ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

ההימור הכושל של בלום והאחריות בידיו של דיל: סיכום הבחירות ברחובות

רחמים מלול נמחק בן לילה • מתן דיל יצטרך לאחות את השסעים • שיתוף פעולה עם זהר בלום הוא צעד ראשון מתבקש • בלום עצמו יידרש לחשבון נפש • והאם רחובות תזכה בכל זאת בתחבורה ציבורית בשבת? • טור דעה
הדפיסו את הכתבה

עיתונות חופשית ואמיצה במימון ציבורי יכולה להשפיע, גם בעיר שלך!

רוצים שנצליח לעשות זאת בכל עיר, כל השנה? הכניסו כאן מייל, כך נדע שאתם איתנו:

מתן דיל חוגג את הזכייה, אתמול (צילום: שני דיין סוויסה)

בסיומה של מערכת הבחירות ברחובות, שהייתה לעתים סוערת ולעתים שקטה עד כדי אדישות, פני העיר קדימה, לתקופה חדשה בהנהגת מתן דיל. אף שמדובר בראש עיר הנחשב שנוי במחלוקת, דיל מכיר את המערכת מקרוב כמי ששימש במועצה גם כחבר קואליציה וגם כחבר אופוזיציה. כעת, יהיה עליו לנווט את העירייה בין המהמורות והמכשולים שעוד צפויים לו בדרך. בינתיים, מערכת "שקוף" מסכמת את מערכת הבחירות בחמש נקודות.

לכל העדכונים, בקבוצת הוואטסאפ שלנו

להתראות רחמים מלול

רחמים מלול כיהן כראש העיר רחובות ב-15 השנים האחרונות – תקופה לא מבוטלת. כעת, נדמה כי העיר שכחה אותו בן לילה. ביום שאחרי, התושבים לא עוסקים לא בפועלו, לא בכישלון שלו במרוץ לראשות העיר ואף לא בכישלון שלו במועצה, כשזכה במנדט בודד. 

תקופה ארוכה נראה כי תושבי העיר בחרו במלול בלית ברירה. כך קרה בבחירות הקודמות, ב-2018,  כשהיה מועמד יחיד לראשות העיר. 36% מהתושבים הצביעו אז בפתק לבן והביעו בו אי אמון מהדהד.

כעת נותר לראות אם מלול יתמוך בדיל ויהיה חלק מהקואליציה, תוך שהוא יישאר במועצה כחבר מן המניין, או שיחליט שדי לו בעשייה הפוליטית-ציבורית והוא יודיע על עזיבה.

ראש עיריית רחובות לשעבר, רחמים מלול (צילום: הדס פרוש פלאש 90)

שלום מתן דיל

הנורא מכל קרה. כך חושבים רבים מתושבי העיר שהצביעו בבחירות לזהר בלום. דיל, "הימני עם הכיפה", גרם לחלק מהתושבים החילוניים חשש אמיתי. הוא הצטייר כשמרן, כליכודניק המתבייש שהוא ליכודניק וכאיש שלא ידאג לציבור החילוני בעיר. 

נראה שהציבור שכח שעד לפני רגע היה פה ראש עיר חרדי שזכה לתמיכה פעם מהליכוד ופעם מש"ס. למה דווקא דיל גרם לכזה פחד? דיל הכריז לא פעם ולא פעמיים שידאג לכל האוכלוסייה, ולראייה חתם על הסכם קואליציוני עם הרשימה הליברלית "רחובות חופשית ומאוחדת".

על כתפיו של דיל רובצת אחריות גדולה. הוא יצטרך לאחות את השסעים, להשקיט את החששות, ולהתגבר על הפערים. האם יצליח? עם קואליציה רחבה ותמיכת התושבים – זה לא בשמיים.

דיל ובלום חותמים על ההסכם הקואליציוני שבוטל

החלום של זהר בלום – ושברו

הציבור אמר את דברו. בלום, מי שעד לאחרונה רץ על טיקט החינוך, הפך מרגע ההכרזה על הסיבוב השני בבחירות, למושיע הציבור החילוני ונושא הדגל הליברלי, בדומה לחברו יאיר לפיד. בלום נתפס כליברל שבא לעשות סדר בבלגן, האיש שיחייה את העיר בסופי השבוע ויעצור את שטף ה"בן גבירים" מלהגיע לעיר. בלום הוא איש עם רקורד של עשייה ציבורית לתועלת כלל האוכלוסייה. לצערו, האיחוד עם יניב מרקוביץ' לא הועיל והוא מצא את עצמו בחוץ, למרות אחוזי התמיכה הגבוהים.

לטובת הציבור, כדאי שדיל ובלום ימצאו את הדרך לשיתוף פעולה שיוכל רק להיטיב עם התושבים. לטובת בלום, כדאי שיעשה חשבון נפש אם היה נכון להכניס את "המחנה הליברלי" הארצי לבחירות המקומיות.

התערבות גורמים חיצוניים

הסיבוב השני בבחירות בעיר עורר עניין בקרב מפלגות המרכז, ראשי המחאה ועיתונאים. ברגע אחד, בלום ודיל הפכו ליריבים והמאבק על ראשות העיר הפך למאבק האור מול החושך והתחבר מבחינת רבים, בהם ראשי המחאה, למאבק הארצי נגד הממשלה. 

אבל הסיפור ברחובות לא לגמרי דומה לסיפור הארצי. דיל הוא לא בדיוק הטייפקאסט של הימני ה"ביביסט" וגם הקמפיין נגדו שקרא "או זהר בלום והמחנה הליברלי או דיל עם ביבי", לא קלע לאופי העיר ותושביה, ואולי אף חיזק את דיל. בעברו של דיל קשרים עבותים עם הליכוד ועם ראש הממשלה בפרט, אבל התושבים, גם "הליברלים" שבהם, שבכל זאת מכירים אותו מתפקידיו השונים במועצה לאורך השנים, לא הסכימו עם הנרטיב ובחרו בקלפי אחרת.

האם רחובות תהיה "חופשית ומאוחדת"?

איטל בציר אלשיך, מי שבבחירות הקודמות נכנסה לראשונה למועצה עם שני מנדטים, הוכיחה שהיא יודעת לבחור נכון, לפחות מבחינתה. הבחירה הנכונה הראשונה הייתה להתאחד עם חבר המועצה מהעבר שוקי קרומר לרשימת "רחובות חופשית ומאוחדת". הבחירה הנכונה השנייה הייתה לחתום עם דיל על הסכם קואליציוני, למרות שידעה שבלום חזר בו מחתימתו

בציר אלשיך, קרומר ומגי סלע וגר ספגו ביקורת על המהלך – בעיקר ביקורת מבית, של התושבים שהצביעו בסיבוב הראשון עבורם למועצה ועבור בלום לראשות המועצה, וראו בצעד בגידה. חברי הרשימה אולי הופתעו מכמות הארס שנכתב עליהם, אך קרומר ובציר אלשיך יתפקדו כעת כסגני ראש עיר. מעמדה זו, תהיה להם ההזדמנות להוכיח שהבחירה ברשימתם הייתה נכונה. ומי יודע, אולי אפילו תהיה תחבורה ציבורית בשבת בעיר.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

עיתונות חופשית ואמיצה במימון ציבורי יכולה להשפיע, גם בעיר שלך! 

רוצים שנצליח לעשות זאת בכל עיר, כל השנה?

5 תגובות

  1. מרכז העיר נראה כמו עזה ,
    עיר פח , עירייה של מאכרים
    מסתלבטים על התושבים
    בהצלחה נתן דיל .

  2. תתארו לכם רגע, עולם יפה.
    מתן דיל וזוהר בלום מגיעים להסכמות על כלל הנושאים.
    מתן היה ראש העיר כבר לפני שבועיים.
    זוהר בלום מתמנה לסגן ראש העיר ומחזיק תיק החינוך.
    איחוד אמיתי בעיר רחובות לטובת כלל תושביה.

    במקום זה,
    יש יאיר לפיד בעולם. איש מדון, שונא ומשניא.
    מסית ומדיח. מפלג ומשפיל בעיקר את זוהר בלום, כופה עליו לסגת בבושה מהסכם טוב לעיר רחובות, רק כדי "להרוויח" עוד שבועיים של קמפיין שנאה פוליטי לחרדים, לדת ולימין ועוד בזמן מלחמה.

    כזה הוא יאיר לפיד. האיש הקטן ביותר בפוליטיקה הישראלית.
    ורק נזכיר גם את "אחים לנזק" שמאוד עזרו לזוהר בלום.

  3. מה הקטע של אנשים חשוכים להגדיר את עצמם כליברלים?
    עוד קמפיין פוליטי מכוער, מסית ומפלג של יאיר לפיד ובני גנץ, הפעם על הגב של זוהר בלום המסכן, הסתיים בכישלון.

  4. זה לא שהמדינה נהיית יותר יהודית, אלא חלק מהציבור החילוני החליט שלא מתאים לו "מדינה יהודית" בכלל.
    ליהודי שסולד מיהדות אין מה לחפש במדינה היהודית. חבל על השכנועים העצמיים. זה לא עובד.
    תתחברו ליהדות. תפסיקו להתבייש בה. תאהבו את העם שלכם. זו הדרך היחידה להרגיש טוב במדינה היהודית.

  5. הי,
    מאמר מעניין ואני מאד מאד שמח שיש כתיבה כזאת ברמה העיקונית. חשוב מאד!
    הערה לפרשנות.
    אני חושב שבמאמר מוקרנת איזו אי הבנה לחשדנות כלפי מתן בקרב מי שמשתייך למחנה הליברלי למרות שלא כולם אכן כאלה, ואולי זה מרמז על שותפות לעמדה שאין קשר בין הרמה העירונית לארצית.
    בעיניי זאת תפיסה שגויה.
    מאז ינואר 2023, התרסק האמון בהנהגה הימנית הארצית הנוכחית בקרב ציבור גדול שהרגיש שרומסים אותו ואת ערכיו בצורה עקבית וכוחנית. אל מול המהלכים האלה, רוב ההנהגה הדתית, המקומית ועוד של הימין שתקה או עודדה, ואף חיזקה את המהלכים הללו, ולאדם מהמחנה הליברלי, שלא ראה אף מנהיג מהימין יוצא כנגד מהלכים אלו – נוצרה ההבנה (שגויה או לא) , שבהינתן הנסיבות המתאימות, הנהגת הימין תמשיך להוביל מהלכים שכאלו (שכמה, כפי שגילינו, נעשו בהסתר, ע"ע פורום קהלת).
    מתן היה מאלו שתמכו במהלכים הללו, הצביע בעד כל ההקצאות לחרדים גם כנגד תושבי שכונה שמחו כנגד (ואני מוכן לקבל שהיו נסיבות אולי, אבל לא הצלחתי למצוא שום עדות ללמה הצביע תמיד בעד) הקצאות מסויימות.
    למעשה, בדברים שמשפיעים לטווח ארוך, לא נראה שמתן חיזק אורח חיים חילוני לצד הדתי/חרדי (ע"ע המרכז החרדי שהוא מתכנן להקים על מרגש של 5 דונם, להבנתי (אולי מוטעית) על חשבון בית הספר הדמוקרטי.
    הוא לא התחייב לשום דבר, שחשוב לציבור החילוני, ובכך, על רקע ההפיכה המשטרית והגילויים על הנהגת הימין ברחבי הארץ, החשדנות כלפיו גברה.
    החשש מהתחרדות/שינוי אופיה של העיר לעיר דתית, מבוסס כבר על מקרים שכבר קורים בפועל.
    זה לא מדומיין. זה הכי אמיתי שיש.
    אני חושב שמגיע לזה יותר מקום בפרשנויות הבאות.
    בכל מקרה, עדיין מעניין מאד ומסכים עם לא מעט נקודות.
    תודה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מה יהיה עם ההבטחות של הפוליטיקאים אחרי שהקלפיות ייסגרו?

אנחנו רוצים להציב עיתונאי/ת במשרה מלאה ברחובות! 🤩

אבל כדי שזה יקרה, אנחנו צריכים לדעת שאתם איתנו.

אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!