ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בדרך לקריאה ראשונה: החוק שיחייב פרסום תמונות גרפיות על חפיסות סיגריות

יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ דוד ביטן, הבהיר שבכוונתו לקדם במהרה את הצעת החוק לתיקון איסור פרסום ושיווק מוצרי טבק • כעת, הכדור נמצא במגרש של משרד הבריאות • אמנת ארגון הבריאות העולמי, שעליה חתומה ישראל, ממליצה לשלב אזהרות גרפיות באריזות
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

חפיסת סיגריות עם תמונה גרפית (צילום: מתוך ויקימדיה, PNFposten, CC)

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה אתמול (6.2) לקריאה ראשונה את הצעת החוק שתחייב יצרני מוצרי עישון להוסיף תמונות גרפיות על אריזות המוצרים, הממחישות את נזקי העישון. 

הצעת החוק לתיקון איסור פרסום ושיווק מוצרי טבק, של ח"כ אושר שקלים (הליכוד), עברה בקריאה טרומית כבר ביולי 2023, ויו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ דוד ביטן (הליכוד), הבהיר אתמול שבכוונתו לקדם אותה במהרה. אלא, שלדבריו, הדבר תלוי גם בעבודת משרד הבריאות.

"אחרי שנעביר את זה בקריאה ראשונה במליאה, אם אתם רוצים שאני אאשר את זה מהר אז אתם צריכים לשבת על זה מהר", אמר ביטן לנציגי משרד הבריאות בדיון. "שימו לב: אם אתם רוצים שנסיים את זה לפני הפגרה שלנו, אז תעשו את העבודה הזאת מהר". לדבריו: "ברגע שזה (החוק – ש"ג) יהיה מוכן, אני אעשה את זה – אני אקבע את זה מהר לסיום". 

הדיון עצמו ארך שעה בלבד, כשביטן הגביל את רשות הדיבור של הדוברים כדי להעביר את החוק במהירות למליאה, לקריאה ראשונה. לדבריו, בדיונים לקראת קריאה שנייה ושלישית ניתן יהיה להעמיק בסוגיות השונות שעל הפרק. 

נציגת משרד הבריאות, מיכל גולדברג, ביקשה להכניס תיקונים להצעת החוק ואמרה כי צריך לאפשר גמישות לשר הבריאות לקבוע תקנות לגבי סוג מוצרי העישון שעליהם יופיעו התמונות. גולדברג הוסיפה כי יש לאפשר למשרד הבריאות להמשיך לבחון באיזה אופנים יש ליישם זאת, ולאפשר גמישות למשרד בקביעת ההוראות. היו"ר ביטן קיבל את בקשתה והורה לה לשבת עם הייעוץ המשפטי של הוועדה כדי להגיע לנוסח הנכון, שיוכנס להצעת החוק לקראת קריאה שנייה ושלישית.

מנהל פעילות האגודה למלחמה בסרטן בחברה הערבית, פאתן ג'טאס, שנכח גם הוא בדיון אמר כי ב-138 המדינות שבהן מופיעות התמונות על החפיסות ישנה ירידה משמעותית בכמות המעשנים. לדבריו: "74% מהמעשנים, בסקר שעשינו, אמרו שהם יירתעו מהתמונות במידה ויהיו כאלה".

אימוץ המלצות ארגון הבריאות העולמי

במאי 2003, ייסד ארגון הבריאות העולמי את אמנת המסגרת לפיקוח על הטבק (FCTC) – אמנה שנכנסה לתוקף בפברואר 2005, ושישראל מיהרה לחתום עליה.

בין ההמלצות באמנה: הטלת מיסוי על מוצרי עישון, איסור עישון במקומות ציבוריים, איסור פרסום מוצרי טבק והטלת חובות שקיפות על תעשיית הטבק בכל הקשור למפגשים עם מקבלי החלטות ולתמיכות כספיות בארגונים ומחקרים.

סעיף 11 באמנה של האו"ם עוסק באריזה וסימון של מוצרי טבק, לרבות שילוב תמונות באזהרות. ארגון הבריאות העולמי מעודד מדינות לאמץ מדיניות של אזהרות גרפיות – תמונות מרתיעות של נזקי עישון על חפיסות סיגריות ואריזותיהן.

במסמך עמדה שפורסם לצורך הדיון שהתקיים אתמול ושעליו חתום יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, פרופ' חגי לוין, מצוין כי 126 מדינות מחייבות פרסום שכזה, ולמעשה ישראל היא היחידה בעולם שלא הטמיעה אזהרות גרפיות (תמונות), בזמן שהיא מחייבת חפיסות אחידות. 

הסיבה לכך היא התנגדותו הנחרצת של שר הבריאות לשעבר, יעקב ליצמן, שגם ב-2013 וגם ב-2018 פעל לטרפוד מהלך כזה למרות המלצות ארגון הבריאות העולמי. הנמקתו להתנגדות בזמנו הייתה כי "זה לא אסתטי"

בישראל מתים מדי שנה 8,000 אנשים כתוצאה מנזקי העישון – פי 20 קורבנות מאשר בתאונות דרכים. אם הצעת החוק תעבור בקריאה שנייה ושלישית, היא תהווה נדבך חשוב ביישום המלצות האמנה, שנועדו לסייע בהורדת אחוז המעשנים בישראל.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

תגובה אחת

  1. סתם עוד בולשיט במסווה לדאגה לציבור. אם העישון מזיק, למה מותר? כי חברות הסיגריות עשירות וקל לקחת מיסים על המכירות מהמכורים המסכנים. אלכוהול אותו הסיפור, עם סוכר הסיפור הרבה יותר מכוער, אך שם לא ממהרים לשים תמונות גרפיות על אריזות דגני הבוקר. על גדר של בתי הזיקוק לא תשימו תמונות גרפיות? הם הורגים יותר מהעישון. על המכוניות והמשאיות?

    אולי מספיק עם שלב ה"ציבור הטיפש", שאוכל לוקשים בלי סוף? תעשו את העישון כמו מריחואנה, באישור רופא בלבד. אהה, כואב להפסיד מיליארדים במיסוי? אז תרגעו ולא צריך מלחמות מזוייפות ועשיית הון פוליטי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!