ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

הדיל שנפל ברחובות: קרב גרסאות בין מתן דיל לזהר בלום 

לקראת הסיבוב השני חתמו מתן דיל וזהר בלום על הסכם שלפיו האחרון ימונה לסגן ראש העיר ומחזיק תיק החינוך, אך הוא חזר בו אחרי החתימה • לטענת בלום הפיצוץ נבע מחוסר הסכמות בנושאים מהותיים, אך לטענת דיל אנשי יאיר לפיד שתומכים בבלום התערבו: "מדובר במעשה שלא יעשה" • סגן ראש העיר יניב מרקוביץ' הודיע על תמיכה בבלום
הדפיסו את הכתבה

עיתונות חופשית ואמיצה במימון ציבורי יכולה להשפיע, גם בעיר שלך!

רוצים שנצליח לעשות זאת בכל עיר, כל השנה? הכניסו כאן מייל, כך נדע שאתם איתנו:

דיל ובלום חותמים על ההסכם הקואליציוני שבוטל

הדרמה ברחובות לא נפסקת: לאחר שנקבע כי יתקיים סיבוב שני לבחירות לראשות העיר בין המועמדים מתן דיל מרשימת "רחובותי" וזהר בלום מרשימת "החינוך בראש" – כעת מתברר כי היה ניסיון איחוד בין השניים, ניסיון שלא צלח. בין השניים יש כעת קרב גרסאות בשאלה על מי מוטלת האשמה לפיצוץ. מצד בלום נטען כי ההסכם כשל בשל חוסר הסכמות בנושאים מהותיים כמו פעילות תרבות בשבת בעיר. מנגד – מצדו של דיל טוענים כי התערבות של אנשי יאיר לפיד הביאה להתהפכות ולניסיון לשנות את הנרטיב, ומאשימים כי בלום עשה "מעשה שלא יעשה". 

ב"רחובות ניוז" פורסם כי במהלך סוף השבוע בלום פנה לדיל והציע כי השניים יערכו הסכם להקמת קואליציה עירונית רחבה, כשבלום יוותר על ראשות העיר וימונה לסגן ראש העיר וממלא מקומו ומחזיק תיק החינוך. גורמים מטעם בלום מסבירים כי הדבר נעשה מתוך ניסיון לגשר על הפערים כדי לא לגרור את המערכת הפוליטית למערכת בחירות נוספת. 

בפגישה ארוכה בנוכחות מקורבי בלום ודיל, דנו הצדדים במתווה שיהיה מקובל על שניהם ולאחר שעות ארוכות אף חתמו על הסכם קואליציוני. "מתוך תחושת אחריות ורצון לאחד את תושבי רחובות ולאחות את הקרעים בעיר", נכתב בהסכם, שחתימתו תועדה בסרטון וידאו, "סיכמו זהר ומתן כי זהר יסיר את מועמדותו ויחבור למתן טרם הסיבוב השני, במטרה לפעול כבר כעת להקמת קואליציה עירונית".

הסכם-חתום-קואליציוני-מתן-דיל-זהר-בלום-01.03.24

עוד נכתב כי דיל ובלום "יפעלו להקמת קואליציה בה זהר הינו השותף הבכיר והמכנה המשותף, תחתיו תתכנסנה כל השותפות הקואליציוניות".

מנקודה זו והלאה הדעות חלוקות על מה בדיוק קרה.

קרב מהותי על השבת או תירוץ?

במחנה בלום לא מכחישים שנחתם הסכם, אך עד כה לא הוציאו התייחסות רשמית לכך וטוענים כי נחתמו רק עיקרי הדברים. אנשיו של בלום טוענים כי ברגע שהחלו לרדת לפרטי ההסכם, התגלה חוסר הסכמות בסוגיות מהותיות. בין היתר, אומרים מצדו של בלום, התגלו פערים משמעותיים העוסקים בניהול העיר עצמה וחלוקת הסמכויות, פערים במינויים של השדרה הניהולית של העירייה – איוש תפקידי מנכ"ל, גזבר, דובר ומנכ"לים של חברות עירוניות.

כמו כן, נושא מהותי נוסף עבור תושבי העיר החילוניים, שלדברי אנשי בלום גם הכריע את הכף – הוא חוסר הסכמה מצד דיל להקמת מרכז תרבות שייפתח בסופי השבוע וחוסר הסכמה על ניסוח הערכים שיובילו את העיר בהיותה ליברלית ושוויונית.

יש לציין כי בראיון ל"שקוף" שנעשה לפני הבחירות, בלום התייחס לנושא אירועי תרבות בשבת ואמר כי היכל התרבות לא יוכל להיפתח בשבת ולכן הוא מתכנן להקים בפארק המדע מרכז קונגרסים שייתן מענה לאוכלוסייה החילונית בסופי השבוע.

בית חב"ד ברחובות ההולנדית. (צילום: מתוך פייסבוק)

מנגד, במטה של דיל התייחסו באופן רשמי לדברים ובתגובה לשאלת "שקוף" על הסוגיות שלדברי אנשי בלום הובילו לאי הסכמות מהותיות, זעמו שגם לאחר שבלום התקפל וחזר בו מההסכם, אנשיו  מנסים לשנות את הנרטיב כך שהמסר שיועבר לא יהיה קשור לזה שבלום לא עמד בהסכם, אלא שהוא היה מנוגד לערכיו וערכי הציבור החילוני, שאותו הוא שואף להוציא ביום ראשון לרחובות כדי שיצביע עבורו.

"אין ספק שמדובר במעשה שלא ייעשה", תקף דיל. "מנהיגות חייבת להיבנות על אדנים של ערכים, עמוד שדרה, אמינות ויציבות. לצערי כל השיקולים שנשקלו במקרה זה, ובגינם זהר התקפל, אינם קשורים לרחובות, ומכניסים אליה לחצים פוליטיים ארציים שאינם רלוונטיים לניהול העיר וגורמים לה נזק רב. אנו צריכים לעמוד על כך כי רק רחובותיים יחליטו על טובת רחובות".

"המועמד זהר בלום פנה בסוף השבוע האחרון למתן דיל, מתוך ההבנה כי סיכוייו של דיל גדולים משלו בסיבוב השני, והציע כי יוותר על התמודדותו ובלבד שיקבל את תפקיד הסגן, מ"מ ראש העיר, ומחזיק תיק החינוך, ויאפשר לדיל בלעדיות בהתמודדות על תפקיד ראש העיר", אמרו מטעמו של דיל בתגובה רשמית. "ההסכם שנחתם במוצ"ש בין השניים נכתב ברוח האחדות ושיתוף הפעולה, הצליח ליצור איחוי בין הקרעים ועתיד היה לסיים את הבחירות מתוך רצון משותף ואהבה, להביא לרחובות תקווה ואופטימיות ואף להוות מודל ארצי אליו יישאו עיניים".

"יש מי שאחדות ואהבה אינם נר לרגליהם, בלשון המעטה", הוסיפו. "מרגע שנחתם ההסכם, החלו להפעיל על בלום מכבשי לחצים מכיוון ראשי המחאה הארצית, ואף נרשמה התערבות בוטה של יו"ר האופוזיציה בכבודו ובעצמו יאיר לפיד, אשר מפלגתו 'יש עתיד' לא רשמה הישגים מרשימים בבחירות המקומיות ברחבי הארץ".

שלטי בחירות ברחובות (צילום: עפר לבנת)

עוד טענו מצידו של דיל כי "זהר, שכבר הודח בעבר ממפלגת 'העבודה' בנסיבות דומות, כשלא עמד בהסכמים עליהם חתם, חשש לאבד הפעם את תמיכת 'יש עתיד' ושם את טובתו האישית לפני טובת התושבים, ובשעת לילה מאוחרת, אחרי התפתלויות אינסופיות, הודיע כי הוא מתקפל וחוזר בו מההסכם עליו חתם שעות ספורות קודם לכן, צעד שמעיד על חולשתו ולחיצותו ועל עצם היותו נתון ללחצים והשפעות חיצוניות שאין להם מקום בניהול העיר שלנו, ושמונעות על ידי גורמים שאינם מכירים את העיר, לא מעורבים ולא חיים בה. זאת כמובן מבלי שנבדק מה הובטח לזהר במעמד ההתקפלות".

מטעם יש עתיד לא נמסרה תגובה לפניית "שקוף", אך בתגובה לפרסום של עמית סגל בחדשות 12 מסרו כי "בלום לא הסכים להתפשר על נושאי דת ומדינה". סגל פרסם את המסמך החתום של ההסכם בין השניים, שמרמז על מציאות מעט שונה. 

במחנה בלום לא מכחישים את הדברים ומסבירים כי ברגע שהוא הבין שראשי המפלגות הארציות, בהן יש עתיד, ישראל ביתנו, המחנה הממלכתי והעבודה תומכות בו והבין שהציבור מעוניין כי הוא יתמודד עד הסוף במירוץ לראשות העיר, החליט לא לנסות לפתור את חילוקי הדעות שהיו מאוד מהותיים עבורו ולהתמודד ביום ראשון הקרוב בסיבוב השני.

אחרי הפרסומים בנושא הודיע בלום כי סגן ראש העיר יניב מרקוביץ' יתמוך בו בסיבוב השני. במקביל, אנשיו של דיל מנהלים מגעים עם רשימות רבות כדי לקבל תמיכה רחבה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

עיתונות חופשית ואמיצה במימון ציבורי יכולה להשפיע, גם בעיר שלך! 

רוצים שנצליח לעשות זאת בכל עיר, כל השנה?

4 תגובות

  1. עוד קמפיין שנאה פוליטי של יאיר לפיד "הישראלי" הסתיים בכישלון צורב.
    הפעם הקמפיין נוהל על גבו של המסכן התורן זוהר בלום ועל גבם של תושבי רחובות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מה יהיה עם ההבטחות של הפוליטיקאים אחרי שהקלפיות ייסגרו?

אנחנו רוצים להציב עיתונאי/ת במשרה מלאה ברחובות! 🤩

אבל כדי שזה יקרה, אנחנו צריכים לדעת שאתם איתנו.

אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!