלישית ברוב של 30 בעד ורק 11 מתנגדים, שתשעה מהם מסיעת יש עתיד ושניים מחד"ש-תע"ל. 

מיכאלי בישיבת סיעת מפלגת העבודה, ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

לחץ שהפעילו ארגוני הסביבה וח"כים מיש עתיד, לצד מעקב מתמשך של "שקוף", הוביל להכנסת תיקונים בנוסח החוק לפני אישורו הסופי. אך אף שמדובר בשינויים שתורמים לשקיפות, החוק עדיין רחוק מלהיות מושלם, כשלטענת רכז קשרי ממשל במגמה ירוקה, "נכללים בו סעיפים הרסניים לסביבה שאין להם אח ורע במדינות מערביות". 

ושוב – האופוזיציה נפקדת

ומי מחברי הכנסת הרבו לפקוד את ההצבעות השבוע? את ראש רשימת הח"כים שהצביעו הכי הרבה פעמים במליאה השבוע, כובש שוב ח"כ אופיר כץ (ליכוד), אחרי שנעדר מהמקום הראשון בשבוע שעבר כשפינה את מקומו לשבוע אחד לח"כ מיקי לוי (יש עתיד). כץ השתתף ב-60 הצבעות (97%). את המקום השני חולקים שני חברי הכנסת ינון אזולאי (ש"ס) ומירב בן ארי (יש עתיד) שהצביעו כל אחד ב-57 הצבעות (92%). במקום השלישי נמצאים ח"כ אריאל קלנר (ליכוד) וטלי גוטליב (ליכוד) שכל אחד מהם הצביע ב-51 הצבעות (82%).  

את המקום הרביעי עם 50 הצבעות חולקים ח"כ חנוך מלביצקי (ליכוד) וצביקה פוגל (עוצמה יהודית), ובמקום החמישי נמצא עם 49 הצבעות ח"כ אברהם בצלאל (ש"ס). 

בתחתית הטבלה, עם תוצאה של אפס הצבעות, ניתן למצוא שישה ח"כים: יו"ר ש"ס אריה דרעי שכף רגלו לא דרכה בכנסת מה-20 במרץ, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן שעומד מאחורי היוזמה לנסות לבטל את הפגרה, ח"כ רם בן ברק (יש עתיד), ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), ח"כ משה גפני (יהדות התורה), ח"כ יולי אדלשטיין (ליכוד) וח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) שפעמים רבות אנו מוצאים דווקא בראש טבלת ההצבעות והנוכחות. 

גם בשבוע בו עמדה במרכז תשומת הלב סוגיית ביטול הפגרה והצורך בהמשך הפיקוח של הכנסת על הממשלה, כלומר המשך נוכחות חברי הכנסת במשכן, חברי האופוזיציה הצביעו במליאה הרבה פחות מעמיתיהם שאינם חברי ממשלה. 

ממוצע ההצבעות של חברי הכנסת מהאופוזיציה עומד על 22.1 הצבעות לחבר כנסת (36%). נתון ממוצע ההצבעות של חברי הקואליציה שאינם חברי ממשלה, כלומר שמקבילים ביכולת הפניות שלהם לחברי האופוזיציה, עומד על 30.8 הצבעות (50%). במידה ואנו בודקים את נתון ממוצע ההצבעות של חברי הקואליציה הכולל ח"כים שבמקביל מכהנים כשרים וסגני שרים, הנתון יורד ל-26.8 הצבעות (43%).  

ח"כ אופיר כץ (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

וכך, אפילו הנתון הקואליציוני הכולל ח"כים שהם חברי ממשלה עולה בממוצע שלו על כמות ההצבעות של חברי האופוזיציה. התנהלות האופוזיציה, בנוסף לעובדה שהיא סובלת מנחיתות מספרית מתמדת מול הקואליציה, מרחיבה עוד יותר את הפער ביניהם בהצבעות והופכת לאפסית את היכולת "לגנוב" הצבעה כלשהי מהקואליציה. 

נתוני הממוצעים הסיעתיים משקפים היטב את המצב. בראש טבלת ממוצעי ההצבעות הסיעתיים עומדת סיעת ש"ס עם 39.4 הצבעות לח"כ, וזה עוד כשח"כ דרעי ממשיך להיות גם השבוע כאבן ריחיים על כתפי חברי הסיעה עם אפס הצבעות. 

במקום השני נמצאים חברי סיעת הליכוד עם ממוצע של 36 הצבעות, אחריהם חברי עוצמה יהודית עם 32.8 הצבעות בממוצע וחד"ש-תע"ל היא מפלגת האופוזיציה הממוקמת במקום הגבוה ביותר בטבלה, המקום הרביעי, עם ממוצע של 30.4 הצבעות לחבר כנסת. 

במקום האחרון ניתן למצוא את סיעת המחנה הממלכתי עם ממוצע הצבעות של 7.6 הצבעות לחבר כנסת, מעליה את סיעת ישראל ביתנו עם ממוצע של 9.5 הצבעות, סיעת הימין הממלכתי עם ממוצע 13.3 הצבעות וסיעת העבודה עם ממוצע של 13.5 הצבעות לחבר כנסת. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

תגובה אחת

  1. בטלני האופוזיציה הצבועים מקבלים מכל אחד מאיתנו משכורות עתק ותנאים חלומיים.
    זה לא מפריע להם להתבטל ולא להופיע לכנסת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,918 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!