ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

ההסכמים הקואליציוניים ברחובות כבר חתומים – כמה מהם נחשפו לציבור?

על פי החוק יש לחשוף את ההסכמים לציבור, אך ההסכם בין רשימתו של מתן דיל לזו של איטל בציר אלשיך ושוקי קרומר טרם פורסם • אלה פרטי ההסכמים שכן פורסמו
הדפיסו את הכתבה

עיתונות חופשית ואמיצה במימון ציבורי יכולה להשפיע, גם בעיר שלך!

רוצים שנצליח לעשות זאת בכל עיר, כל השנה? הכניסו כאן מייל, כך נדע שאתם איתנו:

שלטי בחירות ברחובות (צילום: עפר לבנת)

בשבוע הבא דרמת הבחירות תגיע לסיומה ויוכרע מי ישב בכיסא ראש העיר בחמש השנים הקרובות. לקראת הסיבוב השני ביום ראשון בין זהר בלום ומתן דיל – בדקנו מי מסיעות המועצה כבר הצהירה על המועמד המועדף שלה, מי חתם על הסכמים קואליציוניים ומי נשאר לשבת על הגדר. 

יש לציין כי הסכמים בין חברי המועצה הנכנסים או בין הסיעות, אמורים להתפרסם באתר הרשות המקומית כפי שמחייב תיקון חדש לחוק הרשויות המקומיות. אלא שלמרות החובה הקבועה בחוק, נכון למועד כתיבת שורות אלה, חלק מהמסמכים ומזכרי ההבנות עדיין לא נחשפו. 

שני הסכמים כאלה כבר נחתמו ברחובות – הסכם בין דיל, איטל בציר אלשיך ושוקי קרומר, שנחשף בקבוצות הווטסאפ המקומיות אך טרם פורסם רשמית מפי המועמדים והסכם נוסף, בין זהר בלום ויניב מרקוביץ', שהתמודד לראשות העיר ולא עלה לסיבוב השני. הסכם זה הופקד בידי מאיר דהן, מזכיר המועצה לפי פקודת העיריות. מרקוביץ' ניהל משא ומתן עם כל הצדדים ובחר לתמוך בבלום בהודעה קצרה: "עברנו הרבה, אבל מסתכלים קדימה. מנצחים ביחד. בחירות 2024 סבב ב'". 

בלום חיזק את תמיכתו בפוסט מפורט: "האיחוד הליברלי הגדול של רחובות יוצא לדרך", כתב. "אני גאה ושמח לבשר לכם כי ידידי, סגן ראש העיר, יניב מרקוביץ', הודיע על תמיכה מלאה בי לקראת הסיבוב השני בבחירות לראשות העיר רחובות. ביחד איתו, אני זוכה לתמיכה חסרת תקדים מכל המפלגות הליברליות בישראל: יש עתיד, המחנה הממלכתי, ישראל ביתנו והעבודה. הגיע הזמן לרחובות ליברלית, שוויונית ומתקדמת עבור כלל התושבות והתושבים בעיר".

ההודעה של בלום מעלה תהייה על חשיבות התמיכה של אותן המפלגות בו. עד כמה הפוליטיקה הארצית מעורבת במקומית ואיך זה משפיע על תושבי העיר בסופו של דבר?

לפי ההסכם בין השניים, "הצדדים מתחייבים לשמור על צביונה ואופייה של העיר רחובות כעיר שוויונית שמתחשבת בכל מרקמי האוכלוסיה (חילונים, מסורתיים, דתיים וחרדים)".

עוד עולה מההסכם כי מרקוביץ' ימונה לסגן ומ"מ ראש העיר ראשון בשכר ומורשה חתימה של העירייה. בנוסף, יקבל את תיק תרבות, תיירות, פנאי ופרויקטים (לרבות גינון ופארקים), מ"מ יו"ר החברה העירונית לתרבות ונופש ונציג העירייה באיגוד ערים לאיכות הסביבה. 

"לא שיניתי את עורי"

בצד השני, איטל בציר אלשיך ושוקי קרומר, ראשי "רחובות חופשית ומאוחדת", נמנעו לאורך כל מערכת הבחירות מלתמוך באחד המועמדים. אף שנטען כלפיהם שהם מעוניינים שדיל ינצח, הם הדגישו כי אין להם שום הסכם עמו וביקשו מתומכיהם להצביע ל"מועמד הליברלי". 

בסרטון שעלה ביום הבחירות הדגישו השניים את היעדר התמיכה שלהם במי מהמועמדים. קרומר אמר כי "אין לנו שום מועמד מוסכם", ובציר אלשיך הוסיפה כי "אנחנו נתמוך בכל ראש עיר ליברל ונקדם ביחד איתו ערכים ליברליים".

דיל ובלום חותמים על ההסכם הקואליציוני שנפל

אחרי ההצהרות האלה, השניים חתמו השבוע על הסכם עם דיל והסבירו זאת בכך שברגע שהבינו שבלום, שמבחינתם הוא ראש המחנה הליברלי, חבר לדיל, הם רצו "לשמור על אחדות המחנה הליברלי מבפנים", ולכן הגיעו להבנות עם דיל על מנת להצטרף לקואליציה בראשותו. לדבריהם, בלום לא עדכן אותם שהוא מתכוון לחתום על הסכם עם דיל והם גילו זאת במהלך הפגישה עם דיל ובנוסף, בלום לא עדכן אותם לאחר שחזר בו מאותו ההסכם. לאחר שגילו זאת הם לא חזרו בהם מהחתימה והסבירו זאת "כיוון שאנו מכבדים הסכמים והבנות, אנחנו נעמוד במילה שלנו".

בשיחה עם "שקוף" מסבירה בציר אלשיך כי ברגע שבלום חבר לדיל, הם ראו בכך "הזדמנות לאיחוד, שנהיה מחנה ליברלי גדול, נשב מכל קשת הזרמים בקואליציה אחת כמו במדינה". בציר אלשיך מדגישה כי הם חתמו על ההסכם רק לאחר שווידאו שהם רואים עין בעין בסוגיות רבות, כמו תכנון עירוני, פעילויות וסיוע לאזרחים ותיקים, אירועי תרבות, חינוך מיוחד, וכי הם חתמו על סעיף חופש דת ומצפון, כך שיוכלו להיות חופשיים להצביע בנושא הזה. זאת לאור הביקורת שהיא וחבריה סופגים על החתימה עם דיל, המועמד שנחשב כפחות ליברלי מבין השניים.

הסכם-בלום-מרקוביץ

הסכם-קואל-רחובות-חופשית-ומאוחדת-2024

"אני את עורי לא שיניתי", אומרת בציר אלשיך. "אני נשארתי מי שאני ולא השתניתי, הסיטואציה השתנתה. מאחר והועברה אליי האחריות להוביל את המחנה, כי זה היה בעצם התפקיד של זהר בלום, הוא היה אמור להידבר איתנו לפני שהוא חתם אבל זה לא קרה. אז האחריות מועברת אליי, האבוקה של האחריות לנושא של האיחוד והובלת הגוש הליברלי עברה לידנו באופן טבעי לנוכח הנסיבות".

נושא התחבורה הציבורית בשבת היה אחד הדגלים העיקריים בהם הרשימה נופפה. דיל, מנגד, הודיע כי הוא לא יממן על חשבון העירייה תחבורה ציבורית בשבת. על כך בציר אלשיך הסכימה רק להגיד כי "הובטח לי שתהיה הידברות ואני מאמינה בהידברות בכל התחומים".

ההסכם בין דיל ורחובות חופשית ומאוחדת לא הופקד אצל מזכיר המועצה ככל שידוע. לדברי בציר אלשיך, "שום דבר לא נסגר עד הסוף ולכן זה לא יהיה נכון להראות לציבור כשהדברים עוד לא מהודקים".

לפי ההסכם, "הסיעות יפעלו להקמת קואליציה בה המכנה המשותף, תחתיו תתכנסנה כל השותפות הקואליציוניות הוא שיתוף פעולה לטובת העיר רחובות ותושביה, תוך שמירה על עקרון הסטטוס קוו ועל צביונה של רחובות".

עוד עולה מההסכם כי קרומר ימונה לתפקיד סגן ראש העיר בשכר למשך חצי קדנציה ובנוסף "יפעלו הצדדים לבחירתו למ"מ יו"ר דירקטוריון החברה העירונית ומחזיק תיק התרבות ותיק אזרחים ותיקים למשך כל הקדנציה". בציר אלשיך תמונה לסגנית ראש העיר ללא שכר למשך חצי קדנציה ו"הצדדים יפעלו לבחירתה ליו"ר דירקטוריון רשת חוויות לכל תקופת הקדנציה".

בנוסף, חברת המועצה החדשה, מגי סלע וגר, תמונה למחזיקת תיק אוכלוסיות מיוחדות וחינוך מיוחד למשך כל תקופת הקדנציה.

רשימת רחובות חופשית ומאוחדת אינה היחידה שהביעה תמיכה פומבית בדיל. כך גם רשימת הליכוד בראשות אביב איטח, שעד לאחרונה היה חבר רשימתו של דיל. "כולם מבינים כמה חשוב שתהיה הנהגה חדשה לרחובות, הנהגה אחראית שבוחרת לחבר ולשרת את כולם בטוב ובאהבה ולעולם לא בפילוג ושיסוי", נכתב בפוסט שהעלה אתמול איטח.

בקרב הרשימות הדתיות-חרדיות, התמונה לא ברורה. לא התקבלו תשובות מ-5 הרשימות לפניית "שקוף" האם הן תומכות באחד מהמועמדים והאם נחתם ביניהם הסכם.

יש לכם הערות או משהו לספר לנו? פנו: contact@shakuf.co.il

לכל העדכונים, בקבוצת הוואטסאפ שלנו – לחצו כאן

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

עיתונות חופשית ואמיצה במימון ציבורי יכולה להשפיע, גם בעיר שלך! 

רוצים שנצליח לעשות זאת בכל עיר, כל השנה?

תגובה אחת

  1. העיר רחובות מזוהמת ואשפה נזרקת לכל פינה, צואת כלבים פזורה ברחובות ובשכונות-וכל זאת באין אכיפה או פתרון מעשי מהעיריה! כמו כן הרחובות הראשיים עמוסים במקומות חניה שמורים לנכים בעלי מספר-ואין אפשרות למכוניות נכים להוריד נוסע נכה מבלי לחטוף קנס! הזוי!!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מה יהיה עם ההבטחות של הפוליטיקאים אחרי שהקלפיות ייסגרו?

אנחנו רוצים להציב עיתונאי/ת במשרה מלאה ברחובות! 🤩

אבל כדי שזה יקרה, אנחנו צריכים לדעת שאתם איתנו.

אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!