ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

"המדינה, עם כל הכבוד שהיא רוצה בריאות, יש לה גם אינטרס שייבאו סיגריות"

הצעת החוק שתחייב פרסום תמונות גרפיות על חפיסות סיגריות אושרה בקריאה שנייה ושלישית, ותועבר להצבעה במליאת הכנסת. דיון שקיימה בנושא ועדת הכלכלה של הכנסת חשף את קוצר הרוח של היו"ר דוד ביטן, שתקף מחד את נציגי מוצרי העישון, והאשים מאידך את נציגי משרד הבריאות כי הם "דווקנים" ו"צריכים ללכת לקראת היבואנים"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

יו"ר ועדת הכלכלה, דוד ביטן, בדיון הוועדה שהתקיים אתמול (צילום: דוברות הכנסת)

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה אתמול (שלישי) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק שתחייב יצרני מוצרי עישון להוסיף תמונות גרפיות על אריזות המוצרים, הממחישות את נזקי העישון. ההצעה של ח"כ אושר שקלים (הליכוד) לתיקון חוק איסור פרסומות והגבלת שיווק מוצרי טבק אושרה פה אחד בוועדה ותועבר כעת להצבעה במליאת הכנסת. 

בדיון שהתקיים היום נכחו בין היתר נציגים ממשרד הבריאות, משטרת ישראל, משרד המשפטים ומועצת התלמידים והנוער הארצית, לצד נציגי יבואני הסיגריות. הדיון בהרכב מורחב הפתיע את יו"ר ועדת הכלכלה, דוד ביטן (הליכוד), שהבהיר בפתח הדברים: "מה כל כך הרבה אנשים נרשמו לדיון? אנחנו לא מתחילים את הדיון מחדש". קוצר הרוח של ביטן ניכר גם לאורך הדיון, שבו הוא תקף מחד את נציגי מוצרי העישון ומאידך את נציגי משרד הבריאות.

יבואני מוצרי העישון ביקשו לטעון כי משרד הבריאות מפעיל יד נוקשה איתם בנוגע לסטייה בנוסח האזהרה על המוצרים, בניגוד למוצרי אלכוהול. יו"ר פורום יבואני טבק הסיגרים, צפניה ברזילי, הסביר כי "כיום בהתאם למדיניות, משרד הבריאות לא מאפשר לתקן אזהרות. יש לנו מקרים שהאזהרה היא כמו שצריך אבל אין קו, שכחו קו, שכחו פסיק". לדבריו, במקרים כאלה היבואנים נדרשים להחזיר את הסחורה, מה שמביא להפסדים.

עוד הסביר ברזילי כי המוצרים מיובאים ממדינות עולם שלישי, מה שמקשה על התקשורת עם העובדים. "הם לא מומחים כמו פה", אמר והוסיף כי "מדובר בעובדים שעובדים במפעל ומדביקים את המדבקות ואתה שולח להם את המדבקות והם לא מבינים איפה להדביק, ואתה כל הזמן בסירקולציה של התאמות ובסוף זה מגיע לא כמו שצריך. מה לעשות, הספרדים מדברים ספרדית, אנחנו מדברים אנגלית. הם לא מבינים מה אתה מדבר, יש להם 1,001 רזולוציות של תקנות מכל העולם".

עו"ד מיכל גולדברג, סגנית היועמ"ש במשרד הבריאות, הסבירה כי הנושא נידון בבית המשפט שקיבל את עמדת המשרד, אבל יו"ר הוועדה ביטן לא הבין את הקו הנוקשה: "אני רוצה להבין למה אי אפשר לתקן, זה נראה לי הזוי". על כך אמרה גולדברג: "אנחנו מדברים פה על מוצר ייחודי לא כמו כל מוצר אחר שמיובא למדינת ישראל – מדברים פה על מוצר שגורם למוות ותחלואה".

ביטן, שלא קיבל את הדברים, אמר לנציגת משרד הבריאות: "הגישה שלכם דווקנית". "צריכים ללכת גם לקראת היבואנים", הוסיף. "עם כל הכבוד לכם שאתם משרד הבריאות ורוצים שלא יהיה סיגריות בכלל, אבל יש, והמדינה גובה מיסים מאוד גדולים על הסיגריות ויש לה עניין שיביאו את הסיגריות בגלל המיסים. אני חושב שיש מקום לסייע קצת ליבואנים. לא צריך ליצור להם הפסד מכוון".

נציגת משרד הבריאות ניסתה להסביר שוב את עמדת משרדה. "אנחנו מדברים פה על ייבוא של מוצר שהוא לא מוצר צריכה", אמרה, אך ביטן קטע אותה ואמר כי "זה מוצר צריכה שמשלמים עליו הרבה מס, והמדינה עם כל הכבוד שהיא רוצה בריאות יש לה גם אינטרס שייבאו אותו".

חפיסת סיגריות עם תמונה גרפית (צילום: מתוך ויקימדיה, PNFposten, CC)

נציג נוסף מטעם חברות הסיגריות ניסה לתקוף את הצעת החוק מכיוון אחר. עומר סלע, נציג יבואני הסיגריות באיגוד לשכות המסחר, ביקש לקשור את נושא האריזות להברחות וזיופים. "האריזות עם תמונה עלולות לגרום לדחיפה של צרכנים דווקא לזיופים", אמר והוסיף כי "גם היום אנחנו לא יודעים בבירור האם המהלך הקודם של אריזות אחידות תרם או לא תרם משמעותית להפחתת העישון ולכן לא ברור מה התועלת בדבר הזה".

אלא שבמקרה זה, יו"ר הוועדה ביטן נראה לא משוכנע. "לא הבנתי מה הטיעון, זה שיש הברחות, מה זה שייך אחד לשני?". כשניסו להסביר לו בשנית, ביטן התעקש: "זה לא טיעון. מה זה שייך לחוק עצמו? יש הברחות, זו לא סיבה לא לחוקק את החוק".

מי שעוד לא היה מרוצה היה חיים לינצינקי, יבואן בתחום הסיגריות האלקטרוניות שלא הבין מדוע הוא נדרש לתיקון החוק. "האם יש עוד מדינה בעולם המערבי שדורשת לשים תמונות גרפיות על אריזות של סיגריות אלקטרוניות?". יו"ר הוועדה שוב היה קצר וענה לו "אתה שואל אותי בתור מה? אני לא מומחה" והסביר כי התקנות יציינו אם תהיה החרגה של הסיגריות האלקטרוניות.

בישראל מתים מדי שנה 8,000 אנשים כתוצאה מנזקי העישון – פי 20 קורבנות מאשר בתאונות דרכים. אם הצעת החוק תעבור במליאה, היא תהווה נדבך חשוב ביישום המלצות אמנת המסגרת לפיקוח על הטבק (FCTC) – אמנה שפרסם ארגון הבריאות העולמי ב-2005, שישראל חתומה עליה. באמנה, מעודד ארגון הבריאות העולמי מדינות לאמץ מדיניות של אזהרות גרפיות – תמונות מרתיעות של נזקי עישון על חפיסות סיגריות ואריזותיהן.

במסמך עמדה שפורסם לקראת הדיון הראשון בהצעת החוק של שקלים, ושעליו חתום יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, פרופ' חגי לוין, מצוין כי 126 מדינות מחייבות פרסום שכזה, ולמעשה ישראל היא היחידה בעולם שלא הטמיעה אזהרות גרפיות (תמונות), בזמן שהיא מחייבת חפיסות אחידות. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

3 תגובות

  1. דוד ביטן, זאת ששיחדה אותך, הודתה והורשעה בבית המשפט.
    אבל אתה מתעקש לא להודות ולהמשיך לנהל את המשפט.
    אזכיר ששמרת על זכות השתיקה בחלק מחקירתך.
    מי שחף מפשע, אין לו מה לשתוק או להסתיר!
    אתה אוכל שוחד מושחת ובזוי! בושה וחרפה למדינת ישראל.
    איך מינו אוכל שוחד מושחת שכמוך לעמוד בראשות ועדת כנסת, ועוד ועדת כלכלה???

  2. הוא אשכרה אמר שלמדינה יש אינטרס שימותו אנשים בגלל המס שהם משלמים על סיגריות?

    מצמצתי פעמיים כדי לקלוט את זה

    1. הוא כנראה אמר בציניות. ראיתי שבאמת שינו את הכתבה, סתם הוציאו אותו רע בהתחלה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!