ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

נתוני הנוכחות של "שקוף" הוטחו בלפיד ובליברמן, והתירוצים היו רחוקים מלשכנע

יושבי ראש יש עתיד וישראל ביתנו תמכו בהצעה לביטול פגרת הכנסת, ונשאלו בעקבות כך על הדירוגים הנמוכים שקיבלו במדד הפרלמטר. לפיד ניסה להסתתר מאחורי תפקידו כיו"ר האופוזיציה, וליברמן סיפר על "סיורים בשטח וסיעה פעלתנית". בפועל, ח"כים בתפקידים מקבילים לשניים נכחו הרבה יותר במשכן מאז פרוץ המלחמה ולאורך פעילות הכנסת ה-25
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

יאיר לפיד ואביגדור ליברמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

נתוני פרויקט הפרלמטר של שקוף ממשיכים לחולל סערה בכנסת. אתמול (שני) התקיימו בכנסת ישיבות הסיעה השבועיות שבמסגרתן הותר לכתבים לשאול את ראשי המפלגות שאלות בנושאים שונים. יהודה שלזינגר מישראל היום בחר לשאול את יו"ר האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד, ואת יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, על מיקומם הנמוך מאוד בטבלת הנוכחות בכנסת וההצבעות במליאה בפרלמטרים של "שקוף". 

"אתם תומכים בהצעה לבטל את הפגרה למעשה, אבל אתה יודע שבמדד 'שקוף' בשלושת החודשים הראשונים למלחמה הגעת למקום ה-103 עם רק 100 שעות נוכחות במשכן, זה לא כל-כך מסתדר", שאל שלזינגר את לפיד. 

לפיד ניסה לחמוק מלהשיב לתוצאותיו האישיות בפרלמטר והתמקד בסוגיית היציאה לפגרה בעת מלחמה, אולם שלזינגר שב והזכיר לו את שאלתו לגבי ציונו האישי, "זה באמת, אני לא צריך להסביר לך, אה, למה תפקידו של יו"ר אופוזיציה, כמו תפקידו של ראש ממשלה, הם שונים מהתפקיד של רוב חברי הכנסת". 

על שאלה דומה שהופנתה לח"כ ליברמן הוענקה תשובה מפורטת יותר, "אני כראש המפלגה מסייר כל הזמן, אני למשל ראיתי שביום שלישי שאלו אותי איפה אני, אני הייתי בשדרות, בסיור בשדרות, נפגשתי עם תושבים, עם תושבי העוטף ותושבי שדרות, ואני כל הזמן עסוק בפעילות", השיב ח"כ ליברמן, "אני חושב שהסיעה שלנו היא סיעה פעלתנית מאוד, מורגשת מאוד, ואני כראש מפלגה חייב לבוא לידי ביטוי לא רק כאן במשכן אלא גם בצפון, בדרום, להיפגש עם קבוצות שונות בחברה הישראלית. אני חושב שגם בין כל ראשי המפלגות אני בטח נוכחתי יותר מאחרים, אבל גם הסיעה פה נתנה באמת את העבודה כמו שצריך". 

טענות יו"ר האופוזיציה

כפי שפורסם ב"שקוף", הפרלמנט הישראלי, כמו כל הפרלמנטים בעולם, עובד רק בחלק מחודשי השנה, וגם בחודשים שהוא עובד, עיקר העבודה מקובצת בשלושה ימי עבודה בשבוע. הסיבה לכך היא הרצון לשמור על הקשר בין חברי הפרלמנט ואזרחי ישראל, שהיבטים הקשורים לשמירה על הקשר הזה הם אמורים לבצע בפגרות הפרלמנט ובימים בהם פעילותו מצומצמת (בישראל בימים ראשון וחמישי). 

מסיבה זו לא עולה על הדעת פעילות משמעותית השונה בין יו"ר אופוזיציה ליו"ר מפלגות אחרים או לח"כים אחרים. ראיונות לתקשורת אפשר להעניק מהכנסת, את ענייני המפלגה מנהל מזכ"ל המפלגה וניתן לרכז את הטיפול בהם בשעות בשבוע שבהן אין פעילות במשכן. דווקא ענייני תפעול האופוזיציה אמורים היו להגביר את הצורך בנוכחות יו"ר האופוזיציה במשכן הכנסת. 

לעיתים נדרש יו"ר אופוזיציה לפגוש אורחים ומשלחות מחו"ל, וזו עשויה להיות מטלה אחת המונחת לפתחו ושאינה מונחת לפתח חברי כנסת מהשורה. אולם גם כאן, בחלק ניכר מהמקרים יכול יו"ר האופוזיציה לגרום למעוניינים בפגישה עימו להגיע למקום פעילותו – בכנסת, או לפגוש אותם בימי ראשון, חמישי ושישי. גם במקרה זה מדובר בסיבה חלקית, לכל היותר. 

היום "שקוף" הגיש בקשה ליו"ר האופוזיציה לפיד בה הוא מתבקש להעביר את יומני העבודה שלו מאז כניסתו לתפקיד יו"ר האופוזיציה בכנסת ה-25, במטרה להבין לעומק במה עסוק יו"ר האופוזיציה והאם קיימת תשתית עובדתית לטענותיו.

הנתון השגוי של ליברמן

מהסיבות שציינו קודם לכן, טענת ח"כ ליברמן לגבי הצורך שלו לשמור על קשר עם הציבור משוללת יסוד. הוא יכול היה לקבוע את הסיור בשדרות ביום ראשון, חמישי או שישי, ולא ביום שלישי בו הוא יודע כי מתקיימת פעילות בוועדות הכנסת ובמליאה. 

בדיקת טענתו כי ביחס לראשי מפלגות אחרים הוא נוכח בכנסת יותר מהם מעלה כי הטענה אינה נכונה. מאז תחילת הכנסת ה-25 ליברמן, מבין יו"ר המפלגות המכהנים בכנסת, ליברמן ממוקם במקום הרביעי בכמות הגעותיו למשכן. הוא נכח בכנסת 1,099 שעות, מה שממקם אותו במקום ה-88 מבין כלל חברי הכנסת ובמקום הרביעי מבין יו"ר המפלגות. 

במקום הראשון מבין יו"ר המפלגות ממוקם ח"כ אחמד טיבי, יו"ר מפלגת תע"ל, עם 1,877 שעות נוכחות המציבות אותו במקום ה-22 מבין כלל חברי הכנסת. במקום השני ניתן למצוא את ח"כ איימן עודה, יו"ר מפלגת חד"ש, עם 1,361 שעות נוכחות שממקמות אותו במקום ה62 בדרוג הכללי. במקום השלישי ניתן למצוא את ח"כ משה גפני, יו"ר מפלגת דגל התורה, ש-1,314 שעות הגעתו לכנסת ממקמות אותו במקום ה-68 הכללי. 

דווקא מאז המלחמה, אותה מלחמה שלטענת ליברמן הוא וחבריו נדרשים לפקח בה מהכנסת באופן הדוק יותר על פעילות הממשלה, התדרדר ליברמן למקום ה-99 מבין חברי הכנסת עם 253 שעות נוכחות, נתון שמדרדר אותו למקום החמישי מבין יו"ר המפלגות בתקופה האמורה. 

לפניו ניתן למצוא את ח"כ איימן עודה במקום הראשון עם 673 שעות נוכחות הממקמות אותו במקום ה-23 הכללי, את ח"כ אחמד טיבי עם 605 שעות נוכחות ובמקום ה-36 הכללי, את "כ משה גפני עם 463 שעות נוכחות ובמקום ה-65 בכללי, ואת ח"כ מרב מיכאלי עם 255 שעות נוכחות ובמקום ה-98 הכללי. 

מוביל מבין ראשי הסיעות. יו"ר חד"ש-תע"ל, ח"כ איימן עודה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

קיימת עוד עובדה חשובה שליברמן "שכח" לציין, כשהכוונה לכך שחלק מיו"ר המפלגות הנמצאים מתחתיו ברשימה מכהנים במקביל כשרים בכירים בממשלה, וחייבים לחלק את זמנם בין פעילות משרדם ופעילותם בכנסת. כאלה הם ראש הממשלה בנימין נתניהו וח"כ איתמר בן גביר, השר לביטחון לאומי. 

אם כבר מזכירים את סוגיית חברי הכנסת שהם שרים בכירים, הרי שבמידה ובוחנים את תוצאותיו של ליברמן בהשוואה לשרי ממשלה בכירים, שאינם יו"ר מפלגות אבל נותרו במקביל חברי כנסת, הרי שמוצאים כי חלקם פעילים בכנסת הרבה יותר ממנו. 

לדוגמה שר הבריאות אוריאל בוסו, שאם בודקים את הנתונים לגביו מתחילת הכנסת ה-25, בוסו ממוקם במקום ה-55 מכולם, עם תוצאה של 1,413 שעות נוכחות בכנסת, במקביל לניהול משרד ממשלתי בכיר. 

שר בכיר נוסף הוא שר המשפטים יריב לוין שבמקביל לפעילותו במשרדו החשוב הוא פעיל הרבה יותר מליברמן בכנסת. בכנסת ה-25 לוין ממוקם במקום ה-77 מכולם עם תוצאה של של 1,233 שעות נוכחות, וגם בחודשי המלחמה הגיע לכנסת יותר מאשר יו"ר מפלגת ישראל ביתנו. עוד שרים כאלה הם השרים משה אבוטבול והשרה אורית סטרוק.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

תגובה אחת

  1. הייתי שמחה לטבלה שתמצה את המלל, שקצת קשה לקרוא:
    שם ח"כ, תפקיד נוסף (שר, ראש מפלגה, ראש וועדה), שעות נוכחות (מכינון הכנסת, מתחילת המלחמה, וכו').

    ממש מביש. הם אמורים לעבוד בשבילנו, וחלקם ממש לא.
    לפיד למיטב זכרוני, מככב בנוכחות מעטה לאורך השנים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,917 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!