ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

השבוע שהיה בכנסת: מבחינת האופוזיציה, הפגרה כבר התחילה

הכנסת סערה בשבוע שעבר סביב היוזמה לבטל את הפגרה שנחיצותה מוטלת בספק בזמן המלחמה • בדיקת "שקוף": פער של 28% בנוכחות חברי הקואליציה מול חברי האופוזיציה שנאבקו ברובם לבטל את הפגרה, אבל שכחו להתייצב בכנסת • בתחתית הרשימה נמצאים גם השבוע דרעי, לפיד וליברמן שכלל לא הגיעו לכנסת בשבוע שעבר
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

לפיד וליברמן, ארכיון (צילום:יונתן זינדל, פלאש 90)

לאור חג פורים, שבוע שעבר היה שבוע עבודה מקוצר בכנסת, על אף שמדובר היה בשבוע אחד לפני סיום המושב. מליאת הכנסת פעלה בימים שלישי ורביעי בלבד, ומקצת הוועדות פעלו גם ביום חמישי. סוגיית הניסיון לבטל את היציאה לפגרה בשעת מלחמה נדון בהרחבה במהלך השבוע שעבר, ונעשה שימוש בנתוני הפרלמטר השבועי הקודם, והפרלמטר המסכם את שלושת חודשי המלחמה הראשונים

הנוכחות בכנסת 

שיאן הנוכחות בשלושת ימי העבודה שהתקיימו שבוע שעבר בכנסת הוא ח"כ אופיר כץ, יו"ר סיעת הליכוד, שנכח בימים הללו בכנסת 35:45 שעות. כץ הוא אחד מחברי הכנסת הקבועים המופיעים פעמים רבות בראש טבלאות תוצאות הנוכחות במשכן, ובהצבעות במליאה. צמוד אליו ניתן למצוא במקום השני את שיאן הנוכחות של השבוע שעבר, ח"כ איימן עודה (חד"ש-תע"ל) שיורד השבוע שלב אחד למטה. במקומות השלישי עד החמישי ניתן למצוא את ח"כ צגה מלקו (הליכוד), ינון אזולאי (ש"ס) וצבי סוכות (הציונות הדתית). 

בתחתית הטבלה נמצאים, גם די כרגיל, חברי הכנסת אריה דרעי, יאיר לפיד ואביגדור ליברמן עם נוכחות של 0 שעות נכון לשבוע שעבר. גם בשבוע בו ח"כ ליברמן ניהל מאבק לביטול הפגרה של הכנסת, לטענתו בשל הצורך לפקח את הממשלה בעת מלחמה, לעבודת הפיקוח השגרתית בכנסת הוא לא טרח להגיע. 

ח"כ יאיר לפיד, יו"ר האופוזיציה, התמודד בשבוע שעבר בפריימריז על ראשות מפלגתו, מהם הוא יצא בעור שיניו, וניתן היה לתרץ את היעדרותו בהתמודדות, לולא היה ממוקם באופן מתמיד בתחתית טבלת הנוכחות בכנסת. ח"כ רם בן ברק שהתמודד מולו טרח להגיע לכנסת גם בשבוע ההתמודדות מול לפיד, אומנם למשך זמן קצר של חמש שעות בלבד. 

דרעי במליאת הכנסת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

לגבי ח"כ אריה דרעי (ש"ס), הרי שמדובר בנתון צפוי לחלוטין. התוצאה של דרעי נותרת בעינה לאורך כל הכנסת ה-25, ורק התירוצים שלו לתוצאה מתחלפים. מאז הלחימה הוא נדרש לטענתו לנכוח בקבינט המלחמה. דרעי אינו שר ומבחינה חוקית נוכחותו בקבינט מוטלת בספק, אולם מהווה עבורו את התירוץ התורני למודע הפעם הוא חומק מעבודתו כחבר כנסת. כנראה מדובר בחבר כנסת שרואה את עצמו, בעיני רוחו, רק במשרת שר, ושלא הצליח להתגבר מאז פסילתו לכהונת שר על ידי בג"ץ. 

מבחינת השוואתית בין חברי הכנסת מהקואליציה מול האופוזיציה עולה שבממוצע חברי הכנסת מהקואליציה נכחו בכנסת 21:09 שעות, לעומת ממוצע של 15:13 שעות בקרב חברי האופוזיציה. מדובר בפער של 28% לטובת נוכחות חברי הכנסת של הקואליציה שהוא גדול עוד יותר מאשר הפער בשבוע שקדם לכך שעמד על 16%. 

ממוצע נוכחות על פי סיעות
הציונות הדתית24:14
הליכוד21:41
המחנה הממלכתי20:48
יהדות התורה20:02
ש"ס20:01
עוצמה יהודית18:22
חד"ש-תע"ל17:11
העבודה16:28
הימין הממלכתי15:43
יש עתיד15:42
ישראל ביתנו14:47
רע"ם10:06

מבחינת ממוצע חברי הכנסת על פי סיעות, בראש עמדה בשבוע שעבר סיעת הציונות הדתית עם ממוצע של 24:14 שעות לכל ח"כ, הליכוד במקום השני עם 21:41 לכל ח"כ, והמחנה הממלכתי במקום השלישי עם 20:48 שעות בממוצע לכל ח"כ. 

סיעת רע"ם סוגרת את הטבלה עם ממוצע נמוך של 10:06 שעות לכל ח"כ. מעל רע"ם ממוקמת ישראל ביתנו שממוצע ההגעה של חבריה עמד שבוע שעבר על 14:47 שעות, ומעליה סיעת יש עתיד עם ממוצע של 15:42 שעות לכל ח"כ.  

מובילים בנוכחות בכנסת24-29/03/2024
כץ אופיר35:45:00הליכודקואליציה
עודה איימן35:32:00חד"ש-תע"לאופוזיציה
מלקו צגה צגנש33:25:00הליכודקואליציה
אזולאי ינון33:17:00ש"סקואליציה
סוכות צבי ידידיה33:09:00הציונות הדתיתקואליציה
הלוי עמית32:44:00הליכודקואליציה
טייב יוסף32:20:00ש"סקואליציה
פרידמן יסמין32:07:00יש עתידאופוזיציה
דנינו שלום31:48:00הליכודקואליציה
מלביצקי חנוך דב30:24:00הליכודקואליציה
אחרונים בנוכחות בכנסת24-29/03/2024
יפעת שאשא ביטון06:15הימין הממלכתיאופוזיציה
טיבי אחמד05:07חד"ש-תע"לאופוזיציה
בן ברק רם05:04יש עתידאופוזיציה
דיסטל אטבריאן גלית04:40הליכודקואליציה
חוג'יראת יאסר04:00רע"םאופוזיציה
טאהא ווליד04:00רע"םאופוזיציה
עבאס מנסור03:20רע"םאופוזיציה
לפיד יאיר00:00יש עתידאופוזיציה
ליברמן אביגדור0ישראל ביתנואופוזיציה
דרעי אריה מכלוף0ש"סקואליציה

הצבעות במליאה

ביומיים בהם התקיימו דיונים במליאת הכנסת שבוע שעבר, התקיימו 45 הצבעות. שיאן ההצבעות במליאה הוא יו"ר הכנסת לשעבר, ח"כ מיקי לוי (יש עתיד), שהצביע ב-39 הצבעות (87%). במקום השני ממוקמת חברת סיעתו, ח"כ מירב בן ארי, עם 35 הצבעות, ואת המקום השלישי חולקים שיאן ההצבעות של שבוע שעבר, ח"כ אופיר כץ (הליכוד) וח"כ יסמין פרידמן (יש עתיד) עם 33 הצבעות כל אחד. אחריהם במקום הרביעי נמצאים ח"כ נאור שירי (יש עתיד) וינון אזולאי (ש"ס), ובמקום החמישי ח"כ אברהם בצלאל (ש"ס). 

קשה להצביע במליאה אם בכלל לא מגיעים לכנסת, ולכן אין זה מפתיע למצוא את הח"כים דרעי, ליברמן ולפיד בין רשימת 11 חברי כנסת שלא הצביעו שבוע שעבר אפילו פעם אחת, כשלשלושתם מצטרפים גם יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ מרב מיכאלי ויו"ר ועדת חוץ וביטחון, ח"כ יולי אדלשטיין. 

מבחינה רוחבית חלה שבוע שעבר ירידה משמעותית בכמות ההצבעות של כל חברי הכנסת, גם מהקואליציה וגם מהאופוזיציה. ממוצע חברי הכנסת מהאופוזיציה עמד שבוע שעבר על ממוצע של 8.88 הצבעות לחבר כנסת, כלומר 19.6% לחבר כנסת, כששבוע לפני כן עמד ממוצע חברי הקואליציה על 53% מההצבעות. 

ממוצע ההצבעות של חברי הכנסת מהאופוזיציה עמד בשבוע שעבר על 8.28 הצבעות, כלומר 18.4%, לעומת 46% בשבוע לפני כן. כך יוצא שדווקא בשבוע בו התחוללה סערה לגבי הצורך בביטול הפגרה אליה יוצאים חברי הכנסת, זאת בשל מצב המלחמה, השתתפות כלל חברי הכנסת בהצבעות במליאה צונחת כלפי מטה.

ממוצע הצבעה לפי סיעות
ש"ס15.5
יש עתיד10.91
הליכוד9.61
רע"ם8.6
יהדות התורה7.6
חד"ש-תע"ל7.6
הציונות הדתית5.8
ישראל ביתנו5
המחנה הממלכתי4.6
הימין הממלכתי4
עוצמה יהודית2.25
העבודה1.5

הסיעה שהחזיקה בשבוע שעבר בממוצע ההצבעות הגבוה ביותר לחבר כנסת היא ש"ס עם ממוצע של 15.5 הצבעות, אחרי סיעת יש עתיד עם ממוצע של 10.9 הצבעות, והליכוד ישר אחריה עם 9.6 הצבעות בממוצע לכל ח"כ. 

בתחתית ניתן למצוא את סיעת העבודה עם 1.5 הצבעות לכל ח"כ, מעליה עוצמה יהודית עם 2.3 הצבעות לכל ח"כ, והימין הממלכתי עם 4 הצבעות בממוצע לכל ח"כ. 

מובילים בהצבעות במליאהמתוך 45 הצבעות24-29/03/2024
לוי מיקי39יש עתידאופוזיציה
בן ארי מירב35יש עתידאופוזיציה
כץ אופיר33הליכודקואליציה
פרידמן יסמין33יש עתידאופוזיציה
שירי נאור32יש עתידאופוזיציה
אזולאי ינון32ש"סקואליציה
בצלאל אברהם31ש"סקואליציה
מישרקי יונתן30ש"סקואליציה
צרפתי הרכבי מטי29יש עתידאופוזיציה
עטייה חוה אתי25הליכודקואליציה
אחרונים בהצבעות במליאהמתוך 45 הצבעות24-29/03/2024
טופורובסקי בועז0יש עתידאופוזיציה
סגלוביץ' יואב0יש עתידאופוזיציה
סון הר מלך לימור0עוצמה יהודיתקואליציה
אדלשטיין יולי0הליכודקואליציה
לזימי נעמה0העבודהאופוזיציה
מיכאלי מרב0העבודהאופוזיציה
דנון דני0הליכודקואליציה
בן ברק רם0יש עתידאופוזיציה
לפיד יאיר0יש עתידאופוזיציה
ליברמן אביגדור0ישראל ביתנואופוזיציה
דרעי אריה מכלוף0ש"סקואליציה

שאילתות שהוגשו השבוע

בשבוע שעבר הוגשו 19 שאילתות שונות שעלו באתר הכנסת. יודגש כי מדובר בשאילתות רגילות ודחופות בלבד, שכן אתר הכנסת אינו מפרסם פרטים על שאילתות ישירות המוגשות. 

מבין השאילתות שהוגשו, רק אחת מהן שאילתה שיו"ר הכנסת אישר כדחופה, כשביכולתו של יו"ר הכנסת לאשר עד ארבע שאילתות דחופות בשבוע. השאילתה שאושרה היא של ח"כ יסמין פרידמן (יש עתיד), בנושא "בית חולים שני בנגב". 

השאילתה נוגעת להחלטת ממשלת נתניהו משנת 2014, לגבי הקמת בית חולים ציבורי שני בנגב. ח"כ פרידמן שאלה מתי יסתיים תכנונו, מתי תחל הבניה, מדוע לא הוקצו עד כה תקציבי בינוי להקמת בית חולים שכזה ומתי יוקצו, מהם התקציבים הדרושים ופריסתם בזמן, ומתי יתחיל בית החולים הזה לתת שירות ולפעול בהיקף מלא?

לנוכח המלחמה המתרחשת בדרום ישראל כבר חצי שנה כמעט, מובן הצורך לברר מה קרה עם עוד החלטה של אחת מממשלות נתניהו בעבר, שלא יושמה עד כה בשטח. 

שיאן הגשות השאילתות הוא ח"כ יוסף עטאונה (חד"ש-תע"ל) שהגיש שבוע שעבר שש שאילתות, אחריו ניתן למצוא את ח"כ עופר כסיף (חד"ש-תע"ל) וח"כ אברהם בצלאל (ש"ס) עם שלוש שאילתות כל אחד. 

הצעות לסדר

שבוע שעבר הוגשו 14 הצעות לסדר לדיון מהיר, כשכל אחת מהן הוגשה על ידי ח"כ אחר. אולם מדובר במספר מטעה כיוון ש-12 מבין ההצעות ביקשו לעסוק בשני נושאים בלבד. בנושא "עיכובים בהשלמת עבודות בנייה ותשתית בעקבות מלחמת חרבות ברזל" ביקשו לדון שבעה חברי כנסת – אחמד טיבי, אפרת רייטן, אלון שוסטר, משה טור פז, יאסר חוג'יראת, יוליה מלינובסקי וארז מלול. 

חמישה חברי כנסת אחרים ביקשו כל אחד בנפרד לדון בנושא "סכנה לפיטורים המוניים בנמל אילת" – ח"כ מאיר כהן, משה סולומון, משה פסל, אברהם בצלאל ועופר כסיף.

ח"כ יוסף עטאונה קידם הצעה לסדר לדיון מהיר בנושא "הביטוח הלאומי צפוי להגיע לפשיטת רגל ב-2036", וח"כ שלום דנינו בנושא "הכשרת מחנכות מובילות למעונות יום".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,916 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!